Rock Werchter 2026

Bwa dat hoeft eigenlijk niet. Zeker gezien het (zeer onterecht) nogal platsloeg op de wei dit jaar.

Blame de Linkin Park fans. Dat heb je altijd wel met dat soort grote stadion bands. Die brengen een massa op de been die enkel voor hen komt, en al de rest is wachtmuziek.

• Leuk
Waarderingen: elo
Bwa dat hoeft eigenlijk niet. Zeker gezien het (zeer onterecht) nogal platsloeg op de wei dit jaar.
Gaat dit over Fontaines? Vond ze in Vorst ook sterker dan op Werchter. Niet onlogisch aangezien in zaal iedereen specifiek voor hen komt en op een festival niet, maar ook de setlist vond ik op Werchter allesbehalve “gemakkelijk”.

Ze hadden perfect A Lucid Dream en/of Motorcycle Boy, wat prachtige nummers zijn maar niet de meest gemakkelijke, kunnen inwisselen voor Too Real of Big imo

Gaat dit over Fontaines? Vond ze in Vorst ook sterker dan op Werchter. Niet onlogisch aangezien in zaal iedereen specifiek voor hen komt en op een festival niet, maar ook de setlist vond ik op Werchter allesbehalve “gemakkelijk”.

Ze hadden perfect A Lucid Dream en/of Motorcycle Boy, wat prachtige nummers zijn maar niet de meest gemakkelijke, kunnen inwisselen voor Too Real of Big imo

Dit. In Vorst was het fantastisch, waar zowel op Pukkelpop als op Werchter werkte het niet echt op de Main Stage, ondanks de enorme hype errond. Dus ik zie ze toch nog niet onmiddellijk headlinen in België.

• Leuk
Waarderingen: koolket
Dit. In Vorst was het fantastisch, waar zowel op Pukkelpop als op Werchter werkte het niet echt op de Main Stage, ondanks de enorme hype errond. Dus ik zie ze toch nog niet onmiddellijk headlinen in België.
Oh ik wel hoor. Nog een goed album en setlist veel toegankelijker maken, en we hebben er een ijzersterke headliner bij ✅

sinds 2009 is dit jaar ook wel 17 jaar!
Dan vind ik de herhaling nog wel meevallen hoor. Zeker als je het vergelijkt met bands zoals Iron Maiden op graspop.

Pearl Jam 5
Kings of Leon 5
Foo Fighters 3
Arctic Monkeys 4
Coldplay 2
The Killers 3
Nick Cave 3
Metallica 3
Muse 3
Green Day 3
Editors 4
Rammstein 3
Arcade Fire 2
The Cure 3
Elbow 1
The xx 1
RHCP (Red Hot Chili Peppers) 4
Pink 2
Florence + The Machine 3
Lenny Kravitz 2
Mumford & Sons 3
QOTSA (Queens of the Stone Age) 3
Stromae 1
Linkin Park 3
Ik vind het ook wel meevallen. Een headlinerpoule is nou eenmaal in alle gevallen beperkt. En Graspop zit nog meer in een niche hoek, dus die hebben een nog grotere uitdaging op dat gebied. Het festival moet elk jaar gewoon streven naar een artiest die in de Sam Fender rol geduwd kan worden(zonder grapjes over annuleringen).

Een setlist zonder Big? :( Dat is imo het perfecte nummer om de versnelling weer omhoog te gooien na een wat moeilijker/trager nummer.

Ben bewust in het voorvak gaan staan voor hen, omdat ik er helemaal in wou zitten. En mocht ik dat niet gedaan hebben, zou ik het als superfan van Fontaines nog minder gevonden hebben. Dus het publiek maakt zoveel uit bij een performance. Niet de volledige wei moet mee zijn, maar wel de mensen rond je 💃

Want ? Het is hun eigen optreden toch? Vind het een beetje een makkelijk excuus om het publiek de schuld te geven.
Je kunt als artiest weinig met een ongeïnteresseerd publiek dat op het ''hoofd''programma staat te wachten. Dat zie je helaas ook veel terug bij voorprogramma's bij festivals.

Maar ben ik te radicaal wanneer ik zeg dat Rock Werchter misschien wat moeten schuiven met de podia? De headliners die 60 tot 80 duizend mensen op de been brengen kiezen eerder voor een eigen optreden in de KBS of Arena in Amsterdam of op een andere plek in België of Nederland. Ze kunnen ook kiezen voor een dag Werchter Boutique, Classic of Parklife. The Weeknd, Beyonce, Miley Cyrus zullen waarschijnlijk onhaalbaar zijn voor Rock Werchter.
De Barn, KlubC en de Slope worden dus steeds belangrijker. En nu is de charme van de Barn dat je een intieme sfeer kan creëren, maar eigenlijk missen we een 2e podium voor 30/40 duizend bezoekers.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
of een dubbel hoofdpodium, enerzijds wakkert het het kamperen aan het podium wat aan maar langs de andere kant zorgt het wel dat het publiek in beweging blijft. telkens dat uur stil zitten helpt niet voor het publiek wakker te houden.

• Leuk
Waarderingen: ChrisV en Joslittel

Users who are viewing this thread