Rock Werchter 2025

Ik vond dit in de jaren '90 echt de meest vreselijke Vlaamse acts.
Dat mag, maar een band als Noordkaap of De Mens kan je makkelijker in een rock lijstje zetten, naast bijvoorbeeld dEUS, Foo Fighters, Metallica, etc...

Pommelien paste in dat opzicht wel best op de zondag line-up, maar beweren dat dit een hoog rock gehalte had, is zo fout.

Nuja, vakjes vervagen, maar ik vond het gewoon grappig dat het hier meerdere keren gemeld werd als een authentieke rock act, terwijl het zo'n commercieel geluid heeft en dito concert was.

2. Elbow - de tranen bleven komen tot wanneer ik terug aan de main was geraakt
Ja, idem. En ik kan het nog altijd niet verklaren waarom.
Maar opeens overviel er mij zo'n gevoel van 'schoonheid' bij dat concert.

Nochtans, Elbow: al vaak gezien en eigenlijk weinig verwachting, te meer omdat ik bij de laatste voorlaatste keer dat ik ze zag, eigenlijk teleurgesteld was.

Maar nu, het was fenomenaal.

En nog altijd balen dat misschien de twee meest fenomenale concerten van het weekend tegenover elkaar stonden, Raye vs. Elbow... 😭

Dat mag, maar een band als Noordkaap of De Mens kan je makkelijker in een rock lijstje zetten, naast bijvoorbeeld dEUS, Foo Fighters, Metallica, etc...

Pommelien paste in dat opzicht wel best op de zondag line-up, maar beweren dat dit een hoog rock gehalte had, is zo fout.

Nuja, vakjes vervagen, maar ik vond het gewoon grappig dat het hier meerdere keren gemeld werd als een authentieke rock act, terwijl het zo'n commercieel geluid heeft en dito concert was.
Ja, 'Ik hou Van U' is een echte rockplaat. Flauw, want dat is een uitzonderlijk (slecht) nummer qua sound, maar soit. Volgens mij heeft niemand hier of waar dan ook gezegd dat Pommelien een rockband is. Hooguit dat het gitaarpop is met soms wat stevige uithalen. Net als Noordkaap, De Mens en Gorki eigenlijk.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: koolket en Timmetje
Mijn top 10 van Rock Werchter 2025:

1. Raye
2. Simple Minds
3. Beth Gibbons
4. Rufus du Sol
5. almost monday
6. Wet Leg
7. Iggy Pop
8. Celeste
9. Allie X
10. Finneas

Geen headliners bovenin, Olivia Rodrigo en Linkin Park bubbling under dus zeker op hun plek (Green Day en Yungblud niet gezien). Ook Jacotene, Blanco White en Cymande hadden zomaar in deze lijst kunnen belanden.

Organisatie was weer voorbeeldig. Nooit lang hoeven wachten voor eten/drinken. Soms korte wachtrij voor de prettig schone toiletten. Pendelbus naar Aarschot soepel geregeld, gelukkig na de eerste dag ook weer gratis parkeren daar.

• Leuk
Waarderingen: johanra, Chiel en JP5
Ja, 'Ik hou Van U' is een echte rockplaat.
Luister eens naar de albums Gigant of Grand (van Monza), zou ik zeggen 😉.

En ik dacht nu dat het verhaal van 'Ik hou van u' nu wel gekend is?

Heb zo nog een theatervoorstelling van Monza geweten waarbij de helft van de zaal gevuld was met gepensioneerde abonnementhouders die dachten dat ze een avondje walsjes te horen zouden krijgen... 😁.
We hebben ze niet meer terug gezien na de pauze 🤭.

• Leuk
Waarderingen: koolket en DirkG
Grappig dat ze in het stuk over Rock Werchter op de site vooral de zondag zo bewieroken. Dat we moeten gaan wennen aan andersoortige headliners snap ik, maar de zondag werd volgens mij niet helemaal positief ontvangen. Zo gevarieerd qua stijlen vond ik die dag niet.

So my overall thoughts (as a first timer):

Organisation is absolutely fantastic, the place is so clean, the queues are pretty much always easy to navigate and the hive set up (my space for us) was brilliant. The shower system for instance is so handy and having our pitch ready and paid for was brilliant. Toilets always seemed clean but god I feel for women, more needs to be done for them to stop them having to queue for so long

The music is obviously the main reason to be there and as echoed elsewhere The Barn is spectacular, Klub C is also a great indoor arena and The Slope is 100% the place to be for a mosh/circle pit.

My top acts of the weekend were:

1. Maribou State

2. Gurriers

3. Linkin Park

4. Gracie Abrams

5. Iggy Pop (just for The Passenger atmosphere alone)

Special mention also to great sets by The Scratch, Joey Valance & Brae, Raye and Amyl & the Sniffers.

Only real disappointing acts I heard all weekend were Jasmine4t, Bright Eyes and Barry Can't Swim.

Couple of nice surprises thrown into sets and also were in the right place for a Dimiti Vegas special guest spot

Food - it's overpriced of course and personally didn't think it was the greatest quality. There were as many bad meals as good.

Travel - got the Eurostar out and the connections were simple to the site and then the Ferry back with the drive to Calais being pretty easy too

Would I go back - 100%

Beth Gibbons: zo'n hard gevoel van parels voor de zwijnen.

En de zwijnen waren in mijn geval, op het tweede platform links, twee Nederlandse vrouwen die gans het concert door het programma van het weekend aan het overlopen waren.
Iemand anders heeft ze aangesproken, maar het heeft niks geholpen.

Later denk je: ik had moeten weggaan, naar een andere plaats, maar ja...

Had hetzelfde trouwens voor met een paar Franstaligen die grapjes vertelden tijdens de stille stukken bij Amenra.
Daar zou je meteen toch een aantal haken in hun rug willen steken...

Beth Gibbons: zo'n hard gevoel van parels voor de zwijnen.

En de zwijnen waren in mijn geval, op het tweede platform links, twee Nederlandse vrouwen die gans het concert door het programma van het weekend aan het overlopen waren.
Iemand anders heeft ze aangesproken, maar het heeft niks geholpen.

Later denk je: ik had moeten weggaan, naar een andere plaats, maar ja...

Had hetzelfde trouwens voor met een paar Franstaligen die grapjes vertelden tijdens de stille stukken bij Amenra.
Daar zou je meteen toch een aantal haken in hun rug willen steken...
Zo een mensen zullen er altijd zijn jammer genoeg. Dit jaar veel geluk gehad daarmee.
Maar vorig jaar bij dEUS zo een irritante hoop Antwerpenaren gehad.

• Verdrietig
Waarderingen: slyke
Toch weer genoten van een tof weekend. Alleen de zondag paste mij wat minder goed dacht ik op voorhand, maar toch genoten van mooie optredens (vooral in de barn en klub c).

Mijn top:
1. Elbow
2. Simple minds
3. Boston Manor
4. Beth Gibbons
5. Foster the People
6. Soulwax
7. Linkin park
8. Green day
9. Fontaines dc
10. Deftones/Grade 2

Nu weer terug naar het gewone leven

• Leuk
Waarderingen: swissepfan en johanra
Top 10
1. Beth Gibbons
2. Fat Dog (excuses voor het dansen met mijn log lichaam)
3. London Grammar
4. Foster The People ( ben in 2014 vlak voor het optreden even van de wereld geweest door te vroeg op te staan van de zitpositie tot schrik van mijn toen tienerdochter. Nu samen dit nu wel kunnen beleven.
5 Durand Jones & the Indications
6.Elbow
7 Iggy Pop
8. Celeste (had hoger kunnen staan als ze niet enkele nummers onzichtbaar was door in de middengang te zingen en geen Stop This Flame zong)
9. Thee Sacred Souls
10.Simple Minds

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JP5 en johanra
Ik heb juist veel Vlamingers gehoord die overal en nergens doorheen zaten te tetteren.

Conclusie is dat alle mensen kut kunnen zijn
Wij (nederlanders) noemen het the Dutch Disease. Ik heb zelf jaren op het podium gestaan en het komt oprecht over als een soort vorm van respectloosheid naar de performer.
Bevalt het je niet? Dat is helemaal prima, smaken verschillen, maar ga dan weg en laat ruimte voor de performer en de mensen die er wel van genieten.

Overigens lijkt the Dutch Disease een Europese ziekte te worden, meerdere talen langdurig luidkeels om me heen gehoord terwijl je zelf het optreden probeert te beleven.

• Leuk
Voor degene die het gemist hebben/nog eens willen zien:
Nu ik dit zo zie, baal ik zo dat ik dit heb moeten missen. Wel helemaal vooraan gestaan bij Beth Gibbons en Elbow, dat dan wel. Hadden ze Raye nu maar naar de plek gedaan van Nothing but Thieves. Maar dat is achteraf.

• Leuk
Gek, ik stond een beetje halverwege de geluidstoren (?) en het voorvak. Daar zat de sfeer er de volledige show enorm goed in. En in ieder geval in het deel voor ons zag dat er ook hetzelfde uit. Veel enthousiasme, meezingen en regelmatig gillen of springen.

En tuurlijk, ook hier her en der een verdwaalde cynicus. Genoeg mensen die echt nog nooit een nummer van Olivia Rodrigo gehoord hadden. Tja, dan is het ook lastig je er een beetje in mee te laten slepen. Maar over de gehele linie was de stemming opperbest. Bij Gracie was dat ook het geval (waar wij stonden), bij Noah kakte de boel (terecht) even wat in.

Overigens stoor ik me niet zo snel aan mensen die minder enthousiast lijken te zijn dan ik, of minder liefde hebben voor een act. Tuurlijk, als het echt een grotere groep is en het de sfeer drukt is het doodzonde. Maar bij wat losse individuen is het zonde om daar de pret door te laten drukken. En sommige mensen genieten nou eenmaal wat introverter, of durven niet te bewegen. 😬

Ik heb op de meeste plekken waar ik stond echt een prima sfeer meegepakt en amper een prater gezien. Mazzel dus, al is het natuurlijk ook wel zo dat hoe verder je naar voren staat, hoe meer aandacht er voor een artiest is (ok, bij FDC en Deftones dit jaar misschien niet helemaal het geval). Een beetje tijdig aanwezig zijn bij shows die je graag ziet doet voor mij in ieder geval wonderen…
Raar ik stond vooraan , net naast ingang voorvak en daar liep t leeg in t middendeel , veel pratende mensen. Liep weer vol met 2 many djs. Bij green day bvb stond t daar vol en enorme sfeer

Users who are viewing this thread