Rock Werchter 2025

Ik snap de positieve recensies over Olivia echt niet. Ze deed het echt niet slecht, maar behalve de gillende tienermeisjes in het voorvak heb ik bijzonder weinig enthousiasme gevoeld op de rest van de weide. De sfeer was echt absoluut dood.
Ik hoorde meer gebabbel dan zang net buiten de rode kruisen vooraan. Heel rare sfeer bij een headliner op zondag vond ik

Ik vond het praten heel erg meevallen. Maar ik heb dan ook wel het grootste deel van mijn concerten vanaf een mooie plek bekeken!

Mijn top 10:

1. Linkin Park - enige jammer is geen Crawling en de boertige persoon die denkt midden in een set zomaar iedereen omver te kunnen lopen om meer naar voor te geraken en daardoor maar half van 2 Faced kunnen genieten.
2. Elbow - de tranen bleven komen tot wanneer ik terug aan de main was geraakt
3. Simple Minds - Ongelofelijk optreden. Het meest verrassende ook wel voor mij.
3. Green Day - Classic te verwachten show, maar ze hebben het meer dan ingelost voor mij
4. Nothing But Thieves - is en blijft kwaliteit al denk ik wel dat dit het hoogst haalbare is voor hen
5. Arsenal - Belgiums finest, ze blijven het maar doen. Ook de nieuwe nummers kwamen goed binnen bij mij, iets donkerder dan ik van hen gewoon ben
6. Goose - (no) words
7. London Grammar - van net buiten The Barn op een bankje. Fantastische stem en beter dan in Vorst afgelopen november
8. While She Sleeps - Zonder voorkennis in het voorvak gekropen. Genoten, gesprongen, gefeest. Nog nooit zoveel mensen over mij zien crowdsurfen
9. Tom Odell - Vorig jaar in slaap gevallen, nu bij het voorlaatste nummer een traan in de ogen. Knap.
(gedeeld) 10. Olivia Rodrigo (leuke nummers, viel soms wat dood, headliner ja, afsluiter van een festival nee) - Yungblud (was oke, maar (nog) geen headliner, iets te veel geleuter en f*ck) - Gracie Abrams (mooie stem en muzikaal niet slecht, verrassend) - Boston Manor en Corella (nieuwe bands voor mij, hebben niet teleurgesteld)

De paar teleurstellingen:
Noah Kahnan - vis noch vlees. Ondanks ik You're Gonna Go Far een mooi nummer vind was dit een zoutloos optreden. Had veel beter tot zijn recht gekomen in The Barn.
Pommelien - ik begrijp het nog altijd niet. Al enkele keren gezien. Neen, dat is niet slecht. Heeft ze een plek, ja. Maar we mogen echt wel meer verwachten op die plek op de affiche. De media blaast van elke noot een symfonie als het over Pommelien gaat. Dit mag ook wel eens wat gaan minderen.
Wunderhorse - kippenvel met de eerste gitaren. Maar ze kregen mij er jammer genoeg niet in. Zet daar een andere frontman en dat wordt het wel iets.
De overvloed aan vlaggen en watermeloenen. Goldband deed er nog eens een serieuze berg bovenop. De muziek was nog erger (ieder zijn mening).

Speciale dank aan het Rode Kruis die mij goed verder geholpen hebben. Jammer genoeg antibiotica voorgeschreven gekregen op de wei zodoende nog enkele dagen 0.0 of fuze tea moeten drinken. Al heeft dat de pret niet bederft.

50 jaar RW. 20 jaar met mezelf met een combi ticket op de wei.
Jammer genoeg niet de editie van de memorabele optredens. Die zondag hoop ik dat dit een eenmalig iets was. Want anders ga ik voor het eerst in al die jaren toch eens de affiche afwachten en dagkaarten kopen.

RW is en blijft het allerbeste festival. Qua organisatie alleen al. Tot volgend jaar (met hopelijk OASIS!)

Ik heb mijn punk liefst niet te politiek
Me wat verkeerd geuit 🤣.Indien het te moeilijk te begrijpen is of mss omdat je er niet bij was, zal ik het verduidelijken. Uiteraard wel in de nummers. Maar als je maar een halfuur speelt moet je echt niet voor duizendste keer over Palestina, Bob Vylan en onze overheid blijven doordrammen. Hoe terecht het ook is.

• Leuk
Waarderingen: koolket
Hier zijn mijn favorieten van deze editie.

1. Iggy Pop - blijft telkens ongelofelijk! Zeker als hij weer ‘Sick of You’ aanzet.
2. Simple Minds - stond in de sterren geschreven dat er iets magisch ging gebeuren en dat is er ook gebeurd.
3. Soulwax - De Dewaele broers… zou ik elk weekend kunnen zien.
4. Raye - kende ik enkel van naam maar ze heeft mij zéér aangenaam verrast!
5. Nothing But Thieves - gewoon al omdat Sam Fender niet is komen opdagen. En NBT meer dan degelijke vervanger was.

Bedenkingen:
- Chapeau dat Olivia Rodrigo op die leeftijd tot headliner wordt gebombardeerd maar ze is nog niet op dat niveau… Al was het zeker een verdienstelijk pop-optreden. Ze is nu headliner en dat zal ook niet meer veranderen maar zet ze dan op Werchter Boutique.
- Bij Sam Fender krijg ik Ali Dia-vibes, de voetballer die iedereen wijsmaakte dat hij een professioneel voetballer was terwijl hij geen poot kon voetballen. Hopelijk heeft Scheur zijn lesje geleerd!
- Organisatorisch is Rock Werchter echt wel ongezien. Amper aanschuiven bij drank en toiletten ook al is er veel te veel volk op het terrein!
- Ik ben telkens binnengeraakt in de tenten als ik wou, is vroeger anders geweest.

Nu nog wat nagenieten en vooral genieten van de rust, hopelijk jullie ook!

• Leuk
Waarderingen: koolket en davadude
Durf te vragen :

Dit ben ik tijdens While She Sleeps, heeft iemand anders hier per toeval een video of foto van gemaakt?
1751907573735.png

• Leuk
Waarderingen: NoLifeIzegem
Mijn top 10:

1. Elbow
2. London Grammar
3. Warhaus
4. Beth Gibbons
5. Simple Minds
6. Amenra
7. Tom Odell
8. While She Sleeps
9. Finneas
10 Yseult

Weer een fijn festival gehad, maar wel wat op- en aanmerkingen:
- vooral donderdag en vrijdag erg druk, moeilijk overal te geraken
- veel dronken mensen op de donderdag
- wat was het geluid bij Charles in de Barn verschrikkelijk slecht zeg. Jammer voor haar.
- Linkin Park speelt goed, maar ik mis de bevlogenheid met Chester als zanger. Halverwege ook afgehaakt
- Yungblud. Jammer dat ik weinig van hem ken, want ik denk wel dat hij toekomstig headliner blijft. Echte showman.
- Noah Kahan: kan doorgaan voor het neefje van Passenger. En wat heb ik een gruwelijke hekel aan de muziek van Passenger.
- Door de programmering van de zondag besloten eerder weg te gaan. Ik weet dat een festival niet altijd kan kiezen op welke dag ze artiesten zetten, maar een beetje mengeling is fijner.
- Ik ben zelf Nederlander, maar het lijkt wel of ik steeds minder en minder Vlaams hoor spreken en steeds meer Nederlands. Nemen wij Rock Werchter over?
- altijd goed geregeld qua drukte bij het eten en drinken en de toiletten. En elke keer zeep bij het handen wassen is iets simpels, maar zo fijn!
- Volgend jaar uiteraard weer!

Laatst bewerkt:
Later op de site van RW onder het kopje VOD. Althans dat was wel altijd zo.

De laatste jaren stonden de registraties die online mochten blijven dat meestal al tijdens het festival. Ander verhaal dit jaar…

Ik hoorde meer gebabbel dan zang net buiten de rode kruisen vooraan. Heel rare sfeer bij een headliner op zondag vond ik

Gek, ik stond een beetje halverwege de geluidstoren (?) en het voorvak. Daar zat de sfeer er de volledige show enorm goed in. En in ieder geval in het deel voor ons zag dat er ook hetzelfde uit. Veel enthousiasme, meezingen en regelmatig gillen of springen.

En tuurlijk, ook hier her en der een verdwaalde cynicus. Genoeg mensen die echt nog nooit een nummer van Olivia Rodrigo gehoord hadden. Tja, dan is het ook lastig je er een beetje in mee te laten slepen. Maar over de gehele linie was de stemming opperbest. Bij Gracie was dat ook het geval (waar wij stonden), bij Noah kakte de boel (terecht) even wat in.

Overigens stoor ik me niet zo snel aan mensen die minder enthousiast lijken te zijn dan ik, of minder liefde hebben voor een act. Tuurlijk, als het echt een grotere groep is en het de sfeer drukt is het doodzonde. Maar bij wat losse individuen is het zonde om daar de pret door te laten drukken. En sommige mensen genieten nou eenmaal wat introverter, of durven niet te bewegen. 😬

Ik heb op de meeste plekken waar ik stond echt een prima sfeer meegepakt en amper een prater gezien. Mazzel dus, al is het natuurlijk ook wel zo dat hoe verder je naar voren staat, hoe meer aandacht er voor een artiest is (ok, bij FDC en Deftones dit jaar misschien niet helemaal het geval). Een beetje tijdig aanwezig zijn bij shows die je graag ziet doet voor mij in ieder geval wonderen…

Pommelien op Canvas en die zang die gewoon snoeihard meeloopt op tape, waar dan af en toe overheen wordt gezongen. Daar gaan mijn tenen van krullen. Wat sta je daar dan nog te doen?
Er stond inderdaad een achtergrondzangeres, maar dit klonk wel heel veel als tape.

Ik heb het volledige concert gezien vanop een vrij goede plaats, net na het voorvak.

Geen discussie mogelijk: in de meeste tracks loopt een backing track mee.
Wat niet wil zeggen dat haar zang wel kristalhelder en toonvast is, maar effectief geruggesteund door de hedendaagse technieken.

Concert zelf: eigenlijk zijn dit gewoon commerciële nummers met een rock arrangement.
Wat imo mijlenver weg staat van een 'authentieke' rock band.
Ter vergelijking, in het Nederlands: Gorki, Noordkaap, De Mens, ... - iemand?

Wat niet wil zeggen dat wat ze brengt geen draagvlak kan of mag hebben...
Maar dit kan je bezwaarlijk een rock concert noemen...

Pijnpuntje: de aankondiging van het nieuwe album.
Wat kruimeltjes voor de echte fans die daarvoor in zwijm vielen, maar tegelijkertijd denk je dan: 'doe zoiets toch niet...'

Ter vergelijking, in het Nederlands: Gorki, Noordkaap, De Mens, ... - iemand?
Ik vond dit in de jaren '90 echt de meest vreselijke Vlaamse acts. Gelukkig kwam er toen dEUS, want daarvoor was het muzikaal gewoon erg pover gesteld in Vlaanderen.

Ik vind het helemaal mooi, Olivia hier. Strakke show zonder te veel show.
Strak geregisseerd en toch wel wat meer ballen dan de andere acts op main die dag.
Vroeg mij af hoe de fans van Olivia zouden zijn en die vielen echt reuze mee - geen hysterische toestanden zoals bij Gracie.

Over die laatste: zou het voor de fans er eigenlijk toe doen wat of hoe ze zingt?
Toonvast was het niet altijd, maar vooral wat een afschuwelijk geluid.
Nog een geluidstechnicus die denkt dat meer bas de weide opsturen meer impact heeft.
Niet dus.

In vergelijking, op diezelfde plaats gehoord: geluid bij Olivia en Noah: top!

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread