Rock Werchter 2025

Het lijkt ook nooit echt te lukken hè, St Vincent en RW.

Over JPEGmaffia: heb het gevoel dat die mee tourt met LP. En al was het maar om iets te hebben binnen de hiphop wat de moeite is (album van dit jaar was echt goed). Geen te hoge spot uiteraard.
Ik geef het meer kans dat hij er staat dan niet, maar zou ook niet eerste keer zijn dat ze een package deal creatief managen.

Wanneer hebben de 31 namen die tot nu toe bekend zijn gemaakt voor het laatst op Rock Werchter gestaan? 12 zijn nieuw op RW, wat niet altijd betekent dat de Werchter weide helemaal nieuw voor ze is. Beth Gibbons stond er in 2011 met Portishead en Wet Leg was in 2023 support act voor Harry Styles.

Aan het andere eind van het spectrum zitten onder meer Deftones (voor het eerst in 18 jaar weer in Werchter te bewonderen) en de Simple Minds. Die stonden in 1983 voor het eerst op Torhout Werchter en daarna nog 10 keer in verschillende formats, waaronder twee keer als support act voor de Rolling Stones.

Nieuw:
Barry Can’t Swim, Beth Gibbons (met Portishead in 2011), Blanco White, Gracie Abrams, Lola Young, Noah Kahan, Mark Ambor, Olivia Rodrigo, Overmono, Purple Disco Machine, Wet Leg (support act voor Harry Styles in 2023), While She Sleeps

voor het laatst in 2023:
Amenra, Iggy Pop (ook in 1987, 1991 en 2016), Dean Lewis (ook in 2019), Jacob Collier, Raye, Rüfüs du Sol, Sam Fender (ook in 2018)

voor het laatst in 2022:
Fontaines D.C., girl in red, Goldband (op Werchter Boutique in 2023, op Werchter Parklife in 2021)

voor het laatst in 2019:
Amyl and the Sniffers, Elbow (ook in 2006, 2009, 2011, 2012 en 2015), Maribou State, Underworld (ook in 1996, 1998, 2003, 2008, 2011 en 2019)

voor het laatst in 2017:
Linkin Park (ook in 2011)

voor het laatst in 2016:
GOOSE (ook in 2007, 2011 en 2013, op Werchter Parklife in 2021)

voor het laatst in 2013:
Green Day (ook in 2005 en 2010)

voor het laatst in 2012:
Simple Minds (ook in 1983, 1984, 1986 en 2012; op TW Classic in 2003, 2006, 2010, 2011 en 2014; support act voor de Rolling Stones in 1998)

voor het laatst in 2006:
Deftones (ook in 2001)

Dat is toch totaal geen actueel relevante naam? Toen ze er stonden in, 2014?, was het actueel en live erg magertjes.
Kan je je ook gaan afvragen van Simple Minds, Weezer of Franz natuurlijk (los van de live kwaliteit toch ook niet geheel relevant eigenlijk).

Wat is dat trouwens relevantie voor een festival als Werchter.

• Leuk
Waarderingen: MeesPos
Staan drie grote (Kahan, Abrams, Rodrigo) namen. Daarmee heb je de headliner, sub en act voor de sub wel te pakken. Aardig stacked.

Leuk feitje: het gemiddeld aantal Spotify streams van de 3 zaterdagnamen ligt vier miljoen streams hoger dan het gemiddelde van de 4 RW headliners. Idd. behoorlijk stacked. 😁

• Leuk
Waarderingen: vanNelle_Monae
Misschien enkele kanshebbers uit de lineup van Hellfest (19-22 juni) die nog niet op GMM staan? Ik hoop op Poppy, Turnstile, Russian Circles, SOFT PLAY, Within Temptation, Frank Carter & The Sex Pistols, Stick To Your Guns, Knocked Loose

Andere namen waarop ik nog hoop voor RW25 en die me niet volledig onwaarschijnlijk lijken: AURORA, Architects, Bad Nerves, London Grammar, King Gizzard, Biffy Clyro, Rise Against, Wunderhorse, Jack White. Charli XCX lijkt me naar pukkelpop te gaan.

Belgische artiesten die ik verwacht: Warhaus, Daan, Ramkot, Tamino, Sylvie Kreusch, Maria Iskariot

Als we naar de 'legacy' acts kijken dan is er Iggy Pop op donderdag, Simple minds op vrijdag en Elbow op zaterdag.
Op zondag missen we nog een 'legacy' act die met Rock Werchter doorheen de jaren een innige band heeft opgebouwd.
Welke 'legacy' act mag er voor jullie op zondag bij? Voor mij The Editors.
The waterboys ! 5 juli in gent dus zitten niet ver 🤞✌️

Toch wel veruit meest popdag sinds die afgrijselijke Pink dag in 2019. Lijkt toch bijna een genre dag. Geen goede evolutie. Hopelijk komen er snel nog wat leuke acts in andere genres bij!
^ lijkt echt alsof je nog nooit naar Abrams of Kahan hebt geluisterd tbh. Platte pop à la Bastille of P!nk is het nu ook weer niet hoor.

Ik snap het ergens: je wil de kerk wat in het midden hebben.. Maar twee namen die je wat minder aanspreken op de main is peanuts, zeker als je die line-up van donderdag al achter de kiezen hebt. Er zit bovendien echt wel wat schwung in de show van Rodrigo, dus reken ik niet eens mee en gaat volgens mij heel wat RW-veteranen overtuigen. Als ze het een kans willen geven, natuurlijk.

^ lijkt echt alsof je nog nooit naar Abrams of Kahan hebt geluisterd tbh. Platte pop à la Bastille of P!nk is het nu ook weer niet hoor.

Ik snap het ergens: je wil de kerk wat in het midden hebben.. Maar twee namen die je wat minder aanspreken op de main is peanuts, zeker als je die line-up van donderdag al achter de kiezen hebt. Er zit bovendien echt wel wat schwung in de show van Rodrigo, dus reken ik niet eens mee en gaat volgens mij heel wat RW-veteranen overtuigen. Als ze het een kans willen geven, natuurlijk.
Ik had nog nooit gehoord van kahan, abrams of rodrigo voor ze hier ter sprake kwamen. Heb het allemaal eens opgezet en voorlopig vind ik het niets. Kahan is niet slecht, maar doet mij ook helemaal niets voorlopig.

Maar ben sowieso geen fan van genre dagen. Donderdag is bijvoorbeeld ook stevig, maar mag nog wel wat anders in de tenten ter compensatie.

Ik hoop nog op iets à la Sleep Token, Bad Omens of A Day To Remember.
Misschien ver gezocht maar mocht Fleet Foxes er plots bij komen, dan kan het ook niet meer stuk.
Sleep token exclusief RaR en Bad Omens lijken niet op tour te gaan.

A day to remember is wel echt een opvallende afwezige op de Graspop line up, dus zou me niet verbazen als die op RW blijken te staan uiteindelijk.

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser
Maar ben sowieso geen fan van genre dagen. Donderdag is bijvoorbeeld ook stevig, maar mag nog wel wat anders in de tenten ter compensatie.
Eens, vind dat net altijd de kracht van een Werchter om zo eclectisch te programmeren en de puzzelstukken in mekaar te laten passen. De gekke combinaties (je kent ze over de jaren heen wel) mogen ze achterwege laten, maar zoiets als Khruangbin dat net voor Dua Lipa gaat subben. TWOD net voor Pearl Jam.. Heerlijk, toch?

• Leuk
Waarderingen: bronco
Eens, vind dat net altijd de kracht van een Werchter om zo eclectisch te programmeren en de puzzelstukken in mekaar te laten passen. De gekke combinaties (je kent ze over de jaren heen wel) mogen ze achterwege laten, maar zoiets als Khruangbin dat net voor Dua Lipa gaat subben. TWOD net voor Pearl Jam.. Heerlijk, toch?
Het zijn vaak de artiesten zelf die zich meer op hun gemak voelen als er binnen hetzelfde wordt geprogrammeerd. Vroeger lag men daar minder van wakker. Geluk is natuurlijk dat je met die andere stages wel de nodige variatie kan brengen.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Faithless naar Beachfestival, die legacy act kunnen we al schrappen.
Faithless heeft dit jaar op zes maanden tijd AB, Suikerrock en Lotto Arena gedaan. Toch een mindere naam in vergelijking met
Sting en Oscar and the Wolf de headliners van dit jaar op Beachfestival.

Users who are viewing this thread