DeMorgen:
Ontsteltenis alom toen Rock Werchter maandag aankondigde dat de Amerikaanse popster Olivia Rodrigo het festival in 2025 zal afsluiten. Wat is er precies aan de hand? We vragen het aan onze chef cultuur Michael Ilegems.
“Toen
Rock Werchter op 11 november tieneridool Olivia Rodrigo aankondigde als afsluiter van zijn vijftigste editie, bracht dat op de sociale media van het festival een storm aan – veelal negatieve – reacties teweeg. Rock Werchter zou zich voortaan beter ‘Pop Werchter’, ‘Lol Werchter’ of ‘Crèche Werchter’ noemen, klonk het. Her en der werd zelfs al gevreesd voor Fristi en Cécémel aan de toog.
“Het lijkt velen tegen de borst te stuiten dat Rock Werchter in een jubileumjaar niet kiest voor een traditieheadliner als The Cure, Red Hot Chili Peppers of Metallica als afsluiter, maar wel voor een 21-jarig popfenomeen.
“Nieuw is die discussie niet. Ook toen Herman Schueremans en de zijnen in de jaren negentig en jaren nul dance-acts genre Faithless en Underworld als top of the bill programmeerden, stuitte dat op kritiek. Om nog maar te zwijgen over die keer in 2009 dat ze Milk Inc. naar Rock Werchter haalden.”
Is Olivia Rodrigo een waardige afsluiter?
“Zeker en vast. De Amerikaanse is een van de interessantste popnamen van de laatste jaren, een die door menig Gen Z’er als de stem van een generatie wordt gezien. Met ‘Drivers License’ en ‘Good 4 U’ heeft ze enkele monsterhits op haar conto staan, die op Spotify vlotjes de kaap van de 2 miljard streams hebben gerond en ook in de Vlaamse Ultratop de nummer 1-positie hebben bekleed.
“Zowel met haar debuutplaat
Sour (2021) als met opvolger
Guts (2023) schopte ze het tot in de top 5 van de Ultratop. Dat laatste album werd bovendien zowat overal ter wereld –
ook in deze krant – bij een van de beste platen van 2023 gerekend.
“Rodrigo maakt ontegensprekelijk pop, maar dan wel van de soort die diep geworteld is in punk en rock. Jack White is haar grote idool, om maar iets te zeggen. Met
Sour en
Guts zorgde Olivia Rodrigo er eigenhandig mee voor dat de gitaren een comeback maakten in de popmuziek van vandaag. In die zin misstaat ze allerminst op een festival met een rocktraditie als Werchter.”
Is ze ook meer dan een doordeweekse popprinses?
“Ja. Niet het minst omdat ze ergens voor staat. Ze deinst er niet voor terug (feministische) statements te maken op het podium, én daarnaast. Zo heeft ze met Fund 4 Good haar eigen fonds, waarvoor ze geld inzamelt ten behoeve van reproductieve rechten in de VS.”
Maakt Rock Werchter een statement door Rodrigo als afsluiter te programmeren?
“Werchter kijkt er alleszins mee naar de toekomst, zoals het dat vorig jaar al deed met Dua Lipa als headliner. (
Uitstekend concert, trouwens.) Het festival staat daar niet alleen in. Kijk maar naar de recent geloste line-up van Primavera Sound 2025 in Barcelona, toch wel het walhalla voor muziekpuristen. Zij trekken met Charli XCX, Sabrina Carpenter en Chappell Roan als headliners resoluut de kaart van de pop.
“Zo ver gaat Rock Werchter niet: met Green Day als afsluiter van de tweede festivaldag maken ze duidelijk niet blind te zijn voor hun legacy. De keuze om Sam Fender, op dit moment hooguit een headliner in wording, de derde festivaldag te laten afsluiten, begrijp ik dan weer veel minder.
“Het valt niet te ontkennen dat we in een bijzonder interessant tijdperk voor popmuziek leven; het voorjaar van 2024 werd met dank aan Ariana Grande, Beyoncé, Taylor Swift, Dua Lipa en Billie Eilish tot
‘Pop Girl Spring’ uitgeroepen, de zomer ging door toedoen van Charli XCX de geschiedenisboeken in als
‘Brat Summer’. Het is niet meer dan logisch dat je daar als massafestival oog voor hebt. En wie Olivia Rodrigo dit voorjaar heeft bezig gezien tijdens
een van haar twee hopeloos uitverkochte passages in het Antwerpse Sportpaleis – of wie de recent verschenen concertfilm van haar
Guts-tour op Netflix heeft bekeken – weet: de Werchter-wei zal op zondag 6 juli platgewalst worden. Met gitaren dan nog.”