Hahaha... Leuk, aangenaam, whatever, ...Je bent er bijna
Zoals ik eerder schreef, hangt het gewoon af welk verwachtingspatroon je hebt van een bepaald concert.
Ik heb hier bijvoorbeeld eerder ook al een gans discours afgestoken dat ik het hatelijk kan vinden wanneer bepaalde acts niet live spelen.
Los daarvan: stel dat je de partituren (bladmuziek) van bijvoorbeeld Froukje erbij zou nemen (om maar deze als voorbeeld te gebruiken vermits al dikwijls vermeld), dan zal je daar objectief gezien weinig muzikale origaniliteit ontdekken.
Ik heb de akkoordenschema's nog niet opgezocht, maar op basis van mijn muzikaal gehoor verwacht ik enkel majeure akkoordjes, in een patroon dat al tig keer gebruikt is.
Leg daar bijvoorbeeld een partituur naast van iets van Sting en je zal daar heel wat meer muzikaliteit ontdekken.
Maar de kracht van een Froukje zit dan, wat mij betreft, in de productie.
Haar muziek heeft hier al bijvoorbeeld dikwijls in mijn streamingplaylist gezeten, gewoon omdat ik de sound goed vind, de meerstemmigheid, de sfeer van de geluidseffectjes, etc...
Is daarom Froukje minderwaardig?
Nee, het is gewoon anders.
Zou ik een ticket kopen voor een afzonderlijk zaalconcert van haar?
Waarschijnlijk niet.
Zou ik naar haar gaan kijken op een festival?
Absoluut.
Maar voor alle duidelijkheid: aan die acceptatie van zulke muziek is ook een grens.
Als er niks meer overblijft wat je "leuk" kan vinden, dan stopt het ook.
Bij een pakweg Frans Bauer zal je dezelfde akkoordenschema's ontdekken, maar daar is ook niks "surplus" aan, dus dat is dan voor mij een no-go.