Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

TheSillyP

Randprogramma
3 mrt 2023
198
248
Heb genoten van Editors op de stream. Maar als Papillon het moment van het weekend is, meh. Dat is voor iedereen anders uiteraard, maar met acts als Qotsa, Rosalia, Fred Again, Sigur Ros en Puscifer voor de deur zou ik niet zeker zijn dat niks het meer gaat overtreffen.
Heb je ook wel weer gelijk in ja. Maar ik overdrijf graag een beetje om mijn punt over te brengen hoe vet iets was haha
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
484
1.535
Is het ook niet onhandig geprogrammeerd? The Barn is te klein voor deze grote artiesten en dat weet je op voorhand eigenlijk al. Zulke grote artiesten horen op een main stage zodat iedere bezoeker hen kan zien optreden. Als Pantera als Marquee afsluiter was geprogrammeerd op Graspop hadden wij ook problemen gehad denk ik.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.438
6.833
als iedereen naar cdw of de editors kon die wilde was het ook niet veilig geweest met veel meer frustratie van duwers. Het is niet gek dat een plek een bepaalde capaciteit heeft en handhaven juist veilig is. Maar snap wel goed gevoel van festival en vrijheid. Ik wil ook 5 min vooraf naar binnen kunnen lopen, een goede plek hebben, kunnen pissen en bier halen. denk dat oplossingen meer zitten in programmering of half open tenten zoals alpha met heuvels aan de zijkant.
Ik ga al bijna 20 jaar naar festivals, groot en klein, druk en rustig. En bijna overal zijn er tenten. Maar ik heb nog nergens meegemaakt dat ze met rode kruizen werken voor een tent. En ondanks dat heb ik me nog nooit onveilig gevoeld. Ja, er zijn soms acts waar er veel meer mensen de tent in willen dan wat eigenlijk past. Ik was op Graspop bijvoorbeeld bij Lorna Shore in een stampensvolle Metal Dome. Maar uiteindelijk heeft zeker 98% van het volk in zo'n tent ook wel in de gaten dat je een klein beetje rekening moet houden met elkaar. En dus gaat het gewoon prima.

Ik denk zelfs dat die rode kruizen potentieel gevaarlijker zijn. De ervaringen bij bijvoorbeeld Editors gaan rond op zo'n festival en dus gaan mensen verderop in het weekend daar rekening mee houden. Dan krijg je trechtervorming aan de ingang, met duizenden mensen die tegelijk naar binnen en naar buiten willen, met de nodige frustratie tot gevolg. Of mensen gaan onverantwoord lang zonder de nodige hydratatie in zo'n tent hangen, omdat ze niet het risico willen lopen om hun favoriete act te missen. Nu is het dit weekend op Werchter (wat dat betreft) gelukkig niet zo warm, maar met de temperaturen die we op Graspop hadden, waren er ongetwijfeld mensen onwel geworden.

Ook het argument dat een open achter- en zijkant ten koste zou gaan van de sfeer, zie ik niet. Als je dezelfde belichting ophangt in die tent, maar mensen kunnen wel vrij naar binnen en naar buiten lopen, dan merk je vrijwel overal in die tent echt geen verschil qua beleving. Enkel als je pal naast een open deur staat, wellicht. Maar dat is ook een keuze.

Kortom, ik zie echt de voordelen van dit systeem niet. Ik vind het onverantwoord en daar bovenop zou het ook het nodige doen met mijn festivalervaring. Tuurlijk moet je met meerdere podia altijd wel ergens in het weekend moeilijke keuzes maken. Maar de keuze tussen een toffe act kunnen zien of die act skippen en een uur in een tent moeten wachten, zodat je in elk geval de volgende leuke act niet mist, dat vind ik niet oké voor het geld wat ik betaal.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.615
4.590
Ik ga al bijna 20 jaar naar festivals, groot en klein, druk en rustig. En bijna overal zijn er tenten. Maar ik heb nog nergens meegemaakt dat ze met rode kruizen werken voor een tent. En ondanks dat heb ik me nog nooit onveilig gevoeld. Ja, er zijn soms acts waar er veel meer mensen de tent in willen dan wat eigenlijk past. Ik was op Graspop bijvoorbeeld bij Lorna Shore in een stampensvolle Metal Dome. Maar uiteindelijk heeft zeker 98% van het volk in zo'n tent ook wel in de gaten dat je een klein beetje rekening moet houden met elkaar. En dus gaat het gewoon prima.

Ik denk zelfs dat die rode kruizen potentieel gevaarlijker zijn. De ervaringen bij bijvoorbeeld Editors gaan rond op zo'n festival en dus gaan mensen verderop in het weekend daar rekening mee houden. Dan krijg je trechtervorming aan de ingang, met duizenden mensen die tegelijk naar binnen en naar buiten willen, met de nodige frustratie tot gevolg. Of mensen gaan onverantwoord lang zonder de nodige hydratatie in zo'n tent hangen, omdat ze niet het risico willen lopen om hun favoriete act te missen. Nu is het dit weekend op Werchter (wat dat betreft) gelukkig niet zo warm, maar met de temperaturen die we op Graspop hadden, waren er ongetwijfeld mensen onwel geworden.

Ook het argument dat een open achter- en zijkant ten koste zou gaan van de sfeer, zie ik niet. Als je dezelfde belichting ophangt in die tent, maar mensen kunnen wel vrij naar binnen en naar buiten lopen, dan merk je vrijwel overal in die tent echt geen verschil qua beleving. Enkel als je pal naast een open deur staat, wellicht. Maar dat is ook een keuze.

Kortom, ik zie echt de voordelen van dit systeem niet. Ik vind het onverantwoord en daar bovenop zou het ook het nodige doen met mijn festivalervaring. Tuurlijk moet je met meerdere podia altijd wel ergens in het weekend moeilijke keuzes maken. Maar de keuze tussen een toffe act kunnen zien of die act skippen en een uur in een tent moeten wachten, zodat je in elk geval de volgende leuke act niet mist, dat vind ik niet oké voor het geld wat ik betaal.
Tijd voor een opiniestuk in elke Belgische krant!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.420
6.105
Kortom, ik zie echt de voordelen van dit systeem niet. Ik vind het onverantwoord en daar bovenop zou het ook het nodige doen met mijn festivalervaring. Tuurlijk moet je met meerdere podia altijd wel ergens in het weekend moeilijke keuzes maken. Maar de keuze tussen een toffe act kunnen zien of die act skippen en een uur in een tent moeten wachten, zodat je in elk geval de volgende leuke act niet mist, dat vind ik niet oké voor het geld wat ik betaal.
Dit is exact mijn grootste issue met de hele situatie ja. Goed verwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus, JorttB en Jamel

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
707
645
Niemand kappen op RHCP, we moeten vermijden dat op grijze vrijdagnamiddag in November een persbericht krijgen: ‘3e keer, goeie keer’
 
  • Haha
Waarderingen: Heemstock1

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.438
6.833
Dit was fenomenaal ja. Zelfs vanaf de stream was de energie te voelen die in Klub C hing. Allemaal mensen met tranen over hun wangen en een blik van ongeloof op hun gezicht. Prachtig zeg, dit zijn de festivalshows!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken