Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.455
6.178
Snap ik. Van de andere kant heb je gewoon beperkte plek bij tenten. Krijgt er wel een waardige sportpaleis ziggo ervaring voor terug.
Het argument dat dit nodig is voor de optimale ervaring is voor mij echt flauwekul. Ik heb in de Marquee op Graspop nog veel betere concerten gezien dan in de Barn, ook qua sfeer, geluid, en duisternis. Zeker net zo goed Ziggo Dome niveau. Zonder ook maar iets van het gedoe van de Barn. Maar ieder zn ding.
 

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
Het argument dat dit nodig is voor de optimale ervaring is voor mij echt flauwekul. Ik heb in de Marquee op Graspop nog veel betere concerten gezien dan in de Barn, ook qua sfeer, geluid, en duisternis. Zeker net zo goed Ziggo Dome niveau. Zonder ook maar iets van het gedoe van de Barn. Maar ieder zn ding.
Zonder gedoe van barn zeg je. Is die capaciteit onbeperkt dan of hoe zit dat ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
106
204
Precies. Als ik een ziggo dome ervaring wil, koop ik wel een kaartje voor de ziggo dome. Wat een festival voor mij zo mooi maakt is dat je het en der kunt komen aanwaaien, en zo artiesten ontdekt waar je nooit al een uur van tevoren voor bij een stage voor zou kamperen. Die ervaring wordt zo helemaal teniet gedaan.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.098
8.759
Snap ik. Van de andere kant heb je gewoon beperkte plek bij tenten. Krijgt er wel een waardige sportpaleis ziggo ervaring voor terug.
Ja, normaal zit ik in dat kamp hoor en ook bij die nieuwe Barn blijft de magie intact.

Maar vind het dit jaar wel echt te ver doorslingeren. Zoals ze het nu doen, werkt het niet. Die nieuwe ‘concertzaal’ is totaal geen verbetering op vlak van capaciteit, ik heb zelfs het idee dat ze sneller vol zit. En moet zeggen dat me dat voor het eerst ook echt telkens stress geeft, dat potentieel missen van concerten. Bij Editors kon ik er nog mee leven, maar een Sigur Ros vandaag missen is echt een no go. En dan ga ik niet de helft, maar de volledige show van Paolo moeten missen. (Zeker als het regent straks…)

Sorry maar steeds een uur op voorhand in je neus moeten zitten peuteren als je een show niet wil missen, zo zit een goed festival niet in elkaar.
 

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
Natuurlijk niet. Maar er staan geen hekken of poortjes, hij gaat nooit dicht, en dat levert nooit problemen op. Juist door het volledig af te sluiten creëer je geduw, getrek, en onveilige situaties imo.
Maar wat je wel hebt zijn mensen die lekker op rand ingang uitgang hangen waar je je ook doorheen moet duwen.

Overigens vind ik obv wat ik gezien heb onveilige situaties redelijk overtrokken
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.629
4.626
Natuurlijk niet. Maar er staan geen hekken of poortjes, hij gaat nooit dicht, en dat levert nooit problemen op. Juist door het volledig af te sluiten creëer je geduw, getrek, en onveilige situaties imo.
Ja klopt volledig, net als bij de main met die poorten. Op bvb GMM is dit er niet en heb ik me nog nooit onveilig gevoeld, terwijl op RW bij het binnengaan vorig jaar bij RHCP ik bang was dat er iemand zou vertrappeld worden
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.455
6.178
Maar wat je wel hebt zijn mensen die lekker op rand ingang uitgang hangen waar je je ook doorheen moet duwen.

Overigens vind ik obv wat ik gezien heb onveilige situaties redelijk overtrokken
Ik heb zelf mijn meest onveilige crowd ervaring op Werchter gehad, bij het gedrang om de voorvakken in te komen bij Metallica. Normaal gesproken is onveilig misschien een groot woord, maar onprettig is het voor mij zeker. Graspop heeft nergens vakken, poortjes, of wat voor afsluiting dan ook (behalve de entree) en ik heb me daar nog nooit onveilig/onprettig gevoeld in de crowd. Ook niet bij top drukte. Subjectieve ervaring natuurlijk, maar persoonlijk wel doorslaggevend in mijn keuze welk festival ik vaker wil bezoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Yannick

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
Ik heb zelf mijn meest onveilige crowd ervaring op Werchter gehad, bij het gedrang om de voorvakken in te komen bij Metallica. Normaal gesproken is onveilig misschien een groot woord, maar onprettig is het voor mij zeker. Graspop heeft nergens vakken, poortjes, of wat voor afsluiting dan ook (behalve de entree) en ik heb me daar nog nooit onveilig/onprettig gevoeld in de crowd. Ook niet bij top drukte. Subjectieve ervaring natuurlijk, maar persoonlijk wel doorslaggevend in mijn keuze welk festival ik vaker wil bezoeken.
Snap ik. Is ook belangrijk. Ik heb ervaringen die gevaarlijk waren bij concerten die zo druk waren dat je nauwelijks adem kon halen (prodigy lowlands iemand?)

Maar ik refereerde aan barn binnenkomen. Vond het allemaal netjes gaan. Druk? Zeker
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.259
10.768
Ja, normaal zit ik in dat kamp hoor en ook bij die nieuwe Barn blijft de magie intact.

Maar vind het dit jaar wel echt te ver doorslingeren. Zoals ze het nu doen, werkt het niet. Die nieuwe ‘concertzaal’ is totaal geen verbetering op vlak van capaciteit, ik heb zelfs het idee dat ze sneller vol zit. En moet zeggen dat me dat voor het eerst ook echt telkens stress geeft, dat potentieel missen van concerten. Bij Editors kon ik er nog mee leven, maar een Sigur Ros vandaag missen is echt een no go. En dan ga ik niet de helft, maar de volledige show van Paolo moeten missen. (Zeker als het regent straks…)

Sorry maar steeds een uur op voorhand in je neus moeten zitten peuteren als je een show niet wil missen, zo zit een goed festival niet in elkaar.
Ja helemaal mee eens!

Ik denk dat de rode kruizen puur psychologisch werken. Als iets finaal dichtgegooid wordt ontstaat het idee van schaarste en je moet er vroeg bij zijn om het mee te kunnen maken. Waardoor mensen eerder en eerder klaar gaan staan. Zoals Dr. Hannibal al zegt is dat bij alle andere festivals met tenten niet het geval en heb je deze gekkigheid zelden tot nooit (behalve als je een tenor metalliedjes laat zingen). Kortom. Volgend jaar kappen met die kruizen en volgens mij is dit gezeik dan zo achter de rug.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.955
6.219
Het argument dat dit nodig is voor de optimale ervaring is voor mij echt flauwekul. Ik heb in de Marquee op Graspop nog veel betere concerten gezien dan in de Barn, ook qua sfeer, geluid, en duisternis. Zeker net zo goed Ziggo Dome niveau. Zonder ook maar iets van het gedoe van de Barn. Maar ieder zn ding.
Klopt, en for what? Zodat Weyes Blood in het donker zou kunnen optreden? Oh please. Middagoptredens hebben ook hun charme. Kijk naar Glastonbury, daar treden ze gewoon in open air op?

Bovendien, al deze problemen terwijl je vroeger gewoonweg grote bands als Tame Impala, Lorde, Nine Inch Nails, New Order, Parov Stelar in de Barn had staan. Problemen zijn er pas echt gekomen sinds 2018 (?) denk ik bij het invoeren van die kruizen. Ben Howard, MGMT en .Paak daardoor gemist toen..
 

c7!

Campingartiest
7 dec 2022
59
84
Er staat trouwens ook een extra scherm aan de barn.
Door de hekken zal de security gemakkelijker kunnen werken. Gisteren wouden ze de deuren open rukken
 

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
als iedereen naar cdw of de editors kon die wilde was het ook niet veilig geweest met veel meer frustratie van duwers. Het is niet gek dat een plek een bepaalde capaciteit heeft en handhaven juist veilig is. Maar snap wel goed gevoel van festival en vrijheid. Ik wil ook 5 min vooraf naar binnen kunnen lopen, een goede plek hebben, kunnen pissen en bier halen. denk dat oplossingen meer zitten in programmering of half open tenten zoals alpha met heuvels aan de zijkant.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.629
4.626
Klopt, en for what? Zodat Weyes Blood in het donker zou kunnen optreden? Oh please. Middagoptredens hebben ook hun charme. Kijk naar Glastonbury, daar treden ze gewoon in open air op?

Bovendien, al deze problemen terwijl je vroeger gewoonweg grote bands als Tame Impala, Lorde, Nine Inch Nails, New Order, Parov Stelar in de Barn had staan. Problemen zijn er pas echt gekomen sinds 2018 (?) denk ik bij het invoeren van die kruizen. Ben Howard, MGMT en .Paak daardoor gemist toen..
Nu staan die deuren ook gwn open bij Vintage Trouble en het is nog steeds meer dan donker genoeg hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.098
8.759
Dat ze het zich maar niet wagen om The National volgend jaar in die Barn te proppen.

Leek me tot deze editie nog een prima idee maar ook dat gaat voor velen tot teleurstelling leiden.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
988
1.031
Heel veel pagina’s terug in dit topic ging het over het optreden van Beastie Boys in de (open) Pyramid Marquee van Werchter, tijdens Björk, en hoe absurd onveilig dat toen was door het gedrum.

Even ter herinnering…
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.955
6.219
Dat ze het zich maar niet wagen om The National volgend jaar in die Barn te proppen.

Leek me tot deze editie nog een prima idee maar ook dat gaat voor velen tot teleurstelling leiden.
Komt echt gewoon door de kruizen en opzet van de Barn, Matt. Vroeger waren die problemen van die aard er nauwelijks. Het punt is toch net dat ze Sportpaleisbands daar willen kunnen zetten, wel. Als ze dat veranderen..
 

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
Komt echt gewoon door de kruizen en opzet van de Barn, Matt. Vroeger waren die problemen van die aard er nauwelijks. Het punt is toch net dat ze Sportpaleisbands daar willen kunnen zetten, wel. Als ze dat veranderen..
Zonder de tribunes was de capaciteit stuk groter idd
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

Gebruikers die dit onderwerp bekijken