Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.234
1.768
Dat krijg je uiteraard als je een band als Gorillaz op het jaarlijkse personeelsfeest van de KBC zet waarvan de gemiddelde medewerker nog geen Albarn van een Gallagher kan onderscheiden. Team Blue zoals ze zichzelf graag noemen heeft naar mijn gevoel een impact gehad op de sfeerbeleving op een festivaldag met een uitstekende line up die een stuk beter had gewerkt op de main van de normale vierdaagse.
 

Vicarious

Gouden Tip
10 jul 2022
283
179
Was er eigenlijk een act afgelopen jaar in Werchter die na 22u nog mensen enthousiast kreeg aan de main? Heb het al gezegd, maar de sfeer aan de main was dit jaar ver te zoeken, en zeker 's avonds.
 

Bert

Support act
14 nov 2014
878
816
Even schaamteloos kopiëren van eFestivals: The Lathums tourden voorbije zomer als package deal met Arctic Monkeys, en die twee staan nu samen op de affiche van BBK Live. Alvast met potlood noteren voor The Slope op zondag dus.
Gezien op Lowlands. Van mij mag het.
 
  • Leuk
Waarderingen: simonbolivar

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.182
1.206
Was er eigenlijk een act afgelopen jaar in Werchter die na 22u nog mensen enthousiast kreeg aan de main? Heb het al gezegd, maar de sfeer aan de main was dit jaar ver te zoeken, en zeker 's avonds.

Pearl Jam. Metallica. The Killers. Toch?
(Bij Twenty One Pilots en Imagine Dragons was ik niet bij (Bicep))
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.009
6.406
Ik vind dit dus vooral pijnlijk om naar te kijken vanwege zijn eigen houding daar? Het publiek juicht, maar het is niet genoeg voor hem? Komt op mij echt over als diva gedrag hoor. Er werd prima op de nummers gereageerd waar ik stond, misschien stonden er minder mensen op het hele veld en werd er minder hard gejuicht dan ze gewend zijn, maar speel gewoon je nummers en maak het leuk voor de mensen die er wel zijn, in plaats van 2 minuten lang moeilijk te gaan lopen doen over dat je meer geluid wil horen. Wekt bij mij alleen maar afkeer op. Maar dan kan aan mij liggen.
Het is niet omdat de twintig mensen die direct bij jou in de buurt stonden hevig aan het meegaan waren dat dat ook over het hele veld zo was. Ik veronderstel dat je als artiest ook een bepaalde vibe van het publiek moet krijgen om je nummers übrhaupt te kunnen brengen. Je moet toch ergens kunnen weten of aanvoelen of het publiek into je muziek is of niet en ze wat opzwepen om de temperatuur wat hoger te krijgen. Als het gros van het publiek je staat aan te gapen terwijl je het beste van jezelf aan het geven bent.. Heeft het dan zin om de kleine minderheid te plezieren als het gros het toch geen moer kan schelen hoe hard je je best ook maar doet? Is absoluut geen diva-gedrag maar gewoon menselijk.

Alsof je voor een menigte spreekt, een speech of presentatie moet geven op je werk en van de twintig zijn er zeven niet komen opdagen, twee zitten aandachtig te kijken, vijf zitten je aan te gapen, twee zitten af en toe eens te keuvelen en de laatste twee zitten om de vijf minuten hun gsm te checken. Denk je dan werkelijk dat je zélf nog met de volle goesting die presentatie staat te geven of gedraag je je als een diva wanneer je na een halfuur je publiek eens aanspreekt op het feit dat ze je zo zitten aan te gapen en dan er een aantal zijn die andere dingen aan het doen zijn..
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.513
6.346
Het is niet omdat de twintig mensen die direct bij jou in de buurt stonden hevig aan het meegaan waren dat dat ook over het hele veld zo was. Ik veronderstel dat je als artiest ook een bepaalde vibe van het publiek moet krijgen om je nummers übrhaupt te kunnen brengen. Je moet toch ergens kunnen weten of aanvoelen of het publiek into je muziek is of niet en ze wat opzwepen om de temperatuur wat hoger te krijgen. Als het gros van het publiek je staat aan te gapen terwijl je het beste van jezelf aan het geven bent.. Heeft het dan zin om de kleine minderheid te plezieren als het gros het toch geen moer kan schelen hoe hard je je best ook maar doet? Is absoluut geen diva-gedrag maar gewoon menselijk.

Alsof je voor een menigte spreekt, een speech of presentatie moet geven op je werk en van de twintig zijn er zeven niet komen opdagen, twee zitten aandachtig te kijken, vijf zitten je aan te gapen, twee zitten af en toe eens te keuvelen en de laatste twee zitten om de vijf minuten hun gsm te checken. Denk je dan werkelijk dat je zélf nog met de volle goesting die presentatie staat te geven of gedraag je je als een diva wanneer je na een halfuur je publiek eens aanspreekt op het feit dat ze je zo zitten aan te gapen en dan er een aantal zijn die andere dingen aan het doen zijn..

Lol, rustig joh. Ik vind gewoon dat zoiets bij het leven van een professionele muzikant hoort. De ene avond krijg je je publiek makkelijker mee dan de andere, als je je daar enorm door laat kennen dan vind ik dat persoonlijk niet zo professioneel, en niet zo netjes tegenover de (in dit geval nog steeds duizenden) fans die er wel zijn.

En ja, ik reageer puur vanuit mijn eigen beleving natuurlijk, ik heb me op die avond echt alleen gestoord aan dat overdreven gedrag van De La Soul, verder was het voor mij persoonlijk een top avond. Dat anderen dat anders beleefd kunnen hebben is jammer, maar niet meer dan logisch.
Die hadden gewoon voor en niet na Stromae moeten spelen.
Tja, je kon natuurlijk inderdaad op je vingers natellen dat zeker het wat oudere lokale publiek vooral voor Stromae komt inderdaad. Maar ik gok dat de Gorillaz zelf die laatste spot wel zouden opeisen? Hadden ze een paar jaar terug ook na QOTSA, past ze op zich wel. Maar dat was gewoon een gunstigere setting voor ze.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.009
6.406
Lol, rustig joh. Ik vind gewoon dat zoiets bij het leven van een professionele muzikant hoort. De ene avond krijg je je publiek makkelijker mee dan de andere, als je je daar enorm door laat kennen dan vind ik dat persoonlijk niet zo professioneel, en niet zo netjes tegenover de (in dit geval nog steeds duizenden) fans die er wel zijn.

En ja, ik reageer puur vanuit mijn eigen beleving natuurlijk, ik heb me op die avond echt alleen gestoord aan dat overdreven gedrag van De La Soul, verder was het voor mij persoonlijk een top avond. Dat anderen dat anders beleefd kunnen hebben is jammer, maar niet meer dan logisch.

Tja, je kon natuurlijk inderdaad op je vingers natellen dat zeker het wat oudere lokale publiek vooral voor Stromae komt inderdaad. Maar ik gok dat de Gorillaz zelf die laatste spot wel zouden opeisen? Hadden ze een paar jaar terug ook na QOTSA, past ze op zich wel. Maar dat was gewoon een gunstigere setting voor ze.
Ik antwoord gewoon op je?

Klopt, maar je headlinet / sluit op zich wel een festival af, dus.. Je kunt er toch een beetje van op aan dat het publiek dat naar je zal komen ook wel echt into jouw muziek zal zijn en minder wanneer Khruangbin staat te verzuipen op zo'n groot podium in de namiddag. Dat zijn wel twee verschillende dingen. Bovendien, het is niet zo maar een meerdaags festival, maar een festival van maar één dag waarbij je als band (met de curatie van het programma in acht genomen) dat je voor een publiek zal spelen dat, again, erg into jouw muziek is.

Ik heb me overigens ook erg geamuseerd en de voorste rijen gingen waar ik stond ook heel erg los, was ook erg verbaasd over de opmerkingen van Albarn en De La Soul.. Maar als je dan even achter je en rondom je kijkt.. Dan zag je wel dat dat niet gold voor heel het veld en kun ik het al beter plaatsen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.709
1.245
Veel gedoe om niets hier. Jullie kunnen toch ook echt wat uitvergroten hoor, djeezes...

Denk je echt dat Gorillaz daar nog maar een seconde mee bezig was de ochtend nadien? Laat staan dat hun relatie met het festival geschaad is. En ook er is toch niets mis met die voorbeelden die hier gepost zijn, is toch het typische ophypen. Heb helemaal geen gevoel dat ze kortaf of geïrriteerd waren. Het publiek was tammer, dus ze proberen gewoon harder om iedereen up te hypen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.009
6.406
Veel gedoe om niets hier. Jullie kunnen toch ook echt wat uitvergroten hoor, djeezes...
Welk gedoe en uitvergroten zelfs. Mensen op een forum die vertellen over hun verschillende ervaringen van een concert dat ze allebei hebben gezien. O nee, de horror.

Denk je echt dat Gorillaz daar nog maar een seconde mee bezig was de ochtend nadien?
Neuh, tuurlijk niet en ik ook niet. Maar het mag wel over gepraat worden. Of niet. Of anders moet jij zeggen waar we over mogen praten.

En ook er is toch niets mis met die voorbeelden die hier gepost zijn, is toch het typische ophypen.
De La Soul heb ik dat van de vier keren dat ik ze gezien heb echt iedere keer hun publiek zien adresseren als sleepy people en dat mensen dankbaar mogen zijn dat ze überhaupt naar een bepaalde venue komen. Typische ophypen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.429
3.457
Volledig eens met Yannick. Het zal niet uitmaken voor de verhouding Damon × Werchter en De La Soul zal er ook niet slechter door hebben geslapen maar dit afdoen als "standaard ophypen" is echt oogkleppen ophebben.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.240
5.604
Ach, ik denk dat vooral zo'n agent dat niet zal vergeten. Hij maakt tenslotte die deal en wil dan ook het beste voor zijn cliënt. Denk dat de goede herinneringen van Damon vooral blijven hangen, maar die gaat ook wel onthouden om niet meer na Stromae te spelen. Er waren echt serieuze gaten in het publiek dichtbij de stage en je ziet die uitstroom ook wel, gaat geen prettig gevoel geven. En iedereen gaat er anders mee om. Maar goed, denk door heel de historie dat dit hoogstens wat beter uitkijken/plannen zal opleveren. Daarvoor zijn ze bij Live Nation een te betrouwbare partner.

Het stuk Metallica dat ik heb gezien vond ik routineuzer als anders, maar kan ook te maken hebben met het feit dat ze niet 100% waren. Bij Pearl Jam vond ik de sfeer tot ver achter de middentoog wel top.

Edit: in 2008 gaf Radiohead volgens hen zelf echt wel de slechtste show van hun tour, en dat was wel blijven hangen, check interview met Greenwood daarover. Die waren echt niet tevreden. Gaven in 2017 dan weer de beste show van hun tour volgens hen zelf. Zo zie je maar.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.302
9.006
“…terwijl je het beste van jezelf aan het geven bent..”

Tja.
Deed Damon toch wel tijdens die show hoor. Ken weinig frontmannen die zoveel in het opjutten van hun publiek steken als deze beste man. Ik had het in ieder geval sneller opgegeven in zijn plaats.

Wat een verschil met dat gigantische hitsige veld op Primavera de maand ervoor (of met hun vorige show op de vierdaagse)…
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.513
6.346
De La Soul heb ik dat van de vier keren dat ik ze gezien heb echt iedere keer hun publiek zien adresseren als sleepy people en dat mensen dankbaar mogen zijn dat ze überhaupt naar een bepaalde venue komen. Typische ophypen.
Volledig eens met Yannick. Het zal niet uitmaken voor de verhouding Damon × Werchter en De La Soul zal er ook niet slechter door hebben geslapen maar dit afdoen als "standaard ophypen" is echt oogkleppen ophebben.
Huh?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken