Dit is toch iets wat we net wel zien gebeuren? Tijdens de vorige editie (2019, jezus dat lijkt al zo lang geleden), waren het net de twee dagen met de megaheadliners (Muse en P!nk) die achter bleven qua verkoop en de dagen met de co-headlineconstructies (Cure+Tool en Florence+Mumford) die erg snel uitverkocht geraakten. Ook dingen als SOAD+LP (2017) en Cave+AM (2018) verkochten heel snel uit. Denk dat het ook wel gezonder is dat je als festival niet
afhankelijk bent van alléén stadion acts, anders krijg je het Pinkpop-probleem waar ze kritiek krijgen wanneer de headliners niet uit hetzelfde poultje van 10-15 namen komt. Kijk eens naar hun 50ste verjaardag en het publiek dat zelfs een The Cure of Fleetwood Mac niet meer voldoende vond. Steeds meer van die namen kiezen nu eenmaal voor eigen tours. Daarnaast ontstaan er in het alternatieve segment ook gewoon minder van zulke acts. Dus de opzet 'mega headliner plus opvulling' (om het even heel oneerbiedig te zeggen) is een beetje passé en dat weten zij bij RW ook wel.
Dus begrijp wel wat Yannick hier zegt hoor. Al zal het vooral iets geleidelijk aan zijn denk ik. Werchter zal nog niet snel afstappen van de Pearl Jams en Metallicas, maar zal gaandeweg ook wel moeten mee veranderen. Wat ze wat mij betreft nu ook wel aan het doen zijn. Beetje bij beetje, rustig aan.