Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.163
Mijn voorspelling:

Do: Pixies - Pearl Jam
Vrij: Liam Gallagher - The Strokes
Za: Nick Cave - Gorillaz
Zo: Volbeat - Metallica
 
  • Leuk
Waarderingen: zero

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.411
3.380
Dit is toch iets wat we net wel zien gebeuren? Tijdens de vorige editie (2019, jezus dat lijkt al zo lang geleden), waren het net de twee dagen met de megaheadliners (Muse en P!nk) die achter bleven qua verkoop en de dagen met de co-headlineconstructies (Cure+Tool en Florence+Mumford) die erg snel uitverkocht geraakten. Ook dingen als SOAD+LP (2017) en Cave+AM (2018) verkochten heel snel uit. Denk dat het ook wel gezonder is dat je als festival niet afhankelijk bent van alléén stadion acts, anders krijg je het Pinkpop-probleem waar ze kritiek krijgen wanneer de headliners niet uit hetzelfde poultje van 10-15 namen komt. Kijk eens naar hun 50ste verjaardag en het publiek dat zelfs een The Cure of Fleetwood Mac niet meer voldoende vond. Steeds meer van die namen kiezen nu eenmaal voor eigen tours. Daarnaast ontstaan er in het alternatieve segment ook gewoon minder van zulke acts. Dus de opzet 'mega headliner plus opvulling' (om het even heel oneerbiedig te zeggen) is een beetje passé en dat weten zij bij RW ook wel.

Dus begrijp wel wat Yannick hier zegt hoor. Al zal het vooral iets geleidelijk aan zijn denk ik. Werchter zal nog niet snel afstappen van de Pearl Jams en Metallicas, maar zal gaandeweg ook wel moeten mee veranderen. Wat ze wat mij betreft nu ook wel aan het doen zijn. Beetje bij beetje, rustig aan. :)
Precies wat ik altijd zeg. Combinatie van co-constructies en stadionacts. RW heeft de laatste jaren nooit alléén stadionacts, en is dus geen Pinkpop, en heeft dus ook geen 'Pinkpop-probleem'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en mattman

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.919
6.151
U vraagt wij draaien @Yannick en je quote van 3 uur terug zal je vast nog wel helder hebben.
En zeker goed voor mij, laat ze RHCP en Metallica maar snel aankondigen voor 2022. Dan ga ik voor eventueel missende co-constructies met The Strokes - Massive Attack en Gorillaz - Dua Lipa wel naar een ander festival, Primavera Sound bijvoorbeeld.
Omdat het verkoopstechnisch niet bepaald interessant zou zijn om drie bands te laten headlinen - met de insteek dat RHCP zoals in '21 samen met Royal Blood bovenaan zou staan - die zowat hetzelfde doelpubliek beogen en met dezelfde insteek worden ingericht. Ik kan me in de meest recente geschiedenis van Werchter geen enkele editie voor de geest halen waarbij de insteek 3x rock of 2x rock en 1x metal was. Er zal altijd wel een dag zijn die ingericht wordt voor indiefans, voor popliefhebbers weetikveel. Jij kan daar je gedacht over hebben, maar dan lieg je jezelf een beetje voor en ben je volgens mij... wat onrealistisch dat je denkt dat dat wel kan/zal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Consequence of sound omschreef het eens goed.
RW is het perfecte festival voor mensen die geen festivals doen.

Ze zullen die stadionacts blijven doen, want 90000 man is veel. En die magische combo van acts zoals in 2018 kan je niet elk jaar scoren, al zouden ze dat graag hebben.
Mij heeft het ontgoocheld, dat Kendrick en Strokes niet het verhoopte succes hadden. 2 enorm coole boekingen. Maar bij de boekers is die ontgoocheling nog 1000x harder aangekomen. Je kan overigens wel zeggen dat het komt door een matig vrijdagprogramma, maar Strokes zijn de headliner die veruit het minste kaarten ooit op zichzelf hebben verkocht, ongezien (ook Bks was niet het verhoopte succes btw), en ook de zaterdag, sorry maar daar had je echt wel interessante en best veel grote namen staan, verkocht erg matig.
Ben benieuwd hoe ze die ervaring gaan meedragen in de toekomst.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
en ook de zaterdag, sorry maar daar had je echt wel interessante en best veel grote namen staan
En hier blijf ik het mee oneens. Men moet rekening houden dat de doorsnee Kendrickfan geen Werchterganger is, maar waarschijnlijk eerder op Dour, Ardentes of PKP te vinden is. Dan moet je die echt wel lokken met andere namen dan de klassieke popnamen die elk jaar wel 3 of 4 keer ergens in België spelen. Als je The Streets als barnhead moet plaatsen, kan je als Werchter zijnde moeilijk van een écht sterke dag spreken imo.
Werchter zit sowieso met het 'probleem' dat er voor zowel hiphopfans als de meer alternatieve muziekliefhebber veel betere alternatieven zijn dichtbij. Als je dan een headliner in dat segment boekt, moet je al écht een goeie undercard hebben om die dan weg te halen bij die meer specifieke festivals. En ik denk dat Werchter het daar de komende jaar steeds moeilijker mee zal hebben.

Persoonlijk denk ik dat line-up wise, covid een godsgeschenk is voor Werchter. Door alle uitgestelde tours zullen de komende jaren voldoende stadion/rock-headliners touren zodat ze elk jaar moeiteloos zullen kunnen uitverkopen op basis van de 4 headliners. In de undercard hoop ik dan dat ze stelselmatig durven te vernieuwen en niet afkomen met namen als Pixies of Placebo als sub/co-headliner op dagen die toch uitverkopen. Durf daar iets nieuws te plaatsen. Een naam als Megan Thee Stallion in 2022 bijvoorbeeld.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
En hier blijf ik het mee oneens. Men moet rekening houden dat de doorsnee Kendrickfan geen Werchterganger is, maar waarschijnlijk eerder op Dour, Ardentes of PKP te vinden is. Dan moet je die echt wel lokken met andere namen dan de klassieke popnamen die elk jaar wel 3 of 4 keer ergens in België spelen. Als je The Streets als barnhead moet plaatsen, kan je als Werchter zijnde moeilijk van een écht sterke dag spreken imo.
Werchter zit sowieso met het 'probleem' dat er voor zowel hiphopfans als de meer alternatieve muziekliefhebber veel betere alternatieven zijn dichtbij. Als je dan een headliner in dat segment boekt, moet je al écht een goeie undercard hebben om die dan weg te halen bij die meer specifieke festivals. En ik denk dat Werchter het daar de komende jaar steeds moeilijker mee zal hebben.

Persoonlijk denk ik dat line-up wise, covid een godsgeschenk is voor Werchter. Door alle uitgestelde tours zullen de komende jaren voldoende stadion/rock-headliners touren zodat ze elk jaar moeiteloos zullen kunnen uitverkopen op basis van de 4 headliners. In de undercard hoop ik dan dat ze stelselmatig durven te vernieuwen en niet afkomen met namen als Pixies of Placebo als sub/co-headliner op dagen die toch uitverkopen. Durf daar iets nieuws te plaatsen. Een naam als Megan Thee Stallion in 2022 bijvoorbeeld.
Ik snap je punt zeker maar een klassiek probleem is dat een genre act zoals Kendrick wel vlot een sportaleis doet vol lopen maar zo’n volk naar een weide lokken is iets anders. Daar zijn ze al meerdere malen mee geconfronteerd geweest. Je kan het dus weer steken op te beperkte omkadering van acts, maar ik ben daar niet van overtuigd. In het sportpaleis zag je gewoon ook veel volk dat vlot de weg zouden vinden naar een sportpaleis of Tomorrowland (dat is het festival dat iedereen die niet festivalminded is wil doen) maar niet naar Werchter komt. En ben je hiphopfan, zijn er inderdaad betere en, niet onbelangrijk, veel goedkopere alternatieven dan Werchter. De jonkies die ik ken verkozen dan graag Woo Hah boven Werchter. En ik werk in de jongerensector, dus heb er een goed beeld van.

Het punt is, Werchter draait rond no brain namen die mensen doen tickets kopen zonder kijken naar de rest. Dat ben ik niet, dat zijn jullie niet, maar die zijn er wel in massa. Dat moeten er geen 90000 zijn, maar wel 30000 van de 90000. En dat maakt voor RW een verschil. Was die zondag zo perfect? Die verkocht al waanzinnig goed zelfs voor Volbeat werd toegevoegd, gewoon het effect van Soad. Was ook te merken aan statistieken dat vele klassieke Werchter zaterdag gangers precies een zondag ticket gekocht hadden ipv zaterdag. Kon Faith No More niks aan veranderen.

Verder ben ik wel akkoord met die eigen smoel zoektocht. Groot festival voor de grote namen, maar dat is geen smoel. Maar dat is intern een zoektocht als ik het zo hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joszwa en Joslittel

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.919
6.151
Ze zullen die stadionacts blijven doen, want 90000 man is veel. En die magische combo van acts zoals in 2018 kan je niet elk jaar scoren, al zouden ze dat graag hebben.
Mij heeft het ontgoocheld, dat Kendrick en Strokes niet het verhoopte succes hadden. 2 enorm coole boekingen. Maar bij de boekers is die ontgoocheling nog 1000x harder aangekomen. Je kan overigens wel zeggen dat het komt door een matig vrijdagprogramma, maar Strokes zijn de headliner die veruit het minste kaarten ooit op zichzelf hebben verkocht, ongezien (ook Bks was niet het verhoopte succes btw), en ook de zaterdag, sorry maar daar had je echt wel interessante en best veel grote namen staan, verkocht erg matig.
Ben benieuwd hoe ze die ervaring gaan meedragen in de toekomst.
Hah ja, en als ze nog 10.000 kaarten extra kunnen vangen op hetzelfde terrein zullen ze dat ook wel doen, maar da's dan weeral een ander thema.

Het verbaast je dat artiesten die hier meer dan een decennium hier niet hebben getourd... hier nauwelijks kaarten verkopen? Rappers mispakken zich daar ook te vaak aan, merk maar die kunnen dan terecht op Dour of Les Ardentes ofzo. Bovendien volg ik inderdaad wat @werchter12 zegt; je gaat een echte Kendrick-fan niet overhalen om naar Werchter te komen als daar verder heel de dag voor die persoon niets te zien is net zo min een FNM liefhebber liever naar GMM zal afzakken dan naar Werchter om exact dezelfde reden. De casual Werchterganger zal het allemaal wel prima vinden, maar die koopt geen dagkaart maar een combi-ticket.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Hah ja, en als ze nog 10.000 kaarten extra kunnen vangen op hetzelfde terrein zullen ze dat ook wel doen, maar da's dan weeral een ander thema.

Het verbaast je dat artiesten die hier meer dan een decennium hier niet hebben getourd... hier nauwelijks kaarten verkopen? Rappers mispakken zich daar ook te vaak aan, merk maar die kunnen dan terecht op Dour of Les Ardentes ofzo. Bovendien volg ik inderdaad wat @werchter12 zegt; je gaat een echte Kendrick-fan niet overhalen om naar Werchter te komen als daar verder heel de dag voor die persoon niets te zien is net zo min een FNM liefhebber liever naar GMM zal afzakken dan naar Werchter om exact dezelfde reden. De casual Werchterganger zal het allemaal wel prima vinden, maar die koopt geen dagkaart maar een combi-ticket.
Heeft me ontgoocheld, maar het heeft me niet verrast. Ik werk met 100’en vrijwilligers op RW. Die mensen zijn doorsnee een indicatie wat je op Werchter krijgt van publiek. Altijd duidelijk wat die willen. Gezellig met de maten weekendje Werchter, en we willen Foo Fighters wel zien Bvb. Geef maar toe, als je op RW bent geweest lopen er heel veel van zo’n mensen rond.
Ik kan ook meer genieten van de Barn concerten daarom, vaak samen met allemaal liefhebbers in die tent, of festivals als BKS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick en Joslittel

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.003
8.652
Nu we zitten nog met Rock Werchter tickets voor die prachtige 2020 lineup, dus fingers crossed dat we die voor een soortgelijk sterke lineup mogen gebruiken. :D
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.511
Kiezen is verliezen natuurlijk. Ben benieuwd.
Ja er zullen pijnlijke keuzes gemaakt worden waarover ongetwijfeld moord en brand geschreeuwd zal worden. Maar na de rookpluimen van de slachtpartij zal er wat moois staan voor degene die dat wil zien. Ben ik van overtuigd! Nu nog even spaargeld vinden om kaartjes aan te schaffen na het prijzige Sweden Rock ?
 

scheep

Randprogramma
24 feb 2014
209
109
Ik gooi een naam in de groep: queens of the stone age. Ik hoor er niks van? Geen tourplannen?
 

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Ik gooi een naam in de groep: queens of the stone age. Ik hoor er niks van? Geen tourplannen?
Volgens mij waren deze geboekt voor Pukkelpop 2020. Als ze in BE op een festival staan acht ik de kans groter dat ze op Pukkelpop staan.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Ik zou het straf vinden inderdaad als die eind deze zomer bij ons te zien gaan zijn, of in de UK.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.411
3.380
Als we Ken mogen geloven, morgen iets nieuws. Veel festivals hebben al een deel bekend van hun 2022 line-up, dus op basis van de namen die waarschijnlijk touren of al vastlagen voor RW2021 mijn voorspelling/wens:

DO: Pixies - Nick Cave & The Bad Seeds - Pearl Jam Barn: Beck
VRIJ: Liam Gallagher - Lorde - Tame Impala Barn: Greta Van Fleet
ZAT: Jorja Smith - 21P - Gorillaz Barn: Beach House
ZON: Placebo - Royal Blood - Metallica Barn: Interpol
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.919
6.151
Morgen een tweede headliner, Twenty One Pilots of Nick Cave lijken me de meest logische twee dan om aan te kondigen.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.558
4.474
Do: Pixies - Royal Blood - Pearl Jam
Vrij: Liam Gallagher - Nick Cave - The Strokes
Zat: Faith No More - 21 Pilots - Gorillaz
Zon: Placebo - Metallica
Dua Lipa als barnheadline ergens
Het is meer hoop dan voorspelling deze line-up geef ik toe. Ik hoop morgen in ieder geval op Cave of The Strokes
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken