Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.191
5.529
Ik las nochtans veel volk dat vond dat Swift op RW moest staan en niet Boutique?

Muse is voorbij, die zijn niet meer te groot.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.564
6.243
Muse zijn niet meer groot? Waar baseer je dat op? Die verkochten in 2019 nog een Ziggo Dome én een Goffertpark uit.

Edit: Over het woordje te heen gelezen, excuus.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.410
5.148
Laat Metallica en Swift maar gewoon aparte events doen, Werchter moet 's leren afstappen van die stadionacts imo. Genoeg andere alternatieven zoals hierboven. Acts als Muse, Rammstein, P!nk en Coldplay zijn gewoon te groot geworden. Knap uiteraard dat ze 't altijd maar klaarspelen natuurlijk, maar toch idk.
Dan heeft Werchter toch geen enkele toegevoegde waarde meer?
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.625
4.609
Laat Metallica en Swift maar gewoon aparte events doen, Werchter moet 's leren afstappen van die stadionacts imo. Genoeg andere alternatieven zoals hierboven. Acts als Muse, Rammstein, P!nk en Coldplay zijn gewoon te groot geworden. Knap uiteraard dat ze 't altijd maar klaarspelen natuurlijk, maar toch idk.
Ik denk idd dat hier bijna heel het publiek van Werchter tegen de haren strijkt. Dat is juist het mooie aan RW
Muse zijn niet meer groot? Waar baseer je dat op? Die verkochten in 2019 nog een Ziggo Dome én een Goffertpark uit.
De wei van Werchter liep daarentegen leeg tijdens hun optreden en stond ook maar half vol
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.256
10.747
Ik las nochtans veel volk dat vond dat Swift op RW moest staan en niet Boutique?

Muse is voorbij, die zijn niet meer te groot.
Dat gevoel heb ik ook wel ja. Die laatste twee albums waren nou niet echt voltreffers waardoor er weinig nieuwe fans bij gekomen zullen zijn. Prima festivalband, dat dan weer wel. Moeten ze wel al die gekkigheid van de laatste tour weg laten. Zonde dat een band met zoveel steengoede nummers leunt op zoveel entertainment.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.952
6.212
Dan heeft Werchter toch geen enkele toegevoegde waarde meer?
Hoezo? Werchter moet vind ik niet een festival gaan worden als festival waarbij een dag compleet draait rond 'die ene grote naam' zoals dat sentiment vaak bij een festival als Pinkpop wél het geval is. Headliners genoeg die het Sportpaleis gemakkelijk kunnen uitverkopen, maar geen stadion. Dat hoeft ook niet vind ik. We hebben het hier overigens al over gehad. Knap natuurlijk hè Jimmy, moest Werchter een Metallica, Coldplay, P!nk of een Swift op hun festival kunnen zetten maar ik zie ze liever apart - en dan hou ik misschien nog een vinger achter de hand voor die laatste aangezien ze op andere gelijkaardige festivals te zien ging zijn die ietsje kleiner zijn van aard à la NOS Alive, Open'er en gelijkaardigen à la Mad Cool en Roskilde.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.256
10.747
Hoezo? Werchter moet vind ik niet een festival gaan worden als festival waarbij een dag compleet draait rond 'die ene grote naam' zoals dat sentiment vaak bij een festival als Pinkpop wél het geval is. Headliners genoeg die het Sportpaleis gemakkelijk kunnen uitverkopen, maar geen stadion. Dat hoeft ook niet vind ik. We hebben het hier overigens al over gehad. Knap natuurlijk hè Jimmy, moest Werchter een Metallica, Coldplay, P!nk of een Swift op hun festival kunnen zetten maar ik zie ze liever apart - en dan hou ik misschien nog een vinger achter de hand voor die laatste aangezien ze op andere gelijkaardige festivals te zien was.
Kleine nuance wat mij betreft voor de rest eens: Werchter onderscheidt zich voor mij juist door het feit dat er enkele mega acts staan. Maar deze acts moeten niet een hele dag gaan dicteren, Pink was natuurlijk het meest drastische voorbeeld hiervan. Dan maar liever niet en ruimte voor twee mooie Sportpaleis acts aan de bovenkant van het affiche.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.417
3.389
Billie Eilish, Dua Lipa en Taylor Swift kunnen wel, maar andere acts zijn té groot?..
Maar goed deze discussie hebben we om de zoveel tijd hier.
Moet toch altijd weer lachen om de onderbouwde toekomstvoorspellingen/eigen wensen van Yannick en dat Rock Werchter dan doodleuk met namen als Pearl Jam, RHCP, Muse en P!nk komt. En Metallica als gerucht. Lijkt toch meer een persoonlijke wens dan een, in ieder geval juiste, toekomstvoorspelling.
Maar wie weet dat RW z'n visie voor 2023 overneemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.952
6.212
Kleine nuance wat mij betreft voor de rest eens: Werchter onderscheidt zich voor mij juist door het feit dat er enkele mega acts staan. Maar deze acts moeten niet een hele dag gaan dicteren, Pink was natuurlijk het meest drastische voorbeeld hiervan. Dan maar liever niet en ruimte voor twee mooie Sportpaleis acts aan de bovenkant van het affiche.
Oh ja, eens hoor. Ik zeg niet dat dat niet het geval is, maar soms is het wel randje vind ik. P!nk was er los over. De tenten waren leeg en als ze wat voller stonden, stonden ze vol ongeïnteresseerden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.410
5.148
Hoezo? Werchter moet vind ik niet een festival gaan worden als festival waarbij een dag compleet draait rond 'die ene grote naam' zoals dat sentiment vaak bij een festival als Pinkpop wél het geval is. Headliners genoeg die het Sportpaleis gemakkelijk kunnen uitverkopen, maar geen stadion. Dat hoeft ook niet vind ik. We hebben het hier overigens al over gehad. Knap natuurlijk hè Jimmy, moest Werchter een Metallica, Coldplay, P!nk of een Swift op hun festival kunnen zetten maar ik zie ze liever apart - en dan hou ik misschien nog een vinger achter de hand voor die laatste aangezien ze op andere gelijkaardige festivals te zien ging zijn die ietsje kleiner zijn van aard à la NOS Alive, Open'er en gelijkaardigen à la Mad Cool en Roskilde.
Wat jij en ik vinden interesseert niemand, de fundering van Werchter is altijd geweest om grote headliners te scoren, en een flink aantal grotere midcard namen daaronder op het affiche te zetten. Door deze combi gaat niet helemaal om 1 headliner bij Werchter, en heeft het wel een bepaalde unieke status in Europa. Werchter is in principe het ideale festival voor mensen die met de meeste acts een jaar te laat zijn. Daarom zijn er geen "gelijkwaardige" festivals in Europa net als Werchter en heeft een unieke sellingpoint.

Werchter gaat echt geen Primavera of Roskilde 2.0 worden, hoe graag wij dat ook willen. Veel te risicovol voor de organisatie. Het zou enkel kunnen nemen door een nieuw en fris festival elders te starten.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.417
3.389
Zie vorige pagina wat mijn voorspelling van twee weekendjes Werchter zou zijn en dan mag jij aan mij uitleggen wat daar onrealistisch aan is.
Dat het (tot nu toe) niet gebeurt?.. Dit is al een paar jaar aan de gang, deze discussie. En in de tussentijd boekt RW precies niét wat jij elke keer voorspelt aan de bovenkant van het affiche. Elke keer staat Pearl Jam er weer, of zijn er sterke geruchten dat Metallica terugkomt. Los van wat ik er zelf van vind, want ik zou combi's als Kendrick - Nick Cave en Dua Lipa - Tame Impala ook schitterend vinden, strookt je opvatting dat RW van de mega-headliners moet afstappen (vooralsnog) niét met de werkelijkheid.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.410
5.148
Maar die 3 namen vind ik eigenlijk prima bij Werchter passen hoor. Het is allemaal net iets te laat om nog heel relevant te zijn, in principe wat ik hierboven schreef.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.952
6.212
Wat jij en ik vinden interesseert niemand, de fundering van Werchter is altijd geweest om grote headliners te scoren, en een flink aantal grotere midcard namen daaronder op het affiche te zetten. Door deze combi gaat niet helemaal om 1 headliner bij Werchter, en heeft het wel een bepaalde unieke status in Europa. Werchter is in principe het ideale festival voor mensen die met de meeste acts een jaar te laat zijn. Daarom zijn er geen "gelijkwaardige" festivals in Europa net als Werchter en heeft een unieke sellingpoint.

Werchter gaat echt geen Primavera of Roskilde 2.0 worden, hoe graag wij dat ook willen. Veel te risicovol voor de organisatie. Het zou enkel kunnen nemen door een nieuw en fris festival elders te starten.
Natuurlijk niet, maar wat ik van het kransje insiders dat hier soms 's een bloemetje komt leggen hoor ontbreekt toch soms ook een beetje de smoel van Werchter. De algemene lijn door de strategie die je aanhaalt is eentje die het goed doet en zal blijven doen, maar het algemene concept jaar na jaar is altijd wel eentje die met hand en tand wat aaneenhangt. Als je kijkt naar de brand van een Lowlands - toch ook een multigenre festival, dan hangt dat toch altijd wel nét ietsje beter aan elkaar, vind ik. Maar je hebt idd zeker gelijk.

Niet dat het een argument kan en zal zijn wat dat laatste betreft, want dat lukt nooit ieder jaar. Maar, de affiche van 2018 toonde in bepaalde opzichten toch ook hoe het anders kon zonder het binnenhalen van twee stadiontournees. Nu, misschien was het ook een beetje een uitzondering ook die affiche van 2019.. In 2017 had je Radiohead en Foo Fighters die alleen hun dag droegen, in 2016 McCartney, Rammstein en Florence. Het is niet dat er iéder jaar zo'n mastodont van een headliner staat, laat staan 2.

edit: ik snap werkelijk niet wat je punt is, Ruben. Je zegt dat mijn onderbouwde toekomstvoorspellingen je telkens maar weer doen lachen, maar het zijn gewoon bijna allemaal acts die er al eens hebben gestaan of waren geboekt lol zonder ook maar verder uit te wijden waarover ik het in verleden onrealistisch zou zijn geweest.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.410
5.148
Ja maar als Werchter richting Lowlands gaat, dan zal Pukkelpop om zeep geholpen worden. Dan zou ik iets meer daar mijn energie in steken om te vernieuwen (want dat is gewoon een flexiber festival) dan Werchter. En ik zie niet de noodzaak voor Werchter om nu het roer om te gooien, zeker commercieel gezien niet.

Ik heb al jaren kritiek op Werchter, dus ik snap vrij goed wat je wil zeggen hoor. Maar ik acht het niet realistisch, en misschien zijn we gewoon bepaalde festivals aan het ontgroeien.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.952
6.212
Ik gaf een voorbeeld van een festival die z'n branding - vind ik - wel goed op orde heeft en een beetje te vergelijken valt. Ik zeg niet dat ze hun ding moeten overnemen. Er zijn zo nog majors die ik wel een goeie uitstraling vind hebben en dat over de jaren heen qua programmatie en look. Maar da's een andere discussie. :p
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.417
3.389
edit: ik snap werkelijk niet wat je punt is, Ruben. Je zegt dat mijn onderbouwde toekomstvoorspellingen je telkens maar weer doen lachen, maar het zijn gewoon bijna allemaal acts die er al eens hebben gestaan of waren geboekt lol zonder ook maar verder uit te wijden waarover ik het in verleden onrealistisch zou zijn geweest.
Wat je twee uur terug zegt. "Werchter moet eens afstappen van die stadionacts", prima dat je dat vindt. Maar de werkelijkheid laat zien dat het vooralsnog dus niet gebeurt.
Meen me ook nog te herinneren van vorig jaar dat je zei "RW gaat echt niet Pearl Jam, RHCP én Metallica naast elkaar zetten", en dat dat waarschijnlijk dus wél zou gaan gebeuren.
Ja sorry, dat vind ik best grappig. Je strooit allerlei opvattingen over hoe RW zou moeten boeken rond, en hoe het festival zich zou (moeten) gaan ontwikkelen. En hee daar is het Forum ook wel een beetje voor, dus vooral doorgaan natuurlijk. Maar als RW dat straks dan niet doet en doodleuk Pearl Jam, Metallica en RHCP neerplempt, ja dan moet ik daar wel een beetje om lachen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.095
8.746
Dat het (tot nu toe) niet gebeurt?.. Dit is al een paar jaar aan de gang, deze discussie. En in de tussentijd boekt RW precies niét wat jij elke keer voorspelt aan de bovenkant van het affiche. Elke keer staat Pearl Jam er weer, of zijn er sterke geruchten dat Metallica terugkomt. Los van wat ik er zelf van vind, want ik zou combi's als Kendrick - Nick Cave en Dua Lipa - Tame Impala ook schitterend vinden, strookt je opvatting dat RW van de mega-headliners moet afstappen (vooralsnog) niét met de werkelijkheid.
Dit is toch iets wat we net wel zien gebeuren? Tijdens de vorige editie (2019, jezus dat lijkt al zo lang geleden), waren het net de twee dagen met de megaheadliners (Muse en P!nk) die achter bleven qua verkoop en de dagen met de co-headlineconstructies (Cure+Tool en Florence+Mumford) die erg snel uitverkocht geraakten. Ook dingen als SOAD+LP (2017) en Cave+AM (2018) verkochten heel snel uit. Denk dat het ook wel gezonder is dat je als festival niet afhankelijk bent van alléén stadion acts, anders krijg je het Pinkpop-probleem waar ze kritiek krijgen wanneer de headliners niet uit hetzelfde poultje van 10-15 namen komt. Kijk eens naar hun 50ste verjaardag en het publiek dat zelfs een The Cure of Fleetwood Mac niet meer voldoende vond. Steeds meer van die namen kiezen nu eenmaal voor eigen tours. Daarnaast ontstaan er in het alternatieve segment ook gewoon minder van zulke acts. Dus de opzet 'mega headliner plus opvulling' (om het even heel oneerbiedig te zeggen) is een beetje passé en dat weten zij bij RW ook wel.

Dus begrijp wel wat Yannick hier zegt hoor. Al zal het vooral iets geleidelijk aan zijn denk ik. Werchter zal nog niet snel afstappen van de Pearl Jams en Metallicas, maar zal gaandeweg ook wel moeten mee veranderen. Wat ze wat mij betreft nu ook wel aan het doen zijn. Beetje bij beetje, rustig aan. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Timmetje

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.952
6.212
Wat je twee uur terug zegt. "Werchter moet eens afstappen van die stadionacts", prima dat je dat vindt. Maar de werkelijkheid laat zien dat het vooralsnog dus niet gebeurt.
Meen me ook nog te herinneren van vorig jaar dat je zei "RW gaat echt niet Pearl Jam, RHCP én Metallica naast elkaar zetten", en dat dat waarschijnlijk dus wél zou gaan gebeuren.
Ja sorry, dat vind ik best grappig. Je strooit allerlei opvattingen over hoe RW zou moeten boeken rond, en hoe het festival zich zou (moeten) gaan ontwikkelen. En hee daar is het Forum ook wel een beetje voor, dus vooral doorgaan natuurlijk. Maar als RW dat straks dan niet doet en doodleuk Pearl Jam, Metallica en RHCP neerplempt, ja dan moet ik daar wel een beetje om lachen.
Kzou graag hebben dat je me citeert en niet dingen uit je losse pols gooit. Ik weet prima wat Werchter boekt en kan daar ook zelf m'n eigen opvattingen over hebben. Ik zie die dingen los van elkaar, jij blijkbaar niet. Dat je dat allemaal grappig vind, goed voor jou I guess.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.095
8.746
Nuja, volgend jaar wordt ook gewoon een heel atypisch jaar.

Met wat we weten, nog maar eens een voorspellinkje?

DO: Nick Cave - Pearl Jam
VRIJ: TOP - Taylor Swift (The National in de Barn)
ZAT: War On Drugs - The Strokes - Kendrick Lamar (als de man zijn tour tijdig doorgeeft)
ZON: Royal Blood - Metallica

Lekker gevarieerd ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

Gebruikers die dit onderwerp bekijken