Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.142
1.177
System of a Down wordt ook volgende week niet aangekondigd voor Graspop volgens iemand op eFestivals ?

Kans wordt toch groter op een stevige rockdag (zoals in 2017) met aan het hoofd van de affiche die dag SOAD en Volbeat. Met bv ook Disturbed er nog voor.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
System of a Down wordt ook volgende week niet aangekondigd voor Graspop volgens iemand op eFestivals
1f609.svg


Kans wordt toch groter op een stevige rockdag (zoals in 2017) met aan het hoofd van de affiche die dag SOAD en Volbeat. Met bv ook Disturbed er nog voor.
dat is vreemd??
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Ben eigenlijk niet gigantisch geïnteresseerd in al die rockbands die in de geruchten staan, behalve Faith No More. Benieuwd welke indie headliners er gaan staan. Uiteraard Thom Yorke in de Barn, maar daarnaast (op de main stage).

2019 was een redelijk 'vlak' jaartje qua hoofdacts (op de vrijdag na), hopelijk wordt 2020 iets scherper.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Ben eigenlijk niet gigantisch geïnteresseerd in al die rockbands die in de geruchten staan, behalve Faith No More. Benieuwd welke indie headliners er gaan staan. Uiteraard Thom Yorke in de Barn, maar daarnaast (op de main stage).

2019 was een redelijk ‘vlak’ jaartje qua hoofdacts (op de vrijdag na), hopelijk wordt 2020 iets scherper.

Valt voorlopig ook vies tegen wat indie geruchten betreft, op Tame Impala na. Nick Cave en Bon Iver kunnen we stilaan uitsluiten, The National is koffiedik kijken of die verder touren in 2020, en The Strokes moeten eerst maar eens een Europese datum lossen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
mattman wrote:
Ben eigenlijk niet gigantisch geïnteresseerd in al die rockbands die in de geruchten staan, behalve Faith No More. Benieuwd welke indie headliners er gaan staan. Uiteraard Thom Yorke in de Barn, maar daarnaast (op de main stage).

2019 was een redelijk ‘vlak’ jaartje qua hoofdacts (op de vrijdag na), hopelijk wordt 2020 iets scherper.

Valt voorlopig ook vies tegen wat indie geruchten betreft, op Tame Impala na. Nick Cave en Bon Iver kunnen we stilaan uitsluiten, The National is koffiedik kijken of die verder touren in 2020, en The Strokes moeten eerst maar eens een Europese datum lossen.

Ook Tame Impala heeft nog geen Europese show festivalaangekodigd tot nu toe, maar daar zal wel verandering in komen. Hoeft zelfs niet per se 'indie' te zijn hoor, zolang het maar iets is dat de lineup in een mooi evenwicht kan brengen. Kendrick Lamar is bijvoorbeeld een gerucht voor Glastonbury nu. Zou voor de nodige zuurstof kunnen zorgen tussen al die standaard rocknamen die we elke 3 jaar al zien.

Ben nu niet bepaald laaiend enthousiast van het idee dat RHCP en PJ er alwéér staan. Nu ga ik nog niet wanhopen, er is nog geen enkele naam bekend en het kan nog alle kanten op. Tot nu toe geef ik RW het voordeel van de twfijfel. :)
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Probleem voor festivals als RW en PP is natuurlijk dat er eigenlijk geen nieuwe stadionacts zijn opgestaan de laatste 7 a 8 jaar, dus je komt vanzelf iedere keer weer bij dezelfde namen uit die de topplekken op het hoofdpodium moeten vullen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Probleem voor festivals als RW en PP is natuurlijk dat er eigenlijk geen nieuwe stadionacts zijn opgestaan de laatste 7 a 8 jaar, dus je komt vanzelf iedere keer weer bij dezelfde namen uit die de topplekken op het hoofdpodium moeten vullen.
Tenzij je de zeitgeist van de afgelopen twintig jaar op een organische manier zou gaan integreren in je programma mbt tot pop- en rapacts waar we het eerder al over hebben gehad.. GMM kampt bv. al enkele jaren (zie ook aankondiging van Priest en de commentaar daarrond) met constant wederkerende headliner en ook RW (zie geruchten naar volgend jaar toe) is ook niet vies van acts op herhaling of bepaalde bands na 2/3/4 jaar reeds te laten terugkeren; niet algemeen bedoeld tho want elk jaar heeft een verschillend aanbod maar sommige bands/acts krijgen gewoon voorkeur op andere pistes wat Ken enkele weken geleden ook bevestigde door te zeggen dat er niet meer bewust wordt gehold achter acts als Green Day, Editors, Kings Of Leon, RHCP etc.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Probleem voor festivals als RW en PP is natuurlijk dat er eigenlijk geen nieuwe stadionacts zijn opgestaan de laatste 7 a 8 jaar, dus je komt vanzelf iedere keer weer bij dezelfde namen uit die de topplekken op het hoofdpodium moeten vullen.

Net daarom vind ik het achternajagen van zulke 'stadion acts' een beetje achterhaald. RW heeft de luxe om dagen te maken die in de breedte enorm sterk zijn, in plaats van de helft te laten afhangen van een grote headliner.

Vind het ook hoopvol om te zien de dat twee RW- mooiste dagen van de laatste 5 jaar (voor mij dan) allebei snel uitverkocht waren: de zondag van 2018 en de vrijdag van 2019.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
En waarom mag Nick Cave dan wel na 1 jaar afwezigheid alweer terugkomen? Is niet echt consequent als je tegen snelterugkerende acts bent, maar dat zijn jullie ook niet, jullie zijn gewoon fan van Nick Cave en daarom willen jullie hem weer zien, niks mis mee want iedereen heeft het liefst een line up met voor hem/haar interessante acts, maar dat heeft het RW publiek dus met Pearl Jam, Muse en dat soort acts. Als Radiohead weer terug zou komen komende zomer, vindt je dat ook prima.
Als je liever acts Bon Iver en The National op 1 dag ziet dan Foo Fighters of Pearl Jam, moet je denk ik eens overwegen naar Pukkelpop/Lowlands te gaan. Als je niet van rock headliners houdt, wat natuurlijk kan, waarom ga je dan naar Rock Werchter? Daarbij staat tegenover zo'n stadionact waarschijnlijk toch wel een Pixies/Thom Yorke komende zomer.
Ik zou Kendrick en RATM ook dolgraag eens zien op Rock Werchter, en The Strokes proberen ze natuurlijk al jaren en ben ook voor Tame Impala als headliner. Maar het is ontzettend schijnheilig want als komende jaren nieuwe headliners als Imagine Dragons, Royal Blood er staan is het óók weer niet goed. Dus dan gaat het je totaal niet om acts die er kortgeleden hebben gestaan maar gewoon om wat je zelf leuk vindt, net als iedereen alleen past jullie smaak (qua headliners) dan niet echt bij Rock Werchter.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
Omdat Nick Cave wel nieuw en (sorry) relevant werk heeft afgeleverd in die twee jaar en PJ, de Foos en de RHCP (vooralsnog) niet?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Je maakt de assumptie dat ik een act als Nick Cave of Radiohead elk jaar opnieuw zou willen zien op hetzelfde festival wat gewoonweg niet klopt. Wat heb je daar nou aan? Je verplettert letterlijk wat dat soort bands speciaal voor een publiek zou kunnen maken door ze ieder jaar maar weer te laten terugkomen (zie ook Tame Impala die al 5 jaar zitten te touren met 'Currents', wil iemand die band echt nog graag zien nadat ze zich zo hebben kapot getourd? The National, zelfde bedje ziek). Bovendien heeft @mattman (op wie je comment wss mede gericht is) zich daar in het verleden daar al meerdere keren over uitgesproken daar ook tegen te zijn - toen ook gebruikmakend van Radiohead als vb. Ik denk daarnaast dat - zeker op een major als Werchter - er in bepaalde mate plaats moet zijn voor élk type genre want zo trek je immers het grootst en meest diverse (leeftijd, geslacht, etniciteit etc.) soort publiek aan.

Maar het is ontzettend schijnheilig want als komende jaren nieuwe headliners als Imagine Dragons, Royal Blood er staan is het óók weer niet goed.
Imagine Dragons stond er in 2014 en 2017, Royal Blood in 2014, 2015 en 2017. Los van het feit dat je mij/ons opnieuw woorden in de mond legt, is dat gewoon wat te veel van het goeie hoewel Royal Blood er volgend jaar ongetwijfeld wel zal staan.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Pearl Jam komt met een nieuw album vóór komende editie. RHCP is ook bezig en zal er denk ik ook alleen staan mét nieuw werk.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Denk dat op een festival als Rock Wechter rock zeker wel de boventoon zal voeren, hoe graag jij dat ook anders ziet. Mad Cool had 2 jaar terug PJ, Jack White, QOTSA, Depeche Mode en dat is ook een major.
Ik ben het met je eens dat ook andere genres vertegenwoordigd moeten worden met bijvoorbeeld een Strokes en een Kendrick Lamar, maar Eminem waren velen al weer een stuk minder enthousiast over... Vorig jaar P!nk, Mumford én F+tM als headliner, is toch al de helft erg poppy, en daar was de kritiek ook groot op.
Dus wanneer is het wel goed? Als er van elk genre, het liefst gevestigde die er nooit stonden, ook nog graag een nieuwe jonge headliner staan?
Er zijn zoveel festivals in de Benelux en Rock Werchter zou zich helemaal gaan moeten aanpassen?
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Er touren nu eenmaal niet zoveel scherpe en grote Indie acts. Helaas. Uiteraard willen ze Kendrick heel graag, en dat komt er nog wel eens van.
Maar punt is vooral dat de weide moet volraken. 90000 tickets per dag verkopen is niet niks. Combo tame impala en Bon iver is misschien interessant voor de liefhebbers maar dan verkoopt de boel niet uit. Opkomst bij Tame Impala op Pukkelpop, ook al was het slecht weer, was schrijnend.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
En waarom mag Nick Cave dan wel na 1 jaar afwezigheid alweer terugkomen? Is niet echt consequent als je tegen snelterugkerende acts bent, maar dat zijn jullie ook niet, jullie zijn gewoon fan van Nick Cave en daarom willen jullie hem weer zien, niks mis mee want iedereen heeft het liefst een line up met voor hem/haar interessante acts, maar dat heeft het RW publiek dus met Pearl Jam, Muse en dat soort acts. Als Radiohead weer terug zou komen komende zomer, vindt je dat ook prima.
Als je liever acts Bon Iver en The National op 1 dag ziet dan Foo Fighters of Pearl Jam, moet je denk ik eens overwegen naar Pukkelpop/Lowlands te gaan. Als je niet van rock headliners houdt, wat natuurlijk kan, waarom ga je dan naar Rock Werchter? Daarbij staat tegenover zo’n stadionact waarschijnlijk toch wel een Pixies/Thom Yorke komende zomer.
Ik zou Kendrick en RATM ook dolgraag eens zien op Rock Werchter, en The Strokes proberen ze natuurlijk al jaren en ben ook voor Tame Impala als headliner. Maar het is ontzettend schijnheilig want als komende jaren nieuwe headliners als Imagine Dragons, Royal Blood er staan is het óók weer niet goed. Dus dan gaat het je totaal niet om acts die er kortgeleden hebben gestaan maar gewoon om wat je zelf leuk vindt, net als iedereen alleen past jullie smaak (qua headliners) dan niet echt bij Rock Werchter.

Ik ben enorme fan van Cave, maar ik zou een terugkeer in 2020 ook véél te vroeg vinden. Zeker. En Radiohead is mijn favoriete band ooit, maar ik zou ook niet enthousiast worden als die er zo veel zouden staan als Pearl Jam, dan is het speciale er toch af? Dat wil ik als fan net niet. Er is geen enkele act die ik 6 keer in 14 jaar wil zien komen naar hetzelfde festival.

Ben gewoon een voorstander van gevarieerde lineups en daar blinkt Rock Werchter toch meestal in uit. Dat is de reden waarom ik al meer dan 10 jaar naar dat festival ga. Het feit dat ze namen die normaal op een BKS/DTRH programmeren als headliner boeken en op een hoge plek zetten, naast de 'typische' RHCP en Pearl Jams, vind ik mooi. Dingen die een Pinkpop toch niet boekt, omdat zij zo nodig alles aan één grote naam moeten hangen.

De meest magische RW- shows die ik al gezien heb waren David Byrne (2018), Radiohead (2017), PJ Harvey (2016), Paul McCartney (2016), Oasis (2009), The Good The Bad & The Queen (2019), The Cure (2019), Janelle Monae (2019), Faith No More (2015), Damon Albarn (2014), Them Crooked Vultures (2010), LCD Soundsystem (2010), R.E.M. (2008), Neil Young (2008), Jack White (2012), Rosalia (2019) en Grinderman (2008). Shows als deze maken RW altijd de moeite waard voor mij.


 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Denk dat op een festival als Rock Wechter rock zeker wel de boventoon zal voeren, hoe graag jij dat ook anders ziet.
Wederom foute assumptie. Die boventoon mag er zeker zijn maar zaken als Bruno Mars of Justin Bieber (op Pinkpop) en P!nk (op Rock Werchter) moeten gewoon kunnen, bovendien is het ook knap dat ze bv. een band als The Cure (2012), Tool (2006), Radiohead (2008), Jack White (2012), Arcade Fire (2010) System Of A Down (nooit), Gorillaz (nooit) of Paul McCartney (nooit) weten binnen halen die al lang niet meer of nog nooit op Werchter hebben gestaan. -> Vaak ook resulterend in de hoogtepunten van het jaar dat die bands daar dan ook stonden ivm de zoveelste passage van Muse, Pearl Jam, Foo Fighters, Kings Of Leon en ga zo maar door en nét die twee zaken mogen van mij soms wat meer de bovenhand nemen, vind ik.

Er zijn zoveel festivals in de Benelux en Rock Werchter zou zich helemaal gaan moeten aanpassen?
Rock Werchter heeft samen met Roskilde en Glastonbury zowat de grootste invloed in het Europese festivallandschap, zie ook naar hoe graag een Pearl Jam hier wil spelen, dat is niet zomaar. Rock Werchter zou zich helemaal niet dienen aan te passen, het punt is dat ze net zélf beslissen waar wat staat en wie er precies voorkeur krijgt om geboekt te worden wat dan weer andere line-ups mee gaat beïnvloeden (zie bv. NOS, Mad Cool en DTRH en in mindere mate maar vroeger zeker Main Square).
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
Nogmaals: de Foo Fighters hebben maar 2x op RW gestaan met 10 jaar er tussen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken