Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

mattman wrote:
Mooi om te horen dat ze echt met iets groters bezig lijken te zijn. Dan mag het gerust wat langer duren vind ik.
1f642.svg

Nee ze waren met iets groter bezig maar is afgesprongen. Royal Blood zou nu de grootstr kandidaat zijn

Tja als je Jazebel goed verstaat, weet zelfs hij nog niet wat het plan is. Ze lijken er nog mee bezig te zijn. En daarom zal het nog wel even duren. Op zich is dat een hoopgevende gedachte.

"I also know which big act(s) they have recently been after for the Friday. I could probably spill it sometime later; let's first hope they manage to get something good after all. Because right now I have no idea what the plan is, tbh. (No new names this week, in case that wasn't already clear. Maybe next week or the one after.)"

Volgens een andere insider (ik meen Ken eerder) was volgende week voor Pukkelpop, dus gaat dan nog wel even duren.
Spannend!

Moet ik er wel bijzeggen dat ik dit jaar op Rock Werchter ook niet dusdanig veel gitaren zie. Kan er hooguit vijftien uithalen.

Volgens mij gaat er bij bijna elke act wel een gitarist op het podium staan, eigenlijk... Maar pas als je er een bepaald type muziek mee maakt, noemen we het een "gitaaract" voor "gitaarliefhebbers". En dan bedoelen we meestal mensen die niet alleen dat type rockmuziek leuk vinden (PJ, RB, SOAD), maar vaak ook veel andere artiesten uitgesproken níet leuk vinden (Lamar, Malone, Swift). Terwijl er volgens mij bij al die acts gitaristen in de live band zitten, of zelfs de artiesten zelf gitaar spelen. En natuurlijk, in de ene stijl is het traditionele geluid van de gitaar belangrijker dan in de andere, vandaar dat we het een gitaarmuziek noemen en het ander meestal niet. Dat snap ik ook wel. Maar om nou te doen alsof er een heel hard onderscheid is tussen soorten muziek, gebaseerd op de gitaar... In mijn ogen is het een groot grijs gebied, en kom je op hele verschillende aantallen "gitaren" uit afhankelijk van hoe je zelf graag wilt tellen.

Je kunt eindeloos veel verschillende soorten muziek maken met een gitaar, van scheurende metal riffs in een drop tuning tot akoestische country tokkels. Of je pakt er een strijkstok bij. Ik speel zelf ook gitaar en bas, 90% van de muziek die ik luister bevat prominente gitaarpartijen. Toch heb ik niet het gevoel dat ik onder de nauwe en beperkende definitie van "gitaarliefhebber" val die hier op het forum gebruikt lijkt te worden (ook door mij, dat beken ik eerlijk). Ik denk dat ik bijvoorbeeld liever naar Roskilde dan naar Werchter zou gaan, dit jaar. Maar het enige festival waar ik tickets voor heb is Graspop... over gitaren gesproken.

Ik weet ook niet precies welk punt ik wil maken, behalve dat ik enorm van gitaren houdt, in wat voor context dan ook. En dat ik, terwijl ik mij hier op het forum vaak helemaal aan de kant van de "vernieuwers" en de "anti-conservatievelingen" opstel, juist ook heel lekker ga op heel veel oude gitaarmuziek. Waar ik niet zo lekker op ga, is als mensen doen alsof die muziek de enige is die een plaats verdient op Werchter, omdat ze dat van vroeger gewend zijn of wat dan ook. Vandaar de "kant" die ik vaak hier op het forum kies. Maar eigenlijk is mijn punt denk ik vooral dat die twee verschillende kampen zo onzinnig en overbodig zijn, en dat het liefhebben van gitaarmuziek en gitaarspelen zoveel meer in kan houden dan het hier soms lijkt. Enfin. Mand.

Mja. Reken je pakweg Jake Bugg ook bij gitaar acts of hou je het dan puur bij bands als Pixies, Pearl Jam en Placebo?

Mijn persoonlijke issue dit jaar is trouwens vooral wélke "gitaarmuziek" er staat: Pearl Jam heb ik al te vaak gezien, SOAD is wel heel snel terug met precies dezelfde show, Volbeat en Sum 41 vind ik gewoon ontzettend kut, Royal Blood (mochten ze er staan) vind ik wel heel leuk maar hoeven van mij nou weer niet als headliner, et cetera et cetera. Terwijl toen het laatst over 2021 ging, ik net zo goed enorm enthousiast reageerde op een mogelijk affiche met Nick Cave, RHCP, NIN, Rammstein, The War On Drugs, The Black Keys en wat voor "gitaarmuziek" al niet meer. Misschien dat de specifieke selectie van acts dit jaar die hele tweedeling nogal geëscaleerd heeft: het zijn gewoon veelal net de verkeerde keuzes voor degenen die op zoek zijn naar alternatieve en vernieuwende muziek, terwijl diezelfde mensen met andere "gitaarmuziek" best tevreden zouden kunnen zijn. Maar dat is een beetje giswerk van mijn kant.

Mijn persoonlijke issue dit jaar is trouwens vooral wélke “gitaarmuziek” er staat: Pearl Jam heb ik al te vaak gezien, SOAD is wel heel snel terug met precies dezelfde show, Volbeat en Sum 41 vind ik gewoon ontzettend kut, Royal Blood (mochten ze er staan) vind ik wel heel leuk maar hoeven van mij nou weer niet als headliner, et cetera et cetera. Terwijl toen het laatst over 2021 ging, ik net zo goed enorm enthousiast reageerde op een mogelijk affiche met Nick Cave, RHCP, NIN, Rammstein, The War On Drugs, The Black Keys en wat voor “gitaarmuziek” al niet meer. Misschien dat de specifieke selectie van acts dit jaar die hele tweedeling nogal geëscaleerd heeft: het zijn gewoon veelal net de verkeerde keuzes voor degenen die op zoek zijn naar alternatieve en vernieuwende muziek, terwijl diezelfde mensen met andere “gitaarmuziek” best tevreden zouden kunnen zijn. Maar dat is een beetje giswerk van mijn kant.
Met dat 2021 lijstje van jou ga ik evenzeer uit mijn dak hoor.
Al zal je Rammstein moeten vervavervangen door Metallica. Maar da's mierenneuken.

Dr. Hannibal wrote:
Mijn persoonlijke issue dit jaar is trouwens vooral wélke “gitaarmuziek” er staat: Pearl Jam heb ik al te vaak gezien, SOAD is wel heel snel terug met precies dezelfde show, Volbeat en Sum 41 vind ik gewoon ontzettend kut, Royal Blood (mochten ze er staan) vind ik wel heel leuk maar hoeven van mij nou weer niet als headliner, et cetera et cetera. Terwijl toen het laatst over 2021 ging, ik net zo goed enorm enthousiast reageerde op een mogelijk affiche met Nick Cave, RHCP, NIN, Rammstein, The War On Drugs, The Black Keys en wat voor “gitaarmuziek” al niet meer. Misschien dat de specifieke selectie van acts dit jaar die hele tweedeling nogal geëscaleerd heeft: het zijn gewoon veelal net de verkeerde keuzes voor degenen die op zoek zijn naar alternatieve en vernieuwende muziek, terwijl diezelfde mensen met andere “gitaarmuziek” best tevreden zouden kunnen zijn. Maar dat is een beetje giswerk van mijn kant.

Met dat 2021 lijstje van jou ga ik evenzeer uit mijn dak hoor.
Al zal je Rammstein moeten vervavervangen door Metallica. Maar da’s mierenneuken.

Ja, mijn wens was dan om Metallica op Graspop te zien haha. Maar dit is wel precies wat ik bedoel. Wij twee denken geloof ik heel verschillend over de grote namen op het affiche dit jaar, maar zouden volgend jaar zomaar weer volledig op een lijn kunnen zitten. Die verdeeldheid waar het nu zo vaak over gaat is volgens mij echt een effect van de specifieke acts dit jaar, niet van de genres of "conservatiefheid" op zich.

Paddy wrote:
Als ik naar de line up van Roskilde kijk, dan wil ik alleen Deftones, Cage the Elephant en AmenRa zien, naast de namen die RW ook heeft. Voor mij ‘wint’ RW dus mijlenver dit jaar.

Als je alleen van gitaren houdt, moet je inderdaad niet in Rokilde zijn.

Maar in de breedte is Roskilde wel een referentie. Nog eens afwachten wat RW nog uit de hoge hoed tovert voor die vrijdag, maar tot nu toe ‘wint’ Roskilde het echt. Niet alleen door het boeken van bepaalde namen, maar ook met het vermijden van andere dingen. Prachtlineup.

Ik houd niet alleen van gitaren, dat maak jij ervan. Ik vind de line up van Roskilde nauwelijks boeiende namen hebben, dat is wat anders.

First of all: ik vind dat RW ‘objectief’ gezien weer een hele sterke lineup heeft samengesteld hoor, maar Hannibal verwoordt hierboven ook perfect mijn gevoel bij de genoemde boekingen.

Dr. Hannibal wrote:

First of all: ik vind dat RW ‘objectief’ gezien weer een hele sterke lineup heeft samengesteld hoor, maar Hannibal verwoordt hierboven ook perfect mijn gevoel bij de genoemde boekingen.

Ik vind 't ook een mooie line up, zaterdag is minder m'n ding. Van mij had bvb rage atm mogen komen. Ik ben dan wel heel blij met Pearl Jam.
En weet je, had rammstein er gestaan of nick cave dan waren er weer anderen die zeiden dat het teveel dezelfde namen zijn die terugkomen.

Maar in the end, gaan we weer fantastische concerten zien en komt de kater op maandag weer bij iedereen hard aan ?

Vooral bedankt voor dat eerste gedeelte. Kan er met mijn kop niet bij dat acts als Pearl Jam of System of a Down worden afgekraakt, wat hier op het forum nog wel eens voorkomt. Gevoel kan ik begrijpen, maar ik heb nog haast niemand hier, tot nu, horen zeggen dat het inderdaad goede acts zijn.

visdave34 wrote:

Vooral bedankt voor dat eerste gedeelte. Kan er met mijn kop niet bij dat acts als Pearl Jam of System of a Down worden afgekraakt, wat hier op het forum nog wel eens voorkomt. Gevoel kan ik begrijpen, maar ik heb nog haast niemand hier, tot nu, horen zeggen dat het inderdaad goede acts zijn.

Dat vind ik nou ook wel weer heel dramatisch gesteld hoor. Er zitten hier zat mensen die regelmatig en duidelijk laten weten blij te zijn met deze acts. Anderen, zoals ikzelf, hebben aangegeven er persoonlijk niet door deze line up overtuigd te zijn, of niet enthousiast te worden van bepaalde namen, maar wel in te zien dat deze acts voor Werchter prima boekingen zijn. Natuurlijk zijn het in zichzelf wel goede acts, heb louter goede verhalen gehoord over de vorige passage van SOAD, en velen hier hebben inmiddels ook wel een memorabele Pearl Jam show of 2 meegemaakt. Alleen heeft niet iedereen zin in alweer een herhaling daarvan.

Maar wat ik dus vooral wil zeggen: als jij het beeld hebt dat die acts hier vooral worden afgekraakt, en niemand zegt dat het goede acts zijn, heb je wel heel selectief alleen de meest negatieve opmerkingen gelezen/onthouden, naar mijn idee.

visdave34 wrote:

Volgens mij heeft echt niemand hier gezegd dat Pearl Jam en SOAD slechte acts zijn. Ik ook niet. Ook bij dezen: het zijn goede acts. :-)

wenteldave wrote:

visdave34 wrote:

Dat vind ik nou ook wel weer heel dramatisch gesteld hoor. Er zitten hier zat mensen die regelmatig en duidelijk laten weten blij te zijn met deze acts. Anderen, zoals ikzelf, hebben aangegeven er persoonlijk niet door deze line up overtuigd te zijn, of niet enthousiast te worden van bepaalde namen, maar wel in te zien dat deze acts voor Werchter prima boekingen zijn. Natuurlijk zijn het in zichzelf wel goede acts, heb louter goede verhalen gehoord over de vorige passage van SOAD, en velen hier hebben inmiddels ook wel een memorabele Pearl Jam show of 2 meegemaakt. Alleen heeft niet iedereen zin in alweer een herhaling daarvan.

Maar wat ik dus vooral wil zeggen: als jij het beeld hebt dat die acts hier vooral worden afgekraakt, en niemand zegt dat het goede acts zijn, heb je wel heel selectief alleen de meest negatieve opmerkingen gelezen/onthouden, naar mijn idee.
Allereerst wil ik zeggen dat dat niet zo is. Was wel logisch geweest, aangezien een mens hele negatieve of hele positieve dingen onthoudt. Ik heb hier in ieder geval genoeg gelezen dat men klaar was met Pearl Jam of System of a Down, deels door herhaling, deels door geen showelement, deels doordat het niet hun muziek was (en daarmee was het dus ook gelijk een slechte act). Je weet zelf ook dat ik vaak op het forum te vinden ben, dus zo'n opmerking over selectief lezen en dergelijke vind ik wel vreemd.

Zeg ook niet dat mijn opmerking op jullie twee slaat, meer op sommigen die minder vaak op het forum zitten, maar het wordt wel degelijk gezegd, zeker na de aankondigingen, en niet zo sporadisch ook.

Dr. Hannibal wrote:

wenteldave wrote:

visdave34 wrote:

Allereerst wil ik zeggen dat dat niet zo is. Was wel logisch geweest, aangezien een mens hele negatieve of hele positieve dingen onthoudt. Ik heb hier in ieder geval genoeg gelezen dat men klaar was met Pearl Jam of System of a Down, deels door herhaling, deels door geen showelement, deels doordat het niet hun muziek was (en daarmee was het dus ook gelijk een slechte act). Je weet zelf ook dat ik vaak op het forum te vinden ben, dus zo’n opmerking over selectief lezen en dergelijke vind ik wel vreemd.

Zeg ook niet dat mijn opmerking op jullie twee slaat, meer op sommigen die minder vaak op het forum zitten, maar het wordt wel degelijk gezegd, zeker na de aankondigingen, en niet zo sporadisch ook.
Het is toch ook niet zo gek dat mensen op het moment van een aankondiging of heel enthousiast zijn, of compleet niet? De nuance komt vaak als je er een dagje later op terug kijkt, en de eerste indruk een beetje heeft kunnen settelen.

Ik zat wat op de site te neuzen en er viel me iets in het oog. Blijkbaar wordt crowdsurfen bestraft met het verwijderen van het terrein. Kan iemand uitleggen waarom crowdsurfen niet mag op Werchter? Want dit was echt iets wat de sfeer bevorderde op gmm vorig jaar tov Werchter.

Ik zat wat op de site te neuzen en er viel me iets in het oog. Blijkbaar wordt crowdsurfen bestraft met het verwijderen van het terrein. Kan iemand uitleggen waarom crowdsurfen niet mag op Werchter? Want dit was echt iets wat de sfeer bevorderde op gmm vorig jaar tov Werchter.

Teveel mensen met bloedneuzen en dergelijke bij het rode kruis.
Het werchter publiek heeft niet dat samenhorigheidsgevoel zoals op graspop. Waar iedereen voor mekaar zorgt. Veel crowdsurfers op RW zijn dronken aanstellers. Wezenlijk verschil. Nu meestal ben je niet direct je bandje kwijt. Je krijgt nog een waarschuwing.

Dr. Hannibal wrote:

wenteldave wrote:

visdave34 wrote:

Allereerst wil ik zeggen dat dat niet zo is. Was wel logisch geweest, aangezien een mens hele negatieve of hele positieve dingen onthoudt. Ik heb hier in ieder geval genoeg gelezen dat men klaar was met Pearl Jam of System of a Down, deels door herhaling, deels door geen showelement, deels doordat het niet hun muziek was (en daarmee was het dus ook gelijk een slechte act). Je weet zelf ook dat ik vaak op het forum te vinden ben, dus zo’n opmerking over selectief lezen en dergelijke vind ik wel vreemd.

Tja, hoeveel waarde wil je hechten aan een paar zeikerds direct na de aankondigingen, versus de meer genuanceerde discussies die later onder de meer aanwezige leden gevoerd zijn? En de vele positieve reacties door fans van deze boekingen? Dat is juist precies wat ik bedoel: jij schetst het beeld dat niemand deze acts aanprijst, maar dat men ze vooral afkraakt, wat op een paar losse flodders na gewoon totaal niet het geval is. Ik heb genoeg mensen die acts zien aanprijzen, en genoeg genuanceerde kritieken gelezen die echt niet onder de noemer "afkraken" vallen. Kritieken díe geplaatst worden krijgen daarnaast ook nog eens regelmatig reacties welke deze acts juist verdedigen en nog meer aanprijzen.

Dan noem ik dat selectief lezen ja, als je een beeld schetst wat door slechts een kleine selectie van alle te lezen reacties ondersteund wordt, en door heel veel andere reacties wordt tegengesproken. Niet dat je letterlijk alleen die negatieve reacties hebt gelezen, dat is onmogelijk. Maar wel dat je in figuurlijke zin een zeer selectieve lezing van het forum moet gebruiken om dat beeld te vormen. Wat uiteindelijk vooral te maken heeft met wat je wel onthoudt en wat niet, meer dan wat je daadwerkelijk leest.

Maar ach, wat boeit het ook. Misschien zoek ik teveel achter je woordkeuze, of praten we op een andere manier langs elkaar heen. Ging me er vooral om dat het in mijn ogen nogal overdreven is Visdave te bedanken voor het prijzen van de line up, terwijl die line up van allerlei kanten constant geprezen wordt. Ook PJ en SOAD. Alleen is er van andere kanten ook kritiek, over en weer. So what?

Users who are viewing this thread