Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

jimmywe wrote:

mattman wrote:

Timmetje wrote:
Vrijdag

Royal Blood – Kings of Leon – The Strokes

?

Zou ik best matig vinden. Heb je de Strokes, zet je er 2 meh bands voor. Maar zou dan Liam na RB zetten ofzo.

Die zijn niveau headliner nu he. Ga je geen Liam na zetten.

Sinds wanneer is Royal Blood headliner materiaal voor RW? Dat waren zelfs The Black Keys op hun hoogtepunt niet, om het maar even naast een vergelijkbaar rock duo te houden. Stonden gewoon een uurtje te spelen voor PJ, die daarna 3 uur op het programma stonden. Dus zelfs geen co-headliner of wat dan ook, gewoon sub. En daar mag Royal Blood, met twee albums op zak en een fractie van de albumsales, dan nog maar net de veters van strikken naar mijn mening. Leuk bandje voor eind van de middag, daar niet van. Maar ga toch weg met je “niveau headliner”.

Onvoorstelbaar hoe zuur sommigen kunnen zijn op een band die hun niet ligt... Alle bands die me niet liggen geef ik wél een kans. Geen veroordelingen vooraf, da's onzin. Wijsneuzen zijn het die de volgens hun kennis de spots van bepaalde bands willen toewijzen. Dit programma heeft écht voor ieder wat wils, een perfect programma bestaat niet. Ik zeg het nog eens : ROTVERWEND zijn jullie. Laat het gewoon op jullie af komen en vooral : amuseer jullie. Stop met dat gezeur, jongens toch...

Dr. Hannibal wrote:

jimmywe wrote:

mattman wrote:

Timmetje wrote:
Vrijdag

?

Zou ik best matig vinden. Heb je de Strokes, zet je er 2 meh bands voor. Maar zou dan Liam na RB zetten ofzo.

Sinds wanneer is Royal Blood headliner materiaal voor RW? Dat waren zelfs The Black Keys op hun hoogtepunt niet, om het maar even naast een vergelijkbaar rock duo te houden. Stonden gewoon een uurtje te spelen voor PJ, die daarna 3 uur op het programma stonden. Dus zelfs geen co-headliner of wat dan ook, gewoon sub. En daar mag Royal Blood, met twee albums op zak en een fractie van de albumsales, dan nog maar net de veters van strikken naar mijn mening. Leuk bandje voor eind van de middag, daar niet van. Maar ga toch weg met je “niveau headliner”.

Onvoorstelbaar hoe zuur sommigen kunnen zijn op een band die hun niet ligt… Alle bands die me niet liggen geef ik wél een kans. Geen veroordelingen vooraf, da’s onzin. Wijsneuzen zijn het die de volgens hun kennis de spots van bepaalde bands willen toewijzen. Dit programma heeft écht voor ieder wat wils, een perfect programma bestaat niet. Ik zeg het nog eens : ROTVERWEND zijn jullie. Laat het gewoon op jullie af komen en vooral : amuseer jullie. Stop met dat gezeur, jongens toch…

Snap je reactie, suomi65, Rock Werchter heeft de lat altijd hoog gelegd en dat schept hoge verwachtingen. Te hoge soms idd...

Maar ik denk dat Dr Hannibal hier niet wil zeggen dat Royal Blood een slechte band is, alleen dat hij er geen headliner in ziet die een dag kan dragen. Royal Blood zal altijd veel volk trekken op de wei, maar ik twijfel ook sterk of die mensen een ticket doen kopen, en of de combi Strokes en RB 90K trekt. En dat zeg ik als grote Strokes fan.

suomi65 wrote:

Dr. Hannibal wrote:

jimmywe wrote:

mattman wrote:

Timmetje wrote:
Vrijdag

?

Onvoorstelbaar hoe zuur sommigen kunnen zijn op een band die hun niet ligt… Alle bands die me niet liggen geef ik wél een kans. Geen veroordelingen vooraf, da’s onzin. Wijsneuzen zijn het die de volgens hun kennis de spots van bepaalde bands willen toewijzen. Dit programma heeft écht voor ieder wat wils, een perfect programma bestaat niet. Ik zeg het nog eens : ROTVERWEND zijn jullie. Laat het gewoon op jullie af komen en vooral : amuseer jullie. Stop met dat gezeur, jongens toch…

Snap je reactie, suomi65, Rock Werchter heeft de lat altijd hoog gelegd en dat schept hoge verwachtingen. Te hoge soms idd…

Maar ik denk dat Dr Hannibal hier niet wil zeggen dat Royal Blood een slechte band is, alleen dat hij er geen headliner in ziet die een dag kan dragen. Royal Blood zal altijd veel volk trekken op de wei, maar ik twijfel ook sterk of die mensen een ticket doen kopen, en of de combi Strokes en RB 90K trekt. En dat zeg ik als grote Strokes fan.

Mattman en co, is het dan zo moeilijk om gewoon te stellen dat je een bepaalde band OK vindt, maar te zwijgen over welke bands je slecht vindt of te slecht voor een bepaalde spot? Ik zou ook kunnen spugen op iets als Brihang/Kendrik Lamar/Joost, maar dan schop ik tegen andermans schenen... Laat iedereen z'n goesting doen. Ik negeer de bands die ik niet wil zien (of geef ze tóch een kans) en geniet van elk moment van m'n favoriete bands. Tussendoor pintje erbij, wat wil je nog meer. Ik gebruik dit forum om kennis te maken met namen die ik nog niet kende en soms vloeit daar wat moois uit, soms helemaal niet. Da's niet zo evident voor een gast van mijn leeftijd, maar ik sta er wél voor open. Al veel bijgeleerd, hoor, waarvoor dank!

Everyknight wrote:
Ik hoop op de The Strokes/Liam-dag nog zoiets in The Barn als Johnny Marr, Manic Street Preachers, Primal Scream, Suede, Ian Brown, Supergrass… Zijn allen op tour, één naam van deze zou al erg tof zijn! Laat ons zeggen, een Richard Ashcroft-moment voor 2020. Een andere naam uit dit lijstje voor TW Classic en de rest waarschijnlijk op kleinere festivals.

Daar teken ik voor! Elk van deze namen zou mooi zijn. Wat was Ashcroft goed vorig jaar. ?

Manics hebben trouwens nog nooit (!) op RW gestaan hé?

Moesten er normaal spelen in 1999, maar concert is toen geannulleerd last minute. Geen idee meer waarom ze toen niet kwamen, maar waren toen normaal gezien subheadliner denk ik

Ik vind het hartstikke logisch om te zeggen dat je deze en deze spot niet goed vindt voor deze artiest om deze en deze reden. Daar is waar het forum ook voor is, om er maar één dooddoener in te gooien. Moeten we anders alleen maar over de speculaties gaan praten?
Ja, dan zou je inderdaad kunnen zwijgen over de kwaliteit. Over de status van die artiest mag je dan wel iets zeggen, aangezien dat hand in hand gaat met bovenstaande.

suomi65 wrote:

Dr. Hannibal wrote:

jimmywe wrote:

mattman wrote:

Timmetje wrote:
Vrijdag

?

Snap je reactie, suomi65, Rock Werchter heeft de lat altijd hoog gelegd en dat schept hoge verwachtingen. Te hoge soms idd…

Exact dit ja. Ik heb muzikaal absoluut niks tegen Royal Blood, heb die eerste plaat helemaal grijs gedraaid. Daarna de interesse wat verloren, maar dat ligt meer aan mijn verschuivende smaak. Het was absoluut niet mijn intentie zuur te doen over die act.

Waar ik echter wel iets op tegen heb, is de neiging van de huidige muziek industrie om beginnende acts gelijk aan de groeihormonen te zetten en in sneltreinvaart tot headliners te promoveren, waar daar vroeger in de meeste gevallen 3 a 4 albums overheen gingen. Een act met 1 of 2 albums, hoe leuk de muziek ook is (Royal Blood, Billie Eilish, whatever) heeft in mijn ogen geen baat bij een headlinerspot. Het publiek net zo min. Laat die lekker in de middag op main spelen, ervaring opdoen, en dan als ze wat meer werk hebben om uit te putten, een headlinespot vervullen.

Het heeft dus niks met zuur of verwend zijn te maken, gewoon mijn kijk op de belachelijke groeispurts die sommige “hype” acts doormaken. Ik denk dat het in de lange termijn voor niemand goed is.

mattman wrote:

suomi65 wrote:

Dr. Hannibal wrote:

jimmywe wrote:

mattman wrote:

Timmetje wrote:
Vrijdag

?

Mattman en co, is het dan zo moeilijk om gewoon te stellen dat je een bepaalde band OK vindt, maar te zwijgen over welke bands je slecht vindt of te slecht voor een bepaalde spot? Ik zou ook kunnen spugen op iets als Brihang/Kendrik Lamar/Joost, maar dan schop ik tegen andermans schenen… Laat iedereen z’n goesting doen. Ik negeer de bands die ik niet wil zien (of geef ze tóch een kans) en geniet van elk moment van m’n favoriete bands. Tussendoor pintje erbij, wat wil je nog meer. Ik gebruik dit forum om kennis te maken met namen die ik nog niet kende en soms vloeit daar wat moois uit, soms helemaal niet. Da’s niet zo evident voor een gast van mijn leeftijd, maar ik sta er wél voor open. Al veel bijgeleerd, hoor, waarvoor dank!

Verder vind ik dit een mooi sentiment, wat ik deel. Volgens mij liep ik echter nergens op te spugen, maar uitte ik een onderbouwde kritiek. Het hoeft niet alleen maar rozengeur en maneschijn te zijn, om er nog maar een andere dooddoener bovenop te gooien. Leer ook een beetje met kritiek op je favoriete act om te gaan.

Waar ik echter wel iets op tegen heb, is de neiging van de huidige muziek industrie om beginnende acts gelijk aan de groeihormonen te zetten en in sneltreinvaart tot headliners te promoveren, waar daar vroeger in de meeste gevallen 3 a 4 albums overheen gingen. Een act met 1 of 2 albums, hoe leuk de muziek ook is (Royal Blood, Billie Eilish, whatever) heeft in mijn ogen geen baat bij een headlinerspot. Het publiek net zo min. Laat die lekker in de middag op main spelen, ervaring opdoen, en dan als ze wat meer werk hebben om uit te putten, een headlinespot vervullen.

Het heeft dus niks met zuur of verwend zijn te maken, gewoon mijn kijk op de belachelijke groeispurts die sommige “hype” acts doormaken. Ik denk dat het in de lange termijn voor niemand goed is.
Exactly my thoughts. Het gaat er absoluut niet om dat een band nu wel of niet je smaak is, maar het tempo waarmee bepaalde acts tot headliner worden gebombardeerd is gewoon belachelijk. Gelukkig valt dat op Rock Werchter over het algemeen wel vrij goed mee.

Er is ook nog maar plek voor één grote headliner natuurlijk. Die wordt dan extra 'kostbaar' natuurlijk. :-)

Johhny Marr erbij zou fantastisch zijn! En Tame Impala natuurlijk als afsluiter op vrijdag! Hoop ik beiden op.

Om het punt wat ik wil maken nog maar even extra te onderstrepen: kijk naar een poster als deze, uit 2001.

Daar zien we:
- QOTSA, 1 album uit en wat nieuwere nummers in de setlist, 2e naam op mainstage
- Tool, 3 albums uit, arguably op hun muzikale hoogtepunt, 4e naam op mainstage
- Muse, 2 albums uit, volgens mij een enorme hype toen, 5e naam op mainstage (nog 4 acts erna)

Allemaal nu onbetwiste headliners, allemaal toen ook al ontzettend goed, ik ben ook groot fan van alle drie. Maar had ik ze toen al als headliner willen zien? Nee. Op dat punt in hun carrière hoorden ze nog niet op die spot.

De vergelijking met Royal Blood nu lijkt me een inkoppertje. Als die over een jaar of tien met nog een paar succesvolle albums op zak Werchter headlinen, zul je mij nergens over horen. Maar nu hebben ze nog gewoon dezelfde weg af te leggen als de headliners van nu 20 jaar terug deden.

Om het punt wat ik wil maken nog maar even extra te onderstrepen: kijk naar een poster als deze, uit 2001.

https://assets.rockwerchter.be/files/cache/history_detail/files/rock-werchter-2001-59ce3107d33b6.jpg

Daar zien we:
– QOTSA, 1 album uit en wat nieuwere nummers in de setlist, 2e naam op mainstage
– Tool, 3 albums uit, arguably op hun muzikale hoogtepunt, 4e naam op mainstage
– Muse, 2 albums uit, volgens mij een enorme hype toen, 5e naam op mainstage (nog 4 acts erna)

Allemaal nu onbetwiste headliners, allemaal toen ook al ontzettend goed, ik ben ook groot fan van alle drie. Maar had ik ze toen al als headliner willen zien? Nee. Op dat punt in hun carrière hoorden ze nog niet op die spot.

De vergelijking met Royal Blood nu lijkt me een inkoppertje. Als die over een jaar of tien met nog een paar succesvolle albums op zak Werchter headlinen, zul je mij nergens over horen. Maar nu hebben ze nog gewoon dezelfde weg af te leggen als de headliners van nu 20 jaar terug deden.

U heeft een punt, Hannibal. I rest my case :)

Zo zeg. Van mij zou zo dat grootste gedeelte van het Lowlands programma door naar Werchter mogen.

Wat een line-up hebben die tot dusver.

Dr. Hannibal wrote:

https://assets.rockwerchter.be/files/cache/history_detail/files/rock-werchter-2001-59ce3107d33b6.jpg

Daar zien we:
– QOTSA, 1 album uit en wat nieuwere nummers in de setlist, 2e naam op mainstage
– Tool, 3 albums uit, arguably op hun muzikale hoogtepunt, 4e naam op mainstage
– Muse, 2 albums uit, volgens mij een enorme hype toen, 5e naam op mainstage (nog 4 acts erna)

U heeft een punt, Hannibal. I rest my case
1f642.svg

Ik wel meedoen anders... Ik ga al van 1998 naar RW (toen nog Torhout Werchter), dat is van alle jaren.
1999 kan je spreken van een loaded affiche, alleen stond toch wel Texas erg hoog zeker, paar hitjes. De schande. Dat werd nog beter, mochten die toch wel een dag afsluiten in 2000 zeker?
2002 nog beter. Coldplay als co headliner voor Faithless (die eigenlijk ook op herhaling kwamen van het jaar ervoor). Kan toch niet, nog maar 1 album. Die zijn dat niet waard... nooit groter dan de AB gespeeld. Is een enorme kritiek op gekomen toen.
2003: Arno, 2006: Hooverphonic, 2007: Keane, 2008: Beck, 2010: Stereophonics...

Maw, het is van alle tijden. Je hebt soms namen die lager staan dan hun waarde: Faith No More bvb, en bands die hogers staan dan hun waarde. Sommige bands bewijzen op lange termijn die positie waard te zijn geweest, anderen dan weer totaal niet.

Zo zeg. Van mij zou zo dat grootste gedeelte van het Lowlands programma door naar Werchter mogen.

Offfffff je gaat natuurlijk gewoon naar Lowlands.
Nee er staan zeker namen tussen die ik graag zou zien over komen (London Grammar, Chemical Brothers, Typhoon, Tash Sultana) of een naam die ik graag over hád zien komen maar niet meer kan (Stormzy) maar dit is zeker geen wauw-factor, dan vind ik de line up van Rock Werchter veel beter, headliners daargelaten, met namen als Beck, Thom Yorke, HAIM, Tones and I, Pixies.

Ik zie liever Die Antwoord, Stormzy, London Grammar, Typhoon, Tash Sultana dan b.v. HAIM, Tones and I, Wilco of Pixies. Is allemaal heel persoonlijk natuurlijk.
Naar Lowlands gaan is helaas geen optie dit jaar. Hoop daarom dat een groot gedeelte van de Lowlands namen ook op Werchter zullen staan, maar zal wel kleine kans zijn. :)

Iig lijkt augustus imo een boeiendere festivalmaand te worden dan wat juni/juli tot nu toe heeft opgebracht.

Coldplay is dan ook zo’n opgeblazen “industry act” vol gebakken lucht geworden... zat er toen al in blijkbaar? :wink:

Timmetje wrote:

Offfffff je gaat natuurlijk gewoon naar Lowlands.

Line ups mogen toch gewoon met elkaar vergeleken worden? Mattman loopt in het Lowlands topic net zo hard te roepen dat hij die namen niks vind, en Werchter geweldig. Das toch helemaal top? Lekker diverse meningen. Die lange tenen hier de laatste tijd...

Users who are viewing this thread