Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Ook even terug van weggeweest, maar wat is Pearl Jam een mooie naam om mee te beginnen! Oke, heb ze ondertussen drie keer gezien(RW 2014 & 2018 en Ziggo Dome 2018), maar alle drie de concerten kwamen in aanmerking voor mij persoonlijk als concert van het jaar. Nu snap ik de tegenargumenten wel, maar een act als Pearl Jam boek je gewoon als dat kan. Kijk maar hoe lang Pinkpop destijds moeite moest doen om ze eindelijk eens te kunnen boeken bijvoorbeeld.

Een line-up met aan de top Pearl Jam/RHCP/FooFighters/Kendrick/Strokes etc. zou mij persoonlijk heel erg blij maken, dus als er 2 uit dit rijtje komen ben ik qua headliners al redelijk tevree. Hoop in 2020 toch mijn 5e editie van Rock Werchter te bezoeken nadat het afgelopen jaar helaas niet doorging, dus ben benieuwd wat er allemaal komen gaat. Ben benieuwd of er over de gehele line-up nog wat mooie verrassing in gaan zitten en dan vooral wie dat zouden kunnen zijn.

Overigens; Hoewel ik snap dat men verfrissing wilt(zelf minder last van), is Billie Eilish toch nog gewoon niet klaar om een festival als RW te headlinen? Ze heeft als ik het goed zeg één album en één EP? Dat is gewoon veel te weinig om headliner, co-headliner of sub-headliner te zijn in mijn optiek. Die kritiek op Greta van Fleet vorig jaar was meer dan terecht(even los van smaak wat ook toen een dingetje was als ik het goed herinner), maar die kritiek is ook van toepassing op Billie Eilish voorlopig. Dus het opgewekte idee dat zij boven aan de line-up een plek zou verdienen verbaas ik me wel over. En nogmaals, dat is niet omdat ik het wel of niet leuk vind, want ben er geen fan van verder, maar ga heus niet zeggen dat het slecht is.

Voor mij persoonlijk zou het vooral gaan om iets nieuws zien. Pearl Jam is steengoed, maar ik vond ze in 2018 al een stuk minder indrukwekkend omdat ik ze in 2014 al zo goed had zien optreden. Ik zie niet zo goed in wat een nieuw optreden in 2020 mij kan brengen, behalve meer gewenning en minder spanning. Denk dat ik Billie Eilish in die zin dus “spannender” zou vinden. Maar beide zijn op dit moment eigenlijk geen namen waar ik echt een ticket voor koop. Ik wacht op betere berichten.

Hier kan ik me wel in vinden eigenlijk. Want wil eigenlijk geen afbreuk doen op de liveprestaties van PJ. Vind het een sterke liveband en heb eigenlijk ook wel veel respect voor de mens Eddie Vedder, die veel authentieker overkomt dan die poseur van een Grohl. Hun laatste 2 shows, in 2014 en 18, waren ook gewoon weer sterk, al had ik tijdens die laatste shows ook echt iets van 'nu heb ik ze wel genoeg gezien'.

Objectief gezien ook gewoon een goede boeking en iets wat blijkbaar nog veel publiek trekt. Als er genoeg vernieuwende (Kendrick), voor RW nieuwe (Strokes) staan tussen de iets meer standaard RW namen, zal het totaalplaatje niet lelijk zijn. Heel veel zin in morgen. I got I got I got a feeling dat dat een knaller wordt. :-)

Met Pearl Jam kan je er van op aan dat ze gewoon weer een goede show gaan neerzetten. Plus nieuw materiaal. En is gewoon een typische werchter headliner. Billie Eilish vind ik ook gewoon nog niet de act die een dag gaat headlinen, lis van m'n persoonlijke smaak. Anders had die boutique echt wel doorgegaan hoor. Ik zie het haar binnen een jaar of 2,3 wel doen. Of tegen dan horen we er niets meer van. Vond haar spot vorig jaar op de festivals veel normaler dan een afsluitende act op werchter.

Persoonlijk vind k pearl jam top. En wees gerust er komt nog heel wat lekkers aan. Pixies, strokes, en nog veel meer hopelijk.

mattman wrote:
I got I got I got a feeling dat dat een knaller wordt.
1f642.svg

Black Eyed Peas?
1f61b.svg

DAMN.

Haha, vond het een moeilijke om te formuleren!

Ik heb Pearl Jam nu vier keer gezien in zes keer Rock Werchter en dat gaat dus naar vijf. Goede band, altijd vermakelijk en strak. Maar Ik begrijp niet waarom Rock Werchter over en over en over dezelfde headliner boekt.

Heb vandaag gastles gekregen van een van de boekers van Live Nation / Werchter en de reden dat ze Pearl Jam zo vaak boeken is redelijk logisch. Pearl Jam is net zoals een U2 of een Metallica een van de weinige echte grote stadionheadliners, die niet alleen garant staan voor een volle weide, maar die ook garant staan voor een geweldige live show. Los daarvan ben ik ook absoluut voorstander van nieuwe headliners als Tame Impala hoor. Ben trouwens ook geen al te grote Pearl Jam-fan (Alle respect voor Eddie en de band, maar de muziek ligt me gewoon niet zo) en hoop ik ook op een mooi alternatief.

PJ heeft 5 keer op RW gestaan. Telkens waren de dagtickets toen lang op voorhand uitverkocht. Hun shows worden ook altijd unaniem als sterk ontvangen, zelfs de mindere set in 2010. De vraag waarom RW opnieuw voor PJ kiest lijkt me hierbij wel beantwoord. Zeker op de moeilijke donderdag die de laatste jaren niet vaak uitverkocht geraakte.

Er zijn een pak Europese boekers die hun linker teelbal zouden geven om PJ eens op hun festival te krijgen, laat staan 6 keer op 13 jaar tijd. Je kan inderdaad stellen dat het een weinig geïnspireerde boeking is. Maar als je dit kaliber namen als "ongeïnspireerde boeking" kan klasseren, dan bevestig je eigenlijk gewoon op welk niveau RW speelt.

Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:
I got I got I got a feeling dat dat een knaller wordt.
1f642.svg

Black Eyed Peas?
1f61b.svg

DAMN.

Haha, vond het een moeilijke om te formuleren!

I got, I got, I got, I got
Fantasy, a reverie
Inside my DNA
Counting on relief, got strong belief
Inside my DNA
I got desire, promise, prospects here
Inside my DNA
I got hopefulness, ambition, goals
Inside my DNA

Live nation beslist hier alles, deze zeggen tegen RW of ze voor een bepaalde prijs Pearl Jam willen, zo niet zetten ze PJ in hetzelfde weekend in het Sportpaleis. Zo is het ook gegaan bij Pinkpop maar deze hebben al alles moeten opleggen voor de Peppers en geloof me die prijs is niet van de minste. De organisatoren/bookers hebben over de grotere namen niet veel te zeggen. En zeg nu zelf : Pearl Jam is gewoon een wereldband! Nieuwe headliners trekken gewoon niet het gewenste aantal bezoekers momenteel.
Maar er komen zéér snel nog héél veel mooie namen aan en dit in verschillende genres.

Iedereen z’n mening natuurlijk.
Ik prefereer een dijk van een rockshow van 2,5 uur over een fluistershow van een uur waar ik met m’n 20 jaar de gemiddelde leeftijd van het publiek rondom mij met 5 jaar verhoog.
Ah 20, dat was ik ook... OOIT!
Dat is al weer dik 30 jaar geleden voor mij. :)

Het gaat mij er eigenlijk niet om wat je leuker vindt hoor (want ieder zijn meug(mening)), mijn tenen krommen alleen als iemand hier zijn/haar mening post over een bepaalde muziek-voorkeur, en er dan zo'n semi-denigrerend antwoord op komt.

Dat is toch ook het leuke aan festivals vaak, voor elk wat wils.
Wel een lichte voorkeur voor RW dus van mij mogen er gerust wat namen bij.
PJ, Foos, 21P etc. loop ik niet meer zo warm voor maar als maar de helft komt van wat er nu naar Mad Cool gaat dan ben ik een tevreden mens.

Misschien een domme vragen maar geven ze eigelijk ALLE namen vrij voor de ticketverkoop deze vrijdag?

Nee. Waarschijnlijk deze week enkel de bovenste namen van het affiche.
Werchter maakt doorgaans de (co)headliners apart bekend. De overige namen worden in verschillende pakketjes gedropt.

Iedereen z’n mening natuurlijk.
Ik prefereer een dijk van een rockshow van 2,5 uur over een fluistershow van een uur waar ik met m’n 20 jaar de gemiddelde leeftijd van het publiek rondom mij met 5 jaar verhoog.

Ik moet zeggen dat ik in 2018 nog niet klaar was met Pearl Jam na 2 uur.
Dus ik hoop dat ze in 2020 een set van 2,5 a 3 uur krijgen en niet van 2 uur.

Objectief gezien is Pearl Jam natuurlijk echt een topnaam. Verkoopt genoeg kaartjes, wat zeker voor de donderdag natuurlijk een grote plus is. Live strak, Vedder is een beetje de knuffelpapa die iedereen wel wil hebben en de nummers zijn tijdloos en spreken veel mensen aan. Zelf ook erg genoten in 2018 bij die show, kan me nog altijd goed het moment dat er een euforisch gevoel over me heen kwam toen de eerste noten van Elderly Woman werden ingezet en de wei stil werd. Gewaagde setopener. Als ik dit jaar weer op Werchter te vinden ben, dan zal ik Pearl Jam ook zeker niet overslaan.

Toen ze in 2018 werden aangekondigd was ik ook oprecht blij om dé Pearl Jam eens live te zien, maar dat enthousiasme heb ik nu minder. Hoeft opzich niet persé een tweede keer zo snel achter elkaar. Toffe naam, maar er is meer nodig om me weg te houden uit het leukste konijnenholletje van Nederland. Eens kijken of het Werchter morgen wel lukt.

Users who are viewing this thread