Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.523
6.382
Ookal blijft geen enkel nummer echt hangen als ik ze op YT beluister (op Stinkfist na).

Hahahaha, stukje hoogcultuur right there ? grappig dat die dan weer wel blijft hangen.

Ik weet niet of je nog zin hebt om meer te luisteren of het live wel gaat meemaken, maar ik kwam gisteren deze tegen op youtube en vond m erg chill. Fan made lyric video met een soort simpele animaties erbij, op basis van het artwork van Alex Grey. Er staan meerdere leuke video’s op dat kanaal, maar ik wil deze even uitlichten, ook omdat de intro met teksten van Bill Hicks erg sterk is imo. Tip voor iedereen trouwens, niet alleen voor Mattman :)

[video]https://youtu.be/wGqo3_mxDqo[/video]
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.478
1.985
Met The Vintage Caravan en Black Box Revelations hebben ze toch een serieuze clash gemaakt voor de liefhebbers van het genre...
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
418
103
Yannick wrote:
Tenten lopen tegen de avond sowieso (redelijk) vol ongeacht welke act daar nu precies staat dus ‘kleinere’ acts boeken om dit tegen te gaan is volgens mij geen oplossing. Het zou kunnen helpen moesten ze de capaciteit terugdraaien naar 80k ipv 88k, maar zelfs dan nog verhelp je het probleem niet dat die dingen te pas en te onpas worden dichtgegooid. Ik kan me niet voorstellen dat ik donderdagavond nadat ik hypothetisch (lol) tussendoor P!nk even ben gaan kijken terug in de Barn kan om Paul Kalkbrenner nog een uurtje te gaan zien, tenzij er nu wél beter toezicht is op crowd control in de tenten..

Tja, crowd control. Als het publiek tot aan de achterkant van de Barn (of KlubC) reikt, dan moet je ‘m gewoon dichtgooien. Natuurlijk kan je wel wat mannetjes inzetten die aan mensen vragen om vooraan en in het midden recht te staan (doen ze ook wel), maar meer ook niet toch? Bovendien heb ik liever dat ze genoeg ademruimte laten en die tenten niet onmenselijk vol proppen. De ‘gaten’ in het publiek vooraan zijn vooral de schuld van het publiek denk ik dan.

Het is wat het is. Met die giganteske Barn (en de Slope, voor meer verspreiding vh volk) hebben ze in ieder geval al een grote aanpassing gedaan. Ik zeg het: een kwartiertje op voorhand komen en het probleem is meestal weg. Ik kon in ieder geval 15 minuten op voorhand al fluitend binnen wandelen voor de (drukke) concerten van David Byrne, Anderson Paak, Ben Howard en Nine Inch Nails. Op Pukkelpop ga je zo’n probleem trouwens minder snel krijgen met die 67 stages van ze.

Wat als ze nu ervoor kiezen om The Bar, Klub C & Slope op hetzelfde moment te doen... Afwisselend met de mainstage... Zo kan iedereen de main acts zien, en wordt het "tentvolk" verplicht om te kiezen. Nu kun je in realiteit toch niet twee opeenvolgende tentconcerten zien door die kruisen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.523
6.382
mattman wrote:

Yannick wrote:
Tenten lopen tegen de avond sowieso (redelijk) vol ongeacht welke act daar nu precies staat dus ‘kleinere’ acts boeken om dit tegen te gaan is volgens mij geen oplossing. Het zou kunnen helpen moesten ze de capaciteit terugdraaien naar 80k ipv 88k, maar zelfs dan nog verhelp je het probleem niet dat die dingen te pas en te onpas worden dichtgegooid. Ik kan me niet voorstellen dat ik donderdagavond nadat ik hypothetisch (lol) tussendoor P!nk even ben gaan kijken terug in de Barn kan om Paul Kalkbrenner nog een uurtje te gaan zien, tenzij er nu wél beter toezicht is op crowd control in de tenten..


Tja, crowd control. Als het publiek tot aan de achterkant van de Barn (of KlubC) reikt, dan moet je ‘m gewoon dichtgooien. Natuurlijk kan je wel wat mannetjes inzetten die aan mensen vragen om vooraan en in het midden recht te staan (doen ze ook wel), maar meer ook niet toch? Bovendien heb ik liever dat ze genoeg ademruimte laten en die tenten niet onmenselijk vol proppen. De ‘gaten’ in het publiek vooraan zijn vooral de schuld van het publiek denk ik dan.

Het is wat het is. Met die giganteske Barn (en de Slope, voor meer verspreiding vh volk) hebben ze in ieder geval al een grote aanpassing gedaan. Ik zeg het: een kwartiertje op voorhand komen en het probleem is meestal weg. Ik kon in ieder geval 15 minuten op voorhand al fluitend binnen wandelen voor de (drukke) concerten van David Byrne, Anderson Paak, Ben Howard en Nine Inch Nails. Op Pukkelpop ga je zo’n probleem trouwens minder snel krijgen met die 67 stages van ze.

Wat als ze nu ervoor kiezen om The Bar, Klub C & Slope op hetzelfde moment te doen… Afwisselend met de mainstage… Zo kan iedereen de main acts zien, en wordt het “tentvolk” verplicht om te kiezen. Nu kun je in realiteit toch niet twee opeenvolgende tentconcerten zien door die kruisen.

Dat lijkt me een partijtje kut zeg...
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.630
4.926
Kachelle wrote:

mattman wrote:

Yannick wrote:
Tenten lopen tegen de avond sowieso (redelijk) vol ongeacht welke act daar nu precies staat dus ‘kleinere’ acts boeken om dit tegen te gaan is volgens mij geen oplossing. Het zou kunnen helpen moesten ze de capaciteit terugdraaien naar 80k ipv 88k, maar zelfs dan nog verhelp je het probleem niet dat die dingen te pas en te onpas worden dichtgegooid. Ik kan me niet voorstellen dat ik donderdagavond nadat ik hypothetisch (lol) tussendoor P!nk even ben gaan kijken terug in de Barn kan om Paul Kalkbrenner nog een uurtje te gaan zien, tenzij er nu wél beter toezicht is op crowd control in de tenten..


Tja, crowd control. Als het publiek tot aan de achterkant van de Barn (of KlubC) reikt, dan moet je ‘m gewoon dichtgooien. Natuurlijk kan je wel wat mannetjes inzetten die aan mensen vragen om vooraan en in het midden recht te staan (doen ze ook wel), maar meer ook niet toch? Bovendien heb ik liever dat ze genoeg ademruimte laten en die tenten niet onmenselijk vol proppen. De ‘gaten’ in het publiek vooraan zijn vooral de schuld van het publiek denk ik dan.

Het is wat het is. Met die giganteske Barn (en de Slope, voor meer verspreiding vh volk) hebben ze in ieder geval al een grote aanpassing gedaan. Ik zeg het: een kwartiertje op voorhand komen en het probleem is meestal weg. Ik kon in ieder geval 15 minuten op voorhand al fluitend binnen wandelen voor de (drukke) concerten van David Byrne, Anderson Paak, Ben Howard en Nine Inch Nails. Op Pukkelpop ga je zo’n probleem trouwens minder snel krijgen met die 67 stages van ze.


Wat als ze nu ervoor kiezen om The Bar, Klub C & Slope op hetzelfde moment te doen… Afwisselend met de mainstage… Zo kan iedereen de main acts zien, en wordt het “tentvolk” verplicht om te kiezen. Nu kun je in realiteit toch niet twee opeenvolgende tentconcerten zien door die kruisen.

Dat lijkt me een partijtje kut zeg…
Wordt niet gedaan omdat deze regeling een te grote volksverschuiving betekend. Is ook de reden waarom de barn en klub C niet tot op de minuut overlappen.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.182
1.206
mattman wrote:

Yannick wrote:
Tenten lopen tegen de avond sowieso (redelijk) vol ongeacht welke act daar nu precies staat dus ‘kleinere’ acts boeken om dit tegen te gaan is volgens mij geen oplossing. Het zou kunnen helpen moesten ze de capaciteit terugdraaien naar 80k ipv 88k, maar zelfs dan nog verhelp je het probleem niet dat die dingen te pas en te onpas worden dichtgegooid. Ik kan me niet voorstellen dat ik donderdagavond nadat ik hypothetisch (lol) tussendoor P!nk even ben gaan kijken terug in de Barn kan om Paul Kalkbrenner nog een uurtje te gaan zien, tenzij er nu wél beter toezicht is op crowd control in de tenten..


Tja, crowd control. Als het publiek tot aan de achterkant van de Barn (of KlubC) reikt, dan moet je ‘m gewoon dichtgooien. Natuurlijk kan je wel wat mannetjes inzetten die aan mensen vragen om vooraan en in het midden recht te staan (doen ze ook wel), maar meer ook niet toch? Bovendien heb ik liever dat ze genoeg ademruimte laten en die tenten niet onmenselijk vol proppen. De ‘gaten’ in het publiek vooraan zijn vooral de schuld van het publiek denk ik dan.

Het is wat het is. Met die giganteske Barn (en de Slope, voor meer verspreiding vh volk) hebben ze in ieder geval al een grote aanpassing gedaan. Ik zeg het: een kwartiertje op voorhand komen en het probleem is meestal weg. Ik kon in ieder geval 15 minuten op voorhand al fluitend binnen wandelen voor de (drukke) concerten van David Byrne, Anderson Paak, Ben Howard en Nine Inch Nails. Op Pukkelpop ga je zo’n probleem trouwens minder snel krijgen met die 67 stages van ze.

Wat als ze nu ervoor kiezen om The Bar, Klub C & Slope op hetzelfde moment te doen… Afwisselend met de mainstage… Zo kan iedereen de main acts zien, en wordt het “tentvolk” verplicht om te kiezen. Nu kun je in realiteit toch niet twee opeenvolgende tentconcerten zien door die kruisen.

Kan wel hoor, zeker overdag (in 95% van de gevallen).
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.010
6.406
Ik vind het gewoon jammer dat je laatste jaren geen sets in de tenten meer back-to-back (sure, tot max 16u lukt dat wel in de meeste gevallen) kunt bekijken of zelfs middenin gewoon kunt binnenwandelen. Ik zou kunnen begrijpen dat als je een plaatsje vooraan wilt dat je 15/30 minuten van op voorhand, of zelfs nadat de vorige band heeft gedaan, dat je al een plekje gaat zoeken maar voor het gros van de bezoekers zit die mentaliteit er gewoon niet in en wandelen ze die tenten gewoon net voor aanvang of net na het afsluiten van een set op de main of de andere tent gewoon binnen en, belangrijk, blijven ze ook achteraan staan. Bezoekers attent maken om door te schuiven op de grote schermen kan bv. een oplossing zijn, ookal kan dat vrij geforceerd overkomen, denk ik hoewel het een beetje in het verlengde ligt van de attentie die in verschillende concertzalen ophangen dat mensen hun mond moeten houden tijdens concerten..

Nogmaals, het ding dat ik van een set moet weglopen om zeker binnen te kunnen voor de set daarna is voor mij echt een bevreemdend aspect van een festival en dat is echt een probleem, vind ik.

Pukkelpop heeft naast 67 stages ook 84 ingangen per tent, bij wijze van spreken. De Marquee is achteraan 120% open, de Boilerroom spreekt bijna voor zich hoe gemakkelijk je daar kunt binnenwandelen en ook de Dancehall is dacht ik langs de linkerkant en de achterkant helemaal open. Voor kleinere stages als Castello, Club etc. is dat minder het geval maar hebben dat volgens mij ook niet nodig gezien de acts dat daar maar staan. Niet dat dat bij de tenten van Werchter is verandert de afgelopen jaren, maar ik geef het maar mee dat dat ook een aspect is dat crowd control makkelijker maakt in de tenten van Pukkelpop, los de hoeveelheid die er op het terrein staan.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.709
1.245
Gewoon aan elke zijkant ook 1 ingang doen bij de Barn en de rest uitgangen ofzo zou het probleem van vanachter-plakkers ook al wat verhelpen.

En misschien podiumindeling wat aanpassen... Oké sommige bands zullen wel hun eisen hebben. Maar zet bv. Een Yungblud, Sports Team, Miles Kane, Vance Joy,... in een tent. En Elbow, The Good, The Bad & The Queen,... op de Main. (anderzijds vind ik de Barn programmatie niet zo wauw dat die rap vol gaat zitten, heb toch wat te weinig namen à la Nine Inch Nails, MGMT, David Byrne, Anderson Paak, Fleet Foxes,...
 

Kesselman

Geliefde act
7 dec 2015
1.300
816
Op werchter kunnen ze beter met 2 hoofdpodia gaan werken.
Dan blijft 90 % van de mensen gewoin op hum plek
Helemaal als die 2 podia niet naast elkaar maar tegenover elkaar staan.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.315
9.038
Gewoon aan elke zijkant ook 1 ingang doen bij de Barn en de rest uitgangen ofzo zou het probleem van vanachter-plakkers ook al wat verhelpen.

En misschien podiumindeling wat aanpassen… Oké sommige bands zullen wel hun eisen hebben. Maar zet bv. Een Yungblud, Sports Team, Miles Kane, Vance Joy,… in een tent. En Elbow, The Good, The Bad & The Queen,… op de Main. (anderzijds vind ik de Barn programmatie niet zo wauw dat die rap vol gaat zitten, heb toch wat te weinig namen à la Nine Inch Nails, MGMT, David Byrne, Anderson Paak, Fleet Foxes,…

Maar als je de grootste namen uit de tenten op de main zet, gaat de verhouding van het publiek wel heel erg zoek zijn denk ik. Verder zie ik pakweg een The Good The Bad & The Queen, Robyn of New Order liever in een Barn dan in de namiddag op de main stage.

Verder niet mee eens dat de Barn namen kleiner zouden zijn/minder volk zullen trekken. Als je het rijtje "Nine Inch Nails, MGMT, David Byrne, Anderson Paak, Fleet Foxes, Ben Howard, Franz Ferdinand" vergelijkt met het rijtje "Elbow, Kylie Minogue, Robyn, TGTBATQ, New Order, Underworld, Mac Demarco, Rosalia, TDCC, Gainsbourg en Kalkbrenner", dan zal het wel ongeveer gelijk lopen denk ik. Wel eens dat een Miles Kane of Vance Joy in de tent ook wel goed zouden werken. :)

 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.709
1.245
neracroft wrote:
Gewoon aan elke zijkant ook 1 ingang doen bij de Barn en de rest uitgangen ofzo zou het probleem van vanachter-plakkers ook al wat verhelpen.

En misschien podiumindeling wat aanpassen… Oké sommige bands zullen wel hun eisen hebben. Maar zet bv. Een Yungblud, Sports Team, Miles Kane, Vance Joy,… in een tent. En Elbow, The Good, The Bad & The Queen,… op de Main. (anderzijds vind ik de Barn programmatie niet zo wauw dat die rap vol gaat zitten, heb toch wat te weinig namen à la Nine Inch Nails, MGMT, David Byrne, Anderson Paak, Fleet Foxes,…

Maar als je de grootste namen uit de tenten op de main zet, gaat de verhouding van het publiek wel heel erg zoek zijn denk ik. Verder zie ik pakweg een The Good The Bad & The Queen, Robyn of New Order liever in een Barn dan in de namiddag op de main stage.

Verder niet mee eens dat de Barn namen kleiner zouden zijn/minder volk zullen trekken. Als je het rijtje “Nine Inch Nails, MGMT, David Byrne, Anderson Paak, Fleet Foxes, Ben Howard, Franz Ferdinand” vergelijkt met het rijtje “Elbow, Kylie Minogue, Robyn, TGTBATQ, New Order, Underworld, Mac Demarco, Rosalia, TDCC, Gainsbourg en Kalkbrenner”, dan zal het wel ongeveer gelijk lopen denk ik. Wel eens dat een Miles Kane of Vance Joy in de tent ook wel goed zouden werken.
1f642.svg

Ik vind dat eerste rijtje toch een HEEL pak sterker dan dat tweede. Alleen Elbow vind ik "groot" om in de Barn te staan.

En ja tuurlijk passen die bands beter in de Barn, daar zie ik ze ook liever. Maar dat is de enige oplossing als je geen kruisen meer wilt (waar iedereen op zit te klagen hier).
Voor mij is het perfect hoe het nu is*. Die rode kruisen moet je maar op voorbereid zijn. Als je iets écht wil zien ga je wat vroeger, dat je soms een band moet missen is normaal op een massa evenement als Werchter.

*alleen een bar in de tenten zou ik heel graag zien en eventueel een apart stuk waar je uit de tent naar toilet kan en dan er terug in. Dat stuk is dan ook alleen toegankelijk voor mensen die al in de Barn staan.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.315
9.038
Alleen Elbow vind ik “groot” om in de Barn te staan.

Kylie Minogue bijvoorbeeld niet? Het verbaast me dat ze die hebben overtuigd om in die Barn te staan. Naar mijn gevoel stond er vorig haar geen act van die grootte in één van de tenten. Underworld overtuigen om tijdens Muse te spelen (in de KlubC nota bene) is ook wel knap gedaan. Meestal willen grote namen niet spelen tijdens die grote headliners.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.182
1.206
neracroft wrote:
Alleen Elbow vind ik “groot” om in de Barn te staan.

Kylie Minogue bijvoorbeeld niet? Het verbaast me dat ze die hebben overtuigd om in die Barn te staan. Naar mijn gevoel stond er vorig haar geen act van die grootte in één van de tenten. Underworld overtuigen om tijdens Muse te spelen (in de KlubC nota bene) is ook wel knap gedaan. Meestal willen grote namen niet spelen tijdens die grote headliners.

Inderdaad.

Vergeet ook Paul Kalkbrenner niet. Is echt een zeer grote dancenaam. Verkocht eerder dit jaar met gemak Vorst Nationaal uit. KluB C is sowieso te klein bij hem. En New Order is ook gewoon een zeer sterke (en grote) Barn-act!
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.182
1.206
mattman wrote:

neracroft wrote:

Maar als je de grootste namen uit de tenten op de main zet, gaat de verhouding van het publiek wel heel erg zoek zijn denk ik. Verder zie ik pakweg een The Good The Bad & The Queen, Robyn of New Order liever in een Barn dan in de namiddag op de main stage.

Verder niet mee eens dat de Barn namen kleiner zouden zijn/minder volk zullen trekken. Als je het rijtje “Nine Inch Nails, MGMT, David Byrne, Anderson Paak, Fleet Foxes, Ben Howard, Franz Ferdinand” vergelijkt met het rijtje “Elbow, Kylie Minogue, Robyn, TGTBATQ, New Order, Underworld, Mac Demarco, Rosalia, TDCC, Gainsbourg en Kalkbrenner”, dan zal het wel ongeveer gelijk lopen denk ik. Wel eens dat een Miles Kane of Vance Joy in de tent ook wel goed zouden werken.
1f642.svg




*alleen een bar in de tenten zou ik heel graag zien en eventueel een apart stuk waar je uit de tent naar toilet kan en dan er terug in. Dat stuk is dan ook alleen toegankelijk voor mensen die al in de Barn staan.

Inderdaad. Een bar in The Barn zou zeer handig zijn. En dat van die aparte toiletten, prima vondst! Hopelijk leest de organisatie mee :)
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
937
350
Volgens mij gaat de discussie om het verkeerde.
Ik denk dat het geen probleem is wanneer de rode kruizen er staan als de tent vol is,
maar het gebeurt nu vaak dat de tent halfvol is en dan mag er niemand meer bij.
Fijn dat je dan geen last meer hebt van die idioten die te laat komen en per se vooraan willen staan, dat wel.
Maar wil je een beetje pendelen tussen de tenten, dan is dat bijna niet meer mogelijk.
Jammer dat je dan sommige bands moet missen.

Is de oplossing niet een betere crowdcontrol ? Camera's staan er genoeg om alles in de gaten te houden.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.021
278
Jammer inderdaad maar kunt mensen niet verplichten om dichter tegen elkaar te gaan staan.

ik zie het al voor mij... Een jobstudent dat, in het midden van een concert, tegen mij komt zeggen dat ik moet aansluiten. Net nu ik een zeer rustig plekje heb om van het concert te genieten. Dacht het niet :)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.010
6.406
De upgrade naar naar een capaciteit van de Barn naar 20.000 én de toevoeging van de Slope heeft echter niet bijgedragen tot een betere flow van de bezoekers. Heeft het dan ook niet te maken dat bij een uitverkochte dag er 88.000 mensen op het terrein zitten?

Een video-boodschap op de grote schermen kan zoals, het preventief aanbevelen van earplugs, attent maken op bepaald grensoverschrijdend gedrag etc, niet een gemakkelijk toepasbare oplossing zijn? Mannetjes die doorheen het publiek wandelen om mensen die neerzitten te wijzen dat ze moeten rechtstaan een kwartier voor de show, vind ik dan weer wel kunnen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.315
9.038
De upgrade naar naar een capaciteit van de Barn naar 20.000 én de toevoeging van de Slope heeft echter niet bijgedragen tot een betere flow van de bezoekers. Heeft het dan ook niet te maken dat bij een uitverkochte dag er 88.000 mensen op het terrein zitten?

Een video-boodschap op de grote schermen kan zoals, het preventief aanbevelen van earplugs, attent maken op bepaald grensoverschrijdend gedrag etc, niet een gemakkelijk toepasbare oplossing zijn? Mannetjes die doorheen het publiek wandelen om mensen die neerzitten te wijzen dat ze moeten rechtstaan een kwartier voor de show, vind ik dan weer wel kunnen.

Vond oprecht dat de spreiding van het volk vorig jaar beter was dan ooit. Had natuurlijk ook een stuk te maken met het goede weer, maar door de Slope, grotere Barn en tweede Apero voelde het echt iets minder vol aan naar mijn gevoel. Ook op de zaterdag en zondag, wanneer de maximale capaciteit (combi en dagtickets sold out) bereikt was.

Als het goed is, mag het ook gezegd worden. :)
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
937
350
Jammer inderdaad maar kunt mensen niet verplichten om dichter tegen elkaar te gaan staan.

ik zie het al voor mij… Een jobstudent dat, in het midden van een concert, tegen mij komt zeggen dat ik moet aansluiten. Net nu ik een zeer rustig plekje heb om van het concert te genieten. Dacht het niet
1f642.svg

Het gaat er ook niet om dat je naar voren wordt verwezen, maar vaak ontstaat er weer meer ruimte als iedereen vooraan gaat staan (zoals eerder genoemd blijven veel mensen daar op de grond zitten tot 5 minuten voor het optreden en dat kost veel ruimte). Dan kunnen ze best weer wat mensen toelaten.

Gewoon weer ouderwets twee grotere podia. Wat dat betreft is dat bij Pinkpop misschien iets beter gedaan ... behalve als het regent natuurlijk.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken