Ik vind dat er nu minder ‘binnenkoppers’ zijn dan vorig jaar rond deze tijd. Toen dachten we allemaal al redelijk vroeg (rond RW17) dat Nick Cave, QOTSA, Gorillaz en The National er zouden staan. Uiteindelijk ging alleen die laatste niet door. Nu vind ik dat er minder zekerheidjes zijn, en voor mij persoonlijk al helemaal geen namen die mij zo enthousiast maken als de vier hierboven…
Florence en Mumford zijn kanshebbers, maar ik zit niet direct te springen voor die namen. Metallica hetzelfde. En Muse kan weleens de Killers van volgend jaar zijn: bombastische, ‘gebakken lucht rock’ van een band die lichtjes over hun vervaldatum zit. En dan is er nog Editors, die een goede (lees: druk bezochte) passage maakte op TWC en volgend jaar wel weer zo’n exclusieve Werchter show zal mogen spelen… En dan hebben we nog al die vermomde marketingsboysbandjes zoals Bastille, Twenty One Pilots, The 1975 en Bazart. Tot nu toe heb ik nog weinig om naar uit te kijken… Net nu RW zo’n mooie ‘minder platte’ lineup had dit jaar.