Wat mij opvalt:
in 2017 was het telkens een langere tijd geleden dat de grotere namen nog in België stonden:
Imagine Dragons: was van 2015 geleden
Arcade Fire: was van 2014 geleden
Kings of Leon: was van 2014 geleden
Radiohead: was van 2012 geleden
Blink-182: was van 2014 geleden
System of a Down: was van 2015 geleden
Linkin Park: was van 2015 geleden
alt-J: was van 2015 geleden (dan reken ik de warm-up show in De Kreun even niet mee)
Foo Fighters: was van 2012 geleden
Dit lijkt soms niet 'zo lang', feit is dat het telkens jaren geleden was en vooral: met een nieuwe tour en bijgevolg nieuw album dat de eerste keer wordt voorgesteld op Rock Werchter.
De drie artiesten die nu al bekend gemaakt zijn (Nick Cave & the bad Seeds, Gorillaz, Queens of the Stone Age), hebben nog maar net een (grote) zaalshow achter de rug.
Ook de andere artiesten die zouden kunnen gebruikt worden in co-headlinercombinaties staan allemaal binnenkort in een grote zaalshow of hebben die net achter de rug:
The Killers, The War on Drugs, The National, Phoenix, Kasabian, Thirty Seconds to Mars, Kendrick Lamar, Editors... Zonder uitzondering. Enkel voor The xx gaat dit niet op, maar zij stonden met dit album en met deze tour wel al twee keer in Vorst Nationaal én afgelopen zomer op Pukkelpop. De trigger bij vele mensen om ze nog eens te gaan zien, kan dan kleiner zijn.
Hier gaat het dus niet om jaren sinds ze nog eens in België stonden, maar om maanden. En telkens met dezelfde tour en album. Dat dit bij Rock Werchter 2017 niet het geval was, leek mij zeker een reden voor de hype omtrent de grote namen dat jaar. Voor 2018 zal er (als alles goed gaat) slechts één zo'n naam al zeker staan: Pearl Jam.
Op basis hiervan, maken acts als Florence + the Machine, Volbeat, Kiss, The Prodigy misschien wel meer kans om geprogrammeerd te worden. Of vagere geruchten, zoals The Cure, Neil Young, Arctic Monkeys...