Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

jarne

Support act
14 feb 2013
954
284
QOTSA + NIN (dat zou wel meesterlijk zijn)
The Killers + TWOD
FATM + The National
?Green Day? + ???

Dan zou je echt wel een heel erg goed dagprogramma moeten hebben om uit te verkopen. Leuke namen maar niet namen die RW uitverkopen.

idd, met zo'n headliners verkoopt werchter niet uit! Daar moet echt een naam van groter/populairder kaliber (Muse, Metallica, Pearl Jam, FF, Radiohead, AM) bij.

Mijn gokje:

Metallica
AM + QOTSA
Pearl Jam
iets wat we niet verwachten (Coldplay/FF/Kendrick/???)

Zou het eigenlijk niet kunnen dat de FF gewoon nog is komen? 2017 was om 2015 goed te maken en 2018 gewoon omdat ze een nieuwe plaat hebben. Die zullen dan wel weer gehyped worden en werchter is ook niet vies van headliners 2 keer na elkaar te laten komen.
F+TM als sub en jaar nadien headliner,
Kings Of Leon: 2008 als gewone naam, 2009 headliner, 2011, 13 en 14 en 17 headliner,
Editors: 2012 en 2013, 2016 headliner (en ondertussen ook PKP 2keer.) wie weet werchter 2018
Dus vind ik 2005, 2017, 2018 helemaal niet zo overdreven :) en het zijn de Foo Fighters!! Waar gaan ze die anders zetten nu pkp niet echt meer mee doet voor écht grote namen en al zeker niet voor echte rockbands...
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Nog een keer dezelfde headliner, please god no. Dat is echt een zonde van de hoge spot. En met zoveel mooie bands in de eerste 'geruchtenlijst' zou het zonde zijn.. Ik snap persoonlijk niet wie er zit te wachten op een herhaling van dezelfde headliner. Ik ben (zoals men kan merken) een mega fan van Radiohead en zelfs een herhaling van hén op hetzelfde festival 2 jaar na elkaar lijkt me gewoon iets te ver gaan. En Werchter is het enige festival ter wereld waar er ooit 2 jaar na elkaar dezelfde headliner stond.

Dan liever 'die andere grote rockbands Queens Of The Stone Age of Pearl Jam.

En ik hoop dat Werchter het eens aandurft om iets uit een andere hoek te laten headlinen, zoals Kendrick Lamar. Dit jaar hadden ze met Arcade Fire/Radiohead/SOAD/Foos 4 'verse' headliners die minimum 7 jaar niet op de wei geweest zijn. Hopelijk kunnen ze dit min of meer voortzetten. Zolang het kwalitatief maar oké is. En Kendrick heef én een groot publiek én heel goed gewaardeerde muziek op z'n naam staan.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
954
284
Nog een keer dezelfde headliner, please god no. Dat is echt een zonde van de hoge spot. En met zoveel mooie bands in de eerste ‘geruchtenlijst’ zou het zonde zijn.. Ik snap persoonlijk niet wie er zit te wachten op een herhaling van dezelfde headliner. Ik ben (zoals men kan merken) een mega fan van Radiohead en zelfs een herhaling van hén op hetzelfde festival 2 jaar na elkaar lijkt me gewoon iets te ver gaan. En Werchter is het enige festival ter wereld waar er ooit 2 jaar na elkaar dezelfde headliner stond.

Dan liever ‘die andere grote rockbands Queens Of The Stone Age of Pearl Jam.

En ik hoop dat Werchter het eens aandurft om iets uit een andere hoek te laten headlinen, zoals Kendrick Lamar. Dit jaar hadden ze met Arcade Fire/Radiohead/SOAD/Foos 4 ‘verse’ headliners die minimum 7 jaar niet op de wei geweest zijn. Hopelijk kunnen ze dit min of meer voortzetten. Zolang het kwalitatief maar oké is. En Kendrick heef én een groot publiek én heel goed gewaardeerde muziek op z’n naam staan.

Met Kendrick zou ik ook wel heel blij zijn! En ja QOTSA zijn er al niet meer geweest sinds 2011, maar je kan wel nog altijd tickets kopen voor hun concert in het sportpaleis. Dus zo mega snel gaat het niet. (staanplaatsen zijn wel uitverkocht). En ik denk dat als die nieuwe plaat wat hitjes heeft als Walk dan zal er wel genoeg volk de FF opnieuw willen. Maar idd er zijn genoeg andere bands die mogelijk zullen touren om hen niet opnieuw te hoeven boeken.

Nog een andere act die we mss kunnen verwachten: The Bloody Beetroots. Die brengen ook een nieuwe plaat uit, zorgen voor een feestje en zouden denk ik een mooie afsluiter zijn van de KlubC of Barn.

En waar blijft dat vierde podium eigenlijk? Daar was enkele jaren geleden toch sprake van? Een vierde podium zou enorm veel druk van het terrein halen (wat voor mij toch het grootste minpunt is op werchter) en vermijdt je dat er soms maar 1 band aan het spelen is en dat je de tenten niet meer binnenkan omdat iedereen bij 1 act wil zijn.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Wat betreft alternatieve opties, Jay Z en Jack White ook maar opschrijven?
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
En waar blijft dat vierde podium eigenlijk? Daar was enkele jaren geleden toch sprake van? Een vierde podium zou enorm veel druk van het terrein halen (wat voor mij toch het grootste minpunt is op werchter) en vermijdt je dat er soms maar 1 band aan het spelen is en dat je de tenten niet meer binnenkan omdat iedereen bij 1 act wil zijn.

Dat 4de podium komt er hopelijk niet. Sinds er een derde podium is, merk je toch echt wel dat de dagopvulling een stuk minder is geworden - wat ook logisch is, gezien ze én een extra kost hebben met dat podium, én meer bands moeten betalen. Met een 4de podium erbij, zal dat volgens mij de dagopvulling niet ten goede komen.

Je ziet dat Pukkelpop toch ook 2 podia schrapt. Ik denk dat, gezien de gages van de artiesten steeds groter worden, het gewoon beter is om dan te blijven bij 3 podia en daar wat beter op te gaan programmeren. Uiteindelijk verkoopt het festival toch uit met 4 goede headliners en degelijke daginvulling. Bovendien vond ik de spreiding dit jaar eigenlijk wel goed hoor, ik heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat er té veel volk was, iets wat ik vorige jaren toch wel had.
 

Michiel1617899555

Campingartiest
26 jan 2016
86
0
Bovendien vond ik de spreiding dit jaar eigenlijk wel goed hoor, ik heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat er té veel volk was, iets wat ik vorige jaren toch wel had.

Ik veel te veel rode kruizen gezien dit jaar...
 

jarne

Support act
14 feb 2013
954
284
jarne wrote:
En waar blijft dat vierde podium eigenlijk? Daar was enkele jaren geleden toch sprake van? Een vierde podium zou enorm veel druk van het terrein halen (wat voor mij toch het grootste minpunt is op werchter) en vermijdt je dat er soms maar 1 band aan het spelen is en dat je de tenten niet meer binnenkan omdat iedereen bij 1 act wil zijn.


Dat 4de podium komt er hopelijk niet. Sinds er een derde podium is, merk je toch echt wel dat de dagopvulling een stuk minder is geworden – wat ook logisch is, gezien ze én een extra kost hebben met dat podium, én meer bands moeten betalen. Met een 4de podium erbij, zal dat volgens mij de dagopvulling niet ten goede komen.

Je ziet dat Pukkelpop toch ook 2 podia schrapt. Ik denk dat, gezien de gages van de artiesten steeds groter worden, het gewoon beter is om dan te blijven bij 3 podia en daar wat beter op te gaan programmeren. Uiteindelijk verkoopt het festival toch uit met 4 goede headliners en degelijke daginvulling. Bovendien vond ik de spreiding dit jaar eigenlijk wel goed hoor, ik heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat er té veel volk was, iets wat ik vorige jaren toch wel had.

Ik denk dat een extra podium wel echt een meerwaarde kan zijn.
meer podia's => meer namen (gemiddeld mss minder grote maar gewoon meer kleine en niet minder grote) => meer kansen dat je artiesten goed vindt/ontdekt en je kan een paar duizend extra kaarten verkopen zonder dat het echt veel drukker wordt op het terrein
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Björk een mogelijkheid?

We kennen onze vier Barn headliners: Björk, Nick Cave, Nine Inch Nails en Massive Attack. :wink:

Van mij mogen het ook de 4 main headliners zijn, haha. Maar als er eentje staat, ga ik al een heel gelukkig man zijn.

 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Yannick wrote:
Björk een mogelijkheid?


We kennen onze vier Barn headliners: Björk, Nick Cave, Nine Inch Nails en Massive Attack.
1f609.svg


Van mij mogen het ook de 4 main headliners zijn, haha. Maar als er eentje staat, ga ik al een heel gelukkig man zijn.
Same maar volgens mij is Björk een te niche act om nog sub/headliner te zijn. Vroeger zou dat wel allemaal gekunnen zijn maar ja, tijden veranderen.. Op een festival als BKS komt ze volgens mij veel beter tot haar recht
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Ik maakt maar een grapje. ;-) Björk is op RW geen main stage materiaal.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Ik maakt maar een grapje. ? Björk is op RW geen main stage materiaal.
10 jaar geleden nog sub voor Muse. Was echt fantastisch. Maar op het RW van tegenwoordig gaat dat denk niet meer werken. Dan merk je toch dat het een stuk meer mainstream is geworden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
mattman wrote:
Ik maakt maar een grapje.
1f609.svg
Björk is op RW geen main stage materiaal.


10 jaar geleden nog sub voor Muse. Was echt fantastisch. Maar op het RW van tegenwoordig gaat dat denk niet meer werken. Dan merk je toch dat het een stuk meer mainstream is geworden.

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat komt? Zijn de mensen 'luier' geworden wat zulke muziek betreft? Waren festivalgangers 10 jaar geleden meer muziekminded?
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Ik vraag me eigenlijk af hoe dat komt? Zijn de mensen ‘luier’ geworden wat zulke muziek betreft? Waren festivalgangers 10 jaar geleden meer muziekminded?

Festivals met alternatieve namen floreren dus dat denk ik niet. Bjork maakt niet de meest makkelijke muziek dus het moet je wel liggen.

 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Komt volgens mij hoofdzakelijk door wat voor muziek de industrie de wereld in wil pushen. In 2017 is dat synthpop, hiphop, chillstep en dancepop. Dat zie je ook terug in de line up van RW met Warhola, Bazart, Oscar & The Wolf, G-Eazy, Rae Sremmurd, Charli XCX, Mura Masa, Dua Lipa, Coely, Crystal Fighters etc.. Als je kijkt naar het gemiddelde festival in de VS dan is de verdeling tussen wat gepust word nu en wat anders is, veel groter. Daar zitten hiphoppers al eventjes gewoon tussen de headliners en zijn Calvin Harris of Deadmau5 gewoon headliners en niet zoals bij ons afsluitende dance-acts. Dat er nog andere stuff wordt geprogrammeerd is om iedereen aan zijn trekken te laten komen, logisch. Waarom dat soort headliners hier dan nog niet gewoon staan is omdat de meerderheid van de festivalgangers nog steeds iets ouder is en dan pakt dat gewoon niet. Op Pukkelpop ligt de gemiddelde leeftijd tussen de 18/20 jaar en kan bv een Rihanna wél (als ze op tijd was geweest that is..)
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Bjork kende 10 jaar geleden al een bedroevend zwakke opkomst als sub op RW, is dus ook niets nieuws.

Al zat die clash met Beastie Boys er ook voor iets tussen. Nog steeds het vreemdste staaltje inplannen dat ze bij RW al gedaan hebben.
 

Kaasrasper

Campingartiest
14 jan 2015
81
28
Maar goed, dit jaar stond James Blake ook als sub (en in 2012 nog The xx als sub). Op zich zou Björk gerust op de main kunnen staan, maar waarschijnlijk komt het beter tot zijn recht in een tent, ook kijkend naar de hoeveelheid publiek. Afgelopen edities al vaker gezien dat een main (sub)headliner naar de Barn verschuift als headliner: Elbow, Sigur Rós, PJ Harvey, Beck.

Verder ben ik het er niet mee eens dat de dagopvulling er met het derde podium bij zwakker is geworden, kijk namelijk nog maar eens naar die line-ups van 2012 (één van de beste ooit naar mijn mening), 2013, 2014 en 2016.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Bjork kende 10 jaar geleden al een bedroevend zwakke opkomst als sub op RW, is dus ook niets nieuws.

Al zat die clash met Beastie Boys er ook voor iets tussen. Nog steeds het vreemdste staaltje inplannen dat ze bij RW al gedaan hebben.

Pfff, heb nog steeds nachtmerries van die Marquee tijdens Beastie Boys. Heb me nog nooit zo benauwd gevoeld tijdens een concert. Dus helaas vrij snel weg gegaan, maar daardoor wel een magistrale Björk gezien (althans, vond ik op dat moment).

Het is zeker wel zo dat festivals nu (maar dat is al wel heel wat jaren) steeds meer aangegrepen worden om mainstream muziek te promoten. In de eerste jaren van mijn 'festivalleven' was het aanbod echt nog wel een stuk alternatiever.
 

dumbo

Playlistbediener
29 jul 2017
22
5
Heyla,
Na enkele jaren met veel interesse het forum te hebben gelezen, heb ik toch een vraagje voor jullie.
Zien jullie enige mogelijkheid dat Air Traffic in 201 zou langskomen?
Wat denken jullie verder van Coldplay of is dat te hoog gegrepen?
Alvast bedankt voor jullie respons.

Groetjes!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken