Rock Werchter 2016 - Geruchten

Op site Stubru: producer zegt dat nieuw album Last Shadow Puppets klaar is en uitkomt volgend jaar. Deze mogen komen, ideaal als headliner Barn.

Alweer Ellie Goulding. Er zijn nog genoeg andere popsterren om uit te kiezen denk ik dan...

Ja klopt, sinds haar vorige passage wel een enorme hit en een nieuw album uit, maar van mij mag ze thuis blijven.

Als ze komt gaat ze een vrij hoge spot krijgen vermoed ik.. optreden op PKP ook goed onthaald dus ik vrees ervoor

Bon Iver is ook terug!!! Tour aangekondigd in Azië in het voorjaar. Hebben nog nooit op Werchter gespeeld denk ik, dus zou heel mooi zijn

Alweer Ellie Goulding. Er zijn nog genoeg andere popsterren om uit te kiezen denk ik dan…

Nochtans wel dé popster van het moment, samen met Taylor Swift. Denk niet dat we onder haar uit kunnen.

Ellie Goulding zal er vrijwel zeker staan, omwille van redenen hierboven aangehaald.

Dat is dus een vrijwel zekere sub, samen met The National.

Mijn gok van vorige week wat aangevuld:

donderdag: The National - Pearl Jam - Netsky
vrijdag: in de vooravond iets van Korn/Bring me the Horizon/Biffy Clyro - Ellie Goulding - Rammstein
zaterdag: The Last Shadow Puppets - Red Hot Chili Peppers - (evt. nog Macklemore & Ryan Lewis)
zondag:(evt. Snow Patrol) - Florence + the Machine - Editors

Van de vetgedrukte lijkt het mij zeker dat ze aanwezig zullen zijn (niet noodzakelijk op die exacte dag uiteraard).

Macklemore & Ryan Lewis heb ik er bij gezet omdat er toch 1 grote (platcommerciële) act à la Black Eyed Peas, Pharell Wiliams... moet staan. Kan evengoed Major Lazer worden bijvoorbeeld.

In mijn ideale wereld wordt in bovenstaand schema Netsky vervangen door Neil Young en speelt Neil wat songs met Pearl Jam mee en omgekeerd (wat zeker zou gebeuren moesten ze op dezelfde dag geprogrammeerd staan). Maar ik besef dat deze kans zeer klein is. Nochtans stond Neil Young met zijn drie recentste Belgische 'buitenoptredens' als headliner op Rock Werchter (2008), Pukkelpop (2013, uiteindelijk geannuleerd) en Lokerse Feesten (2014). Misschien 'slechts' Lokerse Feesten, maar de 15000 tickets waren op 2 dagen uitverkocht, met voor die dag enkel Neil Young bekend te zijn, enkel en alleen voor hem dus. Toch niet slecht. Maar nogmaals: dit laatste is een persoonlijke wens en de kans is in realiteit zeer klein.

Verder hoop ik dat het Pearl Jam gerucht kopt. Wat mij een beetje ervoor doet vrezen is dat Rock Werchter de laatste jaren 2 'supergrote' gevestigde namen neerzet als headliner en dan 2 'kleinere', recentere namen als headliner.
Zoals 2014: Metallica en Pearl Jam tegenover Arctic Monkeys en Kings of Leon/Stromae
Zoals 2015: Foo Fighters en Muse tegenover Mumford & Sons en Lenny Kravitz

In die optiek krijgen we geen Pearl Jam, maar is Florence + the Machine volwaardig headliner, of Editors, of misschien zelfs Ellie Goulding. Ik hoop alleszins van niet.

Lenny Kravitz een kleine recente headliner? Okee…

OK, niet recent, wel relatief klein (vorige passage nog sub, verkoopt nipt het Sportpaleis uit). Ik typte trouwens niet 'klein', maar 'kleinere'.

The National, Editors, Pearl Jam, FATM, KoL,.... veel typische Werchter-bands van de laatste jaren die weer touren, hopelijk boeken ze niet te veel van hen opnieuw. Allemaal al genoeg kunnen zien op Belgische festivals

zaterdag: The Last Shadow Puppets – Red Hot Chili Peppers – (evt. nog Macklemore & Ryan Lewis)

Van de vetgedrukte lijkt het mij zeker dat ze aanwezig zullen zijn (niet noodzakelijk op die exacte dag uiteraard).

TLSP zou ik nog niet meteen als zekerheid aanstippen. Bij hun vorige tour hebben ze enkel zaalshows gedaan (en akoestische surprise show op Glastonbury) omdat festivals niet praktisch waren met dat orkest. Zie ze sowieso geen uitgebreide tour doen, de bronnen die het een half jaar geleden al over een nieuwe plaat hadden zeggen nu dat Alex Turner snel terug naar AM zal keren na release van TLSP2.

Verder hoop ik dat het Pearl Jam gerucht kopt. Wat mij een beetje ervoor doet vrezen is dat Rock Werchter de laatste jaren 2 ‘supergrote’ gevestigde namen neerzet als headliner en dan 2 ‘kleinere’, recentere namen als headliner.
Zoals 2014: Metallica en Pearl Jam tegenover Arctic Monkeys en Kings of Leon/Stromae
Zoals 2015: Foo Fighters en Muse tegenover Mumford & Sons en Lenny Kravitz

In die optiek krijgen we geen Pearl Jam, maar is Florence + the Machine volwaardig headliner, of Editors, of misschien zelfs Ellie Goulding. Ik hoop alleszins van niet.

Maar het is niet dat RW bewust zo'n patroon aanhoudt, die proberen gewoon te boeken wat ze vast kunnen krijgen. Lenny Kravitz en KoL (en zelfs Mumford & Sons) waren overduidelijk een plan b omdat ze niets groter vastkregen, en AM was een niet te missen naam die zomer. Ik heb het bovendien al eens gezegd: in het verleden kregen ze de donderdag enkel uitverkocht indien er een straffe headlinercombinatie stond, dus het moet wel iets van het kaliber PJ of Coldplay zijn.

Ellie Goulding tourt de afgelopen jaren al bijna continu. Ok, ze moet natuurlijk nu oogsten, maar na rw14, PP 15 en sportpaleis 2016 is de kans ook best aanwezig dat ze even overslaat.

Voor zij die een terugkeer van Kings Of Leon vrezen: het is blijkbaar een eenmalige show, omdat hun show op Firefly vorig jaar door een storm werd geannuleerd.

Ellie Goulding tourt de afgelopen jaren al bijna continu. Ok, ze moet natuurlijk nu oogsten, maar na rw14, PP 15 en sportpaleis 2016 is de kans ook best aanwezig dat ze even overslaat.

I hope.

Het affiche van Firefly valt wel een beetje tegen moet ik zeggen. Ik hoop niet dat het een voorbode is voor de affiches hier in Europa. Amerikaanse festivals hebben de neiging om er flink wat geld tegenaan te gooien om grote acts binnen te halen. Lijkt me sterk dat ze met al dat geld niet wat grote acts uit Europa weg konden kapen.

Toch geen 1975 en Major Lazer dan? Lijkt me stug dat die tussen RAR en RW even snel op en neer gaan voor FireFly maar na RAR gewoon in de VS blijven.

Users who are viewing this thread