Roadburn 2025

Het gaat hier best prima vooral omdat de 2de paasdag er natuurlijk was en daar heb ik helemaal niks gedaan.

Muziek helpt ook; heb de Percolator plaat ontdekt wat 2/4de van Oxn is die erg fijne shoegaze-kraut-rammel-indie, de bandnaam is behalve koffie apparatuur natuurlijk ook een Stereolab nummer, maken met wat kleine folk/ambient touches. Zal een mooie voor volgend jaar zijn.

Kijk dat is al een start van een wensenlijstje. Hebben jullie al meer gegadigden?

Kijk dat is al een start van een wensenlijstje. Hebben jullie al meer gegadigden?
Ik vindt afwachten op de line-ups eigenlijk veel leuker en vanuit daar nieuwe acts te ontdekken en oude te herontdekken maar goed:

-Mount Eerie speelt Wind Poem, rond die tijd tourde hij als support van Earth wat geweldig was. Phil die in zijn eentje een black-metal plaat uit zijn gitaar trekt, het is algemeen bekend dat hij er voor open staat maar moeilijk te regelen is door wel bekende privé omstandigheden. Ze zaten nog stukjes slint en the glow pt.2 te draaien voor Midwife zondag wat echt aanwakkerde bij me dat iedere vorm van Microphones/Mount Eerie eigenlijk een top boeking zal zijn vooral omdat hij niet vaak in Nederland speelt, als hij speelt is Brussel omdat hij daar vanouds vrienden heeft. Ragana is nu ook vaak een deel van Mount Eerie wat de boeking nog meer logisch maakt.
-They Are Gutting a Body of Water, staan op BKS nu maar zouden beter op LGW of Roadburn passen. Ergens tussen rare noise-rock, metal en glitchy indie-rock. Erg interessante band. Zelfde verhaal met een YHWH Nailgun of model/actrez(die jammer genoeg wat te groot lijken maar mogelijk als ze op tour zijn)
-Meer folky dingen die het genre duwen in interessante hoeken zoals Landless, Shovel Dance Collective of stick in the wheel bijvoorbeeld; het publiek trekt het nu echt stukken beter dan jaren terug en het is past er perfect. John Francis Flynn graag ook op de herkansing vooral omdat zijn show op Hink vorig jaar geweldig was.
-Infant Island of Secret Voice kameraden Gouge Away of Soul Glo. Misschien wat te 'hip' voor een gedeelte van het roadburn publiek maar wel bands die een perfect midden balans hebben van dat ze verassend kunnen zijn voor een groot gedeelte en geliefd al zijn bij de andere. Doe er dan meteen ook iets als Greet Death bij of iets uit het cross-over hoekje als Meth.
-Ik zal heel graag wat meer noise-rock zien die minder op de metal leest is. Kan nieuwe zijn(kal marks) of de oude garde die nu reünies heeft(Prolapse)
-William Tyler & The Impossible Truth hebben een prachtig live album dat perfect op Roadburn zal passen en de 'book real bands' mensen die psychedelische gitaren verwachten zullen stillen
-The Flying Luttenbachers nog recent live gezien in een ontzettend lege DB's. Moeilijk, hard, grappig en geweldig. Weasel Walter speelt in 200000 bandjes waaronder een hoop roadburn connecties hebben.
-Circuit des Yeux; ben benieuwd volgend maand in Utrecht maar ze hebben mij nog nooit teleurgesteld live. Nieuwe plaat is een soort van Industrial synth-pop opera die eigenlijk nog beter op Roadburn past. Ze speelde al in 2023 maar verandert per plaat wel redelijk van geluid dat het echt nog eens mag
-Iets als Oneida heeft nog nooit op roadburn gespeeld, zal perfect zijn
enz,

Zo, na de zaterdagavond was ik niet meer in staat om op zondag een review van de dag te typen😅. Nu even wat rust om er weer over terug te denken.

Zaterdag begonnen met witch club satan, dit was een belevenis. Muzikaal misschien iets minder sterk, maar de overtuiging, performance en dynamiek was leuk aanwezig. Het vermaakte me voldoende om even te blijven staan.
Daarna doorgegaan naar  DHG, voor Roadburn was ik hier nog weinig bekend mee. Door de reacties ben ik het gaan luisteren en had ik er wel zin in. Hier las ik wat matige reacties, maar ik heb toch wel erg genoten van het optreden.
gillian carter stond op de planning, maar we zaten lekker bij LOC Brewery biertjrs te drinken en lieten dit maar even links liggen. Als ik het hier zo lees heb ik geen verkeerde keuze gemaakt. Af en toe rust is ook goed😅.
 uniform nog even kort kunnen meepakken, maar kon hier niet inkomen helaas.
sumac en moor mother heb ik even geprobeerd, maar was niet voor mij weggelegd.
coilguns van achterin de zaal nog even meepakt. Altijd een prima band met leuke nummers. Klonk allemaal prima
Daarna even moeten eten en het einde van oxn nog mee kunnen pakken. Had hier achteraf wel meer van willen zien, want kon er moeilijk inkomen de laatste nummers. Ondanks dat het erg goed en prettig klonk.
Klein stukje kuunatic meegepakt. Nog nooit eerder iets van gehoord, maar we liepen langs. Vond het vermakelijk voor een paar nummers.
Altin gun verraste me erg goed! Sound was erg lekker en gaf ook een leuke variatie op de dag. Zaal leek er ook wel zin in te hebben.
Na ruim half uur toch vertrokken om  p99 te gaan kijken. Je verwacht hier chaos en je krijgt hier chaos. Ik kon hier goed van genieten. Blij dit gezien te kunnen hebben.
Afgesloten met chat pile, dit is precies wat ik had verwacht. Volle zaal, energieke show en goede setlist. Het was niet uitzonderlijk zoals bv 2 jaar geleden, maar goed om mee te eindigen. Plan was om daarna naar het hotel te gaan, maar we maakte de fout om even te gaan dansen in de foyer. Achteraf beter niet kunnen doen 😅

Daarom de zondag te brak wakker geworden en de show van vuur en zijde moeten overslaan om iets te ontbijten. Gelukkig nog wel insect ark mee kunne pakken, dit kwam wel even goed binnen! Harde band en goed om wakker te worden, al had ik ze ook prima zaterdag kunnen zien in bv de engine room. Daarna even een goede pauze genomen om bij te komen en verder te gaan met sumac. deze show trok ik een stuk beter dan de dag ervoor met Moor Mother. Na de eerste 5 minuten noise was ik even bang voor de rest, maar gelukkig werd het lekker ruig.
Stukje van big brave gekeken, maar kreeg me helaas niet te pakken.
bo ningen leverde dit jaar daarintegen weer goed. Op plaat kan ik er nooit helemaal inkomen, maar live is het tot dusver telkens altijd lekker geweest.
 vmo was wel de verrassing van de zondag. Dit klapte er hard in! Vette visuals met de muziek erbij maakte dit een mooie samenstelling. Ik had deze show achteraf wel af moeten kijken, maar maakte de keuze om naar  pothamus te gaan. Op plaat kan ik hiervan genieten, maar live kwam het onvoldoende over. Misschien omdat ik achterin de zaal stond en teveel last had van de bas drum. Maar ook was de energie van het festival er ook wel uit voor deze muziek.
Afgesloten met haunted plasma wat genieten was. Moest even inkomen in de zangeres, maar dat kwam helemaal goed. Hoop dat ze snel weer wat meer gaan uitbrengen

Al met al een goed festival gehad! Misschien niet de beste show ooit gezien, maar toch wel erg goed vermaakt met de verschillende bands, praatjes met vrienden en onbekenden, de vele biertjes en het heerlijke weer (behalve zondagavond).

Meest genoten van black curse, concrete winds, oranssi pazuzu, kylesa, faetooth, messa, cave in, under the reefs Orchestra, dhg, p99, chat pile, insect ark, sumac, bo ningen, VMO en Haunted Plasma.

Tegenvallers waren Warrington Runcorn new town development, uniform, big brave en pothamus. Echter zal dat prima nog aan mij kunnen liggen en zullen ze op een ander moment beter op me over kunnen komen.

Ik zit nog een keer naar Haunted Plasma te luisteren omdat ik zo onder de indruk was van hun show, terwijl ik de plaat bij het inluisteren niet heel bijzonder vond. Dat laatste vind ik nog steeds. Live kwam het fantastisch over en ze hadden toen Ringa Manner mee die op de plaat maar één nummer meedoet.

Edit: hoewel Ringa Manner ook weer niet helemaal op die zangeres helemaal links lijkt. In de Roadburners groep werd haar naam genoemd.

Laatst bewerkt:
Uit het 3voor12 terugkijk, beetje karig vooral bandjes opnoemen waarvan ze de helft nog eens niet lijken gezien te hebben of maar 2 zinnen krijgen nog dit stukje over kaartverkoop

Roadburn kende een roerige aanloop, waarbij het naar eigen zeggen meer moeite dan ooit moest doen om headliners vast te leggen. Ook was er lang onzekerheid over de kaartverkoop. Waar in het verleden in december vaak de meeste kaarten al verkocht waren, begon het nu pas in de laatste vijf weken echt te lopen. Ook Roadburners beslissen later en voelen pijn in de beurs. Dus introduceerde het festival naast passe-partouts en dag- ook tweedagenkaarten. Uiteindelijk verkochten alle dagkaarten voor de vrijdag en zaterdag uit. Dat zal tevreden stemmen. Zeker nu dit jaar tegelijkertijd 30 kilometer verderop Paaspop plaatsvond.
Vrijdag en zaterdag voelde druk maar niet zo druk als de vrijdag en zaterdag vorig jaar, denk dat het verspreiden van de hoofd acts dit jaar nog beter was.

Uit het 3voor12 terugkijk, beetje karig vooral bandjes opnoemen waarvan ze de helft nog eens niet lijken gezien te hebben of maar 2 zinnen krijgen nog dit stukje over kaartverkoop

Vrijdag en zaterdag voelde druk maar niet zo druk als de vrijdag en zaterdag vorig jaar, denk dat het verspreiden van de hoofd acts dit jaar nog beter was.
Ik heb de schrijver wel regelmatig zien lopen en waardeer over het algemeen zijn smaak wel. Dit stuk is wel wat beperkt ja.

Zo, het zit er weer op. Tussendoor geen tijd gehad om wat te schrijven. Ik ga het proberen kort te houden:

Donderdag:
Deze dag in mijn eentje geweest. En eigenlijk is dat soms ook wel heerlijk met Roadburn, want dan kan ik dus lekker als een bezetene overal heengaan wanneer ik wil. Begonnen met Xiu Xiu wat weer heel tof was. Ik kan er echt van genieten om te zien hoe ze er zo vol voor gaan, al vond ik de show in Den Bosch vorig jaar nog net wat meer memorabel. Heerlijk om met dit soort vage shit te openen, zet gelijk de toon. Toen nog even bij Glassing wezen kijken, wat gewoon prima was. Oranssi Pazuzu is een lastige. Ik vond het goed, zou ze graag nog eens willen zien, maar toch maakte het niet helemaal mijn verwachtingen waar? En ik kan ook niet goed plaatsen waarom. Ik had verwacht dat dit wel top 3 van het festival kon gaan worden. Daarna snel de Next ingedoken voor Alora Crucible, heerlijk om tussen al het geweld ook even lekker weg te dromen op deze rustgevende muziek. Na een tijdje echter wel besloten om toen toch maar te gaan eten. Want wanneer moet ik anders in hemelsnaam nog gaan eten?

Na het eten bij de tweede helft van Kylesa geweest. Het was een vermakelijk optreden, maar ik heb de nostalgie verder ook niet echt bij deze muziek (niet dat dit nodig is), dus daar bleef het ook wel een beetje bij. Weer iets eerder weggegaan om Ex-Easter Island Head mee te pakken. Als je hier eenmaal inzit is het echt grandioos, heerlijk dat dit ook gewoon wordt geprogrammeerd op een festival als Roadburn. Toch weer eerder gegaan om te kijken of ik nog binnen kon komen bij Great Falls, het antwoord was: nee. Dus toen toch maar naar Faetooth gegaan. Vond het een beetje onwennig klinken qua vocals toen ik binnen kwam, maar dat nam al snel af. Toffe show, misschien ook nog eens een kijkje nemen wanneer ze in de Merleyn staan. MAAR: toen dus naar The Body & Dis Fig gegaan. Ik was dus wat later i.v.m. met Faetooth en had eigenlijk niet zo'n haast, aangezien ik ook weer niet compleet ondersteboven was van hun album. En die 'wooooooooo's' vond ik op plaat ook een beetje irritant. Maar fuck, dat was echt heel goed. Je wordt compleet weggeblazen. Ik sta daar met mijn 23 decibel dempende op maat gemaakte gehoorbescherming denkend: dit is echt fucking luid. En dan zie je mensen rustig voor je staan zonder enige gehoorbescherming haha, hoe dan?! Het zal wel aan mij liggen. Maar ik heb wel spijt dat ik niet eerder ben gegaan.

Daarna een kijkje genomen bij The Ex. Ze deden het wel leuk, tof om ze een keer te zien. Snel naar FIRE! gegaan en dat was toch wel het grootste minpunt van dit jaar. Al de rijen bij de Hall of Fame. Ik heb denk ik een 20-25 minuten in de rij gestaan, want ja, dan sta je al een kwartier in de rij te wachten, dan wil je ze zien ook. Ondertussen worden mijn benen moe, lag mijn spanningsboog even niet zo hoog en sta ik naar de klok te kijken omdat ik eigenlijk ook een kijkje wou gaan nemen bij Envy. Tja, op dat moment kon FIRE! mij even niet pakken, maar dat zal meer aan mij hebben gelegen. Na 10 minuten dus naar Envy gegaan, niet eens met hele hoge verwachtingen. Ik vond A Dead Sinking Story een goed album, maar niet meer dan dat. Maar live was het echt een compleet ander verhaal. De vocals waren een stuk fijner en het komt allemaal zoveel harder binnen.

Zoals ik al eerder heb gezegd heeft dit dus de clash tussen Dame Area/Black Curse/Gilla Band opgelost. Want nadat Envy was afgelopen was er geen keuze meer: Black Curse was al lang vol, Dame Area afgelopen (hey godverdomme, ik zie nu in de timetable dat dit toen nog helemaal niet afgelopen was? klote, dit scheen echt goed te zijn) En Gilla Band was wel nog bezig en binnen te komen. Ja, dit werkt dus wel gewoon op Roadburn. Toen ik binnen kwam was het een groot feest. Daarna nog bij Concrete Winds geweest, toffe show maar ik was zelf ook wel een beetje op merkte ik. Nog even twee nummers bij The Bug meegepikt, wat wel leuk klonk, voor ik de trein naar huis nam.

Oké, het is niet echt kort geworden. Nieuwe poging:

Vrijdag:
Begonnen bij (halverwege) Throwing Bricks & Ontaard. Klonk heel goed, maar soms ook wat rommelig. Ook niet heel gek met 50 man op een stage. Het zou eigenlijk tof zijn als ze zoiets vaker zouden doen en zich blijven ontwikkelen. Maar met zoveel man is dat niet echt rendabel voor normale shows natuurlijk. Midwife & Vyva Melinkolya was wel even een heerlijk momentje, even rustig opstarten (oké, de vorige act was niet heel rustig). Toen was daar het dilemma Stress Positions of Messa. Besloten om even een kijkje te nemen bij eerstgenoemde om daarna naar de 013 te gaan. Maar ik trok de vocals eigenlijk niet heel goed live, terwijl ik ze op plaat wel kon waarderen. Misschien had ik er gewoon even geen zin in. Messa was wel tof. The HIRS Collective was wel lachen, maar had er iets meer van verwacht. Het gebrek aan live drummer was jammer, had ik misschien kunnen weten, maar ik had eigenlijk wel wat gastoptredens verwacht tijdens deze set. Hun albums staan bomvol met collabs, dan sta je op Roadburn waar toch wel een flink aantal van deze collabs aanwezig zijn, maar geen een. Tja, misschien had ik te veel verwacht. En de set was ook wel heel kort natuurlijk.

Vervolgens opnieuw overdonderd door Envy, maar wel in iets mindere mate dan de dag ervoor. Klein stukje Warrington Runcorn New Town Development meegepakt alvorens te gaan eten. Na de set van gisteren moest ik wel opnieuw een kijkje nemen bij The Body, wat goed was, maar niet zo indrukwekkend als de set met Dis Fig. De Hall of Fame was uiteraard weer vol voor Maquina, dus toen volgens mij maar even rustig een biertje gedronken met mijn kameraad die sinds die dag mee was. Daarna even een ~half uurtje Cave In wezen kijken om tegen beter weten in naar de Skate Hall te gaan voor een Chat Pile set. Ik denk meer dan een half uur in de rij gestaan. Toen dan eindelijk de Skate Hall openging komt het moment: ben je op tijd in de rij gaan staan? Nee.
We stonden net op de hoek, waar je zicht hebt op de deur naar binnen. Nadat Chat Pile was begonnen, nog een 6 minuten gewacht maar er was echt nog geen enkele beweging. We hadden beide geen vest of jas aan en mijn kameraad begon het toch wel heel koud te krijgen. Dus toen toch maar naar Genital Shame gegaan om op te warmen, om daarna vroeg naar huis te gaan, om fit te zijn voor de lange zaterdag.

Zaterdag:
Begonnen bij Dodheimsgard. Nooit echt weg geweest van Black Medium Currant, maar ik had verwacht dat ik dit live een stuk toffer zou vinden. En tot op zekere hoogte was dat ook wel het geval, maar niet veel meer dan dat. Daarna Vyva Melinkolya geweest, heerlijk donkere melancholische shoegaze, heel blij met deze boeking! Helaas wel al iets eerder moeten gaan voor Gillian Carter, dat niet helemaal de verwachtingen waarmaakte. Het was gewoon een prima show, begrijp me niet verkeerd, maar ik quote even iemand van RYM: ''but man is it grating to see them try to make a spectacle out of such intimate/vulnerable music. guitarist is constantly sticking out his tongue, throwing his guitar in the air, throwing up horns and shit like a wannabe Gene Simmons.'' Ik vond het een beetje geforceerd. En als je dit dan vergelijkt met de andere skramz bands deze dag viel het gewoon een beetje in het niet. Niet alleen door die capriolen hoor, maar het totaalplaatje was gewoon niet zo indrukwekkend als dat ik had gehoopt.

Daarna Grey Aura geweest. Ik heb niemand anders hierover gehoord, dus misschien ligt het aan mij: ik vond het geluid niet echt goed afgesteld voor deze band. Het was heel luid en alles viel een beetje in het niet, het voelde als een grote brei aan geluid waardoor veel verloren ging in de mix. Daarna even weten eten etc. om bij Coilguns weer aan te komen. Deze band stijgt live echt boven zichzelf uit, net als op Soulcrusher. Heerlijke performance, grandioze frontman. Kijkje genomen bij OXN om daarna naar de secret show van Ponte Del Diavolo te gaan, wat net als op Soulcrusher (ik val in herhaling) dikke prima was. Al denk ik dat de show op de zondag nog wel wat beter zal zijn geweest i.v.m. het geluid. Op tijd naar de Paradox gegaan voor Ill Considered. Heel erg van genoten, de drummer is echt absurd. Helaas alweer vroeg moeten gaan om op tijd te zijn voor Pg.99. Tof om zo een legendarische band te zien en af te kunnen strepen. Is het voor deze muziek nodig om zoveel man op het podium te hebben? Waarschijnlijk niet. Maar je zag aan alles dat ze heel veel plezier hadden en dat kwam de show ten goede. Hierna mijn kameraad achtergelaten bij Kaukolampi om heen en weer naar Chat Pile te rennen voor een 25 minuten. Klonk goed, maar ik stond vlakbij de deur en moest dus alweer snel weg voor Blind Girls, dus kwam er ook niet zo goed in als twee jaar geleden. Afgesloten bij Blind Girls en dat was werkelijk waar fantastisch. Zo'n intense maar gecontroleerde chaos, knap hoe je zulke muziek live zo goed weet te brengen. Vocals gaan door merg en been. Heerlijk. Helaas dus wel iets eerder moeten gaan voor de laatste trein.

Zondag:
Lekker rustig aan gedaan. Vuur & Zijde helaas te laat binnen gekomen om goed te beoordelen. Beide shows hierna waren geloof ik compleet vol (Insect Ark & Bacht'n de Vulle Moane), Bacht'n de Vulle Moane in ieder geval wel. We stonden in de rij, ons afvragend of de zaal al open was, gezien de rij nog zo lang was en zonder beweging. Toen het 3 uur was en er nog geen beweging was, konnen we de conclusie trekken: ja. Dit was niet echt lekker gepland, maar ach, afterburner van origine ofzo. Daarna een kijkje genomen bij Endon, maar dat had ik leuker gevonden zonder de vocals, die waren wat irritant. Vervolgens naar Frente Abierto gegaan, dit klonk eigenlijk wel heel leuk. Origineel. Toen in de rij gaan staan voor Swans (soort van), eigenlijk net te laat aangesloten, waardoor het best wel even duurde voor we binnen waren. Heb dus ook niks van Gira meegekregen die vervelend deed. Het klonk wel goed, maar zoals al eerder beschreven door anderen, het is toch net niet zo'n ervaring als de echte Swans. Toen Sumac en Big Brave geweest. Beide in orde, weinig op aan te merken. Uniform geweest in de skate hall, dit was heel tof. Heb enkel dat collab album van Boris van ze gehoord, die deed me niet zo veel. Maar toch maar eens American Standard een kans geven na dit optreden. Sta je daar in de Skate Hall, compleet verlicht. De muziek ligt stil, het hele publiek is muisstil. En dan schreeuwt de zanger (iets, geen idee wat eigenlijk) er af en toe zijn longen uit, terwijl die iedereen aanstaart. Mooi man. Geluid was ook dikke prima vond ik.

Daarna nog een perfecte afsluiting gehad voor zo'n weekend. Violent Magic Orchestra was een groot gekkenhuis. De omschrijving kon me niet voorbereiden op wat me te wachten stond. Even lekker allerlei soorten rave muziek op je afgevuurd krijgen met wat black metal gekrijs er overheen. Toffe visuals ook. Even weer lekker wakker worden zo op het einde van het festival, plots had ik weer alle energie. Klein kijkje genomen bij Pothamus alvorens we heerlijk hebben staan wegdromen bij Haunted Plasma. The end.

Roadburn bewijst opnieuw waarom ik het hele jaar naar dit weekend uitkijk. Met uitstek mijn favoriete festival elk jaar sinds ik in 2022 ga.

Top 6:
1. Envy - A Dead Sinking Story
2. The Body & Dis Fig
3. Blind Girls
4. Pageninetynine
5. Envy - Eunoia/Modern era
6. Violent Magic Orchestra

Users who are viewing this thread