Ik maak ook maar even het totaal op aka tldr.
Waar ik vorig jaar de line-up meer verraste voor mij persoonlijk was het dit jaar behoorlijk wat acts die ik opnieuw zag maar die van (erg tot onzettend) goed live zijn dat het eigenlijk alleen maar bevestigt dat Roadburn echt een onzettend mooie line-up/festival had neer gezet.
Wat lange bullet points maar:
-Iedere keer dat ik langs de ticketbalie ging was het nooit (echt) druk wat het vorig jaar op momenten wel was, er was dit jaar geen uitverkochte dag maar het leek dat het publiek wat meer uitgespreid was dit jaar.
-eten en drinken dan maar; Het Intermezzo roadburn brownie ijs was onzettend lekker maar onzettend zwaar op smaak en knoei gevaarlijk. Iedere dag wel een bakje ijs gehaald en dat was eigenlijk wel even genieten, tof te zien dat mensen ook door hebben dat het ook echt goed ijs is. Stoom was druk zoals altijd maar het is echt onzettend fijn om fatsoenlijke stevige verse koffie te kunnen halen is op een festival voor goede prijzen(naast hun uitstekende cocktails) en dan even in de Hall of Fame aan de tafels te gaan zitten vooral in de avond. Al het festival terrein eten geskipt; onzettend duur en karig. Ik heb 'gelukkig' wat kennis van Tilburg dus eigenlijk 2 keer middag gegeten bij de Frietboetiek(blijft goed voor de prijs), Cigkoftem(stukje lopen uit the junction/spoorgebouw) dat sinds een nieuwe eigenaar meer ver-keten-end is wat hier positief is, 'oude' vestiging was groezelig, en fijn was wat verser te eten en 2 keer flink geluncht bij Berlijn omdat we toch fietsen hadden en een perfect bodem is voor een dag festival waar je pas vaak laat avond eet. Zondag nog tijdens de dag met een groepje gereseveerd bij Inza's Seoulkitchen na Big Brave wat uiteindelijk ook mijn uitpunt werd, blijft erg lekker ook al is die zaak altijd bijna vol/klein. Alleen jammer dat the fat greek er niet meer is voor de snelle hap was dat wel een stukje lopen maar altijd erg fijn.
-Merch tent! Hopelijk blijft hij, de glazen platen in de midden waren misschien niet het beste idee toen de zon binnen kwam maar dat was mijn enigste punt van kritiek. Het zorgde er voor dat in-en-uit-laden van de merch veel beter verliep en je makkelijker alles in een keer kon zien. Fijn ook die aantal verspreide tafels en de grotere speciaal bier bar waar de prijzen nog best leuk waren(4.50-4,75 voor een getapte IPA is horeca technische nog best ok in 2025) ook dat ze gewoon de hele dag de fusten doorwisselde. De bediening was wisselvallig zoals altijd maar het tempo zat er een stuk beter in dit jaar. Ik drink al jaren niet echt pils meer maar een fijne stout van daar of de Hall of een toffe IPA om de zoveel bands is een verademing.
-Je begint al te merken dat de politieke omslag in Amerika nogal invloed heeft, nog niet op de bands(de meeste visums aanvragen zijn nog net uit de Biden tijd), behalve de begrijpelijke speeches tussen nummers bij sommige bands, maar wel in het gebrek aan Amerikanen in het publiek. Ze waren er wel maar veel minder dan de jaren ervoor en verassend veel Duitsers vergeleken met vorig jaar, kwam zelfs kennisen van mij tegen uit het land die ik niet had verwacht op het festival, naast de normale hoeveelheid Spaans en Frans sprekende. Ik vrees echt volgend jaar voor visums omtrent tour bands en dit een behoorlijke klap voor Roadburn/andere festivals gaat zijn, vooral op het gebied van acts die trans of non-binary zijn. In de UK gaat het ook niet goed op dit punt en ondanks alle ellende blijft Roadburn in deze vorm toch wel een festival waar (bijna) iedereen zich thuisvoelt. De diversheid op de line-up is wel echt iets dat zich prachtig overdraagt in de muziek. Walter zal het denk wel in de q&a over hebben gehad.
-Gelijk naar 2de stuk wat een beetje crossover heeft; publiek, stukken beter dan vorig jaar. Behalve wat incidenten die ik hoorde/zag(iemand kotste op mensen tijdens Blind Girls aan de rand van de pit en een vreselijk irritante dronken handtastelijke gast tijdens de vrijdag afterparty in de 013 foyer die gelukkig door beveiliging en politie naar buiten is gewerkt) was het allemaal veel gemoedelijker in mijn ogen dan vorig jaar. Ook de stilte tijdens de rustige optredens(o.a Cider Well, Midwife, Pygmy Lush) tot het punt dat je een vallende beker kon horen was een verademing en zal zelfs 3 jaar geleden op roadburn niet altijd gelukt zijn. Ik heb wat van de meer klassieke roadburn bands(envy, zombie, gnod voor het grootste gedeelte) wat links laten liggen en daar was wel wat praat publiek hoorde ik. Behoorlijk vaak ook mensen vakkundig mensen horen ssst-en wat natuurlijk geweldig is.
-Aftparties; tjah ze worden niet meer echt aangekondigd maar vrijdag toch tot de 013 foyer geschopt en daar werd best een toffe mish-mash van Roadburn industrial, dansbare rauwere hiphop en vanalles en nog wat aan elkaar gedraaid. Gezellig publiek, behalve de bovengenoemde persoon, en de sfeer zat er goed maar er was ook maar +-100-150 man ofzo. Iets als dit in de Hall zetten zal mogelijk beter werken. Ik hoef de heavy metal disco ECHT niet terug maar een 1-2 uurtjes van bands die dj-en na de acts zal wel goed werken voor wie dat wilt buiten de dj in de merch tent.
-The Terminal, ondanks omstandigheden omtrent verbouwing, was prima te doen ook al was de uitloop van de zaal als je voorin stond nogal rommelig en sloom maar dat was hij vorig jaar ook al. Engine Room hetzelfde verhaal alleen nog meer een warmte hok ook al was het beter dan vorig jaar. Het is gewoon een gigantisch oud gebouw niet oorspronkelijk gemaakt voor concerten en dat merk je nogal snel maar vergeleken met vorig jaar was het geluid stukken beter.
-013 blijft toch wel de zaal die Roadburn nodig heeft. De trappen in de grote zaal zijn vooral zaterdag en zondag geweldig als je voeten kapot zijn en de Next stage is erg klein/krap/warm maar dat is ook wel de charme ervan. Geluid dit jaar echt ook een stuk vooruit
-Ik hoorde veel geklaag over rijen maar nergens echt last van gehad. Enigste keer dat ik in een rij stond was toen ik even mijn water was gaan bijvullen tijdens Insect Ark en toen was ik zo weer binnen. Misschien helpt het dat ik echt op tijd richting bands ga en regelmatig het laatste nummer skip/tijdens al vertrekt. Vooral op de zaterdag had ik een hoopje acts in 013 die precies op elkaar aansluitte met start tijden wat er wel voor zorgde dat je vaak iets niet 'compleet' kan zien voor een goede plek maar eerlijk gezegd het blijft een festival. Als ik iets compleet wil zien(Pygmy Lush, Oxn bijvoorbeeld) neem ik er mijn tijd voor maar zelfs een geweldige set als Kylesa geloofde ik wel op een gegeven moment en dan ga ik gewoon door. Voor alle 013 main en next shows +-10 minuten van te voren altijd wel aanwezig en behalve bij Chat Pile altijd wel dicht bij het podium kunnen staan als ik dat wilde.
-De Hall of Fame is een toffe locatie maar wel een waar ik minste 15 minuten van te voren altijd was en toen altijd prima binnen raakte. Het is natuurlijk krap en klein maar de progamering dit jaar vond ik scherper dan vorig jaar; iets als Choke Chain zal nergens anders werken dan daar en Great Falls had net dat extra standje rauwheid dat ze voor mij nodig hadden. Geluid was ook uitstekend dit jaar wat daar altijd bij reguliere shows een crapshoot is geweest over de jaren heen ook al is het nieuwe zaal geluid ongeveer 20 keer beter dan het oude.
-Onzettend veel lovende woorden over de Paradox progamering gehoord en de keer dat ik er zelf was de sfeer ook gewoon erg fijn. Het is wat relaxter dan de hall of de grotere zalen, iedereen zit nog wel in Roadburn sferen maar het voelt er net buiten en het blijft gewoon technisch een heel erg goede zaal. Ik hoop dat 013/roadburn toch meer 'Roadburn'-proof shows hier gaat boeken door het jaar hier; Six Organs Of Admittance een aantal weken terug smaakte echt naar meer zeker op een lome zondag middag. Ze zijn al erg lekker bezig met de Little Devil en Hall of Fame laatste 2 jaar weer(ik kijk uit naar Papangu in augustus) en deze shows verkopen regelmatig ook uit.
Iets van een ranking, ik doe ze in 4 categorieën.
Geweldig
Pygmy Lush(nummer 1 met ster)
The body & dis fig(nummer 2 met ster)
Dame Area
Kylesa
Lane Shi
Blind Girls
Oxn
Insect Ark
Frente Abierto
Big Brave a Chaos of Flowers
Erg goed
Xiu Xiu
Bunuel
Stress Positions
The Hirs Collective
Chat Pile(013)
Vyva Melinkolya
The Body
Angles: The death of Kalypso
Choke Chain
Triswch Y Fenywod
Sumac & Moor Mother
Vuur en Zijde performing Boezem
Cinder Well
Goed
Curses(live)
Great Falls
Throwing Bricks & Ontaard performing something to lose
Midwife & Vyva Melinkolya performing Orbweaving(beide midwife sets erg mooi maar the Terminal was een beetje een doodslag ervoor)
Midwife; Selected works, zondag
One Leg One Eye(voor de 2de helft van de set heel erg fijn, stroef beging door de zaal setting voor mij persoonlijk)
P99
Viel tegen/niet in de bui voor/te kort(minder dan 25 minuten):
The bug presents Machine(rommelig, miste diepgang)
Gnod drop out with White Hills(te loom voor mij op dat moment)
Dodheimsgard performing Black Medium Current(kwam er niet echt in)
Chat Pile(skatepark)
Steven von Till; Calling Down the Darkness(net te kort om echt te oordelen maar erg fijn, ga denk nog wel naar het Rozenknopje later dit jaar)
Kuunatic(geluidsmix)
Doodeskader(gewoon niet mijn ding)
Ik had het gevoel dat persoonlijk de kwaliteit van shows toch een graadje hoger dan vorig jaar lag. Toen waren er wat shows die oprecht tegenvielen maar behalve Kuunatic, en die neem ik voor lief, niet echt iets gehad dit jaar. The Bug is altijd wisselvallig, Doodeskader is niet mijn ding en de rest van het rijtje was tof maar ik moest te snel door of mijn hoofd stondt er niet na terwijl de show prima was. Onzettend goede editie eerlijk gezegd en heel weinig loze momenten gehad. Onzettend veel gezien en genoten, hopelijk ben ik fysiek in (nog) betere staat volgend jaar dat het minder een aanslag op mijn benen is maar het ging al beter dan vorig jaar waar ik op de zondag nog amper kon staan voor langer dan 30 minuten. Ik wacht mijn ticket nog even af tot de eerste 2 golven van namen, of er moet echt een must bij de eerste zitten, maar 90% zeker volgend jaar er weer bij na deze geweldige editie.