Roadburn 2025

Zoals @residentalien al zegt is Cinder Well zeker de moeite en Midwife inderdaad ook. Dan vermoed ik maar dat je helemaal niks met Swans hebt (wat...!?). Big Brave is ook een interessante, vind ik zelfs. Denk dat dat je best kan liggen. En dan vanavond Pothamus misschien nog wel.
Swans had ik wel willen zien maar probeer eigenlijk alles in de next of Hall te vermijden. Allebei 2x geweest en dat trek ik niet meer haha. Midwife, Big Brave, Bo Ningen, Violent Magic Orchestra en Haunted Plasma staan nog op de planning hier. Ook al die acts doe ik de eerste 3 nummers fotograferen voor Festileaks. En de next of hall is dan gewoon niet fijn om door publiek heen te moeten met al je spullen

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Heb het toch echt zwaar om dit allemaal terug te lezen, wat een prachtig aanbod aan nemen heb je toch op Roadburn in een weekend.

Hoe was Swans?

Stonden Gira en Hahn in luiers op het podium trouwens? Zoiets had Gira aangekondigd.
Veel nieuwe nummers op de setlist zo te zien. God Damn The Sun is wel weer een instant classic (en meer mijn ding).

Heb het toch echt zwaar om dit allemaal terug te lezen, wat een prachtig aanbod aan nemen heb je toch op Roadburn in een weekend.

Hoe was Swans?
Heb een stuk gezien toen ik even van mijn post weg kon. Dat was het laatste stuk van I Am a Tower tot het begin van God Damn the Sun. Klonk als Swans maar dan een stuk uitgekleed en minder hard. Alsnog tof maar minder een 'ervaring' dan Swans zelf.

Goh... Thou met een secret show. Wie zag die aankomen?

Zelfde hiero! Zeker als je dan leest dat veel van je must-sees de moeite waard waren. Achteraf is stevig balen wel makkelijk, maar niet minder vervelend.

Oke Violent Magic Orchestra had ik als dik rood kruis bij het inluisteren maar man wat is dit genieten zeg! Hierna lekker afsluiten bij the Haunted Plasma

Drukke zondag, normaal is de fka afterburner de dag waar je een beetje ronddwaal en mensen treft maar ik heb hier weinig tijd(in combo met zin) gehad tot na big brave.

Vuur En Zijde zien eruit als het communicatie team van een verzekerings bedrijf die een team inspiration middagje black metal spelen doen en dat is alleen maar tof. Live klonk het als een trein voor een 'officele' eerste show en vooral wat is die ritme sectie geweldig. Top plaat, top band, top optreden, die gaan we jammer genoeg niet vaak meer zien omdat het echt een 'project' band is die weinig zin lijkt te hebben om eindeloos lokale shows te spelen. Geef ze geen ongelijk.
Daarna een stampvolle next stage voor Insect Ark wat heel erg goed was. Tim Wyskida en Lynn Wright zijn geweldige toevoegingen aan een al toffe act die live nu nog harder erin knalt. Die pedal steel is ook wel echt iets dat goed werkt met hun logge noise-rockerig doom geluid.
Frente Abierto kon op een nog best gevulde main stage rekenen(of ja de plekken voor de trappen), met wel een hoop verloop maar nergens zo leeg als het vorig jaar meerdere keren was op de zondag, en dat was compleet terecht. De 'puurdere' metal nummers zijn erg goed maar waar dit echt tof werdt was wanneer ze de focus op de fado invloeden leggen met de 2 geweldige vocalisten die ze bij hadden. Soms behoorlijk pittig in muzikaal en boodschap, zelfs voor roadburn is het een tijdje geleden dat er beelden van dode mensen in een visual zaten, maar onzettend oprecht en knap. Tof om te zien dat de wisselwerking met LGW aan beide kanten werkt; couch slut op lgw dit jaar en dit had walter geboekt vanuit hun LGW optreden wat echt een onzettend goede zet was.
Had geen zin in Gira taferelen dus Midwife eindelijk, weer eens, gezien voor een erg lege terminal. De zaal is echt te groot voor haar en dat was eigenlijk voor de collab set met Vyva eerder deze week ook maar de muziek is onzettend goed. Muisstil ook waar ik stond en even staan te genieten van de toch wat prachtige nummers die ze afgelopen 10 jaar heeft gemaakt. Na een half uur was ik er wel een beetje klaar mee dus door gegaan naar het volgende.
Cinder Well in de kookketel die de Hall of Fame op de zondag heet. Toffe set die ergens tussen Songs: Ohia, Scout Nibblet en Ierse folk muziek ligt gedragen door haar sterke stem.
Big Brave tjah, een kennis noemde ze eens Björk metal omdat hij het vreselijk vindt en eerlijk gezegd is er geen betere beschrijving. Prachtige gevormde wolken van feedback, drums en Robin Wattie's poetische vocalen. Ik hou van de band en Chaos of Flowers is mischien niet hun beste plaat maar wel onzettend goed met het prachtig gebruik van gedicht teksten uit de historie van o.a Emily Dickinson en Yosano Akiko. Vorig jaar in Den Haag speelde ze ook, alleen, deze plaat en die show vondt ik misschien door de kleinere setting net wat beter maar echt zo band die mij nog nooit heeft teleurgesteld.

Na Big Brave had ik even een moment dat ik echt gewoon voldaan was; ponte del diavolo is tof maar ik had geen zin meer in een propvolle next te staan en YMO is erg leuk maar was ik gewoon niet in de bui voor. Dus met een groepje wat uitgebreider gaan eten en zo een beetje het festival afgesloten. Kom morgen denk nog wel even terug voor een 'totaal overzicht' maar erg goede editie. Het was organisatorish weer wat strakker dan vorig jaar en het geluid was zelfs in de Terminal/Engine Room dit jaar uitstekend, alleen Kuunatic had slecht geluid maar dat lag echt aan de geluidsman. Ik ga mijn voeten rusten en wat pygmy lush draaien. Hopelijk hebben jullie nog goede afsluiters.

Laatst bewerkt:
Gisteren was een heel stuk drukker dan de zondagen van de afgelopen jaren.

Gestart bij Vuur & Zijde en het Klonk heerlijk alleen stonden de vocals volgens mij erg zacht in de mix want die kwamen wat minder tot hun recht en dat was jammer. Maar voor een eerste optreden in deze samenstelling zeer de moeite waard. Snel doorgelopen naar de Next voor Insect Ark en ik had niet veel later moeten aankomen daar want de zaal was afgeladen vol. Heerlijk knallende set van begin tot eind. Op het gemak terug gelopen richting de Koepelhal om met @Royke een biertje te drinken en onze ervaringen tot nu toe te delen. Penelope Trappes zal niet voor iedereen weggelegd zijn want het was vrij experimenteel maar absoluut mijn ding en zeker voor herhaling vatbaar maar dan eerder in een bos-theater in het donker met allemaal fakkels eromheen. Dan tijd voor het laatste optreden in het Midwife drieluik van dit weekend. En ook dit optreden kwam weer intens binnen. Dit staat met stip bovenaan om in de toekomst in kleinere intiemere settings te gaan kijken. Gelukkig nog op tijd binnen kunnen komen bij Cinder Well al had ik na 5 minuten meer dan genoeg plaats omdat er al redelijk wat mensen de zaal verlieten. Dat was echt een gemis voor ze want wat een set en wat een dijk van een stem. Eerst even wat gaan eten en daarna een poging gewaagd Big Brave maar weer eens een kans te geven in een propvolle Terminal. Het klikt nog steeds niet dus na een paar nummers opgegeven. De lichamelijke vermoeidheid begon nu toch echt toe te slaan dus besloten om alleen nog Greet mee te pakken en dan huiswaarts te gaan. Was leuk om een keer gezien te hebben en 35 minuten was ook lang genoeg want het begon eentonig te worden.

1. Midwife / Cinder Well
2. Insect Ark
3. Vuur & Zijde / Penelope Trappes

Het was weer een heerlijk weekendje Roadburn en heb iedere dag genoten van de optredens en de sfeer. Ticket voor 2026 is alweer binnen want hier koop ik blindelings een ticket voor in het volste vertrouwen dat er volgend jaar wederom iets geweldigs uitrolt.

Top 10 gehele weekend:
1. Midwife (alle drie de sets) - vooraf hoge verwachtingen en mijn absolute must see en dit is meer dan ingelost.
2. Envy (beide sets)
3. Kylesa
4. Cinder Well
5. Vyva Melinkolya
6. 40 Watt Sun (solo)
7. Faetooth
8. Tristwch Y Fenywod
9. Insect Ark
10. Ora Cogan

Ik maak ook maar even het totaal op aka tldr.

Waar ik vorig jaar de line-up meer verraste voor mij persoonlijk was het dit jaar behoorlijk wat acts die ik opnieuw zag maar die van (erg tot onzettend) goed live zijn dat het eigenlijk alleen maar bevestigt dat Roadburn echt een onzettend mooie line-up/festival had neer gezet.

Wat lange bullet points maar:
-Iedere keer dat ik langs de ticketbalie ging was het nooit (echt) druk wat het vorig jaar op momenten wel was, er was dit jaar geen uitverkochte dag maar het leek dat het publiek wat meer uitgespreid was dit jaar.
-eten en drinken dan maar; Het Intermezzo roadburn brownie ijs was onzettend lekker maar onzettend zwaar op smaak en knoei gevaarlijk. Iedere dag wel een bakje ijs gehaald en dat was eigenlijk wel even genieten, tof te zien dat mensen ook door hebben dat het ook echt goed ijs is. Stoom was druk zoals altijd maar het is echt onzettend fijn om fatsoenlijke stevige verse koffie te kunnen halen is op een festival voor goede prijzen(naast hun uitstekende cocktails) en dan even in de Hall of Fame aan de tafels te gaan zitten vooral in de avond. Al het festival terrein eten geskipt; onzettend duur en karig. Ik heb 'gelukkig' wat kennis van Tilburg dus eigenlijk 2 keer middag gegeten bij de Frietboetiek(blijft goed voor de prijs), Cigkoftem(stukje lopen uit the junction/spoorgebouw) dat sinds een nieuwe eigenaar meer ver-keten-end is wat hier positief is, 'oude' vestiging was groezelig, en fijn was wat verser te eten en 2 keer flink geluncht bij Berlijn omdat we toch fietsen hadden en een perfect bodem is voor een dag festival waar je pas vaak laat avond eet. Zondag nog tijdens de dag met een groepje gereseveerd bij Inza's Seoulkitchen na Big Brave wat uiteindelijk ook mijn uitpunt werd, blijft erg lekker ook al is die zaak altijd bijna vol/klein. Alleen jammer dat the fat greek er niet meer is voor de snelle hap was dat wel een stukje lopen maar altijd erg fijn.
-Merch tent! Hopelijk blijft hij, de glazen platen in de midden waren misschien niet het beste idee toen de zon binnen kwam maar dat was mijn enigste punt van kritiek. Het zorgde er voor dat in-en-uit-laden van de merch veel beter verliep en je makkelijker alles in een keer kon zien. Fijn ook die aantal verspreide tafels en de grotere speciaal bier bar waar de prijzen nog best leuk waren(4.50-4,75 voor een getapte IPA is horeca technische nog best ok in 2025) ook dat ze gewoon de hele dag de fusten doorwisselde. De bediening was wisselvallig zoals altijd maar het tempo zat er een stuk beter in dit jaar. Ik drink al jaren niet echt pils meer maar een fijne stout van daar of de Hall of een toffe IPA om de zoveel bands is een verademing.
-Je begint al te merken dat de politieke omslag in Amerika nogal invloed heeft, nog niet op de bands(de meeste visums aanvragen zijn nog net uit de Biden tijd), behalve de begrijpelijke speeches tussen nummers bij sommige bands, maar wel in het gebrek aan Amerikanen in het publiek. Ze waren er wel maar veel minder dan de jaren ervoor en verassend veel Duitsers vergeleken met vorig jaar, kwam zelfs kennisen van mij tegen uit het land die ik niet had verwacht op het festival, naast de normale hoeveelheid Spaans en Frans sprekende. Ik vrees echt volgend jaar voor visums omtrent tour bands en dit een behoorlijke klap voor Roadburn/andere festivals gaat zijn, vooral op het gebied van acts die trans of non-binary zijn. In de UK gaat het ook niet goed op dit punt en ondanks alle ellende blijft Roadburn in deze vorm toch wel een festival waar (bijna) iedereen zich thuisvoelt. De diversheid op de line-up is wel echt iets dat zich prachtig overdraagt in de muziek. Walter zal het denk wel in de q&a over hebben gehad.
-Gelijk naar 2de stuk wat een beetje crossover heeft; publiek, stukken beter dan vorig jaar. Behalve wat incidenten die ik hoorde/zag(iemand kotste op mensen tijdens Blind Girls aan de rand van de pit en een vreselijk irritante dronken handtastelijke gast tijdens de vrijdag afterparty in de 013 foyer die gelukkig door beveiliging en politie naar buiten is gewerkt) was het allemaal veel gemoedelijker in mijn ogen dan vorig jaar. Ook de stilte tijdens de rustige optredens(o.a Cider Well, Midwife, Pygmy Lush) tot het punt dat je een vallende beker kon horen was een verademing en zal zelfs 3 jaar geleden op roadburn niet altijd gelukt zijn. Ik heb wat van de meer klassieke roadburn bands(envy, zombie, gnod voor het grootste gedeelte) wat links laten liggen en daar was wel wat praat publiek hoorde ik. Behoorlijk vaak ook mensen vakkundig mensen horen ssst-en wat natuurlijk geweldig is.
-Aftparties; tjah ze worden niet meer echt aangekondigd maar vrijdag toch tot de 013 foyer geschopt en daar werd best een toffe mish-mash van Roadburn industrial, dansbare rauwere hiphop en vanalles en nog wat aan elkaar gedraaid. Gezellig publiek, behalve de bovengenoemde persoon, en de sfeer zat er goed maar er was ook maar +-100-150 man ofzo. Iets als dit in de Hall zetten zal mogelijk beter werken. Ik hoef de heavy metal disco ECHT niet terug maar een 1-2 uurtjes van bands die dj-en na de acts zal wel goed werken voor wie dat wilt buiten de dj in de merch tent.
-The Terminal, ondanks omstandigheden omtrent verbouwing, was prima te doen ook al was de uitloop van de zaal als je voorin stond nogal rommelig en sloom maar dat was hij vorig jaar ook al. Engine Room hetzelfde verhaal alleen nog meer een warmte hok ook al was het beter dan vorig jaar. Het is gewoon een gigantisch oud gebouw niet oorspronkelijk gemaakt voor concerten en dat merk je nogal snel maar vergeleken met vorig jaar was het geluid stukken beter.
-013 blijft toch wel de zaal die Roadburn nodig heeft. De trappen in de grote zaal zijn vooral zaterdag en zondag geweldig als je voeten kapot zijn en de Next stage is erg klein/krap/warm maar dat is ook wel de charme ervan. Geluid dit jaar echt ook een stuk vooruit
-Ik hoorde veel geklaag over rijen maar nergens echt last van gehad. Enigste keer dat ik in een rij stond was toen ik even mijn water was gaan bijvullen tijdens Insect Ark en toen was ik zo weer binnen. Misschien helpt het dat ik echt op tijd richting bands ga en regelmatig het laatste nummer skip/tijdens al vertrekt. Vooral op de zaterdag had ik een hoopje acts in 013 die precies op elkaar aansluitte met start tijden wat er wel voor zorgde dat je vaak iets niet 'compleet' kan zien voor een goede plek maar eerlijk gezegd het blijft een festival. Als ik iets compleet wil zien(Pygmy Lush, Oxn bijvoorbeeld) neem ik er mijn tijd voor maar zelfs een geweldige set als Kylesa geloofde ik wel op een gegeven moment en dan ga ik gewoon door. Voor alle 013 main en next shows +-10 minuten van te voren altijd wel aanwezig en behalve bij Chat Pile altijd wel dicht bij het podium kunnen staan als ik dat wilde.
-De Hall of Fame is een toffe locatie maar wel een waar ik minste 15 minuten van te voren altijd was en toen altijd prima binnen raakte. Het is natuurlijk krap en klein maar de progamering dit jaar vond ik scherper dan vorig jaar; iets als Choke Chain zal nergens anders werken dan daar en Great Falls had net dat extra standje rauwheid dat ze voor mij nodig hadden. Geluid was ook uitstekend dit jaar wat daar altijd bij reguliere shows een crapshoot is geweest over de jaren heen ook al is het nieuwe zaal geluid ongeveer 20 keer beter dan het oude.
-Onzettend veel lovende woorden over de Paradox progamering gehoord en de keer dat ik er zelf was de sfeer ook gewoon erg fijn. Het is wat relaxter dan de hall of de grotere zalen, iedereen zit nog wel in Roadburn sferen maar het voelt er net buiten en het blijft gewoon technisch een heel erg goede zaal. Ik hoop dat 013/roadburn toch meer 'Roadburn'-proof shows hier gaat boeken door het jaar hier; Six Organs Of Admittance een aantal weken terug smaakte echt naar meer zeker op een lome zondag middag. Ze zijn al erg lekker bezig met de Little Devil en Hall of Fame laatste 2 jaar weer(ik kijk uit naar Papangu in augustus) en deze shows verkopen regelmatig ook uit.

Iets van een ranking, ik doe ze in 4 categorieën.

Geweldig
Pygmy Lush(nummer 1 met ster)
The body & dis fig(nummer 2 met ster)
Dame Area
Kylesa
Lane Shi
Blind Girls
Oxn
Insect Ark
Frente Abierto
Big Brave a Chaos of Flowers

Erg goed
Xiu Xiu
Bunuel
Stress Positions
The Hirs Collective
Chat Pile(013)
Vyva Melinkolya
The Body
Angles: The death of Kalypso
Choke Chain
Triswch Y Fenywod
Sumac & Moor Mother
Vuur en Zijde performing Boezem
Cinder Well

Goed
Curses(live)
Great Falls
Throwing Bricks & Ontaard performing something to lose
Midwife & Vyva Melinkolya performing Orbweaving(beide midwife sets erg mooi maar the Terminal was een beetje een doodslag ervoor)
Midwife; Selected works, zondag
One Leg One Eye(voor de 2de helft van de set heel erg fijn, stroef beging door de zaal setting voor mij persoonlijk)
P99

Viel tegen/niet in de bui voor/te kort(minder dan 25 minuten):
The bug presents Machine(rommelig, miste diepgang)
Gnod drop out with White Hills(te loom voor mij op dat moment)
Dodheimsgard performing Black Medium Current(kwam er niet echt in)
Chat Pile(skatepark)
Steven von Till; Calling Down the Darkness(net te kort om echt te oordelen maar erg fijn, ga denk nog wel naar het Rozenknopje later dit jaar)
Kuunatic(geluidsmix)
Doodeskader(gewoon niet mijn ding)

Ik had het gevoel dat persoonlijk de kwaliteit van shows toch een graadje hoger dan vorig jaar lag. Toen waren er wat shows die oprecht tegenvielen maar behalve Kuunatic, en die neem ik voor lief, niet echt iets gehad dit jaar. The Bug is altijd wisselvallig, Doodeskader is niet mijn ding en de rest van het rijtje was tof maar ik moest te snel door of mijn hoofd stondt er niet na terwijl de show prima was. Onzettend goede editie eerlijk gezegd en heel weinig loze momenten gehad. Onzettend veel gezien en genoten, hopelijk ben ik fysiek in (nog) betere staat volgend jaar dat het minder een aanslag op mijn benen is maar het ging al beter dan vorig jaar waar ik op de zondag nog amper kon staan voor langer dan 30 minuten. Ik wacht mijn ticket nog even af tot de eerste 2 golven van namen, of er moet echt een must bij de eerste zitten, maar 90% zeker volgend jaar er weer bij na deze geweldige editie.

Laatst bewerkt:
Tof dat iedereen zo lovend is over Blind Girls. Wel de band waarvan ik het meest spijtig vond dat ik die dit weekend moest missen, hopelijk zet het enthousiasme aan tot meer shows in NL.

Ik zet Roadburn voor volgend jaar alvast in de agenda, ik heb met toegepaste jaloezie mee zitten lezen met jullie posts.

Gisteren begon zoals gezegd met een vrijwilligersdienst. In eerste instantie hield ik die af in verband met 'Swans' en Endon. Uiteindelijk toch stukken mee kunnen pakken van beide artiesten doordat we elkaar als collega's prettig af konden lossen. Endon klonk alsof 15 goederentreinen tegelijkertijd remden met hondsdolle vocalen. 'Swans' was mooi maar dat harde van de echte band is toch nog wel een tikje vetter. Verder overdag nog snoepjes uitgedeeld aan Steve Von Till.

Na mijn dienst zat ik nog met een lading munten waar ik lastig vanaf kon komen dus ik heb het er maar even goed van genomen qua eten en drinken nadat Toby Driver aardig dood viel in een extreem lege Next. Ik was van plan om Big Brave nog mee te pakken maar toen raakte ik met allerlei mensen aan de praat en vloog de tijd. Voor het eerst ook even een momentje waarop ik niet aan het rennen was dit weekend. Net toen ik naar Bo Ningen wilde gaan, samen met VMO de enige must-sees die avond, zag ik de Secret Show van Uniform en Thou. Daar in de rij aangesloten en nog vrij gemakkelijk binnengekomen. In de rij nog leuke gesprekken gevoerd met allerlei mensen waaronder een Brit die achtergelaten was door vrienden die voorrang hadden met hun backstage bandjes. Ook voor en tussen de shows in de Skatehall zelf nog leuke gesprekken gevoerd met allerlei onbekenden. Die zondag is toch vooral een dag van verbinding. De zalen werden steeds leger. Het rennen was overgegaan in genieten van het gezelschap van de mensen om je heen, zo leek.

Vervolgens de secret shows zelf. Uniform met een krankzinnige bak energie die het voor mij nog een stuk meer deed dan die Terminal show waar ik vrij ver achteraan stond. Tussendoor was mijn blaas overvol maar gelukkig kon ik een dealtje sluiten met de beveiliging om weer terug binnen te komen. Gelukkig maar want Thou blies me helemaal omver, zelfs na al die eerdere keren. Ze belichamen Roadburn helemaal voor mij. Balen dat ik Bo Ningen en VMO moest missen, maar dit was het dubbel en dwars waard.

Met een loeizware stout in de hand door de regen terug naar 013 voor het laatste uurtje. Even binnengelopen bij Pothamus die ik al een paar heb geskipt "want die zie ik nog wel een keer". Klonk zeer prima. Daarna nog even heerlijk het weekend laten bezinken bij Haunted Plasma wat me stukken beter beviel dan verwacht. Daarna op huis aan na wat weer een fantastische Roadburn was.

1. Thou
2. Uniform
3. Haunted Plasma
4. 'Swans'
5. Pothamus
6. ENDON
7. Toby Driver

Later nog de totaal lijst.

Totaallijst:

Volgens mij wijkt hij iets af van mijn zaterdaglijstje. Daar heb ik of iets verkeerds gedaan of mijn geheugen is nu al vervormd.

1. Midwife (No Depression)
2. Thou (Skatepark)
3. Chat Pile
4. GNOD & White Hills
5. Gilla Band
6. Uniform (Skatepark)
7. Haunted Plasma
8. Angles
9. Fire!
10. The Body & Dis Fig
11. SUMAC & Moor Mother
12. ØXN
13. Blind Girls
14. Grey Aura
15. Bambara
16. Buñuel
17. Xiu Xiu
18. The Ex
19. Witch Club Satan
20. HIRS Collective
21. Uniform (Terminal)
22. pageninetynine
23. 'Swans'
24. Kylesa
25. Great Falls
26. Lane Shi
27. Pothamus
28. Oranssi Pazuzu
29. One Leg One Eye
30. Human Impact
31. Zombie Zombie
32. Lustsickpuppy
33. ENDON
34. Gillian Carter
35. Harvestman
36. The Bug
37. Toby Driver
38. Dødheimsgard
39. Denisa

Ik vind het wel weer lastig om te landen in het normale leven.
Het gaat hier best prima vooral omdat de 2de paasdag er natuurlijk was en daar heb ik helemaal niks gedaan.

Muziek helpt ook; heb de Percolator plaat ontdekt wat 2/4de van Oxn is die erg fijne shoegaze-kraut-rammel-indie, de bandnaam is behalve koffie apparatuur natuurlijk ook een Stereolab nummer, maken met wat kleine folk/ambient touches. Zal een mooie voor volgend jaar zijn.

• Leuk
Waarderingen: teunajax

Users who are viewing this thread