Aan het eind van deze zomer plan je op Pukkelpop onder de vlag āHuidhongerā een ā ik citeer uit de lange uitleg die je me mailde ā āinteractieve dansperformance waarin aanraking wordt omgezet in geluid, via door mijzelf ontworpen touch-reactieve wearablesā
. Kun je dat even vertalen?
āIk heb productdesign gestudeerd, met een focus op technologie in kledij verwerken. Tijdens mijn stage bij ontwerpster Jasna Rok heb ik meegewerkt aan een jurk voor een operazangeres die van kleur veranderde naargelang haar emoties. Er waren in dat kledingstuk sensoren verwerkt die haar hersengolven registreerden.
āāHuidhongerā was drie jaar geleden mijn afstudeerproject. Daarvoor was ik eerst gaan praten met mensen met een beperking, met dementie... Ik ontdekte dat de plekken waar ze wonen onderlinge aanrakingen vaak verhinderen, om problemen ā tot ongewenste zwangerschappen toe ā te vermijden.
āMaar die mensen hadden net zo veel liefde te geven: ze gaven me knuffels, ze waren zo aanhankelijk... Ik heb voor hen kledingstukken gemaakt die aanrakingen omzetten in muziek. Dat werd dan een voorstelling waarin ze die kledingstukken droegen en elkaar aanraakten. Mijn jongere zus Kika, een professionele danseres, danste met hen. Ik was de poppenspeler, zeg maar.
āDie mensen van toen kunnen er nu niet bij zijn, maar samen met Kika, nog een danser en Brent Vanneste doe ik die performance opnieuw op Pukkelpop, deze keer ook met visuals die op aanrakingen reageren. Uiteindelijk zal dat overgaan in een show van Brent en mij, een stevig hardcorefeestje. Aan het eind van deze zomer versmelt ik zo eindelijk al mijn interesses: muziek, mode, technologie en dans.ā
Op Les Ardentes heeft ze net nog een stage mogen openen met de alleszeggende naam 4000 BPM. Voor een stevige overdosis beats per minute moet u deze zomer bij dj Lolalita zijn, desgevallend in het gezelschap van Brent Vanneste of het collectief Burenhinder. En op Pukkelpop zal ze op...
www.demorgen.be