afgelopen weekend voor de tweede keer naar pukkelpop geweest. Ik heb veel gezien en heb me geen moment verveeld. Ondanks dat pop/dance meer de overhand krijgt, vond ik dat er altijd wel iets boeiends geprogrammeerd stond (hoewel het nog beter geweest als er gewoon nog een shelter was, maar daar is nu wel genoeg over gezegd
). Wel ben ik het met joslittel eens dat de derde dag het fijnste aanvoelde, mede dankzij het publiek die dag. De andere twee dagen voelde het publiek inderdaad wat platter aan, wat ergens ook wel logisch is als je veel platte muziek programmeert op een dag. Daarnaast wil ik nog wel even kwijt dat dit festival wat betreft consumpties echt achterlijk duur is. 9 euro voor 6 hotwings?? 6 euro voor een bakkie friet?? Het was dat ik rond etenstijd altijd wel iets te zien had, anders was ik al mijn eten wel buiten het terrein gaan halen. Die bonnenprijs mag van mij best wat lager, want dit was af en toe gewoon afzetterij.
Dan door naar de muziek, want wat heb ik een aantal geweldige optredens gezien zeg!
1: Rise against. De band waarvoor ik grotendeels naar pukkelpop ben gekomen, was anders waarschijnlijk naar lowlands gegaan. En wat ben ik blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Goed tempo in de set en de nieuwe nummers mogen er ook zeker zijn. Wat ik altijd het goede aan rise against vind, is dat het een punk rock band is die tov veel andere bands in het genre serieus overkomt en die ook nummers maakt die echt ergens over gaan. Ze brengen echt een boodschap voor mijn gevoel, live nog overtuigender dan op plaat. Fantastische persoonlijke afsluiter van het festival, al vond ik het geluid hierbij (zeker in het begin van de show) niet echt super. Maar dat kan ook aan mij liggen.
2: Moderat. Was hier nog niet heel lang bekend mee, maar wat was dit goed zeg! Oprecht de beste elektronische act die ik tot nu toe heb gezien. Sterke set met fijne nummers die goed in elkaar overliepen en de Visuals maakten het helemaal af. Het is jammer dat ze hierna tijdig stoppen, maar ik ben in ieder geval fan geworden.
3: Elbow. Wat een stem. Wat een goede setlist. Wat een saamhorigheidsgevoel bij deze show. Guy Garvey pakte iedereen in van begin tot eind.
4: The XX. Heerlijke muziek om een dag mee af te sluiten. Goeie chemie tussen de bandleden wat het nog leuker maakt om naar deze band te kijken.
5: Billy Talent. Gewoon ff lekker raggen. Heerlijke punk rock en die gasten waren erg energiek op het podium. Goed van genoten.
6: Death Grips. Zo, dat was me even een ervaring. Een vriend van me trok me er mee naar toe omdat hij er helemaal fan van is, zelf zou ik het nooit in mn vrije tijd luisteren. Maar live was dit echt gruwelijk. Extreme takkeherrie die de hele club op zn kop zette. De helft van de tijd zag je niks om je heen door de belichting wat echt een hele gave vibe creëerde.
7: PJ Harvey: Heel machtig optreden. Had op mij bijna een arcade fire achtige impact, aangezien er zoveel muzikanten op het podium stonden. Daarnaast vond ik het slot echt uniek, heel intiem.
8: Cypress Hill. Lekker uit onze plaat gegaan aan het begin van het festival.
9: Enter Shikari. Ben best fan van deze band, en vond het ook een lekker optreden al vond ik de setlist niet geweldig. Veel nieuwe, poppy nummers en knallers als sorry you're not a winner en sssnakepitt ontbraken. Mede hierdoor en het feit dat het nogal rustig was in het publiek kwam ik er toch niet helemaal in.
10: At the drive in. Prima show. Zanger zat onder de LSD, was ook wel te zien, mocht de pret niet drukken. Ondanks dat ze een kwartier te kort stopten heb ik me hierbij prima vermaakt.
Daarnaast nog speciale vermeldingen voor rodhad, die echt een gave, dynamische technoset ten gehore bracht, en omar souleyman. Tof dat dat soort vermakelijke buitenbeentjes hier een podium krijgen.