ES Primavera Sound Barcelona 2018

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Gezellig!
Ze zijn met Ride, Slowdive en Spiritualized wel goed vertegenwoordigd met shoegaze klassiekers.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.939
492
Ik wou dat ik kon zeggen dat ik er ook bij was, maar helaas! Die lineup ziet er echt heel goed uit. Veel plezier de komende dagen!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Wat is het stil hier. Gaan er nog mensen heen?
Denk niet dat er veel mensen gaan van hier aangezien het hier zo stil is tov andere jaren.

Voor diegenen die gaan, veel plezier!! :)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Wel gek inderdaad. Vind het persoonlijk een van de betere lineups van de afgelopen jaren. Alles ook zo goed als uitverkocht.

Ik volg het graag vanop afstand. Veel plezier aan iedereen die erbij is. :)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Veel plezier John! Benieuwd wat je er van gaat vinden. Blijft een ultieme droom maar oh zo moeilijk te combineren met school.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Thanks! Tickets kopen voor die Spiritualized show is al een hell, onwijs lange rij en maar twee loketten open.. Weinig vertrouwen dat dat nog gaat lukken
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Thanks! Tickets kopen voor die Spiritualized show is al een hell, onwijs lange rij en maar twee loketten open.. Weinig vertrouwen dat dat nog gaat lukken

Jammer, dat zijn de betere shows!
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
En uiteindelijk na 1,5 uur in de zon wachten en met nog 4 mensen voor je wordt het uitverkocht bordje opgehangen.. So close. Maar daardoor heb ik wel een uitstekend optreden van Wolf Parade gezien. Dat verzacht de pijn wel weer een beetje.
Belle & Sebastian was ook erg goed.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
We wachten met smacht op je verslag John. Ik in ieder geval, hahahah.
Haha ik zal vandaag of morgen wel even wat typen. Ondertussen heeft Primavera al een aantal volledige sets op hun youtube kanaal staan. En ze zijn vandaag ook al begonnen met de 48h early-bird sale voor volgend jaar.

https://www.youtube.com/watch?v=p7MjNNfbRFc

 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Tijd om wat dingen neer te zetten over mijn eerste Primavera Sound.

Primavera begon eigenlijk al op de maandagavond. In de Sala Apolo in de stad treden de maandag en dinsdag avond al enkele bandjes op. Het mooie is dat je hier gelijk je ticket om kon wisselen voor een bandje. Dit kon zonder te wachten want echt druk was het deze twee avonden niet. Als eerste heeft de Apole twee prachtige zalen, de hoofdzaal ziet er uit als een oud theater en de andere ziet er een stuk moderner en donkerder uit met een plafond gevuld met neon lichten. Wat muziek betreft op de maandag The Men zien spelen wat erg goed was. Energiek rock optreden met wat punk/garage en classic invloeden.

Op dinsdag weer naar Apolo gegaan en Za! een thuiswedstrijd/show zien spelen. Nogal een aparte verschijning op het podium, en ik ben er ook nog niet helemaal over uit wat voor muziek ze nou precies maken. Soort van electronica/jazz o.i.d.. Ik kwam er in ieder geval niet zo erg in en heb het niet helemaal afgekeken. Verder Kurws nog gezien met wat experimentele krautrock. Dat was interessant maar kon mij niet altijd even erg boeien.

Woensdag de eerste festivaldag. Een gratis dag voor waar je ook zonder ticket het terrein op kon. Wel was een groot deel van het terrein nog afgesloten en werden er maar twee podia gebruikt. Aan het begin van de dag eerste 1,5 uur in de brandende zon staan wachten om een ticket te kopen voor Spiritualized in het Auditorium. Maar helaas mis gegrepen… Daar baalde ik wel echt van, het scheen echt prachtig geweest te zijn. Met die dikke teleurstelling maar gewacht op de eerste act; Holy Bouncer. Relaxte psychedelische muziek zo in het zonnetje die er nog was maar verder niet speciaal. Daarna Starcrawler met het wtf-optreden van de week. De geluidsproblemen hielpen niet mee maar die frontwoman zwalkte een beetje als een zombie over het podium heen. Tegen het einde van de set leek ze zelfs uit haar mond te bloeden wat ze vervolgens op haar voorhoofd smeerde. Geen idee of het echt was. Vervolgens als goedmaker van het missen van Spiritualized kon ik genieten van een uitstekend Wolf Parade. Blijft voor mij toch een band die ik live beter trek dan op de albums. De avond eindigde met een verrassend goed Belle & Sebastian. Ik heb ze nog nooit live gezien en was verrast dat het zo’n energieke live band is, verder ook gewoon een goede band.

En dan na zoveel woorden pas de eerste echte festival dag. Aan het begin vooral wat over het hele terrein gelopen en wat bandjes half gecheckt en langzaam richting het grootste podium gelopen voor Warpaint. Het klonk goed maar Warpaint wil je toch liever meemaken in een donkere intiemere setting i.p.v. zo vroeg (20:00) op de dag op de mainstage. Na Warpaint hoefde je je alleen maar om te draaien en The War on Drugs begon op het andere podium. Dat blijft een heerlijke band voor op een festival die gewoon onwijs goed hun relaxte nummers spelen. Daarna haastig naar de andere kant van het terrein gegaan om een stuk Unknown Mortal Orchestra mee te pakken. Ik kan dat laatste album best goed waarderen maar ik vond het live erg tegenvallen. Instrumentaal in orde maar de zang was onverstaanbaar. Eerste teleurstelling van het festival. Vervolgens ben ik gaan eten en hoopte ik nog het laatste stukje van Björk mee te pakken. Maar die stopte 20 minuten eerder dan op de timetable stond. Maar het schijnt dat ze gewoon een normale set speelde, en niet langer speelt. Toen maar een goede plek gezocht voor Nick Cave & The Bad Seeds en dat was echt briljant. Hoeveel energie hij erin steekt en hoe hij het publiek bespeelt is echt prachtig om te zien. En dan met deze prachtige setlist erbij. Dit zijn van die optredens waarbij je de uren en dagen erna nog aan het nagenieten bent. Heerlijk. Helaas moest Nick Cave ook een keer ophouden met spelen want er stond nog meer op het programma. Aan de andere kant van het terrein stond Nils Frahm rond 2 uur ’s nachts nog geprogrammeerd. Met zoals je wel een beetje kan verwachten een grotendeels elektronische set, maar gelukkig was er ook ruimte voor wat piano. Je merkte wel dat het publiek meer zat te wachten op wat electronica. Maar het blijft erg indrukwekkend om hem in zijn eentje in de weer te zien met al zijn instrumenten. Aan het einde nog even heel kort Mrmantel gesproken die heel toevallig naast mij stond daar.

De vrijdag weer begonnen met een rondje over het terrein en wat bandjes half beluisterd. Waxahatchee verraste mij wel. Die heb ik ooit in de Tolhuistuin een onwijs slecht optreden zien geven, maar hier klonk het een stuk beter dan wat mij bij staat. Oumou Sangaré was niet helemaal mijn ding. John Maus is wel een interessante verschijning zo op het podium. Die zanger staat erbij alsof hij bezeten is. Voor een paar nummers leuk maar muzikaal vond ik het niet zo heel lang interessant. Vervolgens maar een plekje gezocht voor Father John Misty. Dat ging een beetje op de automatische piloot. Maar wel een goed optreden zonder echte hoogtepunten. Ben ook iets eerder weg gegaan om het hele terrein weer over te lopen voor een mooi plekje bij Mogwai. Prachtig hoe veel power die over kunnen brengen met hun optreden. De versterker stond weer vol open en ik heb echt medelijden met al die Spanjaarden vooraan zonder oordoppen. Blijkbaar is dat daar nog niet zo ‘normaal’ als hier. Mogwai speelde best veel nummers van het nieuwe album, en met een paar van die nummers met zang klinken ze bijna als een toegankelijke band. Gelukkig ook wat oude pareltjes in de set. Openen met ‘Hunted by a Freak’ is prachtig en later in de set ‘I'm Jim Morrison, I'm Dead’ en als hoogtepunt ‘Mogwai Fear Satan’. Daarna zittend op een afstandje Ride gezien op de Hidden Stage. Klonk weer goed, die hebben toch echt wel een handvol prachtige nummers gemaakt. Maar zo op een afstand beleef je het net even wat minder intens. Vervolgens een uur lang weggedroomd bij Cigarettes After Sex. Verrassend goed en kalm optreden en erg mysterieuze show met veel rook/felle lichten. Erg prettig. Daarna even het compleet tegenoverstelde bij Ty Segall and The Freedom Band. Een band waar ik erg naar uit keek. Het was een show zonder te veel gekkigheid. Geen rare kostuums of stukjes zoals bij de tour met The Muggers. Gewoon recht aan de ‘hits’ van zijn grote verzameling oude albums gemixt met wat nummers van zijn laatste album. En dat spelen ze met de hele band onwijs goed. Het hele optreden lang genoten.

Zondag de laatste 10 minuten van Vulk meegepakt. Had graag het hele optreden gezien aangezien dat erg goed klonk. Britse punk rock uit Spanje. Die ga ik zeker nog even in de gaten houden. Daarna naar Car Seat Headrest die best veel volk op de been bracht op een groot podium. Erg sterk optreden en ook goed om te zien dat Will wat losser is geworden op het podium. Die stond te dansen en raar de doen op het podium, compleet anders dan de laatste keer dat ik ze zag. Het ging ook niet ten koste van het optreden want dat was erg goed. Daarna een stukje Ariel Pink gezien wat onwijs slecht was dus weer snel weg gegaan. Vervolgens achter elkaar Lykke Li en Lorde gezien. Beide wel leuke shows om te zien. Lykke Li muziekaal wat interessanter maar qua performance niet heel veel. Terwijl Lorde er wel echt een show van maakte. Lorde was toch een stuk leuker om mee te zien. Gelijk hierna begon Arctic Monkeys met hun set. Alex kwam een stuk minder arrogant over dan de vorige keren dat ik ze zag. Een stuk volwassener ook. Sommige nummers kwam wel wat minder krachtig over omdat hij een paar keer zijn gitaar inwisselt om de toetsen te bespelen. Wat erg jammer is voor een nummer als 505, die sowieso erg vroeg in de set kwam. De nieuwe nummers komen live ook goed uit de verf. Op een paar wat saaiere nummers na. Verder een erg goed live optreden wat je van AM gewend bent. En last but not least was het aan Beach House om het festival voor mij af te sluiten. En hoe, elk nummer van de set was weer raak. Veelal nummers van de laatste paar albums maar een uurtje was eigenlijk ook veel te weinig. Kan niet wachten om ze in oktober weer aan de slag te zien. Heerlijk.

Nog wat algemene plus en minpunten over het festival:
+ Super groot terrein. Buiten de doorloop van de ene kant naar de andere kant merk je niet zoveel van de drukte.
+ Grotendeels optredens in het donker. Doordat het pas om 17 uur begint en tot 5 uur door gaat zie je de meeste bands in het volledig donker optreden. Eigenlijk ook wel noodzakelijk voor een festival in Spanje om zo laat te beginnen. Zodra de zon er ’s middags is is het al snel echt te heet.
+ Ik weet niet of ik ooit zo veel goede optredens op een festival heb gezien. Kwaliteit is echt goed.
+ Je kan zelf je eten meenemen het terrein op. En omdat het al zo laat begint eet je je vaak al vol voordat je naar het festival gaat. Dit scheelt echt wel in de kosten.
+ Spanjaarden zijn klein.
+ Goede locatie van het festival in de stad.
+ Geen camping.
- Het eten op het terrein is niet super. Wel een divers aanbod, maar kwaliteit laat te wensen over. (Zeker als je BKS gewend bent)
- Veel pratende mensen… zucht. Zelfs hier. Alleen bij Nils Frahm heb ik mensen gezien die anderen probeerden stil te houden. Maar verder staan mensen zelfs bijna vooraan schaamteloos met elkaar te praten het hele optreden lang. Misschien toch maar even een paar woordjes Spaans leren voor de volgende keer.
- Het missen van Spiritualized.
- Zelfs 3FM is er

Ik heb in ieder geval erg genoten van dit festival en overweeg om vandaag alvast mijn early bird voor volgend jaar aan te schaffen. Volgend jaar valt het in het hemelvaart weekend, wat wellicht gunstiger uitkomt wat betreft school/werk voor velen. Meer komt er nu even niet in mij op om te vertellen, en dit verslag is al veel te lang dan ik in gedachte had.

Eindigend met een top 10:
1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. Beach House
3. Mogwai
4. Arctic Monkeys
5. Nils Frahm
6. Ty Segall
7. Cigarettes After Sex
8. Car Seat Headrest
9. Wolf Parade
10. Belle & Sebastian

tl;dr: Het was leuk. 10/10. Volgend jaar weer.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Hier ook van plan om volgend jaar te gaan! Al jaren dat ik wil gaan, maar ga er nu toch echt eens werk van maken denk ik!

Wishlistje:
The Strokes, The Flaming Lips, Sigur Ros, Weezer, Sufjan Stevens
Eels, Ween, Death Cab For Cutie, Interpol, Meat Puppets, Jawbreaker, Television
Black Lips, Cloud Nothings, Diiv, Parquet Courts, Pinback, Dot Hacker, Rival Schools, Yung
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Verdomme seg, zo jammer dat die data zo verkeerd vallen. Moest de academische kalender nu beter liggen dan had ik er graag bij geweest maar nee haha. 't zal voor na m'n studies zij' vrees ik. :p
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
+ Geen camping.

Hahahah. Rijden de treinen na de laatste optredens nog terug richting je hotel/airbnb?

Elk jaar weer overwegen maar wat valt Hemelvaart voor mij volgend jaar weer kut hahahah. Alvast maar eens ticket voor 2020 gaan kopen en hotel boeken.

– Veel pratende mensen… zucht. Zelfs hier. Alleen bij Nils Frahm heb ik mensen gezien die anderen probeerden stil te houden. Maar verder staan mensen zelfs bijna vooraan schaamteloos met elkaar te praten het hele optreden lang. Misschien toch maar even een paar woordjes Spaans leren voor de volgende keer.

Eigenlijk is dit overal wel het geval kunnen we dus concluderen. Sommige festivals iets meer dan anderen.

Weinig negatiefs man. Kan me wel herinneren dat sommige iets meer mixed feelings hadden. Dit was niet je eerste keer toch John?
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Hahahah. Rijden de treinen na de laatste optredens nog terug richting je hotel/airbnb?
Dat is misschien nog wel een minpuntje waard. Overdag kan je heel makkelijk vanuit de stad met tram/metro/bus naar het terrein komen. Die stoppen letterlijk voor de ingang. Maar elke avond was het onwijs druk op het plein met mensen die op vervoer aan het wachten waren. Een onwijs lange rij voor de taxi's, de tramhalte en de nachtbussen. De metro rijdt doordeweeks tot 00:00 dus dat is geen optie voor diep in de nacht. Die rijden pas om 05:00 weer dus je kan ook helemaal tot het einde blijven. Alleen zaterdag nacht rijdt de metro de hele nacht door maar dan is het ook veel te druk. De enige optie die Primavera aanbood was een festivalbus richting Plaça de Catalunya voor 2,-. Die ging wel onwijs vaak en zag er goed geregeld uit. Maar die richting moest ik niet op. Ik heb bijna elke avond ongeveer een uur gewacht tot in in een nachtbus zat. En twee keer ben ik maar lopend naar m'n hostel gegaan wat ongeveer 40 minuten lopen was. Misschien dat een fiets huren nog de beste optie is, of een slaapplek bij Plaça de Catalunya zoeken. Maar dat zal vast wel wat extra kosten.

En dit was wel mijn eerste keer ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken