Pinkpop 2026

Ze hebben voor een grote doelgroep een sterkere line-up, maar scherper? Die namen mis ik voorlopig toch echt. Voorgaande jaren had je een Olivia Rodrigo met haar eerst NL festivalshow, of een Korn die elders headlineden. Interpol in de tent, Warpaint, Eefje de Visser. Ik noem maar wat, en hopelijk komen dat soort namen er nog bij - maar scherper zou ik het voorlopig toch niet durven noemen. Eerder veiliger. En dat is voor Pinkpop helemaal prima hoor.
Scherper, anders,... is natuurlijk niet altijd beter... ik zie dat bijvoorbeeld ook in theater, dans,... de producenten moeten iets 'anders' maken dan we gewoon zijn, maar het is zelden 'beter'. Soms is het ook gewoon goed zoals het is en dan kunnen daar zeker zaken, artiesten bij gezet worden die 'scherper' zijn maar daarom moet heel het festival niet 'scherper' natuurlijk.

Pinkpop wint het uiteraard op alle vlakken.
Perfect de twee grootste podia recht tegenover elkaar die over het hoofdveld om en om spelen. De tent en Stage 4 op een apart deel van het terrein die om en om spelen voor de kleinere / intieme sessies.
Rondom hele terrein veel gevarieerd eet aanbod en langs de 'kalm aan baan' ruime verschillende keuzes en foodstands. Zitgelegenheid en terrasjes en uiteraard het enorme grasveld om heerlijk op een kleedje te vertoeven met je vrienden.
Kosten voor een weekend zijn 100 euro per dag inclusief camping. Om 24:00 is het afgelopen zodat je kan genieten van vertier op de campings of tijdig de slaap vatten. In de ochtend al weer heel vroeg fit het terrein bezoeken voor de eerste acts. Met uitstekende sanitaire voorzieningen. Niet al te dure consumptie kosten door de dag heen.
Stage 4 kunnen acts perfect ontdekt worden in een gemoedelijke setting.
En natuurlijk heel belangrijk, lineup en tijdschema zijn perfect in te plannen over een dag met uitstekende acts uit binnen en buitenland. Niet te vergeten de headliner die het alleenrecht heeft om dat tijdstip alleen af te sluiten.

Hoewel ik je enthausiasme waardeer Dennis, is dit wel over de top

Ben zelf 2x pinkpop en 1x werchter geweest. Werchter wint het op de meeste plakken

Podia -> 100% RW: the barn is al net zo mooi als een hoofdpodium van PP, en vind de main van werchter stuk imposanter. Qua aankleding komt het terrein van PP ook niet eens in de buurt van werchter, helaas. Stage 4 voelde als een armoedig stukje vorig jaar, de tent is wel oke maar niet zo bijzonder (die van PP).

Lineup kan je over discussieren: vind beide wel wat hebben: maar miss eerst de 2e worp van PP ook afwachten voordat je hier een definitieve mening over kan geven. Werchter heeft meer bekend dus logisch dat ze nu zouden 'winnen' zover het een wedstrijd is.

Qua tijd is het een manco dat PP maar tot 24u kan spelen: uurtje later zou al toffer zijn.
Eten/drinken is beide wel OK.

Ben zelf 2x pinkpop en 1x werchter geweest. Werchter wint het op de meeste plakken

[…]

Qua tijd is het een manco dat PP maar tot 24u kan spelen: uurtje later zou al toffer zijn.
Om middernacht gedaan (en een dagje minder) zijn net 2 grote pluspunten voor ons. Zo zie je maar dat alles subjectief is 🤗

Vrijdag
Must see: Kingfishr, The Plot in You, Sleep Theory
Graag: -
Bij gebrek aan beter: Twenty One Pilots, Pretty Reckless, The Beaches, Teddy Swims
Niet: Herfshane Band, Roxy Dekker, Zara Larsson

Zaterdag
Must see: The Cure, Editors, IDLES, Giant Rooks, Haunted Youth
Graag: Suzan & Freek, HAEVN
Bij gebrek aan beter: Franz Ferdinand
Niet: Lauren Spencer Smith, Sofi Tukker, Alessi Rose, Ski Aggu

Zondag
Must see: Yungblud, Royel Otis
Graag: -
Bij gebrek aan beter: Di-Rect, Wet Leg, White Lies, Bente, Fat Dog, Foo Fighters
Niet: Dogstar, Max McNown

Hopelijk komt er vooral op die vrijdag en zondag nog wat tofs bij en gaan mijn must see's niet al te veel clashen dit keer.

Ze hebben voor een grote doelgroep een sterkere line-up, maar scherper? Die namen mis ik voorlopig toch echt. Voorgaande jaren had je een Olivia Rodrigo met haar eerst NL festivalshow, of een Korn die elders headlineden. Interpol in de tent, Warpaint, Eefje de Visser. Ik noem maar wat, en hopelijk komen dat soort namen er nog bij - maar scherper zou ik het voorlopig toch niet durven noemen. Eerder veiliger. En dat is voor Pinkpop helemaal prima hoor.
Ik heb het niet over een een 'minder veilige' programmering. Een Editors is een sterke naam als sub, maar superveilig natuurlijk..
Wat ik bedoel is dat er dit jaar meer lijn in het programma lijkt te zitten. Afgelopen jaren was het Pinkpop-programma vaak all over the place was, en leek het soms een samenraapsel leek van wat er toevallig in de buurt was. Ondanks Suzan & Freek is dat dit jaar minder het geval. Op de zaterdag staat er bijvoorbeeld een heel rijtje namen waar de invloed van The Cure ook duidelijk is.

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov en elo
We missen nog wat liefde voor bepaalde artiesten met nog maar 1 luttele song in de Pinkpop forumplaylist. Ongetwijfeld zitten er hier liefhebbers van één van volgende bands (of andere acts aanvullen mag natuurlijk ook altijd): Giant Rooks, Teddy Swims, Lauren Spencer Smith, Sofi Tukker, Alessi Rose, Dogstar, … 🎉

Vrijdag
Must see: Kingfishr, The Plot in You, The Beaches, Pretty Reckless
Graag: Twenty One Pilots
Bij gebrek aan beter: Teddy Swims
Niet: Herfshane Band, Roxy Dekker, Zara Larsson, Sleep Theory

Zaterdag
Must see: Editors, Franz Ferdinand, Haunted Youth
Graag: HAEVN, The Cure, Idles
Bij gebrek aan beter: Sofi Tukker, Giant Rooks, Suzan & Freek
Niet: Lauren Spencer Smith, Alessi Rose, Ski Aggu

Zondag
Must see: Foo Fighters, Yungblud, Wet Leg, White Lies
Graag: Royel Otis, Fat Dog, Direct, Dogstar
Bij gebrek aan beter: Bente, Max McNown
Niet: -

• Geweldig
Waarderingen: degrotegeneraal
Vrijdag
Ga ik niet.

Zaterdag
The Cure, IDLES, The Haunted Youth.
Editors? Tja... Al 100x gezien.

Zondag
Vooralsnog geen ticket. Maar heel misschien 's ochtends een swapje voor Bente, Royel Otis, Wet Leg en White Lies. En oke oke, daarna "bonnen opmaken" bij Foo Fighters.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en elo

Podia -> 100% RW: the barn is al net zo mooi als een hoofdpodium van PP, en vind de main van werchter stuk imposanter. Qua aankleding komt het terrein van PP ook niet eens in de buurt van werchter, helaas. Stage 4 voelde als een armoedig stukje vorig jaar, de tent is wel oke maar niet zo bijzonder (die van PP).
Om nog even op de Pinkpop vs Werchter discussie terug te komen.

Zelf 19x Pinkpop en 15x Werchter geweest, dus vaak zat om ze eens naast elkaar te leggen.

Voor mij is er eigenlijk geen winnaar, beide festivals zijn mijn jeugdliefdes ( in hoeverre je er 2 kan hebben😜).

Als ik dan toch moet kijken naar de aankleding, terrein etc dan kruist Werchter wel veel vakjes aan.
Programma kun je lastig naast elkaar leggen. Werchter ligt kwa datum veel gunstiger dan Pinkpop. Tijdens Pinkpop zijn er veel meer andere festivals die een aantal namen kunnen wegkapen. Hurricane, Southside, Graspop, Hellfest, Copenhell etc.

Ik zal beide festivals altijd willen bezoeken en ook volgend jaar ben ik op beide weer een weekend te vinden.

Zeer benieuwd naar de 2e drop!!

Lineup kan je over discussieren: vind beide wel wat hebben: maar miss eerst de 2e worp van PP ook afwachten voordat je hier een definitieve mening over kan geven. Werchter heeft meer bekend dus logisch dat ze nu zouden 'winnen' zover het een wedstrijd is.

Als Belg kan ik het terrein van Werchter zeker waarderen. We noemen het onder vrienden wel eens de heilige weide 😀. Maar de laatste jaren kom ik normaal naar Pinkpop (tickets 2026 zijn binnen) omdat ik tijdens het RW weekend niet 'kan' omwille van een klein gezellig festivalletje in de buurt waar heel veel mensen naartoe gaan die ik ken. Het grote voordeel van Pinkpop vind ik de 2 podia die naar elkaar staan maar Werchter heeft dan weer het voordeel van de Barn. Als PP een tent zou kunnen zetten die qua aankleding in de buurt komt van de Barn zou dat helemaal de max zijn. De Barn is dus inderdaad wel echt een trapje hoger.
Ik lees soms ook over samenraapsels maar dat is op vele festivals zo vind ik. Ook op RW staat vanalles. Maar dat vind ik net goed tov bijvoorbeeld een Graspop waar het een heel weekend hetzelfde genre is ik kan Graspop zeker waarderen voor een dag en dit jaar had een weekend ook gemogen maar toch voor PP gekozen). Dus er is over zowel PP als RW wel iets te zeggen.
En ja... RW valt voor de meeste mensen ook in een betere periode dan PP.

• Leuk
Waarderingen: legenden en brutus257
Precies dat ook bij ons.
Ik snap dat wel, zelf ben ik doorgaans ook geen nachtbraker op festivals. Maar een plus zou ik het toch niet willen noemen. Het is toch fijner als je de keuze hebt om wel of niet nog de hele nacht door te gaan. Nu wordt die keuze voor je gemaakt. Dat er mensen zijn die dat prima vinden, staat als een paal boven water. Maar dat er ook andere keuzes gemaakt kunnen worden, is ook logisch. Dus als je die groepen beiden bedient op hun wensen, dan is dat toch een duidelijk pluspunt voor de festivals die die optie van door kunnen gaan wel bieden.

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en Davidd
Ik snap dat wel, zelf ben ik doorgaans ook geen nachtbraker op festivals. Maar een plus zou ik het toch niet willen noemen. Het is toch fijner als je de keuze hebt om wel of niet nog de hele nacht door te gaan. Nu wordt die keuze voor je gemaakt. Dat er mensen zijn die dat prima vinden, staat als een paal boven water. Maar dat er ook andere keuzes gemaakt kunnen worden, is ook logisch. Dus als je die groepen beiden bedient op hun wensen, dan is dat toch een duidelijk pluspunt voor de festivals die die optie van door kunnen gaan wel bieden.
Het probleem zoubdan wel kunnen zijn dat ze de headliner later programmeren en als je dan van iets na de middag op het terrein bent, wordt het een hele lange dag. Ik zou het wel top vinden als er bijvoorbeeld nog een dj zou spelen in de tent ofzo of waar in 2024 stage 4 stond... anderzijds stopt Tomorrowland ook om middernacht hoor en dat is allemaal in een vingerknip uitverkocht. Dus ja het mag wel langer duren maar de headliners liefst niet later programmeren.
En dan moeten ze er ook rekening mee houden dat een groot deel van de bezoekers gewoon later naar het festival zullen komen.

• Geweldig
Waarderingen: brutus257
Ja, ik snap deze ook nooit zo. Je kunt zelf de keuze maken om eerder naar bed te gaan of een dagje te skippen.

00.00u is sowieso erg vroeg. Het zou fijn zijn als ze dat al een uurtje op zouden kunnen rekken.

Ik lag op Sziget wel eens om 22:30 te pitten haha. Zonder hulpmiddelen trek je dat geen week. Maar het is wel fijn om de keuze te hebben nog even later door te gaan.

• Leuk
Waarderingen: LifeCanBeBeautiful
Ik lag op Sziget wel eens om 22:30 te pitten haha. Zonder hulpmiddelen trek je dat geen week. Maar het is wel fijn om de keuze te hebben nog even later door te gaan.
Op Sziget vond ik het altijd ideaal om flink uit te slapen, in de middag ergens in de stad te badderen en relaxen. Daardoor in de nacht weer lang kunnen volhouden. Maar goed, dat is alweer bijna 20 jaar geleden.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Op Sziget vond ik het altijd ideaal om flink uit te slapen, in de middag ergens in de stad te badderen en relaxen. Daardoor in de nacht weer lang kunnen volhouden. Maar goed, dat is alweer bijna 20 jaar geleden.
Ja, wij wisselden vaak af. Een nacht doorhalen en dan een balansdagje.

Ik was er een paar jaar geleden weer eens (eerste keer was 2012 of 2013), en het was niet meer mijn ding.

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal

Users who are viewing this thread