De discussie van relevant zijn is juist heel nuttig. Een festival moet toekomst gericht zijn en relevant blijven, dus mensen naar je festival trekken die de jaren erna ook weer gaan is volgens mij gewoon heel belangrijk, anders sterft je festival een langzame dood.
En ja ze moeten uitverkopen, dus je kan best één van je headliner posities weggeven aan een band die gaat uitverkopen zoals Pearl Jam of Metallica. Maar drie van dat soort namen en je slaat een hele leeftijdscategorie over. Die mensen gaan dan naar festivals als DTRH of LL, waar wel namen staan die relevant zijn in dat jaar. Die mensen worden weer enthousiast en gaan het komende jaar niet eens meer overwegen om naar Pinkpop te gaan, omdat ze verliefd zijn geworden op DTRH of LL.
Zo ben ik zelf ooit verliefd geworden op Pinkpop, omdat ik ben aangetrokken door een op dat moment relevante naam (Arctic Monkeys) en ben ik de jaren erna trouw naar Pinkpop gegaan. Tot de relevante artiesten verdwenen en ik erachter kwam dat een Lowlands festival beter bij mij past, omdat daar veel meer nieuwe muziek valt te ontdekken.