Pinkpop 2024

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.238
4.512
Het is nou ook weer niet zo dat DTRH en Lowlands naast Utrecht Centraal of op het Leidseplein zitten. De locatie is juist één van de weinige constante factoren en het is niet zo dat Pinkpop in het verleden niet uitverkocht. Een programma als in 2014 verkoopt alle tickets, ook als het in Oude Pekela wordt georganiseerd.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.038
6.078
en waarschijnlijk zoeken we er ook te veel achter... Zal uit een toekomstig interview met Pinkpop/Mojo moeten blijken of er achter de schermen wel of geen paniek heerst....
 

hendrik1

Gouden Tip
17 nov 2018
274
221
Het is nou ook weer niet zo dat DTRH en Lowlands naast Utrecht Centraal of op het Leidseplein zitten. De locatie is juist één van de weinige constante factoren en het is niet zo dat Pinkpop in het verleden niet uitverkocht. Een programma als in 2014 verkoopt alle tickets, ook als het in Oude Pekela wordt georganiseerd.
Nee, maar het is wel een wereld van verschil als je ergens in 1 uur heen rijdt of in 3 uur (of nog langer voor als je in Oude Pekela woont).
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick1617899545

hendrik1

Gouden Tip
17 nov 2018
274
221
Het is nou ook weer niet zo dat DTRH en Lowlands naast Utrecht Centraal of op het Leidseplein zitten. De locatie is juist één van de weinige constante factoren en het is niet zo dat Pinkpop in het verleden niet uitverkocht. Een programma als in 2014 verkoopt alle tickets, ook als het in Oude Pekela wordt georganiseerd.
Daarnaast is het festival landschap de afgelopen 10 jaar wel compleet veranderd. Ik verwacht dat je met die line up alsnog uit zou verkopen, alleen toch minder hard dan 10 jaar terug.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
Nee, maar het is wel een wereld van verschil als je ergens in 1 uur heen rijdt of in 3 uur (of nog langer voor als je in Oude Pekela woont).
De locatie was andere jaren ook geen probleem. En DTRH en BKS liggen inderdaad ook voor veel mensen vrij uit de richting.
 

JohndeBever

Campingartiest
12 okt 2023
62
56
en waarschijnlijk zoeken we er ook te veel achter... Zal uit een toekomstig interview met Pinkpop/Mojo moeten blijken of er achter de schermen wel of geen paniek heerst....
Denk dat als er paniek heerst achter de schermen ze dit niet zomaar in een interview gaan vertellen. Zou nogal stom zijn om eerst te zeggen dat dan de kaartverkoop tegenvalt en vervolgens zeggen dat iedereen in paniek is bij Buro Pinkpop. Zou niet echt stimulerend zijn voor de kaartverkoop
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.238
4.512
Denk dat als er paniek heerst achter de schermen ze dit niet zomaar in een interview gaan vertellen. Zou nogal stom zijn om eerst te zeggen dat dan de kaartverkoop tegenvalt en vervolgens zeggen dat iedereen in paniek is bij Buro Pinkpop. Zou niet echt stimulerend zijn voor de kaartverkoop
Waarschijnlijk is eerder de boodschap dat ze onderzoeken of er volgend jaar 90k bezoekers op Megaland passen ;).
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.026
3.706
Pinkpop heeft gewoon veel vaste gasten kwijtgespeeld de laatse jaren, kijk naar de animo op de socials, fora etc. Werchter en ook Pukkelpop hebben hun zaken gewoon goed op orde en weten wat de massa daar wil zien, dan verkoop je ook kaarten. Pinkpop wil een doelgroep trekken, maar die doelgroep wil niet naar Pinkpop (veelal jonge mensen lijkt het). Om dan toch de trouwe/vaste bezoeker te pleasen knallen ze er een aantal rocknamen door waardoor je een line up als deze krijgt, die bijna bipolair oogt.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.957
1.736
Pinkpop was volgens mij lange tijd (sinds ik jaarlijks ga in ieder geval):

1. Minstens 2 van de 3 headliners in het rock genre
2. Top down en conservatief programmeren
3. Elk uur maximaal 2 acts tegelijk (Main en Stage 4, afgewisseld met North en de tent)
4. Een uniek terrein/locatie (los van wat je er van vindt)
5. Gratis camping bij een weekendkaart die ca. 2x de prijs van een losse dagkaart betreft

In een relatief kort tijdsbestek zijn die Rock headliners wat meer losgelaten. Ofwel omwille van het aanbod in wat er tourt in juni, ofwel om een nieuwe bron aan bezoekers enthousiast te maken door iets vaker andere genres (Bieber, Robbie, Post Malone, Marshmello, Armin, P!nk, en Calvin Harris) als headliner te boeken. Datzelfde geldt voor de rest van het programma. Waar het eerder behoorlijk rock minded was, zien we dit genre iets afnemen ten faveure van andere genres. Dat heeft natuurlijk effect op je bezoekers. Wat potentiële nieuwe bezoekers aantrekt, kan andere bezoekers juist afstoten. En misschien is er meer vraag naar die andere genres, alleen is daar ook al meer aanbod voor, en kiezen mensen ervoor om die namen op andere plekken dan Pinkpop te gaan bekijken.
Daarnaast zijn ze nu die duidelijke verdeling van elk uur twee acts aan het loslaten. Persoonlijk vind ik dat ruk. Elk uur kon je kiezen voor act a, act b, of even relaxen/eten/verkennen. Nu moet je veel meer je route uitstippelen. "Ik kan 20 minuten dit meepakken, en daarna moet ik richting stage 4 om dat andere helemaal te zien. En als ik daar 5 minuten eerder vertrek, krijg ik de opening van dat op North nog mee".
Verder vind ik het terrein na het omdraaien van North en een heel stuk slechter geworden. Overal voelt het drukker (zeker als het goed vol is omdat ze zo nodig die capaciteit moesten opschroeven) Ik mis al 2 jaar die rondgang om North heen, ik vond de sfeer bij North mooier toen ie andersom staat, en ik vind de nieuwe locatie van de tent ruk. Alleen de kalm aan laan is afgelopen jaar verbeterd door hem naar het bredere deel te verplaatsen.
En de camping is nog wel gratis, maar je kunt al wel betalen voor een gegarandeerde plek op je favoriete camping. Dit hebben we al eerder bekritiseerd hier.

Al met al: ja ik voel ook dat het totale pakket me minder aanstaat. En dit jaar leidde dat er toe dat wij verder gingen kijken. We zijn echt niet definitief afgehaakt, maar waar we normaal zeiden " in eerste instantie wordt het Pinkpop" is het nu zo dat (het programma van) Pinkpop ons moet zien te overtuigen...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.038
6.078
ik denk idd dat er een poging gedaan wordt om "jongeren uit de randstad" te trekken... Dat past idd meer bij een lineup en festivalopzet als Lowlands of Pukkelpop. En Mojo houdt het bij Pinkpop vooral bij de 'makkelijke/bekende' namen van SkyRadio en Qmusic, waar de voor de muziekpurist likeble namen meer naar DTRH of op BKS te zien zijn. De oude garde zal zijn trekken meer gaan vinden bij Bospop, zie je ook dat Pinkpop steeds minder van de Classic acts neerzet.
Pinkpop is imo wel nog altijd een festival dat veelal moet hebben van "het concert van de dagheadliner" en ik denk dat je dat in de verkoop normaal merkt. De grote slagen van verkoopcijfers zitten bij de eerste uren/dagen, daarna sluimert de verkoop door... Die eerste uren verkoop zijn imo veelzeggend normaal.
 

JohndeBever

Campingartiest
12 okt 2023
62
56
Pinkpop heeft gewoon veel vaste gasten kwijtgespeeld de laatse jaren, kijk naar de animo op de socials, fora etc. Werchter en ook Pukkelpop hebben hun zaken gewoon goed op orde en weten wat de massa daar wil zien, dan verkoop je ook kaarten. Pinkpop wil een doelgroep trekken, maar die doelgroep wil niet naar Pinkpop (veelal jonge mensen lijkt het). Om dan toch de trouwe/vaste bezoeker te pleasen knallen ze er een aantal rocknamen door waardoor je een line up als deze krijgt, die bijna bipolair oogt.
Wat mij juist opviel is dat toen de eerste namen bekend werden postte PP dit ook op Tiktok. Uiteindelijk waren van de 127 reacties maar 3 die klaagde over de prijs en 3 die de line up slecht vinden. Op facebook zijn de reacties gemengd en op instagram zijn er vrij veel negatieve reacties. Als je kijkt naar de doelgroepen van deze apps wordt TikTok echt veel gebruikt door jongeren, baserend daarop lijkt de line up wel populairder onder de jongeren. Alleen de vraag of ze dit kunnen betalen
 

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
285
193
Acda & de Munnik is een act die men overal kan zien op de kleinere Nederlandse festivals. Logisch dat zij geen bezoekers trekken.
Precies. Even een vergelijking; Clouseau vult ook 12x!!!!!!!!!!!!!!!! het Sportpaleis. +/- 20.000 man per keer. Maar Werchter boekt ze lekker niet.
Die mensen gaan toch geen Werchter dag bezoeken voor zo'n act.

Ik vind dit wel een van de grootste verschillen met de 2 festivals. Werchter biedt meer voor ietsje minder geld. En dat geld lijkt me echt niet DE reden om wel of niet te gaan. €10-15 voor een ticket verschil, daar gaat het toch niet aan liggen? 1 frietje daar kost al net zoveel ondertussen . Dus het is gewoon het aanbod van Werchter wat sterker is.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.957
1.736
Dus het is gewoon het aanbod van Werchter wat sterker is.
Dit lezen we vaker hier, dat het aanbod sterker is. Dat denk ik zelf (in ieder geval dit jaar) ook hoor. Maar vergeet het niet in het perspectief te plaatsen dat je een festival met 66 namen vergelijkt met een festival met 100 namen. Dat is anderhalf keer zoveel, dus een aanzienlijk grotere kans dat je een langer rijtje namen kan opnoemen welke je tof vind...

Wel is de afstemming van de line-up per dag, per podium en per tijdslot dit jaar erg goed bij Werchter. Bij Pinkpop valt daar wellicht nog iets te winnen, al begint het natuurlijk nog steeds met WELKE 66 namen je boekt...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.038
6.078
... en dan is in de bovenkant van het affiche nog best overeenkomst met beide festivals

Kijk bijvoorbeeld naar Greta van Fleet, Yungblud, Avril, Nothing But Thieves en Royal Blood. Maar vind wel opvallend dat de overeenkomsten dit jaar veel minder zijn, dat idee heb ik. Er is duidelijk geshopt in een andere gang van de festivalacts winkel.
Nou is het imo wel zo dat hier vooral de mening van de forumleden voorbij komt die duidelijk minder in de richting van de door Pinkpop geboekte namen neigt. Wees nou eerlijk, de fans van een Louis Tomlinson of Calum Scott hoor je niet hier op het forum, toch?
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.655
814
... en dan is in de bovenkant van het affiche nog best overeenkomst met beide festivals

Kijk bijvoorbeeld naar Greta van Fleet, Yungblud, Avril, Nothing But Thieves en Royal Blood. Maar vind wel opvallend dat de overeenkomsten dit jaar veel minder zijn, dat idee heb ik. Er is duidelijk geshopt in een andere gang van de festivalacts winkel.
Nou is het imo wel zo dat hier vooral de mening van de forumleden voorbij komt die duidelijk minder in de richting van de door Pinkpop geboekte namen neigt. Wees nou eerlijk, de fans van een Louis Tomlinson of Calum Scott hoor je niet hier op het forum, toch?
Nee, maar precies die fans zie ik ook niet zo snel naar een festival als Pinkpop afreizen
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
174
80
Gewoon de slope line up op de donderdag op Werchter vind ik meer interessant dan de PP line up op de zaterdag in zijn geheel (wel persoonlijke smaak).

The Southern River Band
Kingfishr
Alice Merton
Dehd
Skindred
The Clockworks

En ik denk daar ligt een beetje het antwoord. Werchter heeft vele malen sterkere line up dan PP. Als ik een paar dagen voor veel geld (denk aan eten/drinken en alle randdingen eromheen) een festival gaan bezoeken (los van waar het is), dan is een keuze wel heel snel gemaakt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
De jeugd zal vast eerder naar een festival met meer randzaken en een leukere aankleding gaan. Pinkpop is toch wat ouderwets dan.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken