Pinkpop was volgens mij lange tijd (sinds ik jaarlijks ga in ieder geval):
1. Minstens 2 van de 3 headliners in het rock genre
2. Top down en conservatief programmeren
3. Elk uur maximaal 2 acts tegelijk (Main en Stage 4, afgewisseld met North en de tent)
4. Een uniek terrein/locatie (los van wat je er van vindt)
5. Gratis camping bij een weekendkaart die ca. 2x de prijs van een losse dagkaart betreft
In een relatief kort tijdsbestek zijn die Rock headliners wat meer losgelaten. Ofwel omwille van het aanbod in wat er tourt in juni, ofwel om een nieuwe bron aan bezoekers enthousiast te maken door iets vaker andere genres (Bieber, Robbie, Post Malone, Marshmello, Armin, P!nk, en Calvin Harris) als headliner te boeken. Datzelfde geldt voor de rest van het programma. Waar het eerder behoorlijk rock minded was, zien we dit genre iets afnemen ten faveure van andere genres. Dat heeft natuurlijk effect op je bezoekers. Wat potentiële nieuwe bezoekers aantrekt, kan andere bezoekers juist afstoten. En misschien is er meer vraag naar die andere genres, alleen is daar ook al meer aanbod voor, en kiezen mensen ervoor om die namen op andere plekken dan Pinkpop te gaan bekijken.
Daarnaast zijn ze nu die duidelijke verdeling van elk uur twee acts aan het loslaten. Persoonlijk vind ik dat ruk. Elk uur kon je kiezen voor act a, act b, of even relaxen/eten/verkennen. Nu moet je veel meer je route uitstippelen. "Ik kan 20 minuten dit meepakken, en daarna moet ik richting stage 4 om dat andere helemaal te zien. En als ik daar 5 minuten eerder vertrek, krijg ik de opening van dat op North nog mee".
Verder vind ik het terrein na het omdraaien van North en een heel stuk slechter geworden. Overal voelt het drukker (zeker als het goed vol is omdat ze zo nodig die capaciteit moesten opschroeven) Ik mis al 2 jaar die rondgang om North heen, ik vond de sfeer bij North mooier toen ie andersom staat, en ik vind de nieuwe locatie van de tent ruk. Alleen de kalm aan laan is afgelopen jaar verbeterd door hem naar het bredere deel te verplaatsen.
En de camping is nog wel gratis, maar je kunt al wel betalen voor een gegarandeerde plek op je favoriete camping. Dit hebben we al eerder bekritiseerd hier.
Al met al: ja ik voel ook dat het totale pakket me minder aanstaat. En dit jaar leidde dat er toe dat wij verder gingen kijken. We zijn echt niet definitief afgehaakt, maar waar we normaal zeiden " in eerste instantie wordt het Pinkpop" is het nu zo dat (het programma van) Pinkpop ons moet zien te overtuigen...