Pinkpop 2024

Jartz

Randprogramma
19 jun 2023
181
153
Pinkpop heeft het zichzelf ook wel erg moeilijk gemaakt door steeds weer terug te vallen op de Green Days, Foo Fighters, Coldplays, Kings of Leons, Pearl Jams etc. etc. Ze hadden heel prima de verfrissende kant op kunnen gaan door acts als The War On Drugs, Volbeat, Avenged Sevenfold, Gojira, Parkway Drive, Ghost, Bring Me The Horizon, Slipknot, Electric Callboy, Sabaton, Tool etc. etc. als headliner te boeken. Zeker na het wegvallen van Fortarock is er geen enkel groot metal- en rockgeoriënteerd festival meer.

Maar de keuze die de organisatie maakt is om in plaats daarvan in te zetten op acts als Justin Bieber, P!nk, Robbie Williams, Imagine Dragons, Armin van Buuren, Bruno Mars, Martin Garrix etc. etc. Ja, dan is het logisch dat je op een gegeven moment ook uitkomt bij de Sam Smiths, Froukjes en Calvin Harrissen van tegenwoordig.

Het valt me steeds vaker op dat een groot deel van de forumgebruikers een patent lijkt te hebben op het woord verfrissing, namelijk dat gitaren daar niet bij horen. Je kunt heel prima verfrissen met nieuwe rock- en metalheadliners. En dit zou veel meer recht doen aan de identiteit van Pinkpop.

Maar nu Pinkpop zijn identiteit heeft gewijzigd, is er in Nederland geen enkel festival meer dat zich nog focust op de stevige rock- en metalheadliners. Behalve de kleinere festivals die met alle geluk van de wereld misschien eens op 1 dag een Parkway Drive kunnen betalen.

Tijd dus dat men in Nijmegen de handschoen weer oppakt en een soort Graspop van Nederland uit de grond gaat stampen! En laat Pinkpop dan maar inderdaad aan de popprinsen en popprinsessen en alle popartiesten die zich niet als man of vrouw identificeren.
Mist inderdaad wel een Fortarock nu, waar je meerdere dikke acts op een dag had. Dynamo is ook wel leuk, maar die zijn al blij als ze een Clutch/Trivium/Megadeth op een dag kunnen zetten.
 

Jos

Randprogramma
16 mrt 2019
150
118
Denk dat het ook meer is dat bijna iedereen zijn/haar eerste festivalervaring op Pinkpop was. Idem voor mij en als ik dan kijk wat voor namen er toen stonden, namen die ik echt echt persé wou zien en het ga vergelijken met komend jaar dan is het logisch dat men gaat klagen. En ja, vorig jaar voor het eerst een ander meerdaags festival ontdekt en dat beviel uitstekend. Misschien ben ik Pinkpop wel ''ontgroeid'' en eis ik meer van een meerdaags festival. Hoe dan ook blijft Pinkpop bovenaan mijn lijstje staan waar ik kaarten voor wil kopen. Helaas word ik niet warm van deze line-up en ligt de keuze voor volgend jaar bij een ander festival. Toch zou ik er graag in 2025 weer bij zijn, ondanks dat er voor 26 jarigen op de andere grote festivals veel meer te beleven valt/betere line-up etc.
 

Rolo

Gouden Tip
5 nov 2015
379
106
Misschien heb ik het gemist in al die pagina's discussie tussen de jonge en 'oude' generatie.
Maar heeft Jimmy iets losgelaten over de headliner die aangekondigd zou worden? Ik zie namelijk niet een naam waardoor pas na start vvk RW deze namen gedropt worden.
 

Maria

Campingartiest
9 okt 2023
62
24
Dat zal het lastige zijn idd. Een grote groep trouwe fans hoopt natuurlijk jaarlijks op de Metallica's, Pearl Jam's en de gouwe ouwe namen. Maar goed dat soort bands kun je niet jaarlijks boeken en in de moderne muziek vind je nog weinig rock/metal acts die nog echt doorbreken in zulke genres, het is vooral meer pop-georiënteerde 'rock' die nu populair is.
Eens. Als Pinkpop duurzaam wil blijven en over 10 jaar ook nog succesvol wil zijn, zullen ze het festival inderdaad aantrekkelijk moeten houden voor jongere bezoekers. En die luisteren (helaas) steeds minder naar rock en veel meer naar pop / singer-songwriters / Nederlandstalig / hiphopachtige muziek. Ik denk dat PP een hele goede zet gedaan heeft met Ed Sheeran en Calvin Harris om die reden. Als ze daar nog een Dua Lipa aan toe hadden gevoegd ipv Calvin of Maneskin, denk ik dat het minder 'voor ieder wat wils' was geweest, en was het weer teveel pop geweest. Ik vind het wel verfrissend dat ze voor een dance act gekozen hebben.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.159
Maar wat is nu de kritiek precies? We zitten al jaren te zeuren dat er nieuwe headliners moeten komen, nu zijn er letterlijk 3 nieuwe headliners en dan is het weer niet goed. Ik snap niet waarom bepaalde mensen zich nog druk maken om Pinkpop, besef gewoon dat het jouw festival niet meer is.
De kritiek op dat Festileaksartikel gaat niet zo zeer om de headliners maar om dat er net gedaan wordt alsof dit een briljante vondst van Mojo en Pinkpop is om een frisse wind te laten waaien terwijl het eerder gewoon een kwestie van "het kan niet anders want er zijn geen grote oude rockbands beschikbaar" is.

Als Muse of PJ beschikbaar was geweest dan had Harris er niet gestaan denk ik.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Die begrijp ik niet. Omdat het boven de bar zit, is er toch bijna geen terrein verloren gegaan?
Of bedoel je dat het noord podium is omgedraaid? Ik betwijfel namelijk of dat speciaal gedaan is voor het skydeck, maar juist om meer veldruimte te creëren. De huidige indeling vind ik in elk geval minder prettig dan de oude indeling. Maar wat bedoel je met kleedjesmarkt en bedrukt gevoel?

Ik denk dat het idee van het deck destijds is gepitched, en dat een van de kritiekpunten was dat er in de oude indeling geen goede plek was om zo'n ding te rechtvaardigen, omdat je, waar je hem ook neer zou zetten, je altijd maar één podium zou kunnen zien. Daar komt dan nog bij dat hij natuurlijk een beetje aan de kant moet staan, want hoe pontificaler je hem op het terrein zet, hoe meer je ermee blokkeert. Dus ja, ik denk dat het draaien van het Noord podium een gevolg is van het skydeck. Het gevolg is dat de overgrote massa zich op het veld bevindt. Massa voor Noord, massa voor Zuid, en massa er tussenin, die ik even heel denigrerend kleedjesmarkt noem, refererend aan de picknickers die zich daar nestelen en om het uur alleen maar hoeven om te draaien. Daardoor is dat veld nu overvol, waardoor oversteken vervelend is geworden, waar dat eerst nog makkelijk kon in de bovenbocht waar nu het noordpodium staat. Ik moet me echt door de massa heen wringen om van links naar rechts te komen. Dat bedrukte gevoel bedoel ik...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.159
Het valt me steeds vaker op dat een groot deel van de forumgebruikers een patent lijkt te hebben op het woord verfrissing, namelijk dat gitaren daar niet bij horen. Je kunt heel prima verfrissen met nieuwe rock- en metalheadliners.
Maneskin is een nieuwe rockheadliner.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.023
3.706
Vorig jaar kwamen ze na de eerste namen wel nog met leuke kleine namen als Altin Gun, The Big Moon en Zwangere Guy. Een klein beetje hoop mag je wel houden op wat afwisseling tussen de singer/songwriters dus. Ik vind trouwens dat Pendulum, Polyphia en Jane's Addiction gewoon fijne namen zijn. Ik zou daarnaast Ed Sheeran echt wel eens willen zien en als ik er ben ook Calvin Harris en Hozier. Nogmaals, goed voor de doelgroep anno 2023.
 

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
285
193
29-juni Smashing Pumpkins en Interpol naar Ahoy.
Dat zouden mooie namen geweest zijn voor wat tegendruk t.o.v. de Singer-Songwriters.
En het is niet zo dat ze enkel eigen optredens doen, ze staan namelijk ook op diverse festivals.

Ouderwets? Misschien wel. maar dat is wel wat er mist aan deze line-up lijkt mij.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.233
4.505
Vorig jaar kwamen ze na de eerste namen wel nog met leuke kleine namen als Altin Gun, The Big Moon en Zwangere Guy. Een klein beetje hoop mag je wel houden op wat afwisseling tussen de singer/songwriters dus. Ik vind trouwens dat Pendulum, Polyphia en Jane's Addiction gewoon fijne namen zijn. Ik zou daarnaast Ed Sheeran echt wel eens willen zien en als ik er ben ook Calvin Harris en Hozier. Nogmaals, goed voor de doelgroep anno 2023.
Het scheelt dat er nog flink wat Stage 4 namen bekend worden gemaakt. Daar zitten vaak wel wat interessante namen tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maria

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
698
636
Hier is een idee:
Al wie het een goede affiche vindt, die koopt een kaartje.
Al wie niet kan leven met de rommel, die koopt geen kaartje.
Rond 20 juni weten we dan of Pinkpop 2024 geslaagd is.

Onthoud wel: Als Pinkpop heavy bands gaat booken, dan gaan ze bij Live Nation BE en Graspop klagen dat te veel rock en metalfans naar Pinkpop trekken.
Jullie zijn nogal vrij aanwezig en we gaan dat vrij snel merken als er enkele duizenden missen.

Als je kijkt wat er allemaal in Nederland staat eind mei en juni, dan hebben ze connecties genoeg om een pak grote rock en metalbands te zetten op Pinkpop.
 

Sven-j

Randprogramma
2 nov 2023
138
71
Opvallend dat zoveel mensen hier een nieuwe variant van Fortarock oppert. Dat festival is niet voor niets opgehouden te bestaan. Daar was niet genoeg markt voor, blijkbaar. Ik denk persoonlijk dat Graspop dat gat prima opvult, ook nog eens niet zo ver van de Nederlandse grens.

Grootste probleem van dit alles is dat Mojo ontiegelijk veel (al dan niet op verzoek van de artiesten zelf, dat weten we niet), los programmeert.
Allemaal losse shows.. Zo'n Smashing Pumpkins en Interpol hadden prima in deze line up gepast. Nu een losse show waar weer 15.000 kaarten voor moeten worden verkocht. Lenny Kravitz in de Ziggodome, Scorpions in de Ziggo Dome.. Ik vraag me af wanneer die bubbel barst, maarja, zolang Ticketmaster Klarna aanbiedt om kaartjes te betalen zal het allemaal wel meevallen. De jeugd ziet het vanzelf wel, als de incassobrieven op de mat vallen omdat ze weer eens te laat zijn met betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EastRocks

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.863
1.792
Zo'n Smashing Pumpkins en Interpol hadden prima in deze line up gepast. Nu een losse show waar weer 15.000 kaarten voor moeten worden verkocht. Lenny Kravitz in de Ziggodome, Scorpions in de Ziggo Dome.. Ik vraag me af wanneer die bubbel barst, maarja, zolang Ticketmaster Klarna aanbiedt om kaartjes te betalen zal het allemaal wel meevallen. De jeugd ziet het vanzelf wel, als de incassobrieven op de mat vallen omdat ze weer eens te laat zijn met betalen.
Denk dat er in dit geval weinig jeugd naar die concerten gaat. Het aandeel van Klarna valt denk ik ook allezins mee (ook bij andere concerten).
 

CrewOnTour

Playlistbediener
20 nov 2023
6
1
Overigens zou ik wel een lans willen breken voor WIES. Waar ik ze op BKS iets te rammelend vond (lees: matig), hebben ze met hun tweede plaat een prima Nederlandstalig popalbum gemaakt. Afgelopen vrijdag was ik eens gaan kijken bij de bijbehorende tour en vooral de rustigere nummers, zoals De Dag Is Hier Begonnen en Venus, zijn live erg sterk. Bovendien spreekt het een opvallend jong publiek aan. Die mogen best weer terugkeren op Pinkpop, waar deze band in NL ook het beste past imo.
Wies heb ik ook getipt. En eigenlijk verwacht ik ze ook wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: LIBOH

CrewOnTour

Playlistbediener
20 nov 2023
6
1
Eigenlijk verwacht ik nog wel een pakkende naam, schema van Scorpions en Extreme (die ook op Graspop staan) past daarin prima.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.193
7.440
Scorpions is typisch zo'n band die alleen langs komt als ze bovenaan de dag staan. Die komen niet voor minder dan headliner.
Is daarnaast thematisch natuurlijk helemaal geen pinkpop band. moet je ook echt niet willen zo'n bejaarden groepje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joris en Timmetje

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.513
3.007
Zijn er ook nog grote artiesten die in Nederland niet een eigen show hebben staan? Word een beetje moe van die versnippering op deze manier.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken