Mijn Pinkpop 2024
Vrijdag…
Het was dit jaar veelvoudig de weersvoorspellingen in de gaten houden. Daarnaast waren de weergoden vooraf aan Pinkpop niet goedgezind voor Landgraaf. Een enorme bui van dinsdag op woensdag had de grond van de parkeerterreinen, de camping terreinen en het festivalterrein verzadigd. De vrijdag begon voor mij dus ook zeker met poncho's klaarleggen. Tegen 10:30 vertrokken met de fiets naar Pinkpop. Bij de poort aangekomen, was vanuit het terrein de soundcheck van Keane te horen. Voor de poort was het nog niet heel druk, deze ging overigens pas open om 11:20 (later dan verwacht). Bij binnenkomst meteen door naar de Amnesty stand, voor het 2024 hoedje. Waarna de eerste munten en een rondje terrein lopen. Vervolgens oordopjes in en klaarstaan in de tent voor de opening 12:00, door Jiri11. Leuke Limburgse rapper. Maar na een klein kwartier wel langzaam richting Stage 4, voor de band Kawala. Leuk bandje en kon me het hele optreden wel bevallen. Hierna door naar de tent voor Skindred, stevige rock. Ineens werd het drukker in de tent en kwamen er mensen met natte poncho's binnen. Buiten een gordijn van regen langs de tent! Skindred wist me uitstekend te boeien om in de tent te blijven. Bij buitenkomst van de tent stond er heel veel water, de tent was omgedoopt in Tenttanic! Poncho was dat moment niet meer nodig, even mij Noord podium gaan staan voor Cian Ducrot, onder genot van een broodje Mexicano.
Bekijk bijlage 9577
Waarna ik met een vaag doorkomend zonnetje bij Zuid podium ging staan in voorvak voor Acda en de Munnik. Dit was een meezingers festijn. Hierna een kort bezoek bij Stage 4 voor Nieve Ella, maar was niet echt onder de indruk. Ging me vooral om om dat moment Baby Metal te vermijden. Wel tijdig, inmiddels gekleed in poncho, naar Zuid podium voor Yungblud! Fantastisch, voor wie deze gast niet kent, voor de oude generatie denk aan Billie Idol, jong en talentvol. Hierna door naar mijn must see voor deze dag, Nathaniel Rateliff die vorig jaar zijn tour afzegde. Een volgepakte tent viel voor zijn voeten. Zijn klanken van Folk, Soul en gospel betoverde de tent. Toppunt S.O.B.!
Bekijk bijlage 9578
Hierna door naar het voorval van Noord podium, klaar staan voor Keane. Keane wist de regen weg te spelen en bracht een regenboog boven Megaland. Maar ook Keane liet met de 4de keer Pinkpop wederom zien dat de Pinkpoppers hen in de harten hadden gesloten. Doordat het zo rustig was op het terrein met nog geen 40.000 was het heel makkelijk overal vooraan te komen deze dag. Zelfs van voorvak bij Noord afsluiter Keane naar voorvak bij Zuid voor headliner Måneskin was geen enkel probleem. Måneskin rockte vervolgens eigenzinnig Pinkpop vrijdag tot een einde. Het flamboyante gezelschap weet wel hoe een publiek moet pleasen en pakt dat keihard beet! Headliner voor de toekomst, maar wellicht kwam deze regenachtige Pinkpop vrijdag net een jaar te vroeg….
Bekijk bijlage 9579
Zaterdag…
Zaterdag was de dag met m'n dochter, haar eerste Pinkpop(-dag). De organisatie had goed werk verricht door met nachtwerk het terrein te voorzien van Olifantengras (stro), waarmee een bedje gecreëerd werd over de modderige gras weide van Megaland. We starten vooraan bij Joost. Maar, we waren niet bepaald onder de indruk. Zijn toen al snel een Pinkpop hoedje gaan kopen voor dochterlief. Waarna Douwe Bob op Noord ging beginnen. Heerlijk optreden waar langzaam de zon meer en meer door de wolken piepte. Hierna bij Analogues een plekje gezocht, een collectief Nederlandse artiesten dat integraal Beatles op Pinkpop bracht. Het publiek reageerde er tammer op dan ik verwacht had.
Bekijk bijlage 9582
We stonden op een mooie afstand van het Noord podium voor Corey Taylor. De Slipknot en Stone Sour zanger kwam ook met solo werk en maakte daar een mooie mix van in zijn set. Toppunt voor mij was Through Glass, waarbij een brok in de keel niet meer onderdrukt kon worden! Waanzinnig nummer! Hierna een kort bezoek bij Lottery Winners op Stage 4, waarna voldoende tijd was om richting de tent te gaan. Rock act Against the Current overdonderende de tent. Zangeres Chrissy Costanza bracht energieke Pop en Punk. Hierna kregen we maar heel weinig mee van One Directioner Louis Tomlinson…
Bekijk bijlage 9581
Maar wel weer ruim optijd in de tent voor Lauren Spencer Smith. Aanstekelijke Canadese Pop zangeres. Uitgegroeid van YouTube ster naar aankomende Pop koningin. Ik geloof dat de uitpuilende tent woord voor woord elke nummer mee zong! Was zeker 1 van de toppunten van de zaterdag. Omdat we Nothing But Thieves goed wilde mee krijgen, vanuit voorvak gekozen. Plek gezocht midden in het voorvak. Dicht bij Connor Mason, die met zijn subliem stemgeluid een meerwaarde was voor deze zaterdag. Deze band heeft een band met het Pinkpop publiek dat uit hun handen eet als tamme geitjes. Conor legt nog even kort de show stil door een onwelwording in het publiek, maar pakt de draad ook buitengewoon weer op als alle signalen op thumbs up springen! Conor Mason’s stem en zijn mannen waren in topvorm. Nothing But Thieves absoluut het toppunt van het weekend! Uiteindelijk na een paar nummers van Calvin Harris was de dag voor ons wel om… Bedtijd!
Bekijk bijlage 9580
Zondag…
Bekijk bijlage 9586
De laatste dag vroeg voor de poort en wederom ging deze pas weer na 11:20 open. Ik positioneerde me bij Zuid podium en was verbaasd dat er maar weinig mensen voor Ilse DeLange kwamen, waardoor een korte blik op het tijdschema verraden dat het toch wat te vroeg voor me was, ze zou namelijk op Noord podium komen? Nog snel die kant op, Ilse was zo’n opener die je wakker schud op zachte en vriendelijk wijze. Als ze binnenkort in een zaaltje in de buurt komt vraagt dat wel om herhaling. Hierna een gedeelte mee gekregen van Meute, maar absoluut niet mijn soort hoempapa en fanfare polka. Meende bij Loreen wel iets te kunnen verwachten, maar de 2 voudig songfestival winnaar maakte iets minder indruk dan verwacht. Wel heerlijk stemgeluid, absoluut. Davina Michelle verhoogde het dames gehalte van de zondag vroege middag. Met de bekende radiohitjes kon ze het Pinkpop publiek goed boeien.
Bekijk bijlage 9585
Wel tijdig richting de tent voor The Interrupters. De LA ska punk van zangeres Aimee Interrupter vermaakte de tent uitstekend met klanken die doen denken aan klassiekers als Rancid of The Specials. Over een paar jaar op prominenter podium aub Pinkpop? Door The Interrupters geheel mee te pakken wel te laat bij Greta van Fleet. Mede door toiletbezoek en aanloop tijd door het inmiddels uitverkocht Pinkpop zondag veld, slecht de laatste 20 minuten van Greta van Fleet kunnen mee pakken in de inmiddels redelijk brandende zon. Plekje vinden op afstandje voor Limp Bizkit. Je kan zeggen dat ze na al die jaren nog altijd hetzelfde kunstje opvoeren. Maar toch flikken ze dat weer. Met het Pinkpop veld inmiddels afgevuld bulderen ze hun classics door de mee deinende menigte. De menigte die ook getuige is van Ed Sheeran die Behind Blue Eyes (de Fred Durst cover van The Who) mee komt zingen. Van redelijke afstand vervolgens een klein beetje proberen te genieten van Hozier. Maar Hozier voelde een beetje als tegenvaller na Limp Bizkit. Ook hier kwam Ed Sheeran ineens het podium op… Me vervolgens laten overhalen om Sam Smith te kijken. Ik geeft toe, het is en blijft absoluut niet mijn cup of tea, maar zeker een zeer goede zanger met een gevoel voor entertainment. Dan eindelijk Ed Sheeran (solo)...
Bekijk bijlage 9583
Het blijft mooi om te zien hoe hij in zijn eentje met gitaar en loop-pedaal zijn grootste hits over Pinkpop pompt. Pinkpop laat deze stadion headliner de laatste loodjes uit het festival duwen van dit weekend, met de ene hit na de andere radioknaller… Pinkpop tot volgend jaar, ben ik er zeker en vast weer bij!
Bekijk bijlage 9584