interessant stukje (met typevouten) over hoe Lowlands tegen de "headliners" aan kijkt tov hoofdact Pinkpop...
je zou hieruit kunnen concluderen dat de Lowlands-hoofdacts niet meer gezien kunnen worden als headliners voor Pinkpop.
Ik ga dan toch ook weer iets anders tegen Billie Eilish aankijken voor Pinkpop, althans ziet Mojo/Pinkpop haar ook meer als 'te klein' voor de afsluiter-status?
lees hier het hele artikel :
https://amsterdamtime.com/lowlands-doet-het-dit-jaar-zonder-headliner/122380/
enkele fragmenten :
Bijna geruisloos is een bekend fenomeen van de Lowlands-agenda verdwenen: de headliner. De ‘grote naam’, de smaakmaker die het hoofdpodium mocht afsluiten. De naam die een pageant zijn signatuur geeft, waar festivalgangers vooraf over speculeren en die worden beschouwd als aanjagers van de kaartverkoop. Vanaf dit jaar is er een nieuwe aanpak. Lowlands-woordvoerder Bente Bollmann zegt dat het idee van een duidelijke hoofdact „is losgelaten”. Er zijn populaire artiesten als afsluiter geboekt, maar het publiek beslist zelf wie het werkelijk als hoofdact beschouwt, aldus Bollmann.
Door de versnippering van de afgelopen jaren (dankzij sociale media heeft iedereen zijn eigen held) is de poule van ondubbelzinnige grote namen de laatste tien jaar nauwelijks gegroeid. En tegelijkertijd nam het aantal festivals toe. Zo werd de competitie om een handvol sterren zo groot, en zijn de gages zo hoog, dat sommige festivals besloten dat een ander soort act die ereplaats zou vervullen.
Maar juist nu deze mijlpaal bereikt is, geeft Lowlands-organisatie een andere invulling aan het begrip ‘hoofdact’. Bollmann onderschrijft het belang van de vrouwelijke afsluiters, maar zegt dat de festivalgangers nu zelf mogen kiezen wie ze tot hoofdact uitroepen. En dat die act niet als afsluiter hoeft te spelen, het kan ook op een ander second.
Als voorbeeld noemt hij het optreden van Goldband vorig jaar, toen de Haagse groep om twee uur ’s middags hun woeste bravoure van het podium liet vonken, ver buiten de tent tot aan het samengepakte publiek op de uithoeken van het veld. Ook Billie Eilish, die vroeg op de dag, in 2019 haar Nederlandse festivaldebuut maakte en glorieus werd onthaald door 35.000 mensen, kun je beschouwen als democratisch gekozen ‘hoofdact’.
Voor bijvoorbeeld Pinkpop geldt die democratische aanpak niet, zegt Bollmann, nee dat programma heeft een andere opbouw. Er is bovendien één groot veld waar nagenoeg iedereen samenkomt voor de afsluiter. Zo heeft de festivalwereld een fluctuerende ‘hoofdact-conjunctuur’. Het fenomeen was nauwelijks belangrijk tot ongeveer 2010, werd daarna als essentieel beschouwd, en weegt nu weer minder zwaar.