Pinkpop 2024

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
240
541
Ik ben er nog niet geweest, maar een festival als Hellfest of GMM, dat veel van dit soort acts heeft, zit toch ook met het probleem dat het overgrote deel van hun line-up in de volle zon speelt? Hoe lossen die dit dan doorgaans op? Of is het daar ook een structureel probleem voor sommigen?

Veel shows hebben naar mijn mening helemaal geen gekke productie nodig. De muziek en hoe de band het podium overstuitert is genoeg. Veel bands hebben alleen een vlag nodig en klaar is kees.
Grotere bands als Amon Amarth zetten een half vikingschip op het podium, dan is wat vuur erbij in de schemering ook al helemaal prima.
De (sub)headliners kunnem vervolgens in het donker allout gaan.
Wat ik nog vergeet overigens: GMM heeft bijv. ook 2 overdekte stages. Daar kan de eerste act om 12u al met hele lauwe visuals aan de slag, want binnen toch donker genoeg.

Verder ben ik overigens geen fan van tot heel laat programmeren. Festival wat om 0000/0030 eindigt is toch prima, kunnen de mensen die willen slapen ook wat rust pakken. Niet alles hoeft altijd maar tot 0500 door te gaan. Ga dan lekker naar Lowlands of een Spaans festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257, neus en daily

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.600
4.345
WT zou ook prima als headliner van de tent kunnen werken. In het verleden hebben wel vaker iets grotere namen in de tent gestaan. Vond ik afgelopen jaar overigens wel wat magertjes (hoewel ik 10x liever Warpaint en Altin Gün dan WT zie en hoor).
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd, elo en Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.344
6.568
WT zou ook prima als headliner van de tent kunnen werken. In het verleden hebben wel vaker iets grotere namen in de tent gestaan. Vond ik afgelopen jaar overigens wel wat magertjes (hoewel ik 10x liever Warpaint en Altin Gün dan WT zie en hoor).
WT is wel een pak groter dan de acts die laatste jaren de tent afsloten? toch...
zijn toch gewoon een mainstage of minstens Noord act.

eens zien of ze evenals in 2018 de post van de Pinkpop Gouden tip voor 2024 weer delen op de eigen sociale media ;)
ik was destijds ook in de veronderstelling dat ze op Pinkpop 2019 zouden staan, op het moment dat ze de post van de Gouden Tip deelde op eigen sociale media hadden ze nog ook nog een perfect gat in de planning voor Pinkpop 2019, tussen de gig van Rockfest Finland (8 juni)en Greenfield Zwitserland (15 juni)...
uiteindelijk werden ze headliner ParkCity Live Heerlen, dat gat tijdens Pinkpop tussen 8 juni en 15 juni 2019 is nooit opgevuld in hun The Resist tour fyi...

zie hier, screenshot november 2018 :
Screen-Shot-2018-11-27-at-14.43.14.png
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.600
4.345
WT is wel een pak groter dan de acts die laatste jaren de tent afsloten? toch...

De laatste jaren zijn de afsluiters van de tent inderdaad geen grote namen, maar dat is eerder wel iets meer geweest. Paul Kalkbrenner, Alt-J, Netsky, Roisin Murphy, Porcupine Tree (toen op hun hoogtepunt), Tool.
De tent leent zich ideaal voor toffe producties, maar heeft uiteraard een beperkte capaciteit.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.344
6.568
Pinkpop 2024:

Paul Mc Cartney - Dua Lipa - Green Day
als ik de sociale media van Green Day er bij pak... schreeuwt dat om 30 jaar Dookie
deluxe anniversary editions van het 1994 succes album komt 29 september fyi (dat is op tijd voor gig aankondigingen in oktober bijvoorbeeld)

en dan te bedenken vroeg in 2024 een nieuw album, ik zeg: EU festival tour incoming!
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.305
4.474
….

Verder ben ik overigens geen fan van tot heel laat programmeren. Festival wat om 0000/0030 eindigt is toch prima, kunnen de mensen die willen slapen ook wat rust pakken. Niet alles hoeft altijd maar tot 0500 door te gaan. Ga dan lekker naar Lowlands of een Spaans festival.

Tussen om middernacht stoppen of doorgaan totdat de zon op komt, zit nog wel wat ruimte.

En slapen? Kom op het is een festival. Slapen doe je thuis maar. 😘
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.123
8.244
Nightwish overdag was al dramatisch, die wens je een mooie plek in de nacht toe toch?

Maar Within Temptation op dat tijdslot zou al helemaal een schande zijn. Mag wel op z’n minst goed in de avond
 
  • Winning
  • Haha
Waarderingen: brutus257 en Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.344
6.568
Nightwish overdag was al dramatisch, die wens je een mooie plek in de nacht toe toch?
ik geloof dat Donnie de vrijdag van Pinkpop 2022 al in de Desperados feesttent stond om 01:15-02:00 van de campingtainment, die plek was helaas al bezet ;)
 

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
460
399
Op de zaterdag een band als WH van 00.15-01.30 op de main en tegelijk in de tent een DJ-act, zou mij tof lijken :)

Misschien wat jammer voor de dagjesmensen die met OV komen, aan de andere kant een mooie aansporing om er een weekend van te maken
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.876
3.876
Op de zaterdag een band als WH van 00.15-01.30 op de main en tegelijk in de tent een DJ-act, zou mij tof lijken :)

Misschien wat jammer voor de dagjesmensen die met OV komen, aan de andere kant een mooie aansporing om er een weekend van te maken
Within Hemptation?
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.273
2.603
Ik snap de discussie van de acts in het zonlicht wel. Veel acts kosten wat omdat ze ook een gave productie meenemen. Het probleem is dat Pinkpop drie stages heeft die buiten zijn. Pukkelpop, lowlands , SZiget en rock Werchter hebben dat allemaal niet zo. Maak van de north stage een grote tent en het is al iets meer opgelost maar ik vraag me af of je dat zou willen. Je hebt dan misschien te maken met volle tenten en je mist de acts hierdoor (door rode kruizen).

Ik denk dat het dus allebei voor en nadelen heeft. Zelf vind ik het gewoon jammer als ik een leuke act in het daglicht zie , de show kan hierdoor minder goed uitpakken dan de bedoeling is. Ik kan alleen Pinkpop niet de schuld hiervoor geven. Is gewoon een kwestie van pech hebben denk ik.

Een act die in het donker wilt spelen lijkt me dan weer lastig. Het is logisch en altijd zo geweest bij alle festivals dat de grootste acts afsluiten of laat geprogrammeerd staan. Dat zal geen enkel festival gaan omgooien.

Verder verwacht ik nog steeds Paul Mc Cartney - Dua Lipa - Green Day op Pinkpop. Lekker basic , niet mega vernieuwend maar toch typisch Pinkpop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassie78

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.825
6.560
Ik snap de discussie van de acts in het zonlicht wel. Veel acts kosten wat omdat ze ook een gave productie meenemen. Het probleem is dat Pinkpop drie stages heeft die buiten zijn. Pukkelpop, lowlands , SZiget en rock Werchter hebben dat allemaal niet zo. Maak van de north stage een grote tent en het is al iets meer opgelost maar ik vraag me af of je dat zou willen. Je hebt dan misschien te maken met volle tenten en je mist de acts hierdoor (door rode kruizen).

Ik denk dat het dus allebei voor en nadelen heeft. Zelf vind ik het gewoon jammer als ik een leuke act in het daglicht zie , de show kan hierdoor minder goed uitpakken dan de bedoeling is. Ik kan alleen Pinkpop niet de schuld hiervoor geven. Is gewoon een kwestie van pech hebben denk ik.

Een act die in het donker wilt spelen lijkt me dan weer lastig. Het is logisch en altijd zo geweest bij alle festivals dat de grootste acts afsluiten of laat geprogrammeerd staan. Dat zal geen enkel festival gaan omgooien.

Verder verwacht ik nog steeds Paul Mc Cartney - Dua Lipa - Green Day op Pinkpop. Lekker basic , niet mega vernieuwend maar toch typisch Pinkpop.
Zal McCartney weer festivals gaan doen na Glastonbury? Dat lijkt me een perfecte festivalafsluiter voor hem.

Ik zie die eigenlijk alleen nog eigen shows doen nu.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.273
2.603
Zal McCartney weer festivals gaan doen na Glastonbury? Dat lijkt me een perfecte festivalafsluiter voor hem.

Ik zie die eigenlijk alleen nog eigen shows doen nu.
Ja kan. Maar waar? Ik zie hem niet op Bospop is te klein voor hem. Maar zie hem dan ook weer niet een Goffertpark of los Megaland event uitverkopen. Misschien drie keer de Ziggo?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.344
6.568
interessant stukje (met typevouten) over hoe Lowlands tegen de "headliners" aan kijkt tov hoofdact Pinkpop...
je zou hieruit kunnen concluderen dat de Lowlands-hoofdacts niet meer gezien kunnen worden als headliners voor Pinkpop.
Ik ga dan toch ook weer iets anders tegen Billie Eilish aankijken voor Pinkpop, althans ziet Mojo/Pinkpop haar ook meer als 'te klein' voor de afsluiter-status?

lees hier het hele artikel :
https://amsterdamtime.com/lowlands-doet-het-dit-jaar-zonder-headliner/122380/


enkele fragmenten :

Bijna geruisloos is een bekend fenomeen van de Lowlands-agenda verdwenen: de headliner. De ‘grote naam’, de smaakmaker die het hoofdpodium mocht afsluiten. De naam die een pageant zijn signatuur geeft, waar festivalgangers vooraf over speculeren en die worden beschouwd als aanjagers van de kaartverkoop. Vanaf dit jaar is er een nieuwe aanpak. Lowlands-woordvoerder Bente Bollmann zegt dat het idee van een duidelijke hoofdact „is losgelaten”. Er zijn populaire artiesten als afsluiter geboekt, maar het publiek beslist zelf wie het werkelijk als hoofdact beschouwt, aldus Bollmann.

Door de versnippering van de afgelopen jaren (dankzij sociale media heeft iedereen zijn eigen held) is de poule van ondubbelzinnige grote namen de laatste tien jaar nauwelijks gegroeid. En tegelijkertijd nam het aantal festivals toe. Zo werd de competitie om een handvol sterren zo groot, en zijn de gages zo hoog, dat sommige festivals besloten dat een ander soort act die ereplaats zou vervullen.

Maar juist nu deze mijlpaal bereikt is, geeft Lowlands-organisatie een andere invulling aan het begrip ‘hoofdact’. Bollmann onderschrijft het belang van de vrouwelijke afsluiters, maar zegt dat de festivalgangers nu zelf mogen kiezen wie ze tot hoofdact uitroepen. En dat die act niet als afsluiter hoeft te spelen, het kan ook op een ander second.

Als voorbeeld noemt hij het optreden van Goldband vorig jaar, toen de Haagse groep om twee uur ’s middags hun woeste bravoure van het podium liet vonken, ver buiten de tent tot aan het samengepakte publiek op de uithoeken van het veld. Ook Billie Eilish, die vroeg op de dag, in 2019 haar Nederlandse festivaldebuut maakte en glorieus werd onthaald door 35.000 mensen, kun je beschouwen als democratisch gekozen ‘hoofdact’.

Voor bijvoorbeeld Pinkpop geldt die democratische aanpak niet, zegt Bollmann, nee dat programma heeft een andere opbouw. Er is bovendien één groot veld waar nagenoeg iedereen samenkomt voor de afsluiter. Zo heeft de festivalwereld een fluctuerende ‘hoofdact-conjunctuur’. Het fenomeen was nauwelijks belangrijk tot ongeveer 2010, werd daarna als essentieel beschouwd, en weegt nu weer minder zwaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.065
1.932
Toch even opgezocht:

Pinkpop zit in het 3e weekend van juni. Dat is nou net de periode dat het het langst licht blijft. Ik vond net een zonsondergangschema via google, en ik vergeleek Pinkpop en Lowlands maar eens met elkaar:

Zonsondergang 16/17/18 juni regio Maastricht (Pinkpop 2023): 21:53 uur
Zonsondergang 18/19/20 augustus regio Lelystad (Lowlands 2023): 20:56 uur

Dat is gewoon een uur verschil binnen het tijdvak 20:45 - 22:00. Dat scheelt dus op 3 festivaldagen 6 acts (2 per dag gedurende dit tijdslot) die in het donker i.p.v. in de schemer spelen, en dus ook 6 acts die bij daglicht i.p.v. in de schemer spelen. Natuurlijk ook een factor waar ze weinig aan kunnen doen, tenzij ze heel rigoureus hun festival naar een andere periode in het jaar verplaatsen.

Wat natuurlijk wel kan (en wat we hier ook al vele malen besproken hebben) is dat er een andere act TIJDENS de headliner speelt. Die heeft namelijk automatisch een tijdslot in het donker te pakken, of hij nou in de tent staat of buiten, waar het na 21:45 donker wordt...
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.416
4.797
interessant stukje (met typevouten) over hoe Lowlands tegen de "headliners" aan kijkt tov hoofdact Pinkpop...
je zou hieruit kunnen concluderen dat de Lowlands-hoofdacts niet meer gezien kunnen worden als headliners voor Pinkpop.
Ik ga dan toch ook weer iets anders tegen Billie Eilish aankijken voor Pinkpop, althans ziet Mojo/Pinkpop haar ook meer als 'te klein' voor de afsluiter-status?

lees hier het hele artikel :
https://amsterdamtime.com/lowlands-doet-het-dit-jaar-zonder-headliner/122380/


enkele fragmenten :

Bijna geruisloos is een bekend fenomeen van de Lowlands-agenda verdwenen: de headliner. De ‘grote naam’, de smaakmaker die het hoofdpodium mocht afsluiten. De naam die een pageant zijn signatuur geeft, waar festivalgangers vooraf over speculeren en die worden beschouwd als aanjagers van de kaartverkoop. Vanaf dit jaar is er een nieuwe aanpak. Lowlands-woordvoerder Bente Bollmann zegt dat het idee van een duidelijke hoofdact „is losgelaten”. Er zijn populaire artiesten als afsluiter geboekt, maar het publiek beslist zelf wie het werkelijk als hoofdact beschouwt, aldus Bollmann.

Door de versnippering van de afgelopen jaren (dankzij sociale media heeft iedereen zijn eigen held) is de poule van ondubbelzinnige grote namen de laatste tien jaar nauwelijks gegroeid. En tegelijkertijd nam het aantal festivals toe. Zo werd de competitie om een handvol sterren zo groot, en zijn de gages zo hoog, dat sommige festivals besloten dat een ander soort act die ereplaats zou vervullen.

Maar juist nu deze mijlpaal bereikt is, geeft Lowlands-organisatie een andere invulling aan het begrip ‘hoofdact’. Bollmann onderschrijft het belang van de vrouwelijke afsluiters, maar zegt dat de festivalgangers nu zelf mogen kiezen wie ze tot hoofdact uitroepen. En dat die act niet als afsluiter hoeft te spelen, het kan ook op een ander second.

Als voorbeeld noemt hij het optreden van Goldband vorig jaar, toen de Haagse groep om twee uur ’s middags hun woeste bravoure van het podium liet vonken, ver buiten de tent tot aan het samengepakte publiek op de uithoeken van het veld. Ook Billie Eilish, die vroeg op de dag, in 2019 haar Nederlandse festivaldebuut maakte en glorieus werd onthaald door 35.000 mensen, kun je beschouwen als democratisch gekozen ‘hoofdact’.

Voor bijvoorbeeld Pinkpop geldt die democratische aanpak niet, zegt Bollmann, nee dat programma heeft een andere opbouw. Er is bovendien één groot veld waar nagenoeg iedereen samenkomt voor de afsluiter. Zo heeft de festivalwereld een fluctuerende ‘hoofdact-conjunctuur’. Het fenomeen was nauwelijks belangrijk tot ongeveer 2010, werd daarna als essentieel beschouwd, en weegt nu weer minder zwaar.
Dit betekent toch vooral dat Lowlands ook prima uit de voeten kan zonder één specifieke grote naam op het eind en niet zo zeer dat Billie Eilish (en FATM) geen grote namen zijn. Billie Eilish is natuurlijk gewoon een headliner op Pinkpop.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken