Pinkpop 2024

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
467
813
Ik denk dat dit inderdaad onderdeel is van t "probleem", dat festivals zoals Sziget, Lowlands, en DTRH wel een volledig, hipper, programma bieden.

Het voelt nu alsof Pinkpop 50% op nostalgie en 50% op moderne popmuziek boekt, en daarmee net buiten de boot valt voor beide doelgroepen. Te poppy en jong voor de oude rockers, en teveel gedateerde rockbands en geen randprogramma voor de jonge mensen.
Ik denk dat dit echt de belangrijkste reden is dat het niet uitverkoopt. Als je van rock houdt ga je met deze line-up niet zo snel naar Pinkpop. Als je van hippe trending artiesten houd, ga je met deze line-up ook niet zo snel naar Pinkpop en als je van wat meer alternatieve muziek houdt ga je al helemaal niet met deze line-up snel naar Pinkpop. Daarnaast denk ik ook dat mensen die van pop-muziek (zoals Ed Sheeran en Calvin Harris) houden iets minder snel naar een weekendfestival gaan, maar misschien is dat een verkeerd vooroordeel.

Daarnaast is een nacht en randprogramma zoals op een festival als Sziget en Lowlands ook iets wat jongeren aanspreekt.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.225
4.487
Ik denk dat dit inderdaad onderdeel is van t "probleem", dat festivals zoals Sziget, Lowlands, en DTRH wel een volledig, hipper, programma bieden.

Het voelt nu alsof Pinkpop 50% op nostalgie en 50% op moderne popmuziek boekt, en daarmee net buiten de boot valt voor beide doelgroepen. Te poppy en jong voor de oude rockers, en teveel gedateerde rockbands en geen randprogramma voor de jonge mensen.
Ik vind dit een heel treffende samenvatting!
 
  • Leuk
Waarderingen: BeWario en Timmetje

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Trouwens, welke gedateerde rockbands spelen dit jaar op Pinkpop?

Limp B is populair bij een beetje iedereen hier.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.340
1.788
Trouwens, welke gedateerde rockbands spelen dit jaar op Pinkpop?

Limp B is populair bij een beetje iedereen hier.
Nee hoor hier zijn ze bepaald niet populair en voor mij juist het voorbeeld van een gedateerde rockband ;-)

Maar dat neemt niet weg dat anderen daar heel veel plezier aan kunnen of zullen beleven, dat ben ik met je eens.
 
  • Leuk
Waarderingen: daily, elo en Timmetje

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Nee hoor hier zijn ze bepaald niet populair en voor mij juist het voorbeeld van een gedateerde rockband ;-)

Maar dat neemt niet weg dat anderen daar heel veel plezier aan kunnen of zullen beleven, dat ben ik met je eens.
Idd. Maar het is verre van een 50% gedateerde rockbands qua programering.
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.533
1.998
Eens, het profiel van Pinkpop is niet duidelijk meer.

Blijven hinken op twee gedachten, waarmee je de oude doelgroep enigszins vervreemdt en de nieuwe doelgroepen niet aanspreekt.
Probleem is ook dat de mensen gewend zijn aan grote headliners op Pinkpop. En de headliners die jongeren willen hebben, spelen in stadions en grote zalen tegenwoordig.
 

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
467
813
Trouwens, welke gedateerde rockbands spelen dit jaar op Pinkpop?

Limp B is populair bij een beetje iedereen hier.
Niet zo zeer gedateerd, maar ik vind persoonlijk GvF en Royal Blood twee bands die ik al zo ongelooflijk vaak ergens heb gezien de afgelopen jaren, dat ik ze niet meer zo interessant vind en ze dus ook niet zo snel zou opzoeken op een festival. Zet daar een the Smile, IDLES of Gaslight Anthem neer en ik zou het wel doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: BeWario en Timmetje

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Niet zo zeer gedateerd, maar ik vind persoonlijk GvF en Royal Blood twee bands die ik al zo ongelooflijk vaak ergens heb gezien de afgelopen jaren, dat ik ze niet meer zo interessant vind en ze dus ook niet zo snel zou opzoeken op een festival. Zet daar een the Smile, IDLES of Gaslight Anthem neer en ik zou het wel doen.
Ga dan naar Rock Werchter. Die hebben IDLES en Gaslight Antherm. Dat doe ik in ieder geval.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.340
1.788
Probleem is ook dat de mensen gewend zijn aan grote headliners op Pinkpop. En de headliners die jongeren willen hebben, spelen in stadions en grote zalen tegenwoordig.
Eens, maar toch weten andere festivals dat probleem te omzeilen. Geen grote headliners, wel jonger of gemengd publiek. En ieder jaar dik uitverkopen. Het kan dus wel.

In mijn eerste jaren dat ik op Pinkpop kwam, waren de headliners ook geen bijzonder grote namen. Acts als Living Colour en Black Crowes bovenaan het affiche. Wel een duidelijk te onderscheiden programma qua signatuur: alternatieve rock. Je wist dus precies wat je kon verwachten. Die signatuur hebben ze in de loop der tijd laten gaan. Daar hebben ze ook succes mee gehad hoor, met dure headliners. Maar nu lijkt die formule zich tegen Pinkpop te keren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
467
813
Ga dan naar Rock Werchter. Die hebben IDLES en Gaslight Antherm. Dat doe ik in ieder geval.
Ik ga zelf naar Lowlands, die hebben the Smile en IDLES. Maar ik blijf het jammer vinden dat mijn eerste en meest bezochte festival minder van dit soort namen boekt en het daarom betekent dat ik hier niet snel meer te vinden ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

BeWario

Campingartiest
27 jun 2023
98
91
Trouwens, welke gedateerde rockbands spelen dit jaar op Pinkpop?

Limp B is populair bij een beetje iedereen hier.
Top of my head - Limp Bizkit, Avril, Anouk, Jane's Addiction, en dan heb je nog Greta van Fleet en Royal Blood die de afgelopen 2-3 jaar ook zeker een keer gestaan hebben.

Ik zou zelfs misschien The Analogues er nog onder scharen want die spelen natuurlijk alleen Beatles covers 😜
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Spreek voor jezelf, haha. Ik jaag zelfs nog liever het hele oeuvre van Calvin Harris of, nog erger, Maneskin door mijn koptelefoon. 😅
Je wilt mij zo graag aanvallen dat je niet eens leest wat ik schrijf. Nergens heb ik gezegd dat Limp B is een favo van mij. Alles behalve :)
 
  • Haha
Waarderingen: Oasiss

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.391
6.643
Het grootste gemis voor Pinkpop dit jaar lijkt me het mislopen van de Foo Fighters. Leek me na hun show op RaR en hun vooraankondiging voor deze zomertour echt een inkopper voor Pinkpop '24. Maar helaas zijn ze dan nog in de UK aan het spelen, waardoor Pinkpop ze misloopt. Enorm grote rockband, die er in 2018 voor het laatst stond en na een pauze vanwege de dood van de drummer nu terug is, met de nodige hype tot gevolg. Denk dat je affiche met hen op bijvoorbeeld de zaterdag ipv Calvin Harris toch een hoop meer jus had gegeven. Zie ook Rock Werchter, die de Foo's dagtickets in recordtempo hebben verkocht.

Verder vraag ik me af of Green Day écht geen optie was voor Pinkpop. Ze staan op de zaterdag en zondag van Pinkpop elders te spelen, dus was op een gegeven moment sowieso geen optie meer. Maar ik ben dan wel benieuwd of het een kwestie is dat Pinkpop te laat was, te weinig geld bood of simpelweg geen interesse had.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken