Pinkpop 2024

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.036
6.071
68.000 bezoekers per dag officieel. Een deel dagtickets en een deel weekendtickets.
volgens mij 70.000. maar dat is volgens mij ook inclusief "sponsor" (zoals gewonnen / vergeven) of "accreditatie" - tickets, wel 68.000 per dag in verkoop meen ik?
tickets als bijvoorbeeld die OOR weggeeft bij abo actie vallen oa onder die 2000 of die je kan winnen bij 3FM zeg maar...

al zal daar ook wel mee gesjoemeld worden, meen bijvoorbeeld dat vorig jaar een deel van die tickets teruggenomen is en als verkoop werden aangeboden op ticketsmaster nadat (6 juni 2023) de melding kwam dat 98% van de weekend tickets verkocht was...
daarna viel dat 'stiekem' terug naar 95% omdat er 2.200 "sponsor" tickets in de verkoop-roulatie kwamen.
weekend-tickets gingen toen van max 43.000 naar max 44.500 en tikte Pinkpop nooit de 100% meer aan voor de weekendtickets.

Leuk statistiekje voor bezoekersaantallen afgelopen jaren:
dat zal dus zo'n 42.000 weekendbezoekers zijn geweest in 2023.
per dag waren er zo'n 20.000 dagtickets verkocht (van ca 25.000 max), want er waren elke dag ca 62.000 bezoekers op Pinkpop 2023

ter vergelijking:
2022 (weekend kaarten uitverkocht)
Vrijdag 70.000 bezoekers
Zaterdag 70.000 bezoekers (ik vermoed/verdenk zelfs meer bezoekers)
Zondag 58.000 bezoekers

2019 (weekend kaarten ca 32.000)
Zaterdag 45.000 bezoekers
Zondag 53.000 bezoekers
Maandag 45.000 bezoekers

2018 (weekend kaarten uitverkocht)
Vrijdag 70.000 bezoekers
Zaterdag 67.000 bezoekers
Zondag 67.000 bezoekers
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Ik denk dat het bij die drie namen heel druk wordt. Bij Jane's Addiction voorspel ik een halflege tent; zoals bij Warpaint.
Interessant hoe de interpretaties zo verschillend zijn. Wel is duidelijk dat die 3 namen helemaal niet populair genoeg zijn om de dag makkelijk te kunnen uitverkopen.

Maar als er 1 van de volgende namen er wel stond durf ik te zeggen dat die dag wel nu al uitverkocht zou zijn (los van alle andere namen op de dag zelf):

Metallica
Foo Fighters
Pearl Jam
Bruce Springsteen

Rolling Stones (waren alle weekend kaartjes ook al uitverkocht)

Niet bepaald de 'jongste' artiesten denk ik.

Dus als je een Pinkpop boeker was en 1 of meerdere van de namen wel beschikbaar waren, wat zou je doen? Boeken of niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

Landgraver

Support act
13 apr 2021
939
444
Interessant hoe de interpretaties zo verschillend zijn. Wel is duidelijk dat die 3 namen helemaal niet populair genoeg zijn om de dag makkelijk te kunnen uitverkopen.

Maar als er 1 van de volgende namen er wel stond durf ik te zeggen dat die dag wel nu al uitverkocht zou zijn (los van alle andere namen op de dag zelf):

Metallica
Foo Fighters
Pearl Jam
Bruce Springsteen

Rolling Stones (waren alle weekend kaartjes ook al uitverkocht)

Niet bepaald de 'jongste' artiesten denk ik.

Dus als je een Pinkpop boeker was en 1 of meerdere van de namen wel beschikbaar waren, wat zou je doen? Boeken of niet.
Dit is een inkopertje toch,buiten Bruce en RS de oudgedienden uit de "vijver".Maar dat houd ook een keer op dus je moet wel naar andere namen als headliner kijken.
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Dit is een inkopertje toch,buiten Bruce en RS de oudgedienden uit de "vijver".Maar dat houd ook een keer op dus je moet wel naar andere namen als headliner kijken.
Eens, en dat proberen ze nu. Maar tot heden is het nog vlees nog vis, dus niemand is er blij mee. Ik las ergens (op een soort festivalguide dacht ik) dat Pinkpop is een familiefestival waar kinderen als eerst kennismaken met festivals. Dat klopt meer en meer. misschien niet zo een slechte ontwikkeling 'over all' gezien.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.476
6.147
Maar als er 1 van de volgende namen er wel stond durf ik te zeggen dat die dag wel nu al uitverkocht zou zijn (los van alle andere namen op de dag zelf):

Metallica
Foo Fighters
Pearl Jam
Bruce Springsteen

Rolling Stones (waren alle weekend kaartjes ook al uitverkocht)
Maar die konden niet en staan er dus niet dus wat is je punt precies?
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.950
1.729
Maar die konden niet en staan er dus niet dus wat is je punt precies?
Volgens mij dat de koerswijziging die Pinkpop LIJKT te hebben gemaakt qua headliners voor 2024 nog niet echt een succesformule lijkt te zijn, gezien het vermoeden naar de beroerde kaartverkoop...
 

BeWario

Campingartiest
27 jun 2023
98
91
Eens, en dat proberen ze nu. Maar tot heden is het nog vlees nog vis, dus niemand is er blij mee. Ik las ergens (op een soort festivalguide dacht ik) dat Pinkpop is een familiefestival waar kinderen als eerst kennismaken met festivals. Dat klopt meer en meer. misschien niet zo een slechte ontwikkeling 'over all' gezien.
Dit was natuurlijk altijd al het geval, dat de mensen die geïnteresseerd zijn in festivals dat voor het eerst op een Appelpop, Dauwpop, Pinkpop achtig festival proberen ipv meteen drie, vier dagen naar de getver op Lowlands of Wildeburg.

Ik zelf ben wel een beetje uitgekeken op de oude acts die iedere twee, drie jaar op Pinkpop staan en daar eigenlijk hetzelfde riedeltje opvoeren als de voorgaande keren (denk Metallica, The Cure, Springsteen, Pearl Jam)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.476
6.147
Volgens mij dat de koerswijziging die Pinkpop LIJKT te hebben gemaakt qua headliners voor 2024 nog niet echt een succesformule lijkt te zijn, gezien het vermoeden naar de beroerde kaartverkoop...
Maar er waren dit jaar ook niet echt alternatieven toch? Weinig écht grote rocknamen die touren.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.839
1.747
Volgens mij dat de koerswijziging die Pinkpop LIJKT te hebben gemaakt qua headliners voor 2024 nog niet echt een succesformule lijkt te zijn, gezien het vermoeden naar de beroerde kaartverkoop...
Het is dan ook wel vrij duidelijk dat de koerswijziging niet een bewuste keuze is, maar voornamelijk een keuze gebaseerd op het mislopen/uitblijven van headliners. Anders had er echt wel iemand anders op de plek van Harris gestaan. Het punt slaat dus eigenlijk kant noch wal
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Dit was natuurlijk altijd al het geval, dat de mensen die geïnteresseerd zijn in festivals dat voor het eerst op een Appelpop, Dauwpop, Pinkpop achtig festival proberen ipv meteen drie, vier dagen naar de getver op Lowlands of Wildeburg.

Ik zelf ben wel een beetje uitgekeken op de oude acts die iedere twee, drie jaar op Pinkpop staan en daar eigenlijk hetzelfde riedeltje opvoeren als de voorgaande keren (denk Metallica, The Cure, Springsteen, Pearl Jam)
Maar wat willen jullie eigenlijk? Wordt hier veel gezegd dat de ‘oude’ acts die iedere paar jaar terugkomen moeten niet meer komen. Er moet ‘vernieuwing’ met ------- (die laat ik aan persoonlijke smaak over).

Dus in dat beleving zou Pinkpop in een zucht moeten uitverkopen met al de vernieuwende namen, toch? Maar in het praktijk is dat niet het geval.
Nu wordt er geschermd met weinig ‘oude’ grote acts die toeren (die toch niet moeten geboekt worden want niemand wilt ze meer zien).
Of heeft Pinkpop gewoon niet de ‘juiste’ nieuwe acts geboekt die het binnen no time zouden laten uitverkopen.

Volgens die redeneren zou het moeten kloppen dat die 3 acts die Pinkpop dag heel snel zouden laten uitverkopen want het zijn ‘vernieuwend’ die de grote massa zouden moeten aanspreken, die niet (meer) naar de oubollig Pinkpop willen komen.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.225
4.487
Punt blijft wel ook dat het handjevol oude rocknamen die Pinkpop uitverkopen een keer gaan stoppen met de boel. Dan kun je nog eventjes dagen met PJ of Metallica blijven uitverkopen, maar op een bepaald punt moet je verder.

Blijft inderdaad wel een heikel punt dat een Ed Sheeran, die moeiteloos de Arena meermaals vult er niet voor zorgt dat Pinkpop uitverkoopt. Misschien dat dit er dan aan ligt dat de fans hem al gezien hebben de afgelopen tijd en zij ook niet ieder jaar meer dan 100 piek kunnen of willen ophoesten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
405
252
Ik vind het ook altijd grappig om een looproute te maken van een festival waar ik niet heen zou gaan.

Vrijdag:
Jiri11 - Skindred - Acda en de Munnik (voorvak) - Babymetal - Fleddy Melculy - Avril Lavigne (voorvak) - Keane - Maneskin
Zou balen van het gemis van Pommelien Thijs, maar Avril Lavigne is de must van de dag!

Zaterdag:
The Analogues - Froukje - Pendulum (Live) - Calvin Harris
Veel bij stage 4 rondhangen gok ik? Pendulum niet vanuit het voorvak maar daarachter. Ik zou graag willen zien hoe dat op een open podium in het daglicht op Pinkpop wordt ontvangen, beetje ramptoerisme als het ware. Echt, wie dit zo heeft bedacht.... Calvin boven John want die laatste zie je zo 10x per jaar.

Zondag:
Meute - Loreen - The K's - The Interruppters - Greta van Fleet - Hozier - Sam Smith/Jane's Addiction - Ed Sheeran
De enige echte moeilijke clash van het festival zou voor mij Jane's Addiction/Sam Smith zijn. Echt geen idee wt ik daar zou doen. Sterkste dag wel imo.


Hier ook een looproute gemaakt voor Pinkpop dit jaar (zelf niet aanwezig). Dikgedrukt mijn must-sees:

VR: Palaye Royale > Acda > Babymetal > Fleddy Melculy > Nathaniel Rateliff > Avril Lavigne > Tinlicker

ZA: The Analogues > Corey Taylor > Froukje > Pendulum (Live) > Oliver Heldens > John Coffey

ZO: Meute > Dool > GvF > Limp Bizkit > Yin Yin > Jane's Addiction (anders is het ook zo vroeg naar de tent...)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.476
6.147
Dus in dat beleving zou Pinkpop in een zucht moeten uitverkopen met al de vernieuwende namen, toch? Maar in het praktijk is dat niet het geval.
Heeft ook te maken met het algemene dagprogramma en de prijs van weekendtickets natuurlijk.

Maar het is inderdaad wel apart dat Sheeran z'n dag niet uitverkoopt. Misschien gaan jongeren gewoon liever naar andere festivals.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

BeWario

Campingartiest
27 jun 2023
98
91
Heeft ook te maken met het algemene dagprogramma en de prijs van weekendtickets natuurlijk.

Maar het is inderdaad wel apart dat Sheeran z'n dag niet uitverkoopt. Misschien gaan jongeren gewoon liever naar andere festivals.
Ik denk dat dit inderdaad onderdeel is van t "probleem", dat festivals zoals Sziget, Lowlands, en DTRH wel een volledig, hipper, programma bieden.

Het voelt nu alsof Pinkpop 50% op nostalgie en 50% op moderne popmuziek boekt, en daarmee net buiten de boot valt voor beide doelgroepen. Te poppy en jong voor de oude rockers, en teveel gedateerde rockbands en geen randprogramma voor de jonge mensen.
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Heeft ook te maken met het algemene dagprogramma en de prijs van weekendtickets natuurlijk.

Maar het is inderdaad wel apart dat Sheeran z'n dag niet uitverkoopt. Misschien gaan jongeren gewoon liever naar andere festivals.
Ben ik wel mee eens. De kapitaalkrachtige bezoekers komen niet naar Pinkpop voor dit programma (dus de mensen die voor de 'oude herhaal meuk' komen). Maar de jongere garde willen of kunnen blijkbaar geen geld uitgeven voor hun 'nieuwe idols'. Dus in feite zouden Pinkpop met verlies ieder jaar draaien om aan de drang van 'vernieuwende' namen hier te voldoen.

Wat moeten ze doen? Capaciteit opschroeven tot 100.000 tegen € 200,- voor 3 dagen of zoveel mogelijk uit de 50.000 bezoekers zien te persen met allerlei extra's. Niet vergeten de 'nieuwe' helden hebben een kortere houdbaarheidsdatum dan de 'oude meuk', dus ze gaan veel geld vragen terwijl ze evetnjes 'hot' zijn.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.476
6.147
Of gewoon een sterker (of iig meer consequet) dagprogramma boeken en iets aan de aankleding doen als ze echt daadwerkelijk op een andere doelgroep willen richten.

de 'nieuwe' helden hebben een kortere houdbaarheidsdatum dan de 'oude meuk', dus ze gaan veel geld vragen terwijl ze evetnjes 'hot' zijn.
dat kun je nu nog niet zeggen. En op deze drie dagen staat maar één echte nieuwe headliner. Sheeran en Harris draaien al even mee.
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Of gewoon een sterker (of iig meer consequet) dagprogramma boeken en iets aan de aankleding doen als ze echt daadwerkelijk op een andere doelgroep willen richten.


dat kun je nu nog niet zeggen. En op deze drie dagen staat maar één echte nieuwe headliner. Sheeran en Harris draaien al even mee.
Blijkbaar niet groot genoeg trouwe fanbase dat men Sheeraan om de 2 jaar willen zien. Wat Harris betreft.......
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.476
6.147
Of ze willen gewoon niet naar Landgraaf.

Heeft alsnog niets te maken met de "houdbaarheidsdatum". Van Sheeran en Harris kun je niet zeggen dat ze "eventjes hot" zijn.
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
173
80
Of ze willen gewoon niet naar Landgraaf.

Heeft alsnog niets te maken met de "houdbaarheidsdatum". Van Sheeran en Harris kun je niet zeggen dat ze "eventjes hot" zijn.
Precies wat ik zei, niet groot genoeg trouwe fanbase die Sheeran om de 2 jaar willen zien (niet bereid om eventjes te reizen). Of wonen de oude rockers van de Benelux allemaal in een straal van 30 km van Landgraaf? Harris is nooit groot genoeg geeest (of zal zijn) om een Pinkpop te headlinen (alhowel ik ben er bewust van dat zijn fans anders denken).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken