Bizarre wending zet proces Pinkpopdrama opnieuw op de tocht
Het hoger beroep tegen Heerlenaar Danny S. (38), die na Pinkpop 2018 een groep festivalbezoekers aanreed en een dodelijk slachtoffer maakte, wordt mogelijk opnieuw uitgesteld. Voor de tweede keer heeft zijn advocaat de verdediging neergelegd.
Dat bevestigt de betreffende advocaat, Ivo van de Bergh, tegenover L1. Eerder gebeurde exact hetzelfde met advocaat Raimon Maessen.
Geen gevangenisstraf
Bijgestaan door advocaat Maessen werd Danny door de rechter in Maastricht
veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur en een rijontzegging van zes maanden. Dat was fors minder dan de door justitie geëiste gevangenisstraf van anderhalf jaar en een rijontzegging van vijf jaar. Het mocht dan ook geen verrassing heten dat justitie in hoger beroep ging.
Op 12 augustus 2021 zou het proces in hoger beroep starten. Maessen legde in aanloop naar die zitting echter de verdediging neer. "Dat was iets tussen mij en mijn voormalig cliënt en meer wil ik daar liever niet over kwijt", zegt Maessen daar nu over.
Juridische kwesties
Danny verscheen zonder Maessen op het proces en het Hof besloot het hoger beroep uit te stellen. "Het is natuurlijk een zaak die ergens over gaat. Dit gaat niet over een winkeldiefstal. Hier speelt toch een aantal juridische kwesties", lichtte het Hof destijds toe. Danny kreeg de kans een nieuwe advocaat te zoeken. Hij koos voor Ivo van de Bergh.
Danny op herhaling
Van de Bergh zal de verdediging echter ook niet voeren. "De reden waarom is iets tussen mij en hem en daar zal ik verder niet op ingaan", vertelt de advocaat. Als Danny donderdag voor het Hof verschijnt, doet hij dat dus opnieuw zonder juridische bijstand. Het Hof staat daarmee wederom voor een beslissing; doorgaan zonder advocaat of Danny een derde kans geven.
'Komt even binnen'
Dat er opnieuw twijfels zijn over het doorgaan van het proces is een hard gelag voor slachtoffers en nabestaanden. Danny reed een 35-jarige man dood en veroorzaakte blijvend letsel bij anderen. "Dit nieuws komt wel even binnen", zegt advocaat Nino Pennino, die nabestaanden bijstaat. "Mijn cliënten zeiden maandag nog: 'Wij hebben levenslang.' Ze willen dit boek graag sluiten. Dat gaat op deze manier natuurlijk niet."