ik ben even op wat onderzoek gegaan.
het zal ongeveer een oppervlakte zijn voor Noord/IBA van ongeveer 19.000m2 a 20.000m2 veld (tussen kraampjes en podium) als ik wat simpel meetgereedschap los laat op luchtfoto.
reken je voor staanplaatsen ongeveer minimaal 1m2 per persoon, dan zou in theorie volgens mij ook circa minimaal 19.000 a 20.000 bezoekers kunnen zijn.
Maar, volgens mij valt Pinkpop in een evenement waar ook je kan rekenen met een 4 personen per m2 regel voor tenten maximaal, maar pin me daar niet op vast.
beetje onderzoek wijst uit in regelgeving "De gemiddelde bezettingsgraad op een bepaalde locatie kan bijvoorbeeld 1,5 personen per m2 voor het publiek beschikbare netto ruimte zijn. Of 2,0 of 2,25 personen per m 2. Omdat er aan de hand van de locatie, de bezoekers en de activiteiten naar gekeken en aan gerekend is. Soms is meer ruimte per persoon logisch en dus beter. Soms staan mensen bij het podium dichter op elkaar dan 4 personen per m2." (uit een handboek veiligheid evenementen 2019)
zou ik in theorie dan met 2,25 per persoon per m2 (wat ik bij drukte bij Noord podium kan voorstellen) gaan rekenen.
dan zou ik met 19.000m2 x 2,25pp op een bezoekersaantal kunnen komen op circa 42.750 bezoekers voor IBA/Noord maximaal
waarmee ik zou concluderen dat het aantal bezoekers voor het podium varieert tussen de 19.000 en de 42.740.
(er van uitgaande dat ik een beetje goed de oppervlakte gemeten heb.)