Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Is The Weeknd niet wat groot om Noord af te sluiten? Daar staan normaal geen acts die een Ziggo Dome uitverkopen.

Zou het wel een hele sterke naam voor Pinkpop vinden. Vrij exclusieve act die binnenkort een langverwacht nieuw album uitbrengt.

Wat mij betreft kan dat als headliner. In combinatie met een sterke sub of co-headliner, bijvoorbeeld een Lorde of Lana Del Rey.

Verder leuke voorspelling! Voor mijn smaak wat teveel rock en overlap met namen die dit jaar al op andere festivals stonden.

Nou, mijn redenatie was, Lizzo staat in november in Afas. Capaciteit ongeveer gelijk aan Brightlandstent (bijna 6.000).
Ik had die dag nog iets ‘hips’ nodig tussen de gitaren, dacht aan Lizzo.
Heb haar vervolgens voorlaatste gezet, om niet te clashen met The Weeknd op Noord.
Waardoor je qua ‘genre’ de rock kan ontlopen.
Je kan die dag een soort urban/hiphop achtige spoorboek krijgen als
Glen Faria – Alfa Mist – Lizzo – Snelle – The Weeknd
(en alle rock ontlopen)

vandaar
Maar The Weeknd is echt wel een Mainstagenaam hoor! (Die komt voor niet minder dan headliner, denk ik)
Lizzo gaat ook heel veel 'nieuwsgierige' mensen aantrekken, die niet per se een kaartje zouden kopen. Dan gaat die tent sowieso veel te klein zijn!

Is The Weeknd niet wat groot om Noord af te sluiten? Daar staan normaal geen acts die een Ziggo Dome uitverkopen.

Zou het wel een hele sterke naam voor Pinkpop vinden. Vrij exclusieve act die binnenkort een langverwacht nieuw album uitbrengt.

Wat mij betreft kan dat als headliner. In combinatie met een sterke sub of co-headliner, bijvoorbeeld een Lorde of Lana Del Rey.

Verder leuke voorspelling! Voor mijn smaak wat teveel rock en overlap met namen die dit jaar al op andere festivals stonden.

Pinkpop komt op dat gebied nog weleens verrassend uit de hoek. Liam Gallagher in de tent, SOAD als Noord afsluiter, dit hadden we hier nooit verwacht of voorspelt. Een Ziggo Dome act kan daarom prima werken als afsluiter Noord, is toch een open podium voor 30.000 man, is niet niks.

Maar The Weeknd is echt wel een Mainstagenaam hoor! (Die komt voor niet minder dan headliner, denk ik)
Lizzo gaat ook heel veel ‘nieuwsgierige’ mensen aantrekken, die niet per se een kaartje zouden kopen. Dan gaat die tent sowieso veel te klein zijn!
imo is The Weeknd een co-headliner-constructie, geen grote stadion act maar wel goed voor 1x ZiggoDome, die staat prima als Noord-afsluiter / second-headliner.

edit:
als afsluiter Noord, is toch een open podium voor 30.000 man, is niet niks.
dit dus...

gesp wrote:

Pinkpop komt op dat gebied nog weleens verrassend uit de hoek. Liam Gallagher in de tent, SOAD als Noord afsluiter, dit hadden we hier nooit verwacht of voorspelt. Een Ziggo Dome act kan daarom prima werken als afsluiter Noord, is toch een open podium voor 30.000 man, is niet niks.

Dit jaar George Ezra nog vroeg in de middag. Die had ik ook niet zien aankomen.

Dit jaar George Ezra nog vroeg in de middag. Die had ik ook niet zien aankomen.
ligt er aan hoe het kwartje valt...
zou ook een spot zijn voor Eilish of Keane, denk ik...

The Weeknd heeft normaal gezien een heel uitgebreide lichtshow. Normaal gezien staat de noord afsluiter nog in het daglicht niet? Want ik denk dat dat een grote rol speelt voor die plek. Dat en het feit dat The Weeknd een grotere act is dan Iron Maiden en Neil Young bij elkaar.

Een Ziggo Dome act kan daarom prima werken als afsluiter Noord, is toch een open podium voor 30.000 man, is niet niks.

Denk dat The Weeknd wel wat meer sterallures heeft dan SOAD, wat dan ook zo'n beetje de enige uitzondering qua afsluitende acts op Noord is geweest.

Puscifer, Skunk Anansie, Five Finger Death Punch, Sean Paul, The Offspring, Noel Gallagher, Oscar & The Wolf, Elbow, Die Antwoord en Major Lazer zijn de overige Noordafsluiters van de laatste 4 edities. En met alle respect, dat is toch wel van een andere orde dan The Weeknd.

Nou, mijn redenatie was, Lizzo staat in november in Afas. Capaciteit ongeveer gelijk aan Brightlandstent (bijna 6.000).
Ik had die dag nog iets ‘hips’ nodig tussen de gitaren, dacht aan Lizzo.
Heb haar vervolgens voorlaatste gezet, om niet te clashen met The Weeknd op Noord.
Waardoor je qua ‘genre’ de rock kan ontlopen.
Je kan die dag een soort urban/hiphop achtige spoorboek krijgen als
Glen Faria – Alfa Mist – Lizzo – Snelle – The Weeknd
(en alle rock ontlopen)

vandaar

Ja, op BKS stond ze vroeg op een kleiner podium, maar toen was de ster nog niet zo gerezen als nu. Afas is wel stijf uitverkocht en als ik even het optreden op Glastonbury ernaast houd, zie ik haar het veld bij IBA ook makkelijk platspelen. Anders ook een hele sterke afsluiter voor de tent.

We hebben het wekenlang over Volbeat als headliner gehad maar nu zou The Weekend Noord wel kunnen afsluiten?

Soms volg ik de logica hier niet helemaal....

gesp wrote:

Liam was toen wel een uitzondering, hij had toen nog niet zijn solo-album uitgebracht. Hij speelde toen wel met name werk daarvan, dus dat was eigenlijk een soort van repetitie. Met zijn vrij aardig album, in combinatie met zijn huidige setlists met veel Oasis werk, zal hij - net als broer Noel - afsluiter van IBA zijn, of hoog op Main.

Neemt niet weg dat ze soms wel verrassend uit de hoek komen, maar de IBA afsluiter kan dus (orde van grootte) variëren van SOAD tot Skunk Anansie of Puscifer.

The Weeknd heeft normaal gezien een heel uitgebreide lichtshow. Normaal gezien staat de noord afsluiter nog in het daglicht niet? Want ik denk dat dat een grote rol speelt voor die plek. Dat en het feit dat The Weeknd een grotere act is dan Iron Maiden en Neil Young bij elkaar.
welke act heeft tegenwoordig geen uitgebreide lichtshow.
The Weeknd is in geen enkel opzicht groter dan Iron Maiden OF Neil Young.
Groot, maar niet zo'n...

Waarom zou Volbeat wel een headliner zijn op main maar The Weeknd Noord afsluiten?

Van Volbeat heb ik vergelijkingsmateriaal. Posities op headlinespots, groeiende tot hoge spots op grotere festivals.

The Weeknd, weinig vergelijkingmateriaal. Co-headline op Roskilde tijdens Starboy -tour. Verder in VS natuurlijk, maar dat is niet per definitie een graadmeter voor europa.

Beide zijn ZiggoDome acts. Van The Weeknd zie ik geen vergelijking dat hij in Nederland een festival kan headlinen. Volbeat heeft dat wel gedaan en kan in navolging van bijvoorbeeld Green Day makkelijk het stokje overnemen als Rock headliner, als daar de plek toe is.

The Weekend zie ik ook niet zo een Goffertpark vullen. Ik denk dat in Nederland 1 x Ziggo te doen is en dan is een co-headline constructie een veilig inzicht. Vind ik een mainstage sub of een afsluiter Noord meer dan logisch.

Maar Volbeat kan in Nederland ook niet veel meer dan 1 avond de Ziggo vullen. Die krijgen Goffert ook niet vol en staan alleen op metalfestivals op hoge posities als headliners.

Als The Weeknd niet meer dan een subpositie zou verdienen dan geldt imo hetzelfde voor Volbeat.

Vandaar dat ik de logica niet helemaal volg.

voordat we in eenzelfde discussie over Volbeat rollen...

imo kan The Weeknd beter eerst headlinen op andere Nederlandse festivals voordat hij een headline spot op Pinkpop verdient heeft.
Op basis van een Ziggo show en Roskilde heb ik weinig inzicht in zijn kunnen. Op Rosklide stond ook The XX en Arcade Fire op een vergelijkbare spot, nou die staan ook niet headliner op Pinkpop.
Volbeat stond 4 jaar terug al headliner op Fortarock en inmiddels doorgegroeid. In europa al enkel headline spots gehad, of support achter Guns N Roses. Inmiddels doorgegroeid en doorontwikkeld tot hoge posities op mainstream festivals, waar een headline spot een logisch vervolg is. Zoals ik zei, in de rock-genre niet minder dan een Green Day of Red Hot Chili Peppers tegenwoordig.

Vind ik...

The Weeknd stond in 2017 festivals als Roskilde, Opener en Benicassim af te sluiten. Roskilde stond het jaar daarna nog op godbetert de Zwarte Cross. Als we het dan toch over vergelijkingen in de buurt moeten hebben.

The Weeknd stond in 2017 festivals als Roskilde, Opener en Benicassim af te sluiten. Roskilde stond het jaar daarna nog op godbetert de Zwarte Cross. Als we het dan toch over vergelijkingen in de buurt moeten hebben.
oh... Dat zijn er drie dan voor The Weeknd.

Users who are viewing this thread