Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Zo slecht is de line up dit jaar niet... Post Malone is ook gewoon een degelijk verkopende naam in Nederland (bijna 2 keer de ziggo) En dan te bedenken dat er gewoon nog een flinke rits namen bij komen.

Ik denk dat het probleem is dat er veel concurrentie is bijgekomen voor Pink Pop. Lowlands heeft daar de afgelopen jaren goed op in weten te spelen door iets grotere namen te boeken. Pinkpop deed dat al maar heeft daar niet op ingespeeld door bv klantvriendelijker te worden, Meer aankleding te brengen of wat dan ook. Dus DTRH en BKS snoepen daar een hoop publiek weg. Dat publiek snoepen ze duidelijk niet weg bij Lowlands wat in een poep en een zucht uitverkoopt. Mensen willen tegenwoordig niet alleen maar bandjes kijken. Ze willen een totale ervaring en die bieden ze in Landgraaf niet.

Ik heb met je te doen. Die man is me toch traag met zijn handen…

Kolere Rick........in het kader van wie maakt de meeste slechte opmerking

Ik heb met je te doen. Die man is me toch traag met zijn handen…

Kolere Rick……..in het kader van wie maakt de meeste slechte opmerking

Zegt de man met de avatar die refereert naar fellatio.

ff iets van het hart...

je kan ook niet alle festivals vergelijken.
Lowlands is geen Zwarte Cross.
Paaspop is geen BKS.
Bospop is geen DTRH.
Rock Werchter is geen Pinkpop.

Ik wordt een beetje moe van al die vergelijkingen, met enkel doel om Pinkpop te kleineren.
Pinkpop is Pinkpop.
Heeft minder poespas en richt zich hoofdzakelijk op populaire radiomuziek voor alle leeftijden, zo iets...?
Pinkpop stopt om 24 uur en heeft 5 podia, waar het zich vooral richt op het concert van de headliner en de acts er voor spelen om beurten 1 uur. Met weinig aankleding en geen randprogramma als cabaret of voorlees dichters.
Wie rustig wat anders qua eten wil zoeken kan de rust op zoeken in de kalm aan laan.
Er is weinig zitmogelijkheid, maar een groot grasveld.

Er komt heel ander publiek af op Pinkpop dan bijvoorbeeld op Lowlands, lijkt me duidelijk. Mensen met andere ideeen over muziek misschien.
Naar Pinkpop gaan overduidelijk, over algemeen, ook mensen met een andere kijk muziek af dan (algemeen) op forums geprefereerd wordt.
Maar om nu te insinueren dat de verkoop niet goed gaat omdat er geen ticketalert is of geen regelmaat in aankondiging, wordt ook weer weerspiegeld omdat andere festivals dat dus wel doen, afleidend van dus weer vergelijking trekken met andere festivals. Of er worden acts aangekondigd bij andere festivals die hoog in de muziekale voorkeur zitten, waar direct het verwijt gepost wordt naar Pinkpop dat ze slecht bezig zijn want daar hebben ze die act wel? Meteen even die sneer komen uitdelen in dit topic, waar is het eigenlijk goed voor, wil men ergens over gelijk halen? Gaat dat dan perse mis, of heeft Pinkpop de prio op andere acts, dat laatste zie ik meer in? Ik respecteer als men een lineup ergens anders beter vind, mooi dat dat gedeeld wordt. Maar eens is die boodschap duidelijk en laat je dus duidelijk merken dat Pinkpop niet de keuze is. Blijf dat dan niet herhalen en met die boodschap bij elk mogelijkheid en te provoceren met een uitlokkende reactie, al dan niet met een persoonlijke sneer er achter aan...

Laten we Pinkpop nu gewoon voor wat het is, ipv hetgeen je bij een ander festival ziet goed gaan meteen op Pinkpop te weerspiegelen als "kijk wat er fout gaat, want dit, want dat"... Om maar weer ff negatief uit de hoek te komen, wat imo voor de meelezende Pinkpoppers de sfeer niet bevorderd.

Straks, vanaf 22 juni, kan je pas zeggen of het een succes was of niet. Of in ieder geval, de mensen die er bij waren kunnen zeggen of het een succes was of niet...

oke, doei

Zegt de man met de avatar die refereert naar fellatio.

Ik zeg ook niet dat ik goede smaak heb...hahaha

Het is hier altijd nog een forum en geen fanpagina. Ook al lijkt dat soms wel de bedoeling als je ziet hoe heftig er op 'kritiek' wordt gereageerd (niet enkel in dit topic).

Zie hier trouwens regelmatig mensen negatief over dorpsbraderieën en bepaalde Nederlandse acts doen, dat mag toch ook zeker. Heb in het verleden Jan Smeets geregeld negatief over Bospop horen praten en kritiek horen uiten over van alles en nog wat. Prima, ieder zijn mening.

Eenieder die hier zijn mening geeft over Pinkpop (en andere festivals) overweegt toch naar Pinkpop te gaan of behoort als festivalliefhebber tot de doelgroep van Pinkpop. Het is juist interessant te weten waarom mensen die vroeger Pinkpop bezochten zijn afgehaakt. En leerzaam voor Pinkpop naar mijn mening. Net als dat het interessant is om te lezen welke acts eenieder graag wil zien.

Moet allemaal kunnen op een forum, zolang het beschaafd en zonder scheldwoorden gebeurd.

De festivals die je noemt zijn onderling ook meer vergelijkbaar dan je denkt, ze vissen voor een groot deel in dezelfde doelgroep van bezoekers en concurreren met elkaar om beschikbare acts uit min of meer dezelfde artiestenvijver. Op vrijwel elk festival staan acts die ook op een ander festival hadden kunnen staan. Natuurlijk heeft elk festival een iets anders profiel en karakter, maar ze zijn onderling absoluut vergelijkbaar.

Je hebt wel gelijk in het feit dat niemand weet hoe de vvk dit jaar gaat. Dat is natuurlijk gewoon gissen. Maar de discussie was, waarom gaat de kaartverkoop regelmatig wat minder. En daarom gaf ik als reden dat mensen dus, eigenlijk zoals jij ook al schetst, komen voor de acts die er staan. Dat was in 2011 ook de reden dat ik voor het eerst naar pinkpop ging. Want Coldplay en Kings of Leon stonden er in 1 weekend. Maar als je dan op meer festivals bent geweest zou ik nu niet snel meer kiezen voor Pinkpop. En dat komt grotendeels door de sfeer. Dit is ook wat ik van meer mensen om mij heen hoor.

Ik verwacht dit jaar een relatief goede verkoop van de kaarten want er is redelijk goed geprogrammeerd. Hebben ze straks weer een jaar met mindere namen zal die verkoop ook direct teruglopen. Want dan is er voor veel mensen geen reden om te komen.

ff iets van het hart…

je kan ook niet alle festivals vergelijken.
Lowlands is geen Zwarte Cross.
Paaspop is geen BKS.
Bospop is geen DTRH.
Rock Werchter is geen Pinkpop.

Ik wordt een beetje moe van al die vergelijkingen, met enkel doel om Pinkpop te kleineren.
Pinkpop is Pinkpop.
Heeft minder poespas en richt zich hoofdzakelijk op populaire radiomuziek voor alle leeftijden, zo iets…?
Pinkpop stopt om 24 uur en heeft 5 podia, waar het zich vooral richt op het concert van de headliner en de acts er voor spelen om beurten 1 uur. Met weinig aankleding en geen randprogramma als cabaret of voorlees dichters.
Wie rustig wat anders qua eten wil zoeken kan de rust op zoeken in de kalm aan laan.
Er is weinig zitmogelijkheid, maar een groot grasveld.

Er komt heel ander publiek af op Pinkpop dan bijvoorbeeld op Lowlands, lijkt me duidelijk. Mensen met andere ideeen over muziek misschien.
Naar Pinkpop gaan overduidelijk, over algemeen, ook mensen met een andere kijk muziek af dan (algemeen) op forums geprefereerd wordt.
Maar om nu te insinueren dat de verkoop niet goed gaat omdat er geen ticketalert is of geen regelmaat in aankondiging, wordt ook weer weerspiegeld omdat andere festivals dat dus wel doen, afleidend van dus weer vergelijking trekken met andere festivals. Of er worden acts aangekondigd bij andere festivals die hoog in de muziekale voorkeur zitten, waar direct het verwijt gepost wordt naar Pinkpop dat ze slecht bezig zijn want daar hebben ze die act wel? Meteen even die sneer komen uitdelen in dit topic, waar is het eigenlijk goed voor, wil men ergens over gelijk halen? Gaat dat dan perse mis, of heeft Pinkpop de prio op andere acts, dat laatste zie ik meer in? Ik respecteer als men een lineup ergens anders beter vind, mooi dat dat gedeeld wordt. Maar eens is die boodschap duidelijk en laat je dus duidelijk merken dat Pinkpop niet de keuze is. Blijf dat dan niet herhalen en met die boodschap bij elk mogelijkheid en te provoceren met een uitlokkende reactie, al dan niet met een persoonlijke sneer er achter aan…

Laten we Pinkpop nu gewoon voor wat het is, ipv hetgeen je bij een ander festival ziet goed gaan meteen op Pinkpop te weerspiegelen als “kijk wat er fout gaat, want dit, want dat”… Om maar weer ff negatief uit de hoek te komen, wat imo voor de meelezende Pinkpoppers de sfeer niet bevorderd.

Straks, vanaf 22 juni, kan je pas zeggen of het een succes was of niet. Of in ieder geval, de mensen die er bij waren kunnen zeggen of het een succes was of niet…

oke, doei

Denk dat dit deels aan mij is gericht, dus toch een korte reactie. Vergelijkingen zijn denk ik niet meer dan normaal. Pinkpop, het grootste festival van NL, vergelijken met grootste festival van België lijkt me in beginsel geen gek idee. Pinkpop, het grootste festival van NL, vergelijken met Lowlands, het op één na grootste festival van NL, lijkt me ook niet perse gek. Als dat festival kennelijk beter verkoopt, dan is het toch logisch dat je gaat kijken naar wat er beter zou kunnen bij Pinkpop, ergo hoe kan Pinkpop daarvan leren. Als dit forum niet bedoeld was om ook kritische kanttekeningen te zetten, had het geen bestaansrecht. Accepteren dat Pinkpop nu eenmaal Pinkpop is en er nooit niets gaat veranderen zou ook betekenen dat we net zo goed alleen een bericht hier kunnen plaatsen als een naam bekend wordt gemaakt.

Jij steekt bijna enkel de loftrompet af over Pinkpop, ik ben veelal kritisch. Dat is niet omdat het mijn doel is om Pinkpop te kleineren, maar omdat Pinkpop ook mijn eerste festival was in 2007 en ik er letterlijk even vaak was als jij. Ik vind het jammer dat ik mij niet meer kan vinden in wat Pinkpop nog is, de conservatieve manier van denken en programmeren.

Ben het dan ook niet eens met je stelling dat je pas op 22 juni iets zinnigs kan zeggen over Pinkpop en dat je dat enkel kan als je erheen gaat. Juist als ik na dertien jaar niet voor een veertiende editie ga, is dat een teken dat ik (persoonlijke mening, daar is een forum voor) vind dat het slecht is.

Het is hier altijd nog een forum en geen fanpagina. Al lijkt dat laatste soms wel de bedoeling als je ziet hoe heftig er op 'kritiek' wordt gereageerd (en niet alleen in dit topic).

Zie hier trouwens regelmatig mensen negatief over dorpsbraderieën en bepaalde Nederlandse acts doen, dat mag toch ook zeker. Heb in het verleden Jan Smeets geregeld negatief over Bospop horen praten en kritiek horen uiten over van alles en nog wat. Is prima, ieder zijn mening.

Eenieder die hier zijn mening geeft over Pinkpop (en andere festivals) overweegt toch naar Pinkpop te gaan of behoort als festivalliefhebber tot de doelgroep van Pinkpop. Het is juist interessant te weten waarom mensen die vroeger Pinkpop bezochten zijn afgehaakt. En leerzaam voor Pinkpop naar mijn mening. Net als dat het interessant is om te lezen welke acts eenieder graag wil zien.

Moet allemaal kunnen op een forum, zolang het beschaafd en zonder scheldwoorden gebeurd.

De festivals die worden genoemd zijn onderling ook zonder meer vergelijkbaar, ze vissen voor een groot deel in dezelfde doelgroep van bezoekers en concurreren met elkaar om beschikbare acts uit min of meer dezelfde artiestenvijver. Op vrijwel elk festival staan acts die ook op een ander festival hadden kunnen staan. Natuurlijk heeft elk festival een iets anders profiel en karakter, maar ze zijn onderling absoluut vergelijkbaar.

Even een rectificatie op @Oasiss, Zwarte Cross is het grootste festival van Nederland wat betreft camping/festival.
Anders heb je Nijmeegse vierdaagse, ADE, Gaypride etc etc.

Even een rectificatie op @Oasiss, Zwarte Cross is het grootste festival van Nederland wat betreft camping/festival.

Oeps, zou Pinkpop daar niet wat van kunnen leren? De ticketprijzen spreken me wel aan bijvoorbeeld.

mdekens wrote:

Oeps, zou Pinkpop daar niet wat van kunnen leren? De ticketprijzen spreken me wel aan bijvoorbeeld.
Daar krijg je dan ook wel een geheel (en in sommige gevallen, al blijft dat subjectief, minder) ander programma voor.

Bij de Zwarte Cross draait het totaal niet om de muziek, dus dat lijkt me niet echt te vergelijken met Pinkpop.

Ik snap de negativiteit niet helemaal ik vind de line-up een stuk beter als vorig jaar, en ze hebben qua dag meer op een genre gefocust dus als dagbezoekers moet je helemaal blij zijn want dan heb je wel een dag , weekend snap ik wel de zaterdag is nog niet heel geweldig qua namen maar vrijdag is top en zondag ook geen namen als pearl jam , ratm of iets van nu billie maar wel degelijke namen lijkt mij toch

mdekens wrote:

Dit was sarcastisch..

Er zijn een aantal jaren geweest dat Pinkpop heel populair was, dat het na enkele uren uitverkocht was. Dat waren ook jaren dat de verkoop bij Lowlands niet liep. Geen idee of dat samenhangt met elkaar, maar volgens mij hebben deze festivals altijd een soort van golfbeweging gehad.

Dennis, het argument dat je als je het even rustiger aan wilt doen, de kalm aan laan kunt opzoeken, klopt dan weer helemaal niet. Dat was inderdaad de bedoeling van de kalm aan laan, maar zelfs helemaal vooraan tijdens de headliner in de moshpit is het rustiger dan welk moment dan ook in de kalm aan laan. ;)

Zelf vind ik het prima hoe Pinkpop het dit jaar heeft aangepakt, geen gestress voor kaarten, tot nu toe op de zaterdag na een prima programma.. Maar, qua organisatie en marketing blijft er toch zeker nog genoeg te leren.. Kaartverkoop verloopt denk ik niet geheel naar wens (puur gevoel, geen cijfers gezien), er is totaal geen hype rondom Pinkpop, het kabbelt allemaal heel stilletjes door..

Naast Chef’Special hebben we voor jullie nóg drie nieuwe namen voor Pinkpop-zaterdag: Popprijs 2019 winnares Floor Jansen, Liam Payne, bekend van One Direction, en Joost!

Staat op FB

Users who are viewing this thread