Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
@Joe Dan begint de vakantie in Belgie eerder dan in Nederland. Dat wist ik niet.
1f642.svg


@Indiaantje Het zal me niets verbazen als de Post Malone dag qua dagkaarten op dit moment harder loopt dan wij denken….
Vermoed zelfs beter dan de zondag.

Paar goede namen erbij op die dag en het verkoopt misschien wel bijna uit.
Ben Benieuwd.. vind wel dat die zaterdag in de breedte misschien extra push kan gebruiken. Ik denk zelf dat die zondag namen met GnR, Volbeat, Disturbed prima zal werken bij het "typisch" Pinkpop publiek.

Vrijdag in de breedte is ver uit het sterkste.
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Ben Benieuwd.. vind wel dat die zaterdag in de breedte misschien extra push kan gebruiken. Ik denk zelf dat die zondag namen met GnR, Volbeat, Disturbed prima zal werken bij het “typisch” Pinkpop publiek.

Typisch Pinkpop publiek ? Wat is dat ? Voor mij zijn dat de mensen die elk jaar gaan ongeacht welke artiesten er staan....
Die namen die jij benoemt als Typsich pinkpop publiek is volgens mij al een aantal jaren niet meer zo, die mensen gaan nu naar andere festivals zoals Graspop of Rip/Rar of misschien Fortarock (Al is dat dit jaar niet) .

Oh en ook ik ben van mening dat Billie zeker PP kan headlinen. + 1
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Indiaantje89 wrote:
Ben Benieuwd.. vind wel dat die zaterdag in de breedte misschien extra push kan gebruiken. Ik denk zelf dat die zondag namen met GnR, Volbeat, Disturbed prima zal werken bij het “typisch” Pinkpop publiek.

Typisch Pinkpop publiek ? Wat is dat ? Voor mij zijn dat de mensen die elk jaar gaan ongeacht welke artiesten er staan….
Die namen die jij benoemt als Typsich pinkpop publiek is volgens mij al een aantal jaren niet meer zo, die mensen gaan nu naar andere festivals zoals Graspop of Rip/Rar of misschien Fortarock (Al is dat dit jaar niet) .

Oh en ook ik ben van mening dat Billie zeker PP kan headlinen. + 1
Plat gezegd de 30 tot 50 jarige Limburgse Radio Veronica luisteraar.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.413
1.914
Er zit volgens mij een verschil tussen een festival dat midden in een schoolweek met bizar hoge kaartprijzen puur om 1 artiest wordt opgebouwd en een artiest dat op een “gewoon” festival dat in een weekend plaatsvindt optreedt. Sportpaleis was dan wel weer meteen binnen een paar minuten vol.

Paul McCartney en Taylor Swift zijn trouwens bizar genoeg ook nog niet uitverkocht op die losse Werchterdata. Heel apart.
Het was een zondag.
Het was schoolvakantie.
Prijzen nog steeds lager dan een dagticket op festivals.
Sportpaleis is 1/4 van de werchter wei, zoveel kaarten schuift Sabaton ook bijna, headliner?
De werchter wei in record tijd uitverkopen was enkel weggelegd voor Ed Sheeran. Boutique en Classis verkopen zelden uit, is ook de bedoeling niet. Maar dat de pop-up gecancelled wordt, schreeuwt gewoon dat er niet genoeg interesse is.

Op een festival zal voor haar wel publiek zijn, maar voor zelf een dag te dragen niet. En wat is de bedoeling van een headliner, dagtickets schuiven!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.507
6.183
Agree to disagree. Ik blijf erbij dat ze die Pinkpopdag in Nederland prima had kunnen dragen. :wink:

En los daarvan: Denk je dat Post Malone een Boutiquedag wel had uitverkocht?
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.413
1.914
Agree to disagree. Ik blijf erbij dat ze die Pinkpopdag in Nederland prima had kunnen dragen. ?

En los daarvan: Denk je dat Post Malone een Boutiquedag wel had uitverkocht?
Neen, absoluut niet.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.959
1.738
Wat is een headliner dan precies? Volgens mij betekent het letterlijk zoiets als: de bovenste naam op het affiche, het uithangbord. Althans op voorhand...

Bij Pinkpop betekent de term headliner bijna automatisch een aantal zekerheidjes:

- De headliner sluit in principe altijd de dag af, ergens tussen 21:00 en 24:00
- De headliner heeft verreweg het langste tijdslot. De laatste jaren 2 tot 2,5 uur. Alle acts daaronder duren maximaal 5 kwartier.
- Tijdens de headliner is er geen/nauwelijks een alternatieve act te bewonderen, en 1/3 van het terrein wordt zelfs al afgesloten.

Deze drie specifieke eigenschappen tesamen zie je lang niet op alle grote major festivals. En ze geven de term headliner een nog iets belangrijker laagje. Alle aanwezige bezoekers worden min of meer geforceerd om richting mainstage te gaan (kijken) met als enige alternatieven eten, drinken of het terrein verlaten. Direct na de headliner is het ook meteen einde oefening en volgt de volksverhuizing naar buiten. Deze status van dagafsluiter maakt dat mijn gevoel zegt dat er een groep acts is die elders op de velden prima kan headlinen, maar op Pinkpop mogelijk de plank misslaan. De gevestigde orde, ofwel de meer gearriveerde acts met een breder ouvre en een langere, oudere serie aan hits, maken voor mijn gevoel meer kans van slagen. Dat kun je star noemen, of ouderwets, maar met zo ontzettend veel alternatieven vind ik het nog steeds prima te verantwoorden om hiervoor te kiezen als Pinkpop zijnde...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.507
6.183
1 act tussen 22.00u en 00.00u is inderdaad star, ouderwets en niet meer van deze tijd. Hierdoor kunnen ze idd vrijwel geen risicos nemen, moeten ze wel een beetje op de over datum rockbands blijven teren, is het moeilijk om nieuwe bezoekers aan te trekken en en is het festival over een x aantal jaar dood.

Lichte overdrijving natuurlijk maar ik vind 1 act na tienen echt bizar. Dat merkte je ook bij the Cure vorig jaar. Een hoop mensen die er niets aan vinden, geen alternatief hebben en er dan doorheen gaan ouwehoeren.

Op dat gebied heeft Pinkpop nog een hoop te leren van bv een Werchter.

Dat gezegd hebbende had Billie Eilish na tienen dat veld wel nagenoeg vol gehouden. Zelfs iets meer dan Post Malone denk ik. En die speelt vermoedelijk ook niet langer dan anderhalf uur.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.044
6.089
1 act tussen 22.00u en 00.00u is inderdaad star, ouderwets en niet meer van deze tijd. Hierdoor kunnen ze idd vrijwel geen risicos nemen, moeten ze wel een beetje op de over datum rockbands blijven teren, is het moeilijk om nieuwe bezoekers aan te trekken en en is het festival over een x aantal jaar dood.

Lichte overdrijving natuurlijk maar ik vind 1 act na tienen echt bizar. Dat merkte je ook bij the Cure vorig jaar. Een hoop mensen die er niets aan vinden, geen alternatief hebben en er dan doorheen gaan ouwehoeren.

Op dat gebied heeft Pinkpop nog een hoop te leren.

ik vind juist dat rickhuissen het prima verwoord.
zoals Pinkpop het podium aanbied aan de headliner, kan je ouderwets noemen, maar geeft zo'n extra saus.

dit dus:
...
– De headliner sluit in principe altijd de dag af, ergens tussen 21:00 en 24:00
– De headliner heeft verreweg het langste tijdslot. De laatste jaren 2 tot 2,5 uur. Alle acts daaronder duren maximaal 5 kwartier.
– Tijdens de headliner is er geen/nauwelijks een alternatieve act te bewonderen, en 1/3 van het terrein wordt zelfs al afgesloten.

...

Dat kun je star noemen, of ouderwets, maar met zo ontzettend veel alternatieven vind ik het nog steeds prima te verantwoorden om hiervoor te kiezen als Pinkpop zijnde…

dus om te zeggen Pinkpop heeft een hoop te leren???
ik denk juist dat dit de positie van een headliner juist een stukje exclusiviteit en sterke positie mee geeft. Er staat niets gelijktijdig en sluit (echt) de dag af, kortom de ouderwetse vorm zoals een "headliner" ooit bedoeld is. Wat je als negatief kan zien, met perspectieven en vergelijkingen met andere festivals. Maar je kan ook zeggen dat dit juist positieve punten zijn voor een "headliner", deze positie die Pinkpop aanbied.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.959
1.738
Of het is WEL een duidelijke bewuste keus...

Je zou namelijk ook kunnen zeggen dat als ze allemaal hetzelfde trucje uithalen, dezelfde vernieuwingen doorvoeren en dezelfde manier van boeken en programmeren hanteren, dat het allemaal kopieën van elkaar worden. Dat het enige verschil tussen een PP en een RW is dat de een drie weken na de ander komt, met enkele verschillen in de line-up tot gevolg omdat bepaalde artiesten wel of niet beschikbaar waren. En dat dit juist uiteindelijk de doodsteek gaat worden voor enkelen...

Er leiden meerdere wegen naar Rome, alleen is het op voorhand niet te voorspellen welke de beste keuze is...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.507
6.183
Ik zie echt 0,0 pluspunten of "extra saus" aan het maar aanbieden van 1 act na tienen. Al je bezoekers forceren om naar 1 bepaalde act te kijken of anders maar de tent of een drankje op te zoeken is echt niet meer van deze tijd. Het verhoogt de sfeer tijdens optredens ook niet echt. Als bewuste keuze is is het imo een hele domme.

Zie bv ook het Werchter topic. Velen die een headliner niks vinden hoeft dit niets te schelen omdat er alternatieven tegenover staan. Misschien hadden die mensen wel geen ticket gekocht als dat niet zo was.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.959
1.738
Ik snap je punt wel hoor. Het is ook een behoorlijk klassiek principe om een hele dag als een soort van één groot voorprogramma voor je headliner te zetten. En de meeste festivals doen dit tegenwoordig heel anders.
Dat het de sfeer niet verhoogd ben ik dan weer niet met je eens. Op een langgerekt veld als Megaland kun je zo ver naar voren of achteren gaan staan als je wilt. Hoe verder naar voren, hoe meer liefhebberij voor de hoofdact, en hoe uitbundiger de mensen om je heen. En verder op de achtergrond kun je het juist rustig gadeslaan als dat je meer ligt.
 

Dansen met Janssen

Playlistbediener
9 mrt 2015
33
6
Afvallers Pinkpop, ivm FireFly Festival in VS…

(flinke lijst afvallers dus…)


Aiiiii... Wat had ik Grandson toch graag op een Nederlands festival (Pinkpop) gezien. Wat een talent is dit zeg! Jammer dat hij tot nu toe in de Verenigde Staten blijft. Kan een fenomeen worden in Europa.
 

Lynette

Randprogramma
4 okt 2016
136
0
Toch ook wel erg jammer dat Halsey hiermee afgevallen is... Wat heeft die een album gedropt twee weken geleden zeg! Die teksten zijn echt van een ander niveau dan 99% van alle andere popmuziek tegenwoordig. Echt een aanrader!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.044
6.089
Pinkpop post iets over "win een Festitent", dus waarschijnlijk geen nieuwe namen deze week?
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.239
4.515
FKA Twigs is misschien nog een mooie naam voor de zaterdag, en volgens mij ook nog vrij dan.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken