Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.871
6.031
Heeft de reden dat mensen hier liever geen Kensington als headliner zien niet ook iets met de muziek zelf te maken? Los van ‘vaderlandse trots’ is het gewoon een band die hertzelfde nummer 18 keer na elkaar speelt tijdens hun shows. Ik zie Kensington nooit mega groot worden in het buitenland omdat het simpelweg niet vernieuwend/onderscheidend genoeg is daarvoor.
Zoals Paddy al vermeldde zijn er nog andere mensen in Nederland die daar anders over denken.. En die zijn blijkbaar met heel veel. Op dit forum kan dat best zijn dat je daar geen fan van bent, akkoord.. Maar als organisatie zijnde moet je festival gewoon verkopen. Nogmaals.. Bieber (met de desbetreffende Kensington als sub) verkocht in 2017 sneller uit dan Green Day en Kings Of Leon.

Editors komen ook niet verder dan het Kanaal en terug maar dat hoeft ook niet want die band blijft, vreemd genoeg, nog steeds goed verkopen in de Benelux.. En zeggen dat die stonden dit jaar nog op Pinkpop stonden... ;)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
Volledig akkoord met jullie hoor, Yannick en Paddy, dat Kensington mega populair is. Maar dat das ook niet m'n punt. Wou gewoon reageren op het feit dat we zogenaamd trots moeten zijn op iets omdat het zogenaamd 'uit eigen land' komt. Dat Kensington groot in NL is, dat lijkt me wel duidelijk.

Trouwens: om aan te tonen hoe klein ze zijn in België: vorige week stonden die nog op een gratis studentenfestivalletje om de hoek van m'n straat in Gent. Ik dacht al dat ik de muziek ergens a herkende op m'n balkon. ?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.308
4.985
Indiaantje89 wrote:
Kensington doet het goed inderdaad in het land, op gratis evenementen en zaalshows voor paar tientjes. Maar Pinkpop mogen headlinen is toch wel andere koek. Je kan echt geen € 95,- voor een kaartje vragen met Kensington bovenaan je affiche. Dan gaat men inderdaad wel maar het lokale festival om de hoek waar je gratis heen kan.

Ik ben er zeker van dat het een fiasco zal zijn kwa kaartverkoop. En zo slim zijn ze echt wel bij Mojo/Pinkpop.

Je loopt een paar jaar achter. Een uitverkochte clubtour, 5x ziggo uitverkocht en 50.000 man die de band in de Arena wilde zien. Allemaal mensen die een ticket kochten. Natuurlijk verkoopt Kensington op hun eentje niet een pinkpopdag uit, maar op een affiche staan meer namen. Zet er een sterke (internationale) sub bij en nog wat publiekslievelingen en die dag verkoopt prima.
Ik loop niet echt achter hoor, ik weet echt wel wat ze gedaan hebben en dat ontkend niemand. Maar je kan een uitverkochte Arena van € 35,00 niet vergelijken met een Arena Act die voor € 80,00 of meer op de bune staat. Daarnaast is zo’n evenement heel anders dan Pinkpop. Midden in de randstad, er waren extreem veel partner kaarten voor Arena begrippen (ons halve kantoor kon er zo naar toe), een festival is voor de huismoeders toch best veel moeite, niet onder een dak en het kan regenen enzo. Best eng.

Een festival headlinen is echt een andere tak van sport. En als je beetje smoel wilt hebben (toegegeven daar hebben soms wat peoblemen mee), dan kunnen ze echt niet met Kensington aan komen zetten. Dat kan pas leuk zijn als ze 3 jaar niet getourd hebben.

Cijfers zijn leuk, maar je moet ze wel correct calculeren. Daarnaast zijn de subs van Pinkpop dusdanig groot dat die niet voor Kensington gaan spelen, hoe goed ze het hier ook doen. En nee je kan het niet vergelijken met Die Toten Hosen. Dat is compleet een andere orde aan populariteit. Ook spelen ze niet, overal op RAR zie je bandshirts of vlaggen van Die Toten Hosen, daar kan geen andere act tegen op bij onze oosterburen. Kensington is veel discutabeler in dat opzicht.

En we mogen idd we respect hebben voor onze artiesten. Maar in NL heb je al heel snel een overkill aan optredens van onze bands. We hebben allemaal Di-Rect, Racoon, BLØF, De Staat, De Jeugd van Tegenwoordig, Chef’Special, Miss Montreal, Blaudzun etc. toch wel gezien?
 

remko

Campingartiest
5 feb 2016
81
0
Paddy wrote:

Indiaantje89 wrote:
Kensington doet het goed inderdaad in het land, op gratis evenementen en zaalshows voor paar tientjes. Maar Pinkpop mogen headlinen is toch wel andere koek. Je kan echt geen € 95,- voor een kaartje vragen met Kensington bovenaan je affiche. Dan gaat men inderdaad wel maar het lokale festival om de hoek waar je gratis heen kan.

Ik ben er zeker van dat het een fiasco zal zijn kwa kaartverkoop. En zo slim zijn ze echt wel bij Mojo/Pinkpop.


Je loopt een paar jaar achter. Een uitverkochte clubtour, 5x ziggo uitverkocht en 50.000 man die de band in de Arena wilde zien. Allemaal mensen die een ticket kochten. Natuurlijk verkoopt Kensington op hun eentje niet een pinkpopdag uit, maar op een affiche staan meer namen. Zet er een sterke (internationale) sub bij en nog wat publiekslievelingen en die dag verkoopt prima.

Ik loop niet echt achter hoor, ik weet echt wel wat ze gedaan hebben en dat ontkend niemand. Maar je kan een uitverkochte Arena van € 35,00 niet vergelijken met een Arena Act die voor € 80,00 of meer op de bune staat. Daarnaast is zo’n evenement heel anders dan Pinkpop. Midden in de randstad, er waren extreem veel partner kaarten voor Arena begrippen (ons halve kantoor kon er zo naar toe), een festival is voor de huismoeders toch best veel moeite, niet onder een dak en het kan regenen enzo. Best eng.

Een festival headlinen is echt een andere tak van sport. En als je beetje smoel wilt hebben (toegegeven daar hebben soms wat peoblemen mee), dan kunnen ze echt niet met Kensington aan komen zetten. Dat kan pas leuk zijn als ze 3 jaar niet getourd hebben.

Cijfers zijn leuk, maar je moet ze wel correct calculeren. Daarnaast zijn de subs van Pinkpop dusdanig groot dat die niet voor Kensington gaan spelen, hoe goed ze het hier ook doen. En nee je kan het niet vergelijken met Die Toten Hosen. Dat is compleet een andere orde aan populariteit. Ook spelen ze niet, overal op RAR zie je bandshirts of vlaggen van Die Toten Hosen, daar kan geen andere act tegen op bij onze oosterburen. Kensington is veel discutabeler in dat opzicht.

En we mogen idd we respect hebben voor onze artiesten. Maar in NL heb je al heel snel een overkill aan optredens van onze bands. We hebben allemaal Di-Rect, Racoon, BLØF, De Staat, De Jeugd van Tegenwoordig, Chef’Special, Miss Montreal, Blaudzun etc. toch wel gezien?

Nou een kaartje voor Kensington in de arena was ook dik 75€. Dus populatiteit is er zeker wel, maar ik denk dat Pinkpop voor de 50e editie hoger in zal zetten. Denk wel dat ze er zullen staan met nieuw werk maar dan als sub
 

Christiaan

Dagopener
15 mrt 2014
510
77
Indiaantje89 wrote:

Paddy wrote:

Indiaantje89 wrote:
Kensington doet het goed inderdaad in het land, op gratis evenementen en zaalshows voor paar tientjes. Maar Pinkpop mogen headlinen is toch wel andere koek. Je kan echt geen € 95,- voor een kaartje vragen met Kensington bovenaan je affiche. Dan gaat men inderdaad wel maar het lokale festival om de hoek waar je gratis heen kan.

Ik ben er zeker van dat het een fiasco zal zijn kwa kaartverkoop. En zo slim zijn ze echt wel bij Mojo/Pinkpop.


Je loopt een paar jaar achter. Een uitverkochte clubtour, 5x ziggo uitverkocht en 50.000 man die de band in de Arena wilde zien. Allemaal mensen die een ticket kochten. Natuurlijk verkoopt Kensington op hun eentje niet een pinkpopdag uit, maar op een affiche staan meer namen. Zet er een sterke (internationale) sub bij en nog wat publiekslievelingen en die dag verkoopt prima.


Ik loop niet echt achter hoor, ik weet echt wel wat ze gedaan hebben en dat ontkend niemand. Maar je kan een uitverkochte Arena van € 35,00 niet vergelijken met een Arena Act die voor € 80,00 of meer op de bune staat. Daarnaast is zo’n evenement heel anders dan Pinkpop. Midden in de randstad, er waren extreem veel partner kaarten voor Arena begrippen (ons halve kantoor kon er zo naar toe), een festival is voor de huismoeders toch best veel moeite, niet onder een dak en het kan regenen enzo. Best eng.

Een festival headlinen is echt een andere tak van sport. En als je beetje smoel wilt hebben (toegegeven daar hebben soms wat peoblemen mee), dan kunnen ze echt niet met Kensington aan komen zetten. Dat kan pas leuk zijn als ze 3 jaar niet getourd hebben.

Cijfers zijn leuk, maar je moet ze wel correct calculeren. Daarnaast zijn de subs van Pinkpop dusdanig groot dat die niet voor Kensington gaan spelen, hoe goed ze het hier ook doen. En nee je kan het niet vergelijken met Die Toten Hosen. Dat is compleet een andere orde aan populariteit. Ook spelen ze niet, overal op RAR zie je bandshirts of vlaggen van Die Toten Hosen, daar kan geen andere act tegen op bij onze oosterburen. Kensington is veel discutabeler in dat opzicht.

En we mogen idd we respect hebben voor onze artiesten. Maar in NL heb je al heel snel een overkill aan optredens van onze bands. We hebben allemaal Di-Rect, Racoon, BLØF, De Staat, De Jeugd van Tegenwoordig, Chef’Special, Miss Montreal, Blaudzun etc. toch wel gezien?

Nou een kaartje voor Kensington in de arena was ook dik 75€. Dus populatiteit is er zeker wel, maar ik denk dat Pinkpop voor de 50e editie hoger in zal zetten. Denk wel dat ze er zullen staan met nieuw werk maar dan als sub
Er is natuurlijk wel een verschil of dit het duurste kaartje (Kensington) of het goedkoopste kaartje (internationale act) is...
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.197
4.414
De goedkoopste kaarten voor U2 in de JC Arena vorig jaar waren minder dan € 40,00. Ik denk dat het argument dat Kensington overal gratis of voor een paar euro's te zien is, is volgens mij een beetje achterhaald.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.308
4.985
Maar laten we het in Champions League termen houden (wat Jan Smeets graag doet), ze willen potentieele Champions League winnaars op het festival hebben (U2, Pearl Jam, Metallica, Coldplay, Foo Fighters, Rammstein, Bruno Mars, Bruce Springsteen, The Rolling Stones, etc.), mocht dat niet lukken dan gaan ze nog voor Europa League winnaars (Green Day, Kings Of Leon, The Killers, System Of A Down, Arctic Monkeys, The Cure, etc.). En dan pas komen de Eredivisie kampioen kijken waar Kensington onder valt.

En het is heel knap dat ze kampioen van Nederland zijn, maar dan ga je niet gelijk mee doen voor de CL Finale.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.308
4.985
De goedkoopste kaarten voor U2 in de JC Arena vorig jaar waren minder dan € 40,00. Ik denk dat het argument dat Kensington overal gratis of voor een paar euro’s te zien is, is volgens mij een beetje achterhaald.
Ze staan op Bierpop, € 39,95. De eerste presale van de Arena was gewoon € 38,50. Breda Live € 27,95, Wish Outdoor € 29,95. Pop On Top € 41,95, Central Park € 42,35, Dauwpop € 55,80, Paaspop € 62,95, Tivoli € 29,00, 013 € 31,60, Paradiso € 29,00.

En zo kan ik nog wel door gaan. Ok toegegeven, ze stonden in 2018 nergens gratis (in 2017 nog genoeg), maar dat is een kwestie van tijd dat ze weer op Appelpop of een Bevrijdingsfestival staan. Maar je er zijn genoeg goedkopere opties als je Kensington.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
mattman wrote:

Indiaantje89 wrote:
Europa League winnaars (The Cure)


Trigggered.

Sorry, kwalitatief zeker CL niveau, maar kwa grootheid van naam toch net een trede daaronder.

Ik snap je hoor. ? Al vind ik ze qua legacy en invloed wel een pak groter dan Chris Martin & co en die Duitste vuurwerkclowns. Maar begrijp wel wat je bedoelt: tickets-commerce-Pinkpopgehalte. Al sta ik er wel van te kijken hoe snel The Cure hun laatste tour overal uitverkocht, ook hier. Ook op de social media (van StuBru, RW, FL) opvallend veel fans. Zijn die mannen de laatste jaren nog. Populairder geworden dan? En hoe dan?
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Ik snap je hoor. Al vind ik ze qua legacy en invloed wel een pak groter dan Chris Martin & co en die Duitste vuurwerkclowns. Maar begrijp wel wat je bedoelt: tickets-commerce-Pinkpopgehalte. Al sta ik er wel van te kijken hoe snel The Cure hun laatste tour overal uitverkocht, ook hier. Ook op de social media (van StuBru, RW, FL) opvallend veel fans. Zijn die mannen de laatste jaren nog. Populairder geworden dan? En hoe dan?

Scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Nederland optredens doen voor minder dan 20.000 mensen. En met een gigantische, waanzinnig trouwe fanbase, verkopen ze dat soort zalen natuurlijk met gemak iedere keer opnieuw weer uit. Ze zorgen er ook voor dat ze hun fans niet overspoelen met optredens, ze houden het net exclusief genoeg.

Ik heb ze denk ik wel 7 of 8 keer live gezien, en iedere keer opnieuw hebben ze zo een gevarieerd optreden. Vooral hun zaalshows; op festivals is het meer een greatest hits show natuurlijk. En dat is ook prima voor een festival.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.197
4.414
Oasiss wrote:
De goedkoopste kaarten voor U2 in de JC Arena vorig jaar waren minder dan € 40,00. Ik denk dat het argument dat Kensington overal gratis of voor een paar euro’s te zien is, is volgens mij een beetje achterhaald.

Ze staan op Bierpop, € 39,95. De eerste presale van de Arena was gewoon € 38,50. Breda Live € 27,95, Wish Outdoor € 29,95. Pop On Top € 41,95, Central Park € 42,35, Dauwpop € 55,80, Paaspop € 62,95, Tivoli € 29,00, 013 € 31,60, Paradiso € 29,00.

En zo kan ik nog wel door gaan. Ok toegegeven, ze stonden in 2018 nergens gratis (in 2017 nog genoeg), maar dat is een kwestie van tijd dat ze weer op Appelpop of een Bevrijdingsfestival staan. Maar je er zijn genoeg goedkopere opties als je Kensington.

Paaspop verkocht ook uit, voor drie tientjes meer heb je dan een dag Pinkpop. Tegen je laatste zin kan ik natuurlijk niets in brengen, er zijn zeker goedkopere opties. Mijn punt is enkel dat ik hoop dat we soms persoonlijke voorkeuren een beetje kunnen scheiden van realistische mogelijkheden. Ik denk namelijk dat we moeten accepteren dat die grenzen de laatste jaren zo zijn opgerekt, dat velen op dit forum daar niet gelukkig van worden (ben er zelf één van).

Overigens, Ajax heeft nog redelijk recent, niet zijnde kampioen van de eredivisie, de finale van de Europa League gehaald ;-).
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.308
4.985
Indiaantje89 wrote:

Oasiss wrote:
De goedkoopste kaarten voor U2 in de JC Arena vorig jaar waren minder dan € 40,00. Ik denk dat het argument dat Kensington overal gratis of voor een paar euro’s te zien is, is volgens mij een beetje achterhaald.


Ze staan op Bierpop, € 39,95. De eerste presale van de Arena was gewoon € 38,50. Breda Live € 27,95, Wish Outdoor € 29,95. Pop On Top € 41,95, Central Park € 42,35, Dauwpop € 55,80, Paaspop € 62,95, Tivoli € 29,00, 013 € 31,60, Paradiso € 29,00.

En zo kan ik nog wel door gaan. Ok toegegeven, ze stonden in 2018 nergens gratis (in 2017 nog genoeg), maar dat is een kwestie van tijd dat ze weer op Appelpop of een Bevrijdingsfestival staan. Maar je er zijn genoeg goedkopere opties als je Kensington.

Paaspop verkocht ook uit, voor drie tientjes meer heb je dan een dag Pinkpop. Tegen je laatste zin kan ik natuurlijk niets in brengen, er zijn zeker goedkopere opties. Mijn punt is enkel dat ik hoop dat we soms persoonlijke voorkeuren een beetje kunnen scheiden van realistische mogelijkheden. Ik denk namelijk dat we moeten accepteren dat die grenzen de laatste jaren zo zijn opgerekt, dat velen op dit forum daar niet gelukkig van worden (ben er zelf één van).

Overigens, Ajax heeft nog redelijk recent, niet zijnde kampioen van de eredivisie, de finale van de Europa League gehaald ;-).
Maar ik denk dat Paaspop juist een goed voorbeeld is wat Pinkpop niet pretendeert te zijn. Paaspop doet het goed op zijn manier, Kensington is daar een standaard (zeker voor de "Vrijdag") . Maar Pinkpop heeft toch andere standaarden. En ik kan echt wel een persoonlijke voorkeur scheiden met realistische mogelijkheden (ik was ook voorstander van Justin Bieber op Pinkpop destijds), ik zie het gewoon niet 1.2.3. gebeuren. En als ze toch komen voorzie ik toch een tegenvallende verkoop. Puur omdat er heel andere verwachtingen zijn voor Pinkpop.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
die Duitste vuurwerkclowns.

@mattman Denigrerend en kort door de bocht. Kom op zeg.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
die Duitste vuurwerkclowns.

@mattman Denigrerend en kort door de bocht. Kom op zeg.

Durf te wedden dat die mannen het zelf wel als een compliment zouden beschouwen. :wink: Ze zijn Duits, houden van vuurwerk en zijn niet vies van een verkleedpartijtje, gekke bek, goocheltruc of penis-schuimkannonnetje meer op het podium. Hun clips en lyrics zijn ook vaak bedoeld als grap?

Geven trouwens wel leuke shows weg vind ik. Heb in 2016 staan genieten!
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Ben jij nu op je niet zo muziekpuriteinse pielemuisje getrapt ;-)?

NEIN. Nur auf mein grosen Schwanz :)
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.543
833
Het gaat bij sommige wel echt heel veel pijn doen mocht Kensington toch headliner zijn ?

Ik hoor momenteel heel veel the cure op 3 fm...
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.308
4.985
Het gaat bij sommige wel echt heel veel pijn doen mocht Kensington toch headliner zijn
1f602.svg


Ik hoor momenteel heel veel the cure op 3 fm…
Een keertje klagen en geen kaartje kopen, meer niet hoor.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken