Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.466
1.612
Ik denk ook dat de dagvulling en de prijs het probleem is. Als je Kensington laat headlinen dan gooi je daar een meukprogramma onder?

Degene die Kensington willen zien gaan voor ruim 100 euro gaan toch geen dagticket kopen? Laat staan een weekendticket. Die kunnen Kensington op Bierpop gaan zien of de tientallen goedkopere festivalletjes.

Die dag zou een ontzettend vvkprobleem worden plus bij je 50jarig jubileum ga je toch geen blokjes kaas uitdelen. Ik wil geile dure canapés,

Ik wil wat speciaals, ik wil niet Sjaan de uitgewoonde festivalh**r.
Maar dit zeiden we vorig jaar ook bij de aankondiging van hun Arena-show, terwijl ze het jaar daarvoor vijf keer in de Ziggodome stonden en in het voorjaar zelfs nog een clubtournee deden. Lijkt me niet meer dan redelijk dat Pinkpop in het contract opneemt dat ze dan op geen ander Nederlands festival mogen staan, en ik ben er dan van overtuigd dat die dag uitverkoopt.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.498
2.995
Iedere dag verkoopt uit, volgens de betekenis van Smeets. Hoe is het trouwens met deze legende?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Qua internationale uitstraling is het wel een beduidend mindere naam voor Pinkpop.
...dit...

Voor Kensington op Pinkpop is sub maximaal in mijn ogen.
Alle lof voor wat de band teweeg brengt, maar een internationale topact met een beetje exclusieve uitstraling mag je wel verwachten.
Dan is een buitenlandse stadionact meer uitstraling voor Pinkpop, dan de nationale trots....
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.481
6.150
Ik weet niet waarom Pinkpop een internationale topband met allure zou boeken als ze met Kensington ook gewoon een dag kunnen uitverkopen.... niks mis met wat Nederlandse trots!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik weet niet waarom Pinkpop een internationale topband met allure zou boeken als ze met Kensington ook gewoon een dag kunnen uitverkopen…. niks mis met wat Nederlandse trots!
Pinkpop kan veel beter buitenlandse topacts / stadionact als headliner zetten die nog nooit headliner gestaan hebben op Pinkpop. Dat heeft veel meer uitstraling, ook uitstraling buiten de landsgrenzen. Dan kan Kensington nog 100 keer de ArenA uitverkopen. Daar heeft Kensington zeker Pinkpop niet voor nodig. Maar wil Pinkpop "Champions League" uitstraling hebben, kan je als Europese uitstraling niet met Kensington aankomen.
Sub maximaal. Als ze willen headlinen gaan ze maar op de braderie van Lubberkutteveen staan...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.481
6.150
Mja. Of je nou fan bent of het klotemuziek vind, Kensington is objectief zeker headlinerwaardig.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Mja. Of je nou fan bent of het klotemuziek vind, Kensington is objectief zeker headlinerwaardig.
Op heel veel andere Nederlandse festivals wel. Maar Pinkpop is één van die Nederlandse festivals waar Kensington toch echt maximaal genoegen moet nemen met sub spot.

Daarnaast, de ticketprijs kan je ook niet verantwoorden met Kensington als headliner. Daar past ook alleen maar zo'n internationale stadion act bij. Van die opties zijn er (komen er aankomende weken) nog ook genoeg mogelijkheden!!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.044
Kensington doet het goed inderdaad in het land, op gratis evenementen en zaalshows voor paar tientjes. Maar Pinkpop mogen headlinen is toch wel andere koek. Je kan echt geen € 95,- voor een kaartje vragen met Kensington bovenaan je affiche. Dan gaat men inderdaad wel maar het lokale festival om de hoek waar je gratis heen kan.

Ik ben er zeker van dat het een fiasco zal zijn kwa kaartverkoop. En zo slim zijn ze echt wel bij Mojo/Pinkpop.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.904
6.127
Waarom is er zo'n soort van schaamte om een Nederlandse band te laten headlinen? Werchter heeft in de periode van dEUS in de mid 2000's hen ook 2x (dacht ik?) laten headlinen en die verkochten belange geen stadions of 10x de HMH uit. Je praat enkel vanuit het standpunt van de organisatie maar als Nederlandse band het grootste festival (met zo'n geschiedenis) mogen headlinen doet dat volgens mij ook goeie zaken voor Kensington in Europa/de muziekwereld. Een boeking is nooit one-sided. Daarnaast is Kensington een rock band pure sang, geen Marco Borsato of whatever dus dat spreekt nog meer in hun voordeel.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.230
2.182
Wat een vreemde discussie dit.... Kensington heeft zich al bewezen als headliner ook/zeker voor Pinkpop. Het is ook duidelijk dat Pinkpop de 50e editie ook benut om terug te kijken op Nederlandse bands die afgelopen jaren gespeeld hebben (Golden Earring, Rowwen Heze, wellicht Heideroosjes en Anouk). Een Nederlandse band die Arena uitverkoopt, volledig aansluit op de doelgroep en over de jaren via optredens op PP hoort gewoon op die plek te staan. Is meteen een oplossing voor Jan's zo gewenste vierde dag. Maak er het rijtje Kensington, Ed Sheeran, Coldplay, the Police van en je hebt een rijtje dat prima past in het huidige Pinkpop.

En niemand keek toch raar op als dEUS weer eens een goede plek op Werchter kreeg.... terwijl niemand zal betwisten dat Werchter bij die zogenoemde 'champions league' van festivals zou horen.
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.466
1.612
Wat een vreemde discussie dit…. Kensington heeft zich al bewezen als headliner ook/zeker voor Pinkpop. Het is ook duidelijk dat Pinkpop de 50e editie ook benut om terug te kijken op Nederlandse bands die afgelopen jaren gespeeld hebben (Golden Earring, Rowwen Heze, wellicht Heideroosjes en Anouk). Een Nederlandse band die Arena uitverkoopt, volledig aansluit op de doelgroep en over de jaren via optredens op PP hoort gewoon op die plek te staan. Is meteen een oplossing voor Jan’s zo gewenste vierde dag. Maak er het rijtje Kensington, Ed Sheeran, Coldplay, the Police van en je hebt een rijtje dat prima past in het huidige Pinkpop.

En niemand keek toch raar op als dEUS weer eens een goede plek op Werchter kreeg…. terwijl niemand zal betwisten dat Werchter bij die zogenoemde ‘champions league’ van festivals zou horen.
Voor dat laatste is Rock Am Ring natuurlijk ook een goed voorbeeld. Qua aantallen nog een stukje groter dan Pinkpop, en die recyclen zonder enkel probleem om de zoveel jaar Die Artzen en Toten Hosen als headliner. En het beeld van velen hier dat je Kensington op iedere straathoek gratis kan zien klopt in ieder geval voor dit jaar al niet (meer), zijn allemaal festivals waar je 30-40 euro kwijt bent. Als je Kensington de rest van de zomer niet in Nederland laat spelen, en er een sterke sub en 3FM afsluiter naast zet is die 95 euro prima te rechtvaardigen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Laat Kensington eerst maar eens buiten Benelux ook stadions uitverkopen.
Dan wil ik wel mee gaan in deze discussie.

Wat mij betreft is het geen discussie waardig.
Kensington is geen headliner voor Pinkpop.
Wil je een NL headliner, kijk dan naar Within Temptation, zij zijn ook headliner in buitenland en verkopen ver over de grens zalen uit.
Maar ook dat is zelfs voor hun nog geen vrijbrief om Pinkpop headliner te zijn.

De graadmeter voor Pinkpop headliner ligt de lat toch echt iets hoger.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.044
Processierups wrote:
Wat een vreemde discussie dit…. Kensington heeft zich al bewezen als headliner ook/zeker voor Pinkpop. Het is ook duidelijk dat Pinkpop de 50e editie ook benut om terug te kijken op Nederlandse bands die afgelopen jaren gespeeld hebben (Golden Earring, Rowwen Heze, wellicht Heideroosjes en Anouk). Een Nederlandse band die Arena uitverkoopt, volledig aansluit op de doelgroep en over de jaren via optredens op PP hoort gewoon op die plek te staan. Is meteen een oplossing voor Jan’s zo gewenste vierde dag. Maak er het rijtje Kensington, Ed Sheeran, Coldplay, the Police van en je hebt een rijtje dat prima past in het huidige Pinkpop.

En niemand keek toch raar op als dEUS weer eens een goede plek op Werchter kreeg…. terwijl niemand zal betwisten dat Werchter bij die zogenoemde ‘champions league’ van festivals zou horen.

Voor dat laatste is Rock Am Ring natuurlijk ook een goed voorbeeld. Qua aantallen nog een stukje groter dan Pinkpop, en die recyclen zonder enkel probleem om de zoveel jaar Die Artzen en Toten Hosen als headliner. En het beeld van velen hier dat je Kensington op iedere straathoek gratis kan zien klopt in ieder geval voor dit jaar al niet (meer), zijn allemaal festivals waar je 30-40 euro kwijt bent. Als je Kensington de rest van de zomer niet in Nederland laat spelen, en er een sterke sub en 3FM afsluiter naast zet is die 95 euro prima te rechtvaardigen.
Stonden in Breda nog voor 3 tientjes, bij lange na geen € 95,-. En laten we kwalitatief nou Kensington niet vergelijken met dEUS of de populariteit van Die Toten Hosen op RAR, dat is op geen enkele schaal te vergelijken.

Heeft niets met schamen te maken overigens. Van mij mogen ze 10x Pinkpop headlinen. Maar dan kom ik 10 jaar niet.

Ook niets tegen Nederlandse “trots”, roep al jaren dat we een spot moeten creeëren na de headliner voor een Late Night Special. En zet dan gewoon na de headliner in het donker een bijzondere show neer ala Rock Am Ring.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.230
2.182
Martijn wrote:

Processierups wrote:
Wat een vreemde discussie dit…. Kensington heeft zich al bewezen als headliner ook/zeker voor Pinkpop. Het is ook duidelijk dat Pinkpop de 50e editie ook benut om terug te kijken op Nederlandse bands die afgelopen jaren gespeeld hebben (Golden Earring, Rowwen Heze, wellicht Heideroosjes en Anouk). Een Nederlandse band die Arena uitverkoopt, volledig aansluit op de doelgroep en over de jaren via optredens op PP hoort gewoon op die plek te staan. Is meteen een oplossing voor Jan’s zo gewenste vierde dag. Maak er het rijtje Kensington, Ed Sheeran, Coldplay, the Police van en je hebt een rijtje dat prima past in het huidige Pinkpop.

En niemand keek toch raar op als dEUS weer eens een goede plek op Werchter kreeg…. terwijl niemand zal betwisten dat Werchter bij die zogenoemde ‘champions league’ van festivals zou horen.


Voor dat laatste is Rock Am Ring natuurlijk ook een goed voorbeeld. Qua aantallen nog een stukje groter dan Pinkpop, en die recyclen zonder enkel probleem om de zoveel jaar Die Artzen en Toten Hosen als headliner. En het beeld van velen hier dat je Kensington op iedere straathoek gratis kan zien klopt in ieder geval voor dit jaar al niet (meer), zijn allemaal festivals waar je 30-40 euro kwijt bent. Als je Kensington de rest van de zomer niet in Nederland laat spelen, en er een sterke sub en 3FM afsluiter naast zet is die 95 euro prima te rechtvaardigen.

Stonden in Breda nog voor 3 tientjes, bij lange na geen € 95,-. En laten we kwalitatief nou Kensington niet vergelijken met dEUS of de populariteit van Die Toten Hosen op RAR, dat is op geen enkele schaal te vergelijken.

Heeft niets met schamen te maken overigens. Van mij mogen ze 10x Pinkpop headlinen. Maar dan kom ik 10 jaar niet.

Ook niets tegen Nederlandse “trots”, roep al jaren dat we een spot moeten creeëren na de headliner voor een Late Night Special. En zet dan gewoon na de headliner in het donker een bijzondere show neer ala Rock Am Ring.

Niemand maakt hier een kwalitatieve vergelijking tussen Kensington en dEUS; wat mij betreft is dEUS echt van een ander niveau. Maar het is inderdaad wel opvallend dat we deze discussie voeren over een band die Arena uitverkoopt, terwijl een RAR dit jaar doodleuk de verkoop start met alleen die ärzte als headliner of Bergenfest (een stuk kleiner) met Madrugada. En dat dEUS destijds Werchter kon headlinen, terwijl het in Nederland een echte club-band was.

Hoeveel Nederlandse headliners heeft Pinkpop eigenlijk gehad? Doe Maar in 1983. Misschien nog een keer Urban Dance Squad of zo? Het is wel echt opvallend dat we in Nederland zo terughoudend zijn met Nederlandse hoofdacts..

Verwacht Kensington echt wel een keer als headliner; we zullen zien of dat al in 2019 gebeurt.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
Heeft de reden dat mensen hier liever geen Kensington als headliner zien niet ook iets met de muziek zelf te maken? Los van 'vaderlandse trots' is het gewoon een band die hertzelfde nummer 18 keer na elkaar speelt tijdens hun shows. Ik zie Kensington nooit mega groot worden in het buitenland omdat het simpelweg niet vernieuwend/onderscheidend genoeg is daarvoor.

Als Belg zou ik het fantastisch vinden om dEUS nog eens te zien headlinen op RW. Of, wie weet ooit, een Balthazar. Maar Bazart een dag zien afsluiten op een Werchter mainstage klinkt minder leuk in de oren. Het is niet omdat iets dat uit het vaderland komt groot groot en bekend is, dat ik er automatisch trots op moet zijn.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.165
4.305
Kensington doet het goed inderdaad in het land, op gratis evenementen en zaalshows voor paar tientjes. Maar Pinkpop mogen headlinen is toch wel andere koek. Je kan echt geen € 95,- voor een kaartje vragen met Kensington bovenaan je affiche. Dan gaat men inderdaad wel maar het lokale festival om de hoek waar je gratis heen kan.

Ik ben er zeker van dat het een fiasco zal zijn kwa kaartverkoop. En zo slim zijn ze echt wel bij Mojo/Pinkpop.

Je loopt een paar jaar achter. Een uitverkochte clubtour, 5x ziggo uitverkocht en 50.000 man die de band in de Arena wilde zien. Allemaal mensen die een ticket kochten. Natuurlijk verkoopt Kensington op hun eentje niet een pinkpopdag uit, maar op een affiche staan meer namen. Zet er een sterke (internationale) sub bij en nog wat publiekslievelingen en die dag verkoopt prima.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.165
4.305
Heeft de reden dat mensen hier liever geen Kensington als headliner zien niet ook iets met de muziek zelf te maken? Los van ‘vaderlandse trots’ is het gewoon een band die hertzelfde nummer 18 keer na elkaar speelt tijdens hun shows. Ik zie Kensington nooit mega groot worden in het buitenland omdat het simpelweg niet vernieuwend/onderscheidend genoeg is daarvoor.

Als Belg zou ik het fantastisch vinden om dEUS nog eens te zien headlinen op RW. Of, wie weet ooit, een Balthazar. Maar Bazart een dag zien afsluiten op een Werchter mainstage klinkt minder leuk in de oren. Het is niet omdat iets dat uit het vaderland komt groot groot en bekend is, dat ik er automatisch trots op moet zijn.

Mega groot niet, maar een uitverkochte Europese clubtour hebben ze ook achter de rug en ze staan regelmatig op buitenlandse festivals. En het heeft zeker met de muziek te maken. Velen hier vinden de muziek niks, maar de cijfers zijn dat het Nederlandse publiek ze prima pruimt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken