Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Klopt, helemaal mee eens. Maar ik hoopte - I know, tegen beter weten in - dat een eventuele vierde dag ervoor zou zorgen dat Pinkpop op dit gebied terrein terug kon boeken en weer wat 'spannender' zou programmeren.

Ik snap zeker dat beide festivals een ander publiek trekken, maar wat ik zo vreemd vind is dat de BKS organisator vorig jaar juist aangaf naar een ander weekend te verhuizen, omdat dit Pinkpop dit jaar in "hun" weekend zit.

We blikken ook vooruit: volgend jaar verhuist Best Kept Secret naar voren. Noodgedwongen, omdat Pinkpop ineens in 'hun' weekend zit. Robert Swarts: 'Daar heb ik wel een mening over ja.'

https://3voor12.vpro.nl/update~9f6b1fbf-eb88-4249-b980-5bf1b7f143bc~slotinterview-bks17-droomeditie-voor-best-kept-secret~.html

BKS zit in een totaal ander vaarwater dan Pinkpop.
RaR/RiP vist uit een zelfde vijver met PInkpop, RaR/RiP is LiveNation/MLK en Pinkpop is LiveNation/Mojo.
RaR/RiP evenals BKS 7 tm 9 juni en Pinkpop (waarschijnlijk 7 en ) 8 tm 10 juni.
Delen meestal wel handje vol namen en jaarlijks ook wel minstens één headliner, zal aankomend jaar ook kunnen.
Download Festival UK overigens het weekend er na gaan zitten, 14 tm 16 juni, misschien dat er een paar namen mee komen ( 3 a 5 ).

Overigens start net als BKS ook Download deze week al met voorverkoop.
Mag Pinkpop na het weekend ook wel doen, alvast een select aantal weekend-kaarten in een vvk doen!!

'Best Kept Secret strikte dit jaar Arctic Monkeys, LCD Soundsystem en The National als headliners en vorig jaar sloten Radiohead en Arcade Fire het festival af. Voor Pinkpop bestaat dus het risico dat beoogde headliners voor de vijftigste editie uitwijken naar de Beekse Bergen in Hilvarenbeek, waar Best Kept Secret plaatsvindt. Smeets maakt zich daar vooralsnog niet veel zorgen over. "Een vijftigste Pinkpop is toch heel wat anders dan Best Kept Secret, dat maximaal 25.000 bezoekers kwijt kan. Acts moeten dan maar een keuze maken.'''

Blijft sneu dat zo'n man stug blijft vasthouden aan het idee dat het voor bands een 'eer' is om op de 50e Pinkpop te mogen spelen. Voor de headliners van stadionformaat hoeft hij niet te vrezen, maar zou er niet raar van opkijken als Tool straks in Hilvarenbeek staat in plaats van in Landgraaf.

Het is wel een verrassende zet van Friendly Fire, maar voor de programmering zal het niet zoveel uitmaken. De 'Primavera-acts' kiezen toch al eerder voor BKS dan voor Pinkpop en qua publiek is de overlap op dit moment ook minimaal.

Voor de pers zal dat anders zijn. Hoewel de aandacht op tv naar Pinkpop zal gaan zullen er in de pers volop vergelijkingen tussen het Pinkpop- en BKS-programma gemaakt gaan worden. Dat zal ook wel de reden zijn dat Pinkpop nu wat zuurtje reageert (... al geloof ik er niets van dat zij voor dit weekend niet wisten dat BKS aan dit weekend vasthoudt).

‘Best Kept Secret strikte dit jaar Arctic Monkeys, LCD Soundsystem en The National als headliners en vorig jaar sloten Radiohead en Arcade Fire het festival af. Voor Pinkpop bestaat dus het risico dat beoogde headliners voor de vijftigste editie uitwijken naar de Beekse Bergen in Hilvarenbeek, waar Best Kept Secret plaatsvindt. Smeets maakt zich daar vooralsnog niet veel zorgen over. “Een vijftigste Pinkpop is toch heel wat anders dan Best Kept Secret, dat maximaal 25.000 bezoekers kwijt kan. Acts moeten dan maar een keuze maken.”’

Voor veel bands zal de keuze om weggestopt te worden op het tweede podium van een 50e Pinkpop of voor 25.000 man 'eigen publiek' te headlinen inderdaad een keuze zijn. Maar het besluit van Radiohead vorig jaar om te kiezen voor BKS zal toch ook voor Jan duidelijk hebben gemaakt dat de omvang van het podium niet perse bepalend is voor een band.
Maar met de programmering van beide festivals dit jaar lijkt mij dat concurrentie voor headliners beperkt zal zijn (neem althans aan dat PP dit jaar niet op Arctic Monkeys heeft gemikt...).

Tja, nu gaan beide festivals nog meer dan ooit "naast elkaar" geplaatst worden. Dus de menen die hoopten dat de discussie over het verschil tussen de 2 (3, of met RW bij, 4) festivals snel ophoudt, zullen eraan zijn voor de moeite. Hier gaat nog veel digitale inkt over vloeien.

Tja, nu gaan beide festivals nog meer dan ooit “naast elkaar” geplaatst worden. Dus de menen die hoopten dat de discussie over het verschil tussen de 2 (3, of met RW bij, 4) festivals snel ophoudt, zullen eraan zijn voor de moeite. Hier gaat nog veel digitale inkt over vloeien.
Maak ik me niet zo druk om.
BKS kan wel enkele leuke namen afsnoepen.
Maar dan nog, de acts die Mojo op Pinkpop zet kan je niet vergelijken met wat Friendly Fire naar BKS zet.
Voornaamste verschil zal de headliners zijn, BKS kan maar op 25 duizend a 30 duizend bezoekers zitten en zal dan ook headliners krijgen die niet eerste keus headliner zijn bij PInkpop. Net als dit jaar gebeurt is zal DTRH daar meer van profiteren, omdat dat ook een LiveNation/Mojo festival is.
Ik ben niet zo bang voor die concurentie, sterker nog, ik denk dat de headliners al wel zo'n beetje verdeeld zijn voor 2019.

Waar ik meer druk om maak is als er te veel LiveNation festivals in hetzelfde weekend zitten, dan gaat het lastig tourtjes inplannen worden.
BKS zal meer mee liften met Primavera, Field Day, North Side... Die lineups gaan loodrecht tegenover elkaar staan, wat mensen die beslissen op line-up de keuze makkelijker zal maken.
Zo zal Pinkpop vast enkele hardere rock namen verliezen op die maniet, wat dan wel positief is is enkele andere festivals.
Rock am Ring 7-9 juni
Download UK 14-16 juni
Glastonbury 26-30 juni
of misschien ook wel intressant, welk weekend gaan Bonnaroo en FireFly zitten in VS?

Ben het wel eens met Dennis. Pinkpop na de 2014-editie heeft weinig potentiële overlap met een BKS of DTRH. Een paar bands daar gelaten (Editors, Greta van Fleet, Oscar & the Wolf, Noel Gallagher, en dat is het dan wel voor dit jaar denk ik), pakt Pinkpop weinig meer wat ook op BKS/DTRH had kunnen staan. En andersom. En zelfs dan denk ik niet dat BKS dit jaar voor een van deze vier namen had willen gaan, aangezien Oscar & the Wolf als DTRH-headliner niet zo goed uitpakte en Noel Gallagher en Editors dan al vrij snel op herhaling waren gekomen.

Denk zelfs dat het met het publiek weinig gaat doen. Pinkpop zal wel met een drietal stadionheadliners komen plus degelijke subs, net als dit jaar. BKS zal op drie alternatief grote headliners inzetten met een mooi dagprogramma, net als altijd. En er zullen best alternatieve muziekfans zijn die ook eens een Pearl Jam of Bruno Mars willen zien, maar die zullen dan moeten gaan kiezen. In elk geval moeten beide festivals nu nog meer dan anders met een goed affiche komen. Een zwakke line-up en je bent meer dan normaal vatbaar voor de concurrentie.

Vooral dat laatste stukje...

In elk geval moeten beide festivals nu nog meer dan anders met een goed affiche komen. Een zwakke line-up en je bent meer dan normaal vatbaar voor de concurrentie.
Nu zal de 3FM/538 opvulling van PInkpop wel de nodige bezoekers trekken.
Maar met de 25k bezoers van BKS, zal het verschil in bezoekers aantallen weinig zeggen tov de 70k van Pinkpop.
Vooral Pinkpop zal om te beginnen met goede heads en prima subs moeten komen. Daarbij als BKS nu al de weekend kaarten in vvk doet, zal dat wel snel uitverkopen na de eerste namen, dan is de keuzes ook weer anders.

Maar da's bij Pinkpop toch altijd zo? Dat is echt het festival van de headliners.

Staan nu overigens ook al artikelen over de ''clash'' op het AD e.d. onder het mom BKS claimt Pinksterweekend. Ik denk dat het vooral voor BKS een hele slimme move is, marketing technisch.

Voor 2019 denk ik aan de volgende artiesten:
Fleetwood Mac (Europe Tour)
Aerosmith (Ze plannen een "50th Anniversary Tour", vorige Europese tour geen NL aangedaan en al sinds 2010 niet in Nederland geweest. Grote kans dus)
Springsteen (Na zijn solo concerten op Broadway, gaat hij waarschijnlijk weer met de E Street Band op tour. Steven van Zandt van The E Street Band noemde een mogelijk tour in 2019 en 2020.)
ZZ Top (Ze plannen een grote "50th Anniversary Tour", misschien niet als headliner, maar zeer goede band voor de mainstage)
U2
Rihanna
Niel Young
The Police (Reünie? Wens van Jan Smeets)
Sting
AC/DC
Coldpay
Muse
Ed Sheeran
Eagles
Eric Clapton
Imagine Dragons
Kendrick Lamar
Queen+Adam Lambert
The Who
Golden Earring
Anouk
Kensington

Je bent in ieder geval niet zuinig met grote namen haha. Aerosmith is wel een goede shout, ik dacht dat die het voor gezien hielden na hun Aero-Vedeci tour afgelopen jaar maar blijkbaar niet. Nog even afwachten wat voor vorm die tour gaat krijgen, maar het zou een fantastische Pinkpop headliner zijn natuurlijk. Ze waren vorig jaar op Hellfest de show nog niet verleerd in ieder geval...

Jan Smeets heeft het over geen U2 en wellicht The Police. Dus waarschijnlijk wél U2 en geen The Police? Jan kennende...

Dit jaar niet naar Pinkpop dus zit nu voor de buis te kijken. Ik dacht zal er al een topic 2019 zijn en jawel, al 8 pagina's ? Dat wordt wat.
Pp19 worden gok ik 4 dagen. Vr-Ma
En dan zou ik dit een paar fijne namen vinden:
Anouk
The Prodigy
A Tribe Called Quest
Coldplay
Slipknot
Zo. Een beetje uit iedere categorie iets.
Tijd zal het leren hoe of wat ?

Eigenlijk vind ik dat Springsteen er gewoon weer bij moet zijn volgend jaar. Was er tijdens de 40ste editie, en is misschien 1 van de weinige artiesten die denk ik echt wel vatbaar is voor het jubileum van Pinkpop, hij heeft echt wel een speciale band met Pinkpop, en ik zou het gewoon weer geweldig vinden! Verder lijkt Fleetwood Mac me ook super vet

Zo'n beetje alle acts van Pinkpop dit jaar zouden niet goed passen op BKS. Ik zag van het weekend nog een verdwaald BKS-shirtje. De namen op dat shirtje zijn toch echt allemaal te klein of te indie voor PP, op wat uitzonderingen daargelaten. Daarbij gaan de meederheid van de limbo's die standaard naar PP gaan, echt niet naar BKS. Andersom gaan de Belgen die naar BKS komen echt niet naar Pinkpop, want die hebben hun eigen megafestival in Werchter.

Hier wat opmerkingen over Pinkpop en wat beter moet:
1. Muntjes weg, allemaal pinnen. Desnoods leg je maar kabels aan ipv wifi betaalverkeer.
2. Plastic weg. Je kon op meerdere plekken water drinken, bij de plekken waar je water kon krijgen lagen duizenden plastic bekertjes. Ik vind dat een beetje een tegenstelling. Water vs. plastic soep. De rommel moet echt weg. Dat kan echt niet meer vind ik. Misschien is de oplossing wel alles van hetzelfde materiaal maken zodat je ook echt kan recyclen.
3. Publiekstromen beter controleren. Zorg dat mensen op het terrein kunnen blijven na 12 uur. zodat er minder massale uittochten komen.
4. het vreten (ja het was vreten, geen eten) mag wel wat luxer of er moet een mogelijkheid zijn om wat luxer te kunnen eten. ik ben drie dagen aan de schijterij geweest van m'n eerste frietje zonder.....gecombineerd met de zooi die op de grond ligt ws.
5. Zorg dat autos en voetgangers nooit meer door elkaar kunnen rijden en lopen...... -wat ik vanochtend las over de aanrijding was wel echt shockerend, sterkte voor de nabestaanden-

Vooral dat gedoe met plastic op Pinkpop is echt te erg. Daar moet echt een oplossing voor gevonden worden en de 50e editie is daar de perfecte editie voor. Ik heb maar weinig festivals gezien waar er zo'n grote hoop plastic achterblijft na een festivaldag.

Users who are viewing this thread