Misschien moeten Pinkpop en DTRH maar gewoon van weekend wisselen? Dan kan DTRH mee profiteren van de alternatieve lichting die voor Primavera in Europa zit, terwijl Pinkpop gelijk met Glasto en vlak voor Werchter zou vallen.
Ja, zit idd wat in.
Ik denk vooral aan de Amerikaanse festivals die Pinkpop ten last zijn, vooral Glasto, Roskilde en Rock Werchter zitten daar verder na en profiteren dan van de artiesten die later in juni in europa zijn.
Is ook wel een kleine "maar"... ik ben van mening dat Pinkpop ook meer moet kijken bij LiveNation festivals begin juni als Download Festival of RaR/RiP. met meer rock-genre.
Dit jaar (2017) 6 overeenkomsten met Download en 8 overeenkomsten met RaR/RiP.
Wat ik ondanks de (zachtgezegd) aardige lineup van BKS, zie ik toch nog veel gelijkenis met Scorpio festival Hu/So op Pinkpop, maarliefst 10 overeenkomstige namen nog.
Ik denk dat binnen het rock-genre veel meer draagvlak is voor Pinkpop-bezoekers, het aantal overeenkomsten met Download en RaR/RiP zal eigenlijk hoger moeten kunnen.
Ik zeg niet dat Pinkpop meer richting Hellfest of Graspop moet qua programma, maar neem bijvoorbeeld Pinkpop 2014 waar de Metallica-dag een veelbesproken en geprezen dag was of bijvoorbeeld Pinkpop 2008.
Maar misschien draaf ik dan meer naar een genre-programmering, dan dat ik aanspoor op verandering van datum richting Glasto/Roskilde...
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat door juist niet te verschuiven en dichter bij die festivals zitten, juist meer overlap zo moeten inhouden.
Het verschuiven zou niet in alle gevallen de beste oplossing zijn.
Sterker nog te dicht op die grote festivals gaan zitten zal niet ten goede komen van beschikbaarheid, te veel giganten bij elkaar die weekenden.
Pinkpop doet er goed aan begin juni te zitten, dat denk ik althans...