Pinkpop 2017 - Nieuws en geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Ik snap dat er wat rare boekingen waren, maar het is toch echt wel meer waard dan een 5,8?
Ze zijn nog gul geweest vind ik. Primavera is zo'n festival dat wel uit meer bestaat dan enkel de headliners, die ook dit jaar weer top notch waren. De undercard is zorgvuldig uitgekozen en dat merk je gewoon wanneer je door de line up heen gaat. Slayer vond ik op zich een ietwat vreemde boeking maar daar blijft het ook bij.
Pinkpop heeft een heel ander publiek en heeft ook een soort vraag gecreëerd over de jaren heen om het programma rond een bepaalde headliner te bouwen. Ik merk dat die lijn wel is getrokken maar niet in die mate dat mensen kamperen voor kaartjes zoals dat was bij vorige jaren. Als de headliners dan al niet deugen dan stuikt het kaartenhuis gewoon ineen en krijg je dit. Ga even na bij het Voorspel-spel en kijk hoe ondermaats Pinkpop zijn programma is in vergelijking met de verwachtingen van de meesten.

Coldplay? Die moesten ze dit of vorig jaar hebben geboekt met hun nieuwe album, niet 2 jaar achter de feiten. En als je kijkt wat voor programma Pinkpop dit jaar heeft neergepoot is Ed Sheeran geen sub maar wel degelijk headliner ;)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Als ze op dezelfde voet doorgaan is de line-up volgend jaar:

Ariane Grande - Ed Sheeran - Foo Fighters
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Als ze op dezelfde voet doorgaan is de line-up volgend jaar:

Ariane Grande – Ed Sheeran – Foo Fighters

Zou ik betere headliners, dan dit jaar vinden. Een stuk beter zelfs.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Daar gaat ‘ie dan…

- - Mijn Pinkpop 2017 weekend - -

Het was een weekend dat vooral zondag en maandag heerlijk rustig was, met toch 15k a 20k bezoekers minder. Nergens wachten bij kraampjes, zeer fijn. De zaterdag werd vooral geheerst door verjonging, maar verder was er veel voor de 30+ers in de vorm van 90’s sentimenten. Het spoorboekje kon ingevuld worden met singer- songwriters maar ook met rock-acts, zal geen verrassing zijn dat ik voor laatste heb gekozen.

- - Zaterdag - -

Zaterdag begon eigenlijk best lekker. Stond een wigwam bij 3FM-stage met heel typisch daarin een 3FM-studio, krijtbord erbij met de tekst “White Lies 13:30” oooh?!? Met ietwat vertraging, maar toch nog voor The Ten Bells nog Pinkpop 2017 opende, stond ik met een paar gelukkigen om Harry McVeigh met een kort akoestisch geluksmoment. Heb me wel weer snel naar Brightlands tent verplaatst, opening wilde ik niet missen. The Ten Bells hebben bewezen waarom ze Nu of Nooit gewonnen hadden en wisten mij ‘quasi De Staat’ wel sterk te overtuigen (bij deze, jongens ga zo door!!). De kop was goed er af!
Na wat oponthoud kon ik op en neer tussen 3FM-stage en Mainstage. Starte bij White Lies, met hier en daar een klein valse noot maar lekker met de radio-hitjes hoor. Chef’Special was wel een feestje, hebben ook wel die festival-stampers in het repertoire. Kaiser Chiefs wisten ook de radiohitjes vol enthousiasme het nog wat matte publiek in te spuien, Ricky Wilson waande zich wel een entertainer. Maar hoogtepunt van de dag was voor mij wel Five Finger Death Punch, of moet ik zeggen Five Finger Death Poncho. Maar dan ook toevallig beginnen met Remember Everything : “If I could hold back the rain”… De regen maakte het er niet minder om… Gig was om voor ik het wist, goed teken, want dan vond ik het goed hé.
Op een afstand gaan staan voor Justin Bieber. Iets wat later dan verwacht, heb een uur gekeken en ik werd er niet veel enthousiaster van. Sorry, maar heb het feest van de rest van de avond overgelaten aan wie nog aanwezig was en vertrokken.

- - Zondag - -

In eerste instantie stond ik bij 3FM-stage voor Anne-Marie, maar na 2 nummers ontdekte ik dat dit het niet was voor mij. Ben dus naar Brightlands tent gelopen voor Jack Savoretti, heerlijk, geen spijt van. Een relaxte manier om je brakke zondag te beginnen. Maar het moest wel loskomen, bij Undeclineble Ambuscade in Stage 4 kon dat. Man wat was dat wakker worden, BAM!!
Ja, wat dan… Kon dat beter? Terug naar Brightlands tent voor MY BABY. Wat een sound kwam op mij af zeg, zo heerlijk dat ik er kippenvel van kreeg. Wat in mij opkwam ‘woodstock’-approved. De stroboscopen en achtergrondbeelden werkte misschien hypnotiserend, zeker weten van de Nederlandse acts met kop en schouders de bovenliggende partij. The Charm The Fury kon ik langs de zijkant nog vooraan zien. Nou zeg… Keihard! Zangeres Caroline Westendorp maakte behoorlijk impact, of is zangeres niet echt het juiste woord eigenlijk. Wow, power-vrouw!
Biffy Clyro bij 3FM-stage kwam ik daardoor wat later aan en moest dus van achteraan kijken. Alvast een voorproefje omdat ze ook nog voorprogramma staan van Guns N Roses in Goffertpark. Wat spatten die Schotten energie uit, heerlijk. Misschien wel één van de beste van het weekend.
Via Imagine Dragons waarbij ik om het hoofdveld liep, kon ik dat optreden redelijk meekrijgen. Wel oké hoor, leuke 3FM-nummertjes om mee te doen. Maar wel tijdig naar Rancid in Brightlands tent, kom ik daar aan is het schrikbarend leeg. Waardoor ik redelijk vooraan kom komen, nadat de mannen de eerste snaren beroerde en het hoofdpodium stil werd stroomde de tent langzaam vol voor dit 90’s jeugdsentiment ska-punkrock. Wat kunnen deze oudjes nog raggen. Nummers Ruby Soho en Time Bomb zorgde wel voor heel veel herkenning en dak ging er af. Helemaal afgekeken en daarna bang niet geheel vooraan te kunnen bij Green Day. Maar de tent uitkomend was het verschil van minder bezoekers te merken, drinken pakken en de poortjes nog op groen voor Green Day. Doorgelopen naar voor in. Show om te verwachten, maar wel een dagafsluiter zoals ik die graag zie. Billie Joe Armstrong is geen punk-rock zanger, maar een pure entertainer. Je hebt geen tijd om even weg te kijken.

- - Maandag - -

Laatste dag eerst wat rustig beginnen in de Brightlands tent bij Gutterdammerung, maar na een klein half uurtje naar 3FM-stage gelopen voor Machine Gun Kelly. Die al na het eerste nummer een fles sterke drank aan zijn lippen zet. Tussendoor heeft hij ook een blikje Brand bier opgeslokt en het publiek in gegooit. Een soort rock-rebel. Maar de toon voor 3FM-stage die dag was wel gezet. Zijn kickoff beloofde veel goeds. Als je daarna naar de hillbilly tonen van Seasick Steve met zijn John Deere-pet gaat, is dat misschien een rust moment. Maar met zijn zelfgemaakte gitaren uit wieldoppen en wasbordjes geeft hij je een wake up die het volgens mij perfect doet op een festival als Pinkpop. Ik kan het zeer waarderen. Hierna aankomend bij Rag N Bone man merk je dat ondanks 15k minder bezoekers, deze boom van een vent op het verkeerde podium staat. Overvol veld voor 3FM-stage, al die mensen kwamen ook niet voor niets. Want zodra Rory Graham zijn strot open doet sta je vastgenageld.
Het feest van Guus Meeuwis heb ik een beetje aan me voorbij laten gaan, ontliep daardoor ook de polonaise. Ach, wat mij betreft kan dit best op Pinkpop. Maar, dan wel maar 1 zo’n act per editie…
Zag ondertussen wel dat de Brightlands tent voor Liam Gallegher al volstroomde. Keuze voor Sum41 was daardoor makkelijker, keuze hadden meerdere gemaakt. Maar, heel blij deze keuze gemaakt te hebben. Dat er uit Canada ook lekkere 90’s punk komt bewijst Sum41 wel. Mooi om te zien hoe het publiek opgaat met deze toch inmiddels beetje verwaterde act. Toe aan een adempauze kon dat met Passenger op verre achtergrond. Maar door niet te ver van 3FM-stage weg te lopen, kon er een snelle terugkeer gemaakt worden voor Prophets of Rage. Mooie mix van Rage Against The Machine, Public Enemy en Cypress Hill. Zo jammer dat al na een paar nummers ik dit rete strakke optreden moest verlaten om bij LIVE in de eerste rijen voor hoofdpodium te staan… Later meer over LIVE.
Na LIVE door naar System of a Down, verwachting hier werd helemaal waargemaakt. Wat een stampers. Al jaren geen nieuw werk meer van de mannen en misschien wel niet eens zo erg, want publiek dat er stond ging echt volledig op. Lekkere rock show. Daarna naar Kings of Leon als afsluiter van het festival. Het optreden was strak, zuiver, netjes in lijn, geen foutje te ontdekken en ineens over en uit… Jammer dat het een gelikt optreden verder (op de lampen na) kleurloos was. Goed optreden met lekkere meezingers, maar zo statisch als de heren stilstaan doet als festival afsluiter een beetje tam aan. Zo ging het kaarsje van Pinkpop 2017 langzaam en relaxed uit…

- - LIVE - -
Tja, LIVE. De verwachting, hoog. Misschien wel, of zeker wel, hetgeen waar ik meest naar uit keek. Zo speciaal het is dat de band in 2009 uiteen ging door een frontman-fee oa in contract voor Pinkpop van Ed Kowalczyk, toen de druppel voor de break up. Nu, alleen op Pinkpop buiten Amerika terug samen na 9 jaar, Ed geeft aan dat bij het verzoek om te komen geen twijfel was, “yes, we want to do Pinkpop”. De band was nooit meer de band, Ed K was LIVE en vanaf de eerste noot terug in Nederland is Ed K nog altijd LIVE. Wat heb ik mee geschreeuwd met Ed. Natuurlijk is album Throwing Copper de grote doorbraak, nog altijd zijn de hits daarvan drijvende kracht van de band en dat was te merken. Met rode ogen en armen in de lucht met volle teugen dit concert beleefd. Ik kan met recht zeggen, geen enkele andere band roept deze flipperkast aan emoties op bij mij. Dat kwam zeker tot uiting tijdens deze reünie op Pinkpop. Maar slechts een uur was zo voorbij, voor mij te kort… Maar dat was het niet, de band bedankt, Ed Kowalczyk blijft staan… Draait om en een piano rolt mainstage op, Ed wijst en knikt… Je merkt het al in het publiek vooraan… JA! (terwijl ik dit type lopen mijn ogen weer vol, echt) Het beste moment van alles lijkt aanstaande. Pianist neemt plaats… Ed pakt de microfoon voor de encore… De eerste piano-aanslagen geven de fans vooraan al een explosie aan emoties, de een huilt, de ander klapt, de ander schreeuwt, een ander springt… Ik weet niet, maar volgens mij deed ik alle opties in één. “OVERCOME” begint en neemt de festivalweide in zijn macht. DIT was voor mij HET moment van Pinkpop 2017!!!

- - Mijn Pinkpop 2017 Top 5 - -

1 – LIVE
2 – MY BABY
3 – Green Day
4 – System of a Down
5 – Biffy Clyro
Aanmoedigings prijs – The Ten Bells

Nog bedankt voor de (korte) meetings en de fun!
Rest nog te zeggen, bekijk binnenkant van je weekend-bandje…
“Tot ziens op Pinkpop 2018”
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
289
207
Altijd interessant om verschillende ervaringen/belevingen te vernemen. Er is uiteraard geen goed of fout.

Zelf moet ik altijd een beetje overgeven in mijn mond als ik "Overcome" van Live hoor. Zo'n potsierlijk nummer met, in mijn beleving, berekenend effectbejag.
Throwing Copper heb ik zelf grijs gedraaid, ik vond die cd fantastisch. Maar daarna vond ik Live zo vreselijk afglijden dat ik het gênant begon te vinden. Het bizarre is dat ik dus met terugwerkende kracht Throwing Copper ook nooit meer beluister. Die band heeft zo vreselijk afgedaan in mijn ogen. Die Ed met zijn leadsinger-fee en dat stiekem regelen achter de rug om van zijn bandleden. Dan ben je toch wel een achterbakse klootzak hoor. Als ik hem dan zo overdreven amicaal zie lopen doen op Pinkpop met zijn bandleden....ik geloof dat gewoon niet. Die man is mijn ogen echt een charlatan, iemand die emoties fijnst. Totaal niet oprecht. Met die blik bekijk ik Live dus.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Als ze eens beginnen met een dag voor het festival de camping open te gooien zodat men eens die eerste festival dag een beetje op tijd kan begonnen. Van 14:30 tot 00:00 uur is echt te weinig anno 2017. En dan zeker voor het geld dat ze vragen.

Edit: dit was eigenlijk voor het 2018 topic bedoeld.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Als ik overigens zo de top-25 van 3voor12 zie heb ik niks gemist dit weekend.

- Nr 1/2 Prophets of Rage / Martin Garrix is toch gewoon schijtmuziek, dat wordt live niet beter (same voor nr 4/5, Ronnie Flex / Sean Paul)
- Nr 3 Charm the Fury heb ik al eens live gezien en was verschrikkelijk saai (same voor Nr 8 M0)

Was het echt zo slecht als 3voor12 doet lijken?
 

Bianca

Randprogramma
1 mrt 2017
131
0
Ah Pinkpop…. Alweer een week geleden. Lang naar uitgekeken en zo weer voorbij. Hier iig mijn kijk op de 3 dagen.

Zaterdag
* Door lange rijen bij de ingang helaas The Ten Bells gemist.
* Chef’Special. Stukje van gezien. Leuk. Lekker vrolijk. Houden we van.
* Kaiser Chiefs. Op de tribune een stukje hiervan gezien. Goed van genoten!
* Chef’Special. Tipi tent 3fm. Toevallig liepen we hier langs. Leuk om zo’n intiem optreden mee te maken.
* Kensington. Stukje gezien. Niet echt onze muziek. Beetje saai.
* Justin Bieber. Wilde we een kans geven. Wat een verschrikkelijk ventje… ga ik ook niet verder op in
* Martin Garrix. Maakte de avond weer goed. Even heerlijk voetjes van de vloer met een gave licht/lasershow erbij. Leuke afsluiter

Zondag
* Kodaline. Stukje van gezien. Weggelopen. Saai.
* Clean Bandit. Stukje gezien. Wel ok. Niet bijzonder.
* Birdy. Super saai. Alleen maar rustige muziek. Dus verder gelopen.
* Imagine Dragons. Ja top! Helemaal leuk. Vermakelijk voor de meeste denk ik.
* Sean Paul. Jammer genoeg begin hiervan gemist maar super leuk! Hadden we niet verwacht. Lekker vrolijk en zowat iedereen die er was was aan het dansen.
* Green Day. Gaaf! Heb ze nooit eerder live gezien. Ook niet eerder gecheckt maar wat een show zetten ze neer. En dat jochie die de gitaar kreeg. Top! Leuke afsluiter

Maandag
* Gutterdammerung. Heel klein stukje van gezien. Ga ik zeker eens op Youtube verder kijken. Gaaf gedaan zo film met muziek.
* Machine Gun Kelly. Weer op de tribune gezeten en verbazingwekkend van genoten. Niet helemaal mijn muziek maar erg vermakelijk om naar te kijken
* Seasick Steve. Na 2 nummers had ik het al gehad. Saai. 1tonig.
* Rag’N’Bone man. Denk dat we te kort hebben gekeken maar na 2/3 nummers liepen we door omdat we de muziek saai vonden.
* Guus Meeuwis. Even gekeken. Kan een feestje zijn maar niet voor ons. Snel doorgelopen.
* Sum41. Verrassend leuk! Kende alleen wat nummers van “vroegah” Maar wat ik hoorde klonk erg lekker.
* Passenger. Even gekeken. Werd ook weer saai. Trage muziek.
* Live. Voorvak gestaan. Moesten we ook even meemaken. Fijne muziek. Helaas kort meegemaakt wat ik moest en zou naar SOAD.
* System of a Down. Ja. Hier moest ik gewoon van begin tot eind bijzijn. En wat heb ik genoten! Heerlijk een bak met ouwe nummers gehoord. Lekker meeblehren. Top!
* Kings of Leon. Saaie meuk. Geen lasers, geen vuurwerk, geen interactie met publiek. Gewoon geen show. Saai. En dan half 12 boem. Over en uit….. Stond echt, net als vele, met open mond zo van kan je niet maken om zo af te sluiten. Maar jawel. Het was helaas wel zo. Heel erg jammer en zeer teleurstellend zeker na zo’n topper als System of a Down

Al met al veel acts die we wilde checken hebben we gecheckt. We zijn weer wat wijzer van wie we nog wel eens zouden willen zien en wie zekers niet. We hebben ons iig uitstekend vermaakt en zijn alweer aan het sparen voor volgend jaar. Of het Pinkpop wordt laten we nog even in het midden.
Was ook leuk om je even te ontmoeten Dennis! Zo aan je verslag te lezen heb je je meer dan uitstekend vermaakt bij Live
 

Bartjuh1981

Support act
12 feb 2014
1.190
765
Kings of Leon. Saaie meuk. Geen lasers, geen vuurwerk..

Want het aantal lasers en vuurpijlen is de maatstaf voor een goed optreden?!

Het zal wal aan mij liggen dan, maar ik kom er niet over uit dat zo weinig mensen doorhadden wat voor dijk van een optreden die gasten van Kings Of Leon gegeven hebben.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Want het aantal lasers en vuurpijlen is de maatstaf voor een goed optreden?!

Het zal wal aan mij liggen dan, maar ik kom er niet over uit dat zo weinig mensen doorhadden wat voor dijk van een optreden die gasten van Kings Of Leon gegeven hebben.


Probleem is dat de muziek zo saai is....echt super boring. Dat hele lasers etc maakt me niet zoveel uit maar goed maak er een show van. Het is geen KOL concert.
 

Bianca

Randprogramma
1 mrt 2017
131
0
Bianca wrote:
Kings of Leon. Saaie meuk. Geen lasers, geen vuurwerk..

Want het aantal lasers en vuurpijlen is de maatstaf voor een goed optreden?!

Het zal wal aan mij liggen dan, maar ik kom er niet over uit dat zo weinig mensen doorhadden wat voor dijk van een optreden die gasten van Kings Of Leon gegeven hebben.


Nee geen maatstaaf maar wel onderdeel van een optreden. Zeker als afsluiter van een festival.
Een toegift? Niet gezien of gemist want we hadden de bar inmiddels opgezocht vanwege het saaie spelen .
Was er echte interactie met het publiek? Niks van gemerkt.
Het was me allemaal te rustig, te strak, niks geks.
Een festival afsluiten doe ik liever met een knal om het maar zo te noemen en dan heb ik het niet direct over vuurwerk maar over een artiest of band die zich lekker los laat gaan over het podium waarna mensen met een big smile het veld verlaten. Niet ineens om half 12 met open mond staan zo van was dit het....
Nee voor mij geen voldoening.

 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Bartjuh1981 wrote:
Bianca wrote:
Kings of Leon. Saaie meuk. Geen lasers, geen vuurwerk..


Want het aantal lasers en vuurpijlen is de maatstaf voor een goed optreden?!

Het zal wal aan mij liggen dan, maar ik kom er niet over uit dat zo weinig mensen doorhadden wat voor dijk van een optreden die gasten van Kings Of Leon gegeven hebben.


Nee geen maatstaaf maar wel onderdeel van een optreden. Zeker als afsluiter van een festival.
Een toegift? Niet gezien of gemist want we hadden de bar inmiddels opgezocht vanwege het saaie spelen .
Was er echte interactie met het publiek? Niks van gemerkt.
Het was me allemaal te rustig, te strak, niks geks.
Een festival afsluiten doe ik liever met een knal om het maar zo te noemen en dan heb ik het niet direct over vuurwerk maar over een artiest of band die zich lekker los laat gaan over het podium waarna mensen met een big smile het veld verlaten. Niet ineens om half 12 met open mond staan zo van was dit het….
Nee voor mij geen voldoening.

Het optreden van Kings Of Leon kan toch onmogelijk als een verrassing worden beschouwd? Hun optredens staan bekend om wat ze op Pinkpop (blijkbaar) hebben gedaan: gewoon strak en goed spelen, weinig opsmuk, weinig interactie. Heb ze drie keer live gezien en drie keer was het recept hetzelfde. Ik hou daar van; een ander niet. Maar als je Kings of Leon als afsluiter boekt, dan weet je wat je te wachten staat.
 

Bianca

Randprogramma
1 mrt 2017
131
0
Bianca wrote:
Bartjuh1981 wrote:
Bianca wrote:
Kings of Leon. Saaie meuk. Geen lasers, geen vuurwerk..


Want het aantal lasers en vuurpijlen is de maatstaf voor een goed optreden?!

Het zal wal aan mij liggen dan, maar ik kom er niet over uit dat zo weinig mensen doorhadden wat voor dijk van een optreden die gasten van Kings Of Leon gegeven hebben.


Nee geen maatstaaf maar wel onderdeel van een optreden. Zeker als afsluiter van een festival.
Een toegift? Niet gezien of gemist want we hadden de bar inmiddels opgezocht vanwege het saaie spelen .
Was er echte interactie met het publiek? Niks van gemerkt.
Het was me allemaal te rustig, te strak, niks geks.
Een festival afsluiten doe ik liever met een knal om het maar zo te noemen en dan heb ik het niet direct over vuurwerk maar over een artiest of band die zich lekker los laat gaan over het podium waarna mensen met een big smile het veld verlaten. Niet ineens om half 12 met open mond staan zo van was dit het….
Nee voor mij geen voldoening.


Het optreden van Kings Of Leon kan toch onmogelijk als een verrassing worden beschouwd? Hun optredens staan bekend om wat ze op Pinkpop (blijkbaar) hebben gedaan: gewoon strak en goed spelen, weinig opsmuk, weinig interactie. Heb ze drie keer live gezien en drie keer was het recept hetzelfde. Ik hou daar van; een ander niet. Maar als je Kings of Leon als afsluiter boekt, dan weet je wat je te wachten staat.

Ik heb KOL ooit eens live 2 of 3 nummers mogen meemaken toen ik bij de MTV EMA'S aanwezig was. Toen vond ik ze al niks. Verder heb ik me nooit in ze verdiept. Dus voor mij kwam het echt als een verrassing dat ze zo stok en stijf optreden. Het was mij niet bekend.

Ik ben iig blij voor diegene die er wel van houden dat ze dus een dijk van een optreden hebben gegeven zoals Bartjuh1981 het schrijft. Maar ik blijf erbij dat dit geen goede festival afsluiter is geweest. Dat moet een feestje zijn en minstens tot 00.00 uur of later :)
 
1 mei 2017
289
0
Los van of een afsluiter wel of niet een feestje hoort te zijn, kan je het KOL zeker verwijten dat ze maar zo relatief kort hebben gespeeld. Qua blokkenschema kwam dit ten koste van een extra half uur dat SOAD had kunnen spelen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken