Pinkpop 2017 - Nieuws en geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Ondanks dat ze al een degelijke discografie bezitten, kunnen ze niet blijven teren op die 2 hits. Vanuit dat standpunt begrijp ik de meeste mensen/ bezoekers wel. Maar met WALLS heb ik het gevoel dat ze voor het eerst in zoveel jaar nog eens een album hebben neergepoot met een aantal potentiële hits op, want dat is wat het publiek wil. Toch? Ik geloof dat de manier waarop Kings Of Leon speelt best zijn charme kan hebben en durf daarom best de vergelijking met Radiohead maken. Die spelen toch ook strak, anders als op plaat en houden het voor de rest ook heel 'minimal', dat kan dan weer wel?
Maar trop is te veel en dat begrijp ik eigenlijk wel. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van Editors die we ook elk jaar wel weer ergens kunnen vinden (in België). Kings Of Leon hoeft voor mij geen headliner te zijn op een festival, is volgens mij ook gewoon niet het type band voor festivals. Ik denk dat ze op Pinkpop best wel begrepen hebben dat deze editie een klucht was, doet me een beetje denken aan Pukkelpop van vorig jaar haha.

Achja, ben benieuwd naar nog meer verslagen! Waar is de jouwe Dennis?
 

MatthijsH

Gouden Tip
15 okt 2016
335
12
Ondanks dat ze al een degelijke discografie bezitten, kunnen ze niet blijven teren op die 2 hits. Vanuit dat standpunt begrijp ik de meeste mensen/ bezoekers wel. Maar met WALLS heb ik het gevoel dat ze voor het eerst in zoveel jaar nog eens een album hebben neergepoot met een aantal potentiële hits op, want dat is wat het publiek wil. Toch? Ik geloof dat de manier waarop Kings Of Leon speelt best zijn charme kan hebben en durf daarom best de vergelijking met Radiohead maken. Die spelen toch ook strak, anders als op plaat en houden het voor de rest ook heel ‘minimal’, dat kan dan weer wel?
Maar trop is te veel en dat begrijp ik eigenlijk wel. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van Editors die we ook elk jaar wel weer ergens kunnen vinden (in België). Kings Of Leon hoeft voor mij geen headliner te zijn op een festival, is volgens mij ook gewoon niet het type band voor festivals. Ik denk dat ze op Pinkpop best wel begrepen hebben dat deze editie een klucht was, doet me een beetje denken aan Pukkelpop van vorig jaar haha.

Achja, ben benieuwd naar nog meer verslagen! Waar is de jouwe Dennis?

Klopt, k denk dat het ook beter tot zn recht komt in een zaal, waar iedereen speciaal voor hen komt. Als afsluiter op een festival is het denk ik niet de meest geschikte act, het is inderdaad geen knallend einde
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
@Yannick, kijk naar het gezicht van Thom Yorke bij een optreden en je snapt meteen het verschil tussen KOL en Radiohead.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.329
Inderdaad,

@Yannick, kijk naar het gezicht van Thom Yorke bij een optreden en je snapt meteen het verschil tussen KOL en Radiohead.

Inderdaad. Qua energie en inleving zijn Thom Yorke en Caleb Followill bijna tegenpolen. Thom speelt zichtbaar vol overgave en staat amper stil op een podium, terwijl de KoL mannen een spelletje 'standbeeld' spelen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Naja, ik had het eigenlijk over de mate waarin ze het publiek betrekken bij het optreden, dat ze hun nummers vrij strak spelen zonder boe of ba te veel. Gewoon strak spelen. Weinig stops of showtjes tussenin zoals Green Day of andere bands. Thom York wiebelt idd heen en weer over het podium ja haha..
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.329
Naja, ik had het eigenlijk over de mate waarin ze het publiek betrekken bij het optreden, dat ze hun nummers vrij strak spelen zonder boe of ba te veel. Gewoon strak spelen. Weinig stops of showtjes tussenin zoals Green Day of andere bands. Thom York wiebelt idd heen en weer over het podium ja haha..

Stel je voor, Thom die het veld in twee stukken opdeelt en het linkervak moet 'Karma!' zingen en de rechterhelft 'Police!'. Of een fan op het podium roept om op de ondes te komen spelen (en die vervolgens weg te geven).

Brrr. Laat het uit. ;-)

 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik ben ook weer zowat weer de oude en heb weer een mooie editie gehad.
Top 5je!!

1. Prophets of Rage - Verrasing van het weekend. Van te voren had ik totaal niks met het nieuwe materiaal van deze gasten. Maar iedereen die twijfelde werd al binnen enkele seconden wakker geschud. Rammer na rammer werd het publiek in gegooid. En als er één band is waar je lekker op kan springen dan is dat wel Rage. Beide MC's waren in bloedvorm en tja Rage zelf? Die zijn natuurlijk altijd in topvorm. Alles klopte aan deze set. Die agrassieve ondertoon over de huidige staat van de wereld, de passie en natuurlijk de energie. Het vuur wat die andere twee dagen miste werd nog eventjes aan het einde van de middag in het veld gepompt. Dan ook nog eens het meest magische moment van het weekend doormiddel van de prachtige uitvoering van Like A Stone ter eren van Chris samen met Serj. Ook die hip-hop medley was een fijne verassing die we eigenlijk te weinig hebben gehad dit weekend. Ten slotte nog eventjes Killing In The Name op het publiek af vuren en dan heb je toch wel de show van het weekend te pakken.

2. System of a Down - Voor mij persoonlijk de grote headliner die ik af ging strepen dit jaar. Je weet wat je krijgt, de volle duur aan oude rammers (zeik niet zo 3voor12). Van pit naar pit springen en meebrullen met beide zangers. Wat staat die set van die gasten toch als een huis. Ben toch wel erg benieuwd wat die mannen nog ooit voor nieuws uit gaan brengen. De beste hits van het weekend kwamen in iedergeval van System af.

3. Richard Ashcroft - Ik wist dat Richard nog steeds sterke shows aan het geven is maar dit was toch wel een zeer positieve verassing. Zijn eigen nummers staan live als een huis. Gewoon een energieke, toffe gast die 100% van zijn energie in zijn shows steekt. Die laatste 30minuten behoren tot de beste van deze editie. En tja BitterSweetSymphony is misschien wel het beste nummer ooit gemaakt, wat een moment was dat.

4. Biffy Clyro - Kon natuurlijk niet uit mijn top 5 ontbreken. 8e keer dat ik deze gasten zie en heerlijk om te zijn dat hun aanhang blijft groeien. Vandaag kregen we een harde set met alle hitjes. Helaas dus deze keer geen rustmomentje met Machines/God & Satan. Jammer want dat is toch ook echt een van de krachten van de schotse broertjes. Nu weer afwachten welke spot ze volgende keer in Nederland gaan veroveren. Many of Horror galmt inmiddels toch al flink door op de Nederlandse festivals :)

5. Ranchid - De beste punk van de zondag kwam natuurlijk uit de tent en niet van de main-stage. Ken eigenlijk bijna niks van deze mannen maar wat een feest!! Een halve tent vol met stevige, zwetende, kale kerels van rond de 45 + Ranchid = 50 minuten feest!!

Goed!!
Ronnie Flex - Die hitjes met een sterke liveband staat toch wel echt als een huis. Boeken voor Lowlands aub!!
Kings of Leon - Live weer zo strak als maar kan. Een oersterke setlist en een mooie afsluiter van een dag vol met sterke optredens. Wel met een (of twee) biertjes in de hand.
Liam Gallagher - Liam heeft zichzelf eindelijk weer een beetje gevonden. Dit gaat een prima tour worden.

Fine
Imagine Dragons, Oh Wonder, James Arthur, Green Day

Mwa....
Chef Special - Jezus wat zijn die gasten slap geworden. Elk nieuw liedje klinkt hetzelfde en is het net niet. Dan mogen ze wel mooi aan het doorgroeien zijn in de USA maar dit is makkelijk en saai.
Kodaline - Genoeg sterke liedjes maar de passie van de liveshows hebben ze al een tijdje niet meer.

Bah...
Biebs - boek maar niet meer
Garrix - Ik kan echt niks met deze muziek. Wel leuke visuals, maar gun ons dan ook een bandje in de stage 4.

Prima editie!!
 

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
581
522
Heb ook weer een fantastisch, relaxed weekend achter de rug heb me 3 dagen zeer goed vermaakt, heerlijk dat het niet zo druk was. ?
De absolute topper dit weekend voor mij was ook Prophets of Rage, al springend kwam er ern hoop jeugdsentiment naar boven ?
Compleet verrast door Richard Ashcroft, wat een mooi stemgeluid heeft hij toch... kwam zeer goed tot z'n recht in de tent.
Martin Garrix was wel een mooie afsluiter voor de zaterdag, voetjes vd vloer.
De 2de dag zit ik meestal in n dip maar dat heeft My Baby, Biffy Clyro, Rancid en Greenday toch weer goed gemaakt! Imagine Dragons kunnen idd nog verder groeien.
Rag'n'Bone Man en SOAD vond ik erg goed en Live klonk ouderwets lekker in de Kalm aan Laan.

Nu weer met beide voeten op de grond, de tent nog te drogen hangen en me dan gaan voorbereiden op Bospop...


 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
https://3voor12.vpro.nl/update~deb2163e-0f2b-4abe-a39e-5066281ec3d6~pinkpop-2017--jan-smeets-over-bieber--meeuwis-en-terreurdreiging~.html

Weinigzeggend interview van maar vijf minuutjes. Niets nieuws onder de horizon helaas.
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Hoogtepunt van de zaterdag was voor mij 5FDP hoewel ik betere shows heb gezien van deze band maar dat ligt vooral aan het 'lamme' PP festival publiek die openingsdag.
Dieptepunt is met Bieber als afsluiter niet zo moeilijk. Afschuwelijk. Voor de rest de minste dag uit de historie van PP. Afschuwelijk. Uiteraard wel zelf een gezellige dag van gemaakt.

Zondag vond ik Biffy Clyro steengoed en was Rancid 'not bad at all' maar kon Green Day mij niet echt bekoren. Niet dat het slecht was maar het ontbrak aan dat beetje extra power
die ik eerder wel van ze zag. Kodaline viel tegen. Ook betere shows van gezien. Schrikbarend lege velden trouwens op zondag.

Kings Of Leon vond ik ook lam. LIVE heeft het ook niet meer al heeft Ed wel een prachtige stem en vinden de hits gretig aftrek.
Positief? Prophets Of Rage (geweldig!) en System Of A Down!
Machine Gun Kelly viel mij tot slot reuze mee en ik heb me ook wel geamuseerd met Sum41 en Rag 'n Bone Man.

Persoonlijk vond ik het een redelijk geslaagde PP met een zeer matig programma maar wel goede sfeer.

Top 5 in niet willekeurige volgorde:

1. Biffy Clyro
2. Prophets Of Rage
3. System Of A Down
4. Rancid
5. 5FDP
 

Popijn

Randprogramma
29 jan 2016
243
0
Inmiddels weer de oude, na drie heerlijke dagen.
Allereerst, leuk om even een biertje gedronken te hebben met @GDNBram1996 en @DennisvdBr ! Ook nog wat andere forumleden kort gesproken maar de namen zijn me ontschoten helaas

Zaterdag
Dit was mijn 3FM-stage dag. White Lies was voor mij prima om mee te beginnen. Kaiser Chiefs daarna vond ik erg goed en FFDP was echt een absoluut hoogtepunt. De stortregen halverwege hoorde er helemaal bij, het uurtje vloog voorbij helaas..
De Main Stage heb ik van een afstand in het gras gevolgd, met bier (Chef’Special, Kensington, Bieber, Garrix). Garrix verraste nog wel. De rest niet.

Zondag
Geopend met Anne-Marie (vriendin is fan), en heb me eigenlijk prima vermaakt daar. My Baby vervolgens ook goed!! Hoogtepunten van de dag: Imagine Dragons en Rancid. Green Day vond ik oké, maar niet veel anders dan de vorige keer. Op de een of andere manier wisten ze me niet heel erg te boeien, terwijl de show wel goed in elkaar zat. Dieptepunten van de dag: Broederliefde en Clean Bandit… Toen Clean Bandit begon aan Rockabye zonder dat ze Anne-Marie en Sean Paul op het podium uitnodigden ben ik vertrokken. Drie artiesten met een gezamenlijk nummer, zelfde festival, zelfde dag, zelfde podium.., en ze weigeren het samen te performen. Onbegrijpelijk echt. Maargoed, is sowieso ook niet echt mijn muziek

Maandag
Dé dag!! Gutterdämmerung en Seasick Steve erg leuk beide. Had niet zulke hoge verwachtingen maar beide acts verrasten me positief! Helaas Liam Gallagher moeten missen: de tent was simpelweg te vol..
Hoogtepunt van het weekend voor mij: Prophets of Rage!!! Wat heb ik weer heerlijk staan springen en schreeuwen daar. :D
Vervolgens met veel plezier naar Live gekeken van een afstand. @DennisvdBr hoe was jouw Live ervaring?
Daarna MØ gezien ipv SOAD. Vraag maar niet waarom... :eek: Stiekem heb ik me nog wel vermaakt ook bij MØ. Kings of Leon strakke set en abrupt einde.. Hadden tot 12 kunnen doorspelen maar stopten al voor half 12. Een verdomd kort optreden voor een afsluiter.. Green Day stopte overigens ook al eerder dan ik had verwacht.

Overall heb ik weer een heerlijk pinksterweekend gehad!
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
371
206
Zo, ook weer hersteld van een heerlijke PP17. Wat een mazzel hebben we achteraf gehad met het weer. Een buitje op de zaterdag en voor de rest ideaal festivalweer. De strenge maatregelen van zaterdag waren zwaar overdreven. Als men serieus fouilleert vind ik dat geen probleem maar je kon zo doorlopen. Die kleine meisjes hadden allemaal tasjes die doorzocht moesten worden en dat was precies wat ophield. De vriendelijkheid was dit jaar een stuk minder als andere jaren bij de ingang. Naar het terrein toe vielen de grote betonnen blokken op naar toegangswegen. Uitstekende voorzorgsmaatregel. Er was een vliegverbod boven Landgraaf het gehele weekend maar vond het wel opvallend dat op de maandag wel een luchtballon over het terrein mocht vliegen..... Uitgerekend van dat ding kreeg ik even een naar gevoel van.

Nu het programma.

Zaterdag waren de Kaiser Chiefs veruit de beste festivalband die dag. FFDP voor de helft gezien omdat zij gelijk speelden met Richard Ashcroft. Beide waren overtuigend. Kensington niet mijn band maar speelde wel met overtuiging. Daarna natuurlijk nieuwsgierig naar Biebert. Je moet eerst iets zien en horen voordat je iets kan beoordelen of veroordelen. Nou dat was na 5 minuten wel duidelijk. Het was niet slecht maar super slecht. Totaal geen beleving, onzinnig vuurwerk die totaal niet bij de nummers paste en dieptepunt was toch echt wel dat hij niet eens wist waar hij was. Dusseldorf of zo....? Na een half uur lekker naar het hotel gegaan want ook al is die Garristen de nummer 1 van de wereld, een DJ mag nooit een Pinkpopdag afsluiten. Die twee kruisjes betekenen ook twee niks bij zijn naam.

Zondag de zwakste dag op papier. DE VERRASSING was dat ik bij toeval in tent kwam bij The Charm The Fury. Ik heb gewoon een uur lang heerlijk zitten genieten van hun show. Wat een energie en wat een passie. Hoogtepuntje!! Bij Kodeline lag ik lekker in het zonnetje te soezen in het voorste vak op grond. Biffy Clyro zoals verwacht heel goed. Image Dragons voldeed en Green Day is festivalwaardig zonder verrassingen als je ze eerder hebt gezien. Prima afsluiter voor de zondag.

De maandag had ik veel zin in. Bij Guus lekker op de trap gezien en eerlijk is eerlijk, hij deed het uitstekend. Een kwartier voor tijd toch richting tent want wilde Liam Gallagher vooraan zien. Begin met gelukkig Fucking in the Bushes en openingsnummer Rock and Roll Star bezorgde kippenvel. Helaas zwakte mijn enthousiasme na een kwartier af en kon hij mij niet meer overtuigen dat zijn gehele optreden geweldig was. SOAD en Propethes of Rage allebei een fantastische afsluiter van Pinkpop. Van mij krijgen ze allebei een dikke 10. Dat kon niet gezegd worden van KOL. Speelden waarschijnlijk foutloos maar was het saai. De laatste dag moet je knallen en niet in slaap gesust worden. Puntje voor volgend jaar om een echte uitsmijter te programmeren. Meeste headliners willen de eerste dag, dat snap ik wel want dan is niemand nog brak en op de laatste dag moet je echt aan de bak om iedereen op gang te krijgen.

Al met al een een dikke voldoende voor Pinkpop maar volgend jaar zullen echt wel meer gitaren (moeten) komen. Kan alvast mededelen dat Coldplay vast staat voor volgend jaar. Jan schijnt z'n mond alweer voorbij te hebben gepraat maar lijkt wel een logische boeking.

Plus en aandachtspunt is het bier halen. Geen 1 dag hoeven wachten om te bestellen. Nog nooit zo rustig gezien. Wel een lange wachtrij voor gratis water. Kan mij niet voorstellen dat Brand Bier tevreden is dit jaar net zoals alle andere standhouders.

De top 5....

1. The Charm the Fury

2.SOAD en POR

4. Kaiser Chiefs

5. Biffy Clyro

5,5 en toch ook een beetje Guus Meeuwis
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
Moet zeggen dat ik altijd de festivalrapporten met een korreltje zout neem.
Er wordt ook nergens beweerd dat ze objectief zijn, maar Primavera krijgt altijd
cijfers richting de 9 voor het programma en Pinkpop altijd redelijk laag.
Ik snap dat er wat rare boekingen waren, maar het is toch echt wel meer waard dan een 5,8?
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
 Kan alvast mededelen dat Coldplay vast staat voor volgend jaar. Jan schijnt z’n mond alweer voorbij te hebben gepraat maar lijkt wel een logische boeking. @PP1980 Geintje? Of andere bron?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Kan alvast mededelen dat Coldplay vast staat voor volgend jaar. Jan schijnt z’n mond alweer voorbij te hebben gepraat maar lijkt wel een logische boeking.

@pp1980 Geintje? Of andere bron?
nou? met Sheeran er voor, waarom niet... ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken