Pinkpop 2017 - Nieuws en geruchten

Rolo

Gouden Tip
5 nov 2015
381
107
Stiekem denk ik nog steeds dat er dadelijk Pearl Jam of Foo Fighters uit de bus komen rollen. Jan heeft aangegeven dat nog geen bod geaccepteerd was, maar dat zou altijd nog kunnen veranderen. Tour van FF lijkt ook langer te zijn dan oorspronkelijk gedacht. En zeker met het cancel-verhaal van Bieber in het achterhoofd zou ik niet verbaasd zijn als we zo'n verassing mogen verwelkomen.

En ook als dat niet zo is, ik ga wel voor de gezelligheid. En velen die ik ken eveneens.
 

Dieter98

Gouden Tip
16 mei 2015
490
9
Stiekem denk ik nog steeds dat er dadelijk Pearl Jam of Foo Fighters uit de bus komen rollen. Jan heeft aangegeven dat nog geen bod geaccepteerd was, maar dat zou altijd nog kunnen veranderen. Tour van FF lijkt ook langer te zijn dan oorspronkelijk gedacht. En zeker met het cancel-verhaal van Bieber in het achterhoofd zou ik niet verbaasd zijn als we zo’n verassing mogen verwelkomen.

En ook als dat niet zo is, ik ga wel voor de gezelligheid. En velen die ik ken eveneens.

genoeg andere bands in zo'n weekend
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.979
2.039
Rolo wrote:
Stiekem denk ik nog steeds dat er dadelijk Pearl Jam of Foo Fighters uit de bus komen rollen. Jan heeft aangegeven dat nog geen bod geaccepteerd was, maar dat zou altijd nog kunnen veranderen. Tour van FF lijkt ook langer te zijn dan oorspronkelijk gedacht. En zeker met het cancel-verhaal van Bieber in het achterhoofd zou ik niet verbaasd zijn als we zo’n verassing mogen verwelkomen.

En ook als dat niet zo is, ik ga wel voor de gezelligheid. En velen die ik ken eveneens.


genoeg andere bands in zo’n weekend

Helemaal waar maar je hebt ook mensen en daar ben ik er 1 van die hoofdzakelijk kijken naar de headliners en wat daar net onder zit. Tot nu toe loop ik nog niet over van enthousiasme........
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.472
6.718
Stiekem denk ik nog steeds dat er dadelijk Pearl Jam of Foo Fighters uit de bus komen rollen. Jan heeft aangegeven dat nog geen bod geaccepteerd was, maar dat zou altijd nog kunnen veranderen. Tour van FF lijkt ook langer te zijn dan oorspronkelijk gedacht. En zeker met het cancel-verhaal van Bieber in het achterhoofd zou ik niet verbaasd zijn als we zo’n verassing mogen verwelkomen.

En ook als dat niet zo is, ik ga wel voor de gezelligheid. En velen die ik ken eveneens.

Hier kan ik mij ook héél erg in vinden...

Ik merk hoe zeer ik Pearl Jam nog in de gaten aan het houden ben en hoe groot de geruchtjes langzaam weer toe nemen.
Maar, dat kan ook altijd nog uitdraaien op ZiggoDome gezien een gerucht in italie ergens in juli, dat is nog zeer ongewis allemaal. Wel leuk om te volgen uiteraard...
Qua Foo's eigenlijk net als PJ meer wens en hoop dan verwachting momenteel. Maar wel opvallend, blijkbaar maar 1 show in VS en 16 juni is idd erg dicht naar Pinkpop geschoven tov wat de geruchten waren.

Wat betreft Bieber of Beyonce, ik laat mijn komst naar Pinkpop niet verpesten door 1 headliner die me niet bevalt over 3 dagen 'comfort zone / me-time' :)

Wel grappig hoe dat 'gecanceld' van Bieber door iedereen zo opgepakt word.
Zitten we voor je het weet weer aan een lijst me mogelijke headliners.
Ik ga er nog steeds van uit dat hij op den duur gewoon aangekondigd gaat worden, halverwege/eind februari ongeveer...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.472
6.718
Wat kunnen we hiervan begin juni in Europa verwachten?
Of blijft het meeste juni/juli in VS?
https://twitter.com/PanoramaNYC/status/818456630329151488
 

PinkpopSinds2008

Campingartiest
9 feb 2016
81
0
Ik wil graag even een stukje schrijven, waarvan ik (oprecht) hoop dat jullie het eens zouden willen lezen en op zouden willen reageren. Ik noem een @DennisvdBr en een @erwin en @mattman en iedereen die zich geroepen voelt. Begrijp me niet verkeerd: ik bezoek het forum met grote regelmaat en met veel plezier, maar de onverzadigbaarheid (is dat een woord) van velen raakt me. En wel hierom: 'het is nooit goed'.

Er is sinds luttele jaren (zeg 5-10) geen headliner geweest waarvan de boeking niet bekritiseerd werd. Bruce Springsteen in 2009 werd als 'oudje' bestempeld. Los van het hele gebeuren over de Stones: dat was 'rollatorrock'. Snow Patrol was niet 'headliner waardig'. Hetzelfde gold voor Arctic Monkeys, Linkin Park en The Killers. Verder kwam Kings of Leon 'alweer'. Net als Green Day, Triggerfinger, Bastille en The Killers. En nog wel veel meer bands. Opvallend: niet over iedere band was zoveel onvrede. Ik heb relatief weinig negatiefs gelezen over de boeking van Rammstein. Straks nog een stukje over het 'popfestival' dat Pinkpop is. Hou even in je achterhoofd dat de Rammstein-leden (op één lid na) állemaal 50-plus zijn. Hou dat even vast voor straks.

Mijns inziens wordt bijna vergeten hoe zeer we verwend zijn, de afgelopen jaren. Dat u mij goed begrijpt: ik doel hiermee niet per se op het PP-optreden an sich of op mijn persoonlijke voorkeur. Ik kijk louter naar 'grootte'. In de laatste tien jaar, om maar eens een klein groepje te noemen: Muse (2x), Foo Fighters (2x), Metallica (2x), John Mayer (2x), Pink, Iggy Pop, QotSA (2x), Rage Against The Machine, Bruce Springsteen (2x), Elbow, The Verve, Slash (2x), Biffy Clyro (2x), Coldplay, Herbert Grönemeyer, Joe Bonamassa, John Newman, Robert Plant, Limp Bizkit, Arcade Fire, Pharrell Williams, Twenty One Pilots, Selah Sue. Nog los van de afzeggingen van Sam Smith, Depeche Mode, en (natuurlijk) Foo Fighters.

Ik klapte toch wel flink in mijn handjes bij dit lijstje. Stiekem denk ik... dat jullie dat ook wel doen. Als je het mij vraagt is het hierboven NOGAL 'voor ieder wat wils'. Neem een Pharrell vs. Metallica of een Coldplay vs. Bruce Springsteen. Hoe dan ook: ondanks dit lijstje (en het kan nog véél langer worden hoor!) wordt er ieder jaar flink gehaat:

Robbie Williams 2015. Oh wat werd er van tevoren gehaat en wat liepen de mensen demonstratief weg toen hij begon. Weliswaar in minder grote getale, maar zoiets gebeurde net zozeer bij een Bruce Springsteen, als bij de Stones (wél waar!), als ook bij Linkin Park, Kings of Leon en Muse. En ja, ook bij de Foo Fighters in 2011.

Ander punt: dat PP nu naast FF, PJ en RH 'grijpt'. Denken jullie niet dat Mojo, Smeets (voorzover die ook nog maar íets te zeggen heeft) er niet ALLES aan doen om deze bands binnen te krijgen? Ter info: ik had nog niet zo lang geleden een gesprek met een medewerker programmacommissie van Bureau Pinkpop, over de grote acts van ieder jaar. Mojo is nú al bezig met Pinkpop 2019. Ja, 2019. Contracten (zowel album- als tourcontracten) worden vaak voor drie jaar gemaakt. Allemaal deel van een groot plan dat per artiest gemaakt wordt: single/EP/album --> tour. Precies per maand en per jaar. Buzz. Noem maar op. Mojo kan niet 'even naar Amerika bellen' of de FF alsjeblieft een maandje later naar Europa kunnen komen, omdat Dave in 2015 heeft beloofd dat ze de concerten inhalen. Daar heeft zelfs Dave Grohl niet zoveel over te zeggen, om maar iets te noemen.

Neem ook even het ontzettende boe-geroep toen Jan Smeets bekend maakte dat Pharrell Williams bereid was om de headline-positie in te vullen, omdat de Foo Fighters waren uitgevallen. Boegeroep, wegwerpgebaren. Onbegrip. Schande. Belachelijke kaartprijzen. Ondanks de natuurlijk terechte teleurstelling: wat onwijs kortzichtig. Ongelooflijk. Het is namelijk niet zo dat een act/band met zó een uitgebalanceerde show als bijvoorbeeld Pharrell 'even' een halfuurtje eraan verzint. Headliner-waardig betekent ook: een show van minimaal 1,5 uur spelen die 'af' is. Jan Smeets zei het terecht: 'we hebben Pharrell bereid gevonden'. Na de eerste minuten van boegeroep en onrust vertelde Smeets dat de mensen van de programmacommissie de hele nacht zijn bezig geweest met het vinden van een vervanger. Toen kwam er ineens een applausje. Eigenlijk hypocriet. Immers: naderhand werd bekend (en een interne bron bij Buro Pinkpop bevestigde dat) dat het niet veel scheelde of U2 of Prince (!!!) had komen vervangen. Prince. Stel je even voor, met wat we nu weten. Was het applaus dan groter geworden? We zullen het nooit weten.

Begrijp me niet verkeerd: ik wil niemand afvallen of afzeiken. Ik betaal zelf ook bijna 200 euro voor een ticket; dan wil ik ook grote bands zien. En ja, ook vervangers als een grote band uitvalt. Maar dan nog: het is niet zo dat Coldplay de 'reserveband' is als Green Day uit zou vallen dit jaar. Dan kom je inderdaad uit bij bijvoorbeeld Triggerfinger.

Nog iets:
Er wordt hier geroepen dat Justin Bieber 'niet op Pinkpop hoort' en een 'zwaktebod' is. Mijn simpele wedervraag: wat dan wel?! Meer rock? Green Day? O nee, want die komen al zó vaak. Editors? O, die zijn niet 'headliner waardig'. Aerosmith? Nee, want dat is een Golden Oldie. Waar begint dat Golden Oldie eigenlijk? Ter info: de leden van Pearl Jam zijn állemaal 50+. De leden van de Foo Fighters allemaal 44 of ouder. Radiohead loopt ook richting 50. Ik noemde het al eerder: de Rammstein leden zijn allemaal doodleuk 50 geweest. Willen we dan een jongere band? Is er ook maar één 20/30-ers band te noemen die Pinkpop zou kunnen headlinen? Arctic Monkeys? O nee, velen vonden van niet. Snow Patrol... daar werd ook niet zo om/op gesprongen. Editors? Mwa.

Oproepen tot 'stop met haten' is natuurlijk onzin, naast dat het naïef, onmogelijk en onlogisch is. Ik sta natuurlijk ook niet te springen bij alle bekendmakingen. Neemt niet weg dat ik veel reacties erg verwend vind. Nogmaals: niet ieders voorkeur is hetzelfde (en gelukkig maar). Maar op Pinkpop kan álles. Ik denk écht niet dat er een typische 'Pinkpop'-act/band bestaat. Net zoals die andersom niet bestaat, mijns inziens.
Op Pinkpop kun je alles verwachten Ja. Echt alles. Herbert Grönemeyer. Hanson. Mika. Rowwen Hèze. 30 Seconds to Mars. Metallica. Passenger. Ed Sheeran. Joe Bonamassa. Robert Plant. Foo Fighters.

Sta niet gek te kijken als er dit jaar een Marco Borsato of Guus Meeuwis om de hoek komt kijken. Net zoals de Sugababes dat ooit deden. En Robbie Williams. En waarschijnlijk dit jaar ook Justin Bieber. Tja. Dan kom je, in mijn opinie, toch weer uit bij wat Pinkpop van origine is: een popfestival. En in mijn beleving boek je als Popfestival (of althans, probéééer je te boeken) de allergrootste, meest relevante acts van DAT moment. En ja: dan kom je écht bij Justin Bieber, Beyoncé, Bruno Mars en Adele uit. Ik vergeet er vast een paar. Misschien is pop op vandaag wel meer 'act' dan 'band'. Geen idee. Ik hoop dat iedereen die dit jaar wil/kan/mag gaan een top-editie beleeft. Iedereen die thuisblijft: even goede vrinden. Het kan niet voor iedereen goed zijn. Je moet naar een festival gaan omdat je het leuk vindt.
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.674
658
Dennis, ik denk dat we die poster vooral namen gaan terugzien op Lowlands en Pukkelpop, maar je weet het nooit.
Overigens best boeiende poster!
 

Jeroen

Randprogramma
9 feb 2015
105
102
@pinkpopsinds2008 , bijna helemaal met je eens. Tel daarbij op dat dit op bijna alle fora zo gaat, ik zit al eeuwen (overdrijven mag online toch?) op Graz (en zijn nazaten), en daar is het niet anders. Het mag niet te mainstream, moet vaag, en de grootste namen zijn altijd fout..

Ik vond zelf overigens Pharell wel een zwaktebod, vond het NERD stukje geweldig, maar verder niet headlinerwaardig. Ik had U2 dan wel Prince een geniale zet gevonden, maar had ook andere bands kunnen bedenken...
Maar dat we verwend zijn, zoals jij zegt, geeft dat niet ook aan dat we bepaalde verwachtingen mogen hebben? wel toch? Adel verplicht!
 

PinkpopSinds2008

Campingartiest
9 feb 2016
81
0
@pinkpopsinds2008 , bijna helemaal met je eens. Tel daarbij op dat dit op bijna alle fora zo gaat, ik zit al eeuwen (overdrijven mag online toch?) op Graz (en zijn nazaten), en daar is het niet anders. Het mag niet te mainstream, moet vaag, en de grootste namen zijn altijd fout..

Ik vond zelf overigens Pharrell wel een zwaktebod, vond het NERD stukje geweldig, maar verder niet headliner-waardig. Ik had U2 dan wel Prince een geniale zet gevonden, maar had ook andere bands kunnen bedenken…
Maar dat we verwend zijn, zoals jij zegt, geeft dat niet ook aan dat we bepaalde verwachtingen mogen hebben? wel toch? Adel verplicht!

@underkoffer Dank voor je reactie! Ik begrijp je laatste regel even niet: 'Adel verplicht'. Bedoel je Adele? Of 'van adel'? OT:

Pharrell was van origine geen headliner, maar is doorgeschoven. Die heeft dus vrij last-minute een halfuur langer 'moeten' spelen. Vandaar ook mijn stukje over het 'bereid vinden' van Pharrell om de headliner-positie in te nemen. Los van of ik Pharrell headliner-waardig vind (antwoord: neen) had Pinkpop in 2015 geen andere keus. Zie het stukje over wat ze allemaal geprobeerd hebben in die (relatief) luttele uren, om een vervanger te vinden.

Wat je zegt over U2/Prince en dat je 'andere bands had kunnen bedenken': ik zelf ook wel hoor. Had ook zitten dromen van Pearl Jam of Prince. 'Kleiner' had ook gemogen (ik had Placebo daar zo weer headliner 'gemaakt'). Maar (en dat heb ik niet gecheckt): het zou zomaar kunnen dat dat, gezien het tourschema van Placebo, niet mogelijk was. Heel simpel: wat niet kán, kan niet. Het had een klein (en eigenlijk onmogelijk) wonder geheten als PP last-minute met een volwaardige vervangende headliner op de proppen was gekomen. Denk alleen al eens aan het vervoer, de show/het podium/het werk, de contracten en vooral: het geld.

Natuurlijk mogen we bepaalde verwachtingen hebben, wat ik ook al schreef. Ik wil zelf ook geen 200 (wat zeg ik: 300 of meer met alles erop en eraan) betalen voor 'de helft'. Ik wil ook het allerhoogste. En hoewel dat onwijs relatief is: in 2014 hadden we de Stones, John Mayer, Joe Bonamassa, Metallica, Robert Plant, Editors, Limp Bizkit (moet ik nog even doorgaan?). En zelfs toen was het niet goed. Veel klachten over te weinig rock op Pinkpop, in de jaren daarvoor. In 2014 hadden we 'metal monday'. Te veel metal. Nou goed. Het blijft maar doorgaan. Ik ben het eens met je opmerking dat we bepaalde verwachtingen mogen hebben. Maar toch: het blijft 'nooit goed'.

Ik denk dat het logisch is dat ieder festival kijkt naar wat ze reeds in huis hebben, en wat daarin geschoven kan worden. Neem het uitvallen van Depeche Mode in 2009. Los van persoonlijke voorkeur: héél goede zet om Placebo (in 2006 nog headliner) door te schuiven en Krezip (op dat moment afscheid nemend) als sub te programmeren. Zie ook 2015 (met Pharrell) en 2016 (met Ghost en de Staat als 'vervanger').


 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.472
6.718
Aardig stukje @pinkpopsinds2008 !
Vooral dit stukje dekt de lading wel:
Maar op Pinkpop kan álles. Ik denk écht niet dat er een typische ‘Pinkpop’-act/band bestaat. Net zoals die andersom niet bestaat, mijns inziens.
Op Pinkpop kun je alles verwachten Ja. Echt alles.


Je moet soms proberen tussen de regels door te lezen denk ik bij sommige reacties. Vooral onderscheid tussen persoonlijke mening of 'realistische' mogelijkheden kan een perspectief van probleem zijn ;)

Golden Oldie denk ik dat je meer naar 60+ moet kijken dan naar 50+, Stones, McCartney of Aerosmith dus.
Je merkt het zelf ook (terecht) op, de 50+ers draaien nog top-of-the-bill mee.

Ja, ik geloof ook dat er al aan editie's ver in de toekomst gewerkt zal worden, ook de grote bands nemen al vroeg opties mee.
Maar werken aan een album, entourage of andere factoren kunnen die opties zo ondersneeuwen, dan is een festival zo 6 maanden voor aanvang naar nieuwe opties aan het zoeken.
Ik durf te beweren dat voor 2018 al een paar headliners met potlood ingevuld zijn, wachtende op groen licht.
Niet voor niets dat een mega festival als Glasto nu al aangeeft in 2018 niet door te gaan, die zijn ook al met 2019 bezig, vast en zeker.
2019 is denk ik een ander verhaal voor Pinkpop ivm jubileum editie, daar willen ze weer uitpakken met iets speciaals neem ik aan (reünies zijn de geruchten vooral)...

 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Aardig stukje @pinkpopsinds2008 !
Vooral dit stukje dekt de lading wel:

Maar op Pinkpop kan álles. Ik denk écht niet dat er een typische ‘Pinkpop’-act/band bestaat. Net zoals die andersom niet bestaat, mijns inziens.
Op Pinkpop kun je alles verwachten Ja. Echt alles.



Je moet soms proberen tussen de regels door te lezen denk ik bij sommige reacties. Vooral onderscheid tussen persoonlijke mening of ‘realistische’ mogelijkheden kan een perspectief van probleem zijn
1f609.svg


Golden Oldie denk ik dat je meer naar 60+ moet kijken dan naar 50+, Stones, McCartney of Aerosmith dus.
Je merkt het zelf ook (terecht) op, de 50+ers draaien nog top-of-the-bill mee.

Ja, ik geloof ook dat er al aan editie’s ver in de toekomst gewerkt zal worden, ook de grote bands nemen al vroeg opties mee.
Maar werken aan een album, entourage of andere factoren kunnen die opties zo ondersneeuwen, dan is een festival zo 6 maanden voor aanvang naar nieuwe opties aan het zoeken.
Ik durf te beweren dat voor 2018 al een paar headliners met potlood ingevuld zijn, wachtende op groen licht.
Niet voor niets dat een mega festival als Glasto nu al aangeeft in 2018 niet door te gaan, die zijn ook al met 2019 bezig, vast en zeker.
2019 is denk ik een ander verhaal voor Pinkpop ivm jubileum editie, daar willen ze weer uitpakken met iets speciaals neem ik aan (reünies zijn de geruchten vooral)…

Speculeer jij nou over Oasis? ;)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.472
6.718
Speculeer jij nou over Oasis?
1f609.svg
Ik meen dat discussie over Oasis een 'no-go' is ;)

Volgens mij zijn The Police en Dire Straits voor 2019 ooit eens 'vluchtig' ergens genoemd... Maar pin me er niet op vast...
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Leuk stukje en voor een groot deel zeker waar. Maar volgens mij is dit een Pinkpop specifiek probleem, in andere sub-fora (en op andere forums) wordt namelijk bij lange na niet zoveel geklaagd. Geen idee of het door de fans of PP zelf komt maar de verwachting ligt bij velen anders dan wat Pinkpop bied, en dat is al een aantal jaren zo (sommige jaren uitgelaten).
 

PinkpopSinds2008

Campingartiest
9 feb 2016
81
0
Aardig stukje @pinkpopsinds2008 !
Vooral dit stukje dekt de lading wel:

Maar op Pinkpop kan álles. Ik denk écht niet dat er een typische ‘Pinkpop’-act/band bestaat. Net zoals die andersom niet bestaat, mijns inziens.
Op Pinkpop kun je alles verwachten Ja. Echt alles.



Je moet soms proberen tussen de regels door te lezen denk ik bij sommige reacties. Vooral onderscheid tussen persoonlijke mening of ‘realistische’ mogelijkheden kan een perspectief van probleem zijn
1f609.svg


Golden Oldie denk ik dat je meer naar 60+ moet kijken dan naar 50+, Stones, McCartney of Aerosmith dus.
Je merkt het zelf ook (terecht) op, de 50+ers draaien nog top-of-the-bill mee.

Ja, ik geloof ook dat er al aan edities ver in de toekomst gewerkt zal worden, ook de grote bands nemen al vroeg opties mee.
Maar werken aan een album, entourage of andere factoren kunnen die opties zo ondersneeuwen, dan is een festival zo'n 6 maanden voor aanvang naar nieuwe opties aan het zoeken.
Ik durf te beweren dat voor 2018 al een paar headliners met potlood ingevuld zijn, wachtende op groen licht.
Niet voor niets dat een mega festival als Glasto nu al aangeeft in 2018 niet door te gaan, die zijn ook al met 2019 bezig, vast en zeker.
2019 is denk ik een ander verhaal voor Pinkpop ivm jubileum editie, daar willen ze weer uitpakken met iets speciaals neem ik aan (reünies zijn de geruchten vooral)…

Dank voor je reactie, @DennisvdBr

Uiteraard ken/begrijp ik het stuk van de ongeveer 6 maanden voor aanvang van het festival. Had ik niet benoemd, nam ik misschien iets te veel voor vanzelfsprekend aan.

Wat betreft het 'tussen de regels doorlezen'. Dat heb ik júist proberen te doen. Ik meen namelijk meer te 'proeven' dan daadwerkelijk te lezen. Immers: verwendheid laat zich vaak zien in een bepaalde houding, nog meer dan in handelingen. Maar nu hang ik wellicht te veel de psycholoog uit. Enfin: voortbordurend op mijn eigen stuk hou ik mijn hart alweer vast voor die jubileumeditie van 2019. Nog een keer de Stones? Jans wens Neil Young? Golden Earring? George Baker? Ik hoor de 'rollatorrock'-opmerkingen alweer voorbij komen.

Aan de andere kant: Oasis? Stel je 's voor. Maar goed. Zelfs dan is Jan & co afhankelijk van of ZIJ tot een reünie overgaan (en of ze daarna te boeken zijn). Ook dan zal het 'nooit goed' zijn. Of draaf ik nu te ver door?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.472
6.718
Leuk stukje en voor een groot deel zeker waar. Maar volgens mij is dit een Pinkpop specifiek probleem, in andere sub-fora (en op andere forums) wordt namelijk bij lange na niet zoveel geklaagd. Geen idee of het door de fans of PP zelf komt maar de verwachting ligt bij velen anders dan wat Pinkpop bied, en dat is al een aantal jaren zo (sommige jaren uitgelaten).

Het is denk ik vooral zo, hoe 'groter' het festival hoe meer mensen een mening hebben. Inherent dus...
Daarnaast is Pinkpop een zeer breed georiënteerd festival, dus de kans dat er een genre of artiest die tegenstaat opduikt is vele malen groter dan bij bijvoorbeeld een metal festival.
Dat laatste punt maakt dan weer dat het eerste punt nog meer meningen tot gevolg heeft.

Dat maakt dat over Pinkpop al snel veel te 'vinden' is, "niets is zo veranderlijk als de (muziek)industrie" hé zei laatste een bekwaam festival-organisator ;)
 

PinkpopSinds2008

Campingartiest
9 feb 2016
81
0
Leuk stukje en voor een groot deel zeker waar. Maar volgens mij is dit een Pinkpop specifiek probleem, in andere sub-fora (en op andere forums) wordt namelijk bij lange na niet zoveel geklaagd. Geen idee of het door de fans of PP zelf komt maar de verwachting ligt bij velen anders dan wat Pinkpop biedt, en dat is al een aantal jaren zo (sommige jaren uitgelaten).

Nou, @shaverion

Ook interessant. Die verwachtingen... tja. Wat zijn 'Pinkpop-fans'? In mijn visie zijn dat mensen die kijken naar Metallica, maar ook naar Mika, Muse, Gers Pardoel, Rowwen Hèze, The Script en Mastodon. Pinkpop biedt (echt waar) 'voor ieder wat wils'. Ik denk echt niet dat je fans bij een festival kunt plaatsen. Graspop Metal Meeting bijvoorbeeld: een metalfestival, toch? Ja, maar er spelen ook onwijs veel classic rockbands. Ik bedoel maar te zeggen. Je gaat, denk ik, naar een festival omdat je het leuk vindt en/of omdat het programma je aanstaat.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Klopt helemaal wat jullie beiden zeggen. Daarom zeg ik dat ik niet weet of het aan Pinkpop of aan de fans ligt. Maar het is toch heel logisch dat als iemand vorig jaar kwam voor RHCP, Paul McCartney en Rammstein dit jaar klaagt als Bieber headliner wordt. Of andersom, wanneer je in 2015 voor Robbie Williams, The Script en Pharrel Williams kwam en dan vorig jaar RHCP, Paul McCartney en Rammstein voorgeschoteld kreeg. Of als je gewent bent dat PP de beste namen die op dat moment touren vastlegt en dan in 2013 met een redelijk zwakke line-up komt. Of als je al jaren komt voor de rock namen en er de laatste jaren steeds meer pop wordt geprogrammeerd.

Wat ik bedoel te zeggen is dat die veranderlijkheid waarvoor jullie PP prijzen ervoor zorgt dat er ook veel mensen zijn die het niet eens zijn met wat PP in een bepaald jaar doet.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.196
6.673
Volgens mij moet je alles wat nuanceren. Pinkpop kan inderdaad over de jaren heen zo'n namen voorschoten van "Kijk is, wij hebben die weten te pakken krijgen!" maar mensen gaan al snel vergelijken en wat hier al snel op het forum gebeurd in aanloop van mogelijke aankondigingen, kijken naar het buitenland. Wat doet Werchter, Glastonbury etc? Niet dat ze als festival dezelfde visie hebben maar mensen vergelijken gewoon graag en als je op die festivals een naam ziet prijken die jou wel interesseert maar Pinkpop niet heeft weten te strikken dan wekt dat argwaan en vaak zelfs irritatie zoals je vaak merkt op het forum (bv. Justin Bieber).

Het ding is dat dat de jongere generatie niet meer opgroeit met rock als mainstream genre (of je moet andere zenders opzoeken..) maar pop en dance en dat zich dat dan ook weerspiegelt in de line-up van Pinkpop omdat het zich altijd wel heeft geprofileerd als een festival dat populaire acts van het moment wil boeken, artiesten/bands die relevant zijn. Dat er op dit forum argwaan is bij een naam als Martin Garrix kan ik verstaan maar het is compleet logisch, in de visie van Pinkpop toch niet in de ogen van de ouder wordende generatie omdat die zijn opgegroeid met rock. De uitspraak dat er geen jonge bands meer zijn die Pinkpop zouden kunnen headlinen behalve Arctic Monkeys is quatch maar je moet rekening houden dat er in Nederland nog 2 festivals aan het opkomen zijn die met die namen gaan lopen en die dan weer wel gericht zijn op het alternatieve (rock) nl. DTRH & BKS waar nu voorlopig Arcade Fire & Radiohead staan, die ook even goed op Pinkpop hadden kunnen staan. Als mensen dan wederom gaan vergelijken met z'n Belgische 'evenknie' Werchter en zien dat daar naast RH & AF ook nog is Foo Fighters, Linkin Park etc staan dan is het helemaal afgelopen en krijg je teleurgestelde mensen. ;)

Btw hoe kun je nou Justin Bieber verkiezen boven Beyoncé? Heb je ooit al is een show bekeken van Beyoncé? Dansen, zingen, kostuumwissel hier en daar tegenover het gejengel van Justin Bieber die op een plaatje zingt? Achja ieder z'n eigen mening natuurlijk ..
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.670
829
Klopt helemaal wat jullie beiden zeggen. Daarom zeg ik dat ik niet weet of het aan Pinkpop of aan de fans ligt. Maar het is toch heel logisch dat als iemand vorig jaar kwam voor RHCP, Paul McCartney en Rammstein dit jaar klaagt als Bieber headliner wordt. Of andersom, wanneer je in 2015 voor Robbie Williams, The Script en Pharrel Williams kwam en dan vorig jaar RHCP, Paul McCartney en Rammstein voorgeschoteld kreeg. Of als je gewent bent dat PP de beste namen die op dat moment touren vastlegt en dan in 2013 met een redelijk zwakke line-up komt. Of als je al jaren komt voor de rock namen en er de laatste jaren steeds meer pop wordt geprogrammeerd.

Wat ik bedoel te zeggen is dat die veranderlijkheid waarvoor jullie PP prijzen ervoor zorgt dat er ook veel mensen zijn die het niet eens zijn met wat PP in een bepaald jaar doet.

Ik denk dat het wel degelijk aan Pinkpop zelf ligt.
Pinkpop kiest er bewust voor om "uitverkocht" te zijn, belangrijker te maken, dan en kwalitatief, over de gehele breedte, goed festival neer te zetten.
Bij Pinkpop regeert de waan van de dag, ipv een duidelijke visie hoe Pinkpop zich wil profileren, en waar ze heen willen
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.483
4.813
Als Pinkpop er in was geslaagd om Prince of U2 te regelen ter vervanging van De Foo Fighters, dan was (bijna) iedereen het er wel over eens geweest dat dit geweldige vervangers waren geweest. Ook als je U2 of Prince niks vindt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken