Pinkpop 2016

Pim

Randprogramma
24 mrt 2013
233
1
Ik vraag me wel steeds meer af waarom het zo stil is rond Pinkpop (en Werchter).

Headlinercrisis en daarom ook nog geen andere (grotere) acts als sub kunnen aankondigen, omdat het raar is als je die later ineens moet presenteren als headliner?
Maar wat houdt ze tegen om nu al niet gewoon wat kleinere namen bekend te maken? Lijkt mij dat er al lang wat dingen vast staan.
Weer een nieuwe mediastrategie en nu echt zo veel mogelijk geheim houden tot de persconferentie?



 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Je moet het denk ik in 'the bigger picture' zien, er zullen bepaalde overeenkomsten hebben gelegen, die bv. afspraken bevatten over settijden, podium, wellicht zelfs over headliner, of bv. package deals. Op het moment dat de headliner wegvalt en je daar iets anders voor moet neerzetten komt dat allemaal in ander daglicht te staan. Je wil ook geen Arcade Fire praktijken, dat acts ineens niet meer willen spelen omdat ze voor/na een act staan die ze totaal niet ligt. En het staat inderdaad ook een beetje sneu als je iets presenteert als sub (of iig niet vermeld als headliner) en ze later wel 'op moet waarderen'. Ook is het niet ongebruikelijk dat bepaalde acts soms gewoon toeren met subheadlinewaardige acts (denk aan A7X > Metallica).

Dus ik denk dat die festivals even geen risico willen, en eerst redelijk zeker willen zijn van een headliner voor ze weer verder programmeren. En stel dat het echt om GnR gaat, dan heb je wel een spraakmakende band te pakken, die best met wat aparte eisen kan komen aangaande speeltijden etc.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.544
6.756
Het hoeft niet eens direct om Guns n Roses te gaan, maar momenteel wel de meest voor de hand liggende idd.

Het gat volgens mij wel om een bepaalde 'rock'-act.
Als ik zie waar nog (minstens) 1 headliner ontbreekt, bijvoorbeeld Pinkpop, Werchter, Download FR, Rock im Revier, Rock in Rio, Roskilde, Hellfest, Greenfield, NovaRock, lijkt het wel of het niet om 1 acts gaat maar om 2 headliners.
Er zal hier en daar al wat geschoven zijn na september nadat Foo Fighters al aan gaven niet retour te komen in 2016, maar die impact is denk ik inmiddels wel al opgevangen.

Om dan te stellen dan Guns n Roses 1 van die 2 is, lijkt me redelijk.
Er brengen nog wat grote namen nieuwe albums uit komend jaar waar vast een promotietour in zit, misschien dat zij nog een plek invullen.
Zegut was bijvoorbeeld nog overtuigd van Linkin Park en Bon Jovi in Frankrijk, zij komen met een nieuw album.
Ook The Rolling Stones komen met een nieuw album en touren eerst in Zuid-Amerika.
Ook Paul McCartney heeft aangegeven de laatste blik op tourdata te werpen voor het nieuwe jaar.
Kortom, misschien is er nog een verrassing op de loer.
Want een kleine headliner was allang bekend gemaakt, toch?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.516
4.848
De oliebollen zijn nog maar net op, he. Pinkpop heb je best kans dat die wacht tot hun persconferentie. Werchter misschien morgen, maar zou ook best volgende week kunnen worden...
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
8.039
2.067
Het hoeft niet eens direct om Guns n Roses te gaan, maar momenteel wel de meest voor de hand liggende idd.

Het gat volgens mij wel om een bepaalde ‘rock’-act.
Als ik zie waar nog (minstens) 1 headliner ontbreekt, bijvoorbeeld Pinkpop, Werchter, Download FR, Rock im Revier, Rock in Rio, Roskilde, Hellfest, Greenfield, NovaRock, lijkt het wel of het niet om 1 acts gaat maar om 2 headliners.
Er zal hier en daar al wat geschoven zijn na september nadat Foo Fighters al aan gaven niet retour te komen in 2016, maar die impact is denk ik inmiddels wel al opgevangen.

Om dan te stellen dan Guns n Roses 1 van die 2 is, lijkt me redelijk.
Er brengen nog wat grote namen nieuwe albums uit komend jaar waar vast een promotietour in zit, misschien dat zij nog een plek invullen.
Zegut was bijvoorbeeld nog overtuigd van Linkin Park en Bon Jovi in Frankrijk, zij komen met een nieuw album.
Ook The Rolling Stones komen met een nieuw album en touren eerst in Zuid-Amerika.
Ook Paul McCartney heeft aangegeven de laatste blik op tourdata te werpen voor het nieuwe jaar.
Kortom, misschien is er nog een verrassing op de loer.
Want een kleine headliner was allang bekend gemaakt, toch?

Als je inderdaad ziet welke festivals nog 1 of 2 headlinespots over hebben zou je theorie wel eens heel goed kunnen kloppen.
Ik wil graag Radiohead nog als verrassing toevoegen....... :wink:
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Zegut heeft inmiddels gewoon ALLE hardrock/metalacts opgenoemd die mogelijk touren, in connectie met Hellfest of Download FR. Aan het einde vd rit heb je er dan wel een paar goed ja...

2 headliners ontbreken zie ik niet meer gebeuren, her en der kan het ook opgevuld worden met nationale acts of party acts (dan denk ik vooral aan bv. Werchter).

Voor GnR kijk ik vooral naar Rockavaria, DEAG is de enige club die ik zo gek zie dat ze écht flink de knip trekken en die deze op proberen te halen. In hun slipstream kunnen dan andere festivals hopelijk profiteren.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.470
710
Voor GnR kijk ik vooral naar Rockavaria, DEAG is de enige club die ik zo gek zie dat ze écht flink de knip trekken en die deze op proberen te halen. In hun slipstream kunnen dan andere festivals hopelijk profiteren.

Ik zie Rockavaria/Rock Im Revier geen miljoenen uittrekken voor Guns n' Roses. Vorig jaar heeft bewezen dat de allergrootste headliners niet meteen tot een vol festivalpark leiden, integendeel. Ze hebben daar volgens mij gewoon vrede genomen met 1 grote, 1 middelgrote en 1 kleine headliner, aangevuld met een goed programma voor de hardere liefhebbers. De kleinere locatie van RiR verraadt dat ook al.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.544
6.756
Maar, ik blijf er bij. Rockavaria heeft de 3 headliners al (Iggy Pop, Iron Maiden, Nightwish).
Ook Rock in Vienna heeft de headliners (Rammstein, Iggy Pop, Iron Maiden)
Ook Rock the Ring heeft de headliners (Queen, Scorpions, Iggy Pop)
Alleen bij DEAG Rock in Revier (enkel Iron Maiden en Nightwish) ontbreekt er 1.
Dat kan eenzelfde zijn met Rock in Rio, maar ook nog op één van de Rock in Roma's.

Maar in het Pinkpop weekend ontbreekt er oa al 1 op Download FR, Greenfield en NovaRock. Dat zal niet voor deze 4 festivals dezelfde naam zijn. Misschien voor Download met Greenfield en NovaRock, maar dan een andere voor Pinkpop denk ik.
Ik denk dat ze daar een 'hardere' act willen/hebben. Pinkpop zal met 'minder harde' act komen denk ik dan. Daarbij ga ik er niet van uit dat G n' R dagen achter elkaar speelt, die nemen dagje pauze tussendoor.

Vandaar dat ik het idee heb dat er nog een andere act om de hoek kan komen kijken komende weeken. Een waarvan ook nog geen tourdata bekend zijn gemaakt.

Wie weet, misschien hebben ze toch nog eens een telefoontje naar U2 gepleegd? Hello Hello... (edit, of de verrassing van Glastonbury 2015: http://lionelrichie.com/tour-dates/ ? )

Komende weken komen de VS festivals met namen, wie weet volgen komende weken nog wat tourdata van potentiële headliners? Ook St Gallen Open Air komt eind deze maand met de eerste namen, 21 januari. (Euhm, die datum heb ik meer zien langskomen???) Die zullen wel uitpakken in jubileum jaar.
Dus laten we zeggen dat over ongeveer 2 weken 'nieuwe' headliners in Europa zullen rondgaan?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.470
710
Alleen bij DEAG Rock in Revier (enkel Iron Maiden en Nightwish) ontbreekt er 1.

Volgens mij is dat ook gewoon Iggy Pop. Staat in de lijst met bevestigde artiesten maar ontbreekt op de poster.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.544
6.756
DennisvdBr wrote:
Alleen bij DEAG Rock in Revier (enkel Iron Maiden en Nightwish) ontbreekt er 1.


Volgens mij is dat ook gewoon Iggy Pop. Staat in de lijst met bevestigde artiesten maar ontbreekt op de poster.
Nee... Bericht is ban RiR en Rockavaria. Enkel op Rockavaria, er staat: "Iggy Pop* (einziges Deutschlandkonzert, nur in München!) "
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.470
710
Kereltje wrote:
DennisvdBr wrote:
Alleen bij DEAG Rock in Revier (enkel Iron Maiden en Nightwish) ontbreekt er 1.


Volgens mij is dat ook gewoon Iggy Pop. Staat in de lijst met bevestigde artiesten maar ontbreekt op de poster.


Nee… Bericht is ban RiR en Rockavaria. Enkel op Rockavaria, er staat: “Iggy Pop* (einziges Deutschlandkonzert, nur in München!) “

Nu zie ik het ja. Toch verdomd verwarrend om 1 persbericht online te zetten als de lineup niet identiek is voor beide festivals.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.271
1.340
Green Day zat in april 2015 in de studio om nieuw materiaal op te nemen. Ze gingen wel hun tijd nemen, maar 2016 zou zo maar eens een Green Day-jaar kunnen worden...

http://www.nme.com/news/green-day/84864

Wel een kanshebber mocht er nog een headliner uit het niets opduiken.

 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.544
6.756
DennisvdBr wrote:
Het gat volgens mij wel om een bepaalde ‘rock’-act.

Ik vind niet dat je deze conclusie kunt trekken.
Niet? Er onbreekt oa een headliner op Rock im Revier, Download FR, NovaRock, Greenfield en Hellfest. Dan kan ik toch stellen dat dat een 'rock'-act is. Daar kunnen ze niet met, noem maar wat, Maroon5 aankomen).
Daarbij, zoals ik al aangaf. Denk ik dat er (minstens) 2 headliners ontbreken.
Dat hoeft dus niet persé te betekenen dat dat voor Pinkpop dezelfde is, imo zoals ik in de post erna aangaf met 'minder harde' act.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.470
710
For what it's worth: die organisator van Download heeft enkele maanden terug al aangegeven dat Green Day in juni niet naar Europa komt.
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
488
36
Ik heb me net nog één keer over mijn haat voor Guns 'N Roses (eigenlijk grotendeels voor Axl Rose) heen gezet en heb een paar live registraties gekeken. En ik ben tot de conclusie gekomen dat Guns 'N Roses best interessant kan zijn (muzikaal gezien dan). En ik vind Slash en Duff briljante muzikanten, maar godverdomme zeg die Axl Rose was al vervelend en slecht, maar hij is nu pas echt een vervelende, arrogante en dikke Amerikaan geworden.
Dus mijn conclusie is dat ik Guns 'N Roses alleen op Pinkpop zou hoeven als ze Axl Rose even snel uit de band zetten, en we weten allemaal dat dat niet gebeuren. Dus die rotzooi mag van mij ver weg blijven, en ik hoop nog steeds stiekem op Macca of the Boss (al zou ik al veel liever hebben dan GNR)
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Dat soort festivals kunnen toch ook nog een Green Day programmeren? Of vind je dat ook Rock.

Bovendien, Roskilde, Rock Werchter, Pinkpop kunnen samen ook een grote naam lokken.

Green Day is toch ook rock ja, punkrock of tegenwoordig niet meer zo maar meer poprock.

Green Day hoop ik niet op, wat ze vroeger maakten is wel tof maar vind er nu niet zoveel meer aan.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.544
6.756
Blof naar PakCity Live, zal ook niet naar Pinkpop komen dan?
http://www.parkcitylive.nl/2016/01/blofs-concert-at-parkcity-live-ook-bevestigd/
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken