- Mijn eerste Graspop was:
2008! Wilde eigenlijk het jaar ervoor al gaan, maar het heeft me een jaar gekost om vrienden mee te krijgen.
- Die editie kwam ik speciaal voor:
Niet speciaal, ik wilde als jonge metalhead gewoon graag naar een echt meerdaags metalfestival, na Lowlands en Metal Female Voices Fest. Maar ik zal niet ontkennen dat mijn favoriete band Opeth op het affiche wel de grootste doorslag gaf.
- Wat was de allereerste act ooit die je op Graspop zag:
Weet ik niet meer precies. Ligt eraan wie die vrijdag openden. Ik denk Black Stone Cherry, maar daar weet ik weinig meer van. Ik herinner me op die dag wel Moonspell (met gastoptreden van Anneke van Giersbergen) en een enorm tegenvallende Yngwie Malmsteen.
- Mijn favoriete optreden ooit op Graspop was:
Dat zijn er een aantal. Maar degene die me het meeste bij is gebleven is Anathema in 2010. Ik zat toen zeer slecht in mijn vel. Ik trok de massaliteit van het festival ook erg slecht, dus ik stond op het punt om naar huis te gaan. Liep die vrijdag in mijn eentje over het festivalterrein te dwalen en uiteindelijk bij Anathema in de Marquee gaan kijken. Die set was zo ontzettend mooi. Heb staan janken als een klein kind. Met name bij Fragile Dreams heb ik alles eruit gegooid. Daarna een geweldig weekend gehad.
- De beste act van de lage landen op Graspop?:
Epica is altijd goed, maar ik ben daarin bevooroordeeld, want die heb ik ook op heel veel andere plekken gezien. Doe maar Stake, eigenlijk. Dat is een band waarbij ik gelijk aan Graspop moet denken. En ik heb die gasten door de jaren heen groot zien worden.
- Slechter dan deze act heb ik niet eerder gezien op Graspop:
Billy Talent. Ja, sorry voor de fans, maar die zanger trek ik gewoon niet joh. En muzikaal spreekt het me ook totaal niet aan. Heb een set van hun moeten doorstaan omdat ik op een signeersessie van Revamp stond te wachten, wat helaas naast de mainstage was. Vreselijk.
- Op Graspop eet en drink ik meestal:
Eten: zo gevarieerd mogelijk, voor zover dat kan. Al moet ik zeggen dat ik in een weekend meerdere bicky burgers naar binnen werk. Die dingen zijn gewoon te goed.
Drinken: overdag een combinatie van (heel veel) water, cola, red bull en bier. Zodra de zon ondergaat drink ik voornamelijk bier.
- Als ik de organisator zou zijn dan zou ik:
Trots zijn dat ik (mede-)verantwoordelijk ben voor zo'n ontzettend goed georganiseerd festival.
- Deze act moet echt een keer op Graspop staan:
Draconian!
- Hate me, maar mijn grootste Graspop guilty pleasure was:
Het WK voetbal kijken op een groot scherm.
- Mijn grootste graspopanekdote is:
Wij stonden een keer met onze tenten vrij dicht (meter of 10) bij het hek aan de rand van de camping. Dus 's avonds en 's nachts kwamen veel mensen langs ons tentenkamp om te gaan urineren, aangezien het toilettenblok best ver weg lag. En vlak bij onze tenten was een tent opgezet die een zwarte scheerlijn gespannen had precies over de looproute. Dus wij hebben toen de hele avond zitten gieren van het lachen om de hoeveelheid mensen die over die scheerlijn zijn gestruikeld. Achja, leedvermaak is het grootste vermaak.
- Deze act heb ik vanwege het blokkenschema moeten missen en nooit meer kunnen zien:
Pfoeh, hier heb ik echt lang over na moeten denken. Ik kan me geen act voor de geest halen die ik vanwege een clash bewust heb gemist en daarna nooit meer heb kunnen zien. Meeste bands zie ik dan altijd nog wel een keer, of had ik al eens gezien. Maar Rammstein in 2017 doet wel pijn. Door omstandigheden heb ik die hele Graspop editie gemist. En daar baal ik tot op de dag van vandaag nog van.
- Moet Graspop in Dessel blijven? Ja/Nee en waarom?
Ja, absoluut! Volgens mij is het een gouden combinatie. Heb weleens gelezen dat de bewoners van Dessel maar wat trots zijn op Graspop. En ik vind het ook een fijne locatie, al is het maar omdat het vanaf mijn huis zeer makkelijk aan te rijden is.
- De toekomst van Grapop zie ik:
Rookleurig tegemoet. Volgens mij is metal de laatste jaren weer aan populariteit aan het winnen. Het festival staat als een huis, dus ik zie geen redenen waarom we ons niet nog jarenlang kunnen verheugen op een weekendje headbangen in Dessel!
- Welk merchandiseitem moet Graspop dringend toevoegen?
Geen idee. Geef mij een tof shirtje en ik ben al blij.