Lowlands 2024

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.691
Wij liepen stoïcijns langs de Hornbach met de volgeladen kruiwagen richting de auto. Als ze niks zeggen gewoon doorlopen hadden we al gezegd. Net toen we de parkeerplaats bereikten werden we alsnog achterhaald door een medewerkster die ons vertelde dat de kruiwagen het parkeerterrein niet op mocht, waarop mijn broer, die de kruiwagen duwde haar vroeg of ze bang was dat we niet meer terugkwamen. Ja zei ze, we raken een heleboel kruiwagens kwijt anders. Mijn broer vist zijn huissleutels uit z'n broekzak en zegt terwijl hij die haar in de hand drukt, hier heb je m'n huissleutels, we zijn zo terug. We lopen met z'n 3-en door, haar enigszins verbouwereerd achterlatend, maar het werkte wel. Bij inleveren van de kruiwagen de huissleutels teruggekregen en haar de tip gegeven om gewoon de prijs van een kruiwagen als borg te vragen, in cold hard cash, niet in munten ofzo.
Ik heb vrijdagochtend een hele tijd staan kletsen met twee Hornbach medewerkers toen ik zelf ook aan het vrijwilligen was. Ze hadden de schone taak om kruiwagens te zoeken op de campings. Ze hadden er precies 0 gevonden in de eerste twee uur van hun shift. Op dat moment waren maar 56 van de 200 kruiwagens teruggevonden. Avond ervoor waren er ook meerdere Hornbach medewerkers bedreigd toen ze kruiwagens terug wilden halen. Er zijn kruiwagens achterin auto's verdwenen, in tenten verstopt, stickers verwijderd om te kunnen zeggen 'ik heb zelf ook een oranje kruiwagen', etc.

Maar inderdaad: de oplossing is (helaas) om borg te vragen.

Overigens vond ik de KIA activatie naast de McDonalds ook de meest storende. Zo'n Hornbach vond ik verder prima. Camping 1 ziet er al intens treurig uit met de EasyCamp en dan staat die shit er ook nog.
 

Novis95

Randprogramma
11 mei 2023
179
556
Voor nu (nog) even geen uitgebreid verslag van mijn ervaringen dit weekend, dat komt ergens deze week wel. Vooral even badderen in de afterglow van weer een fenomenaal festivalweekend. Zoveel toffe dingen gezien, lekkere dingen gegeten en leuke mensen gesproken. Ik heb echt enorm genoten van een diversiteit aan optredens dit weekend, waarbij kwaliteit niet altijd de belangrijkste factor was; Goldband was écht heel slecht maar maakte er wel een tof feest van, en aan de andere kant van deze balans stond Sampha die wat mij betreft de beste show van het weekend gaf voor een totaal onderbezette Bravo. Verder nog wat dikverdiende shout-outs naar Justice (wauw), Sugababes (de glorie is niet zo ver weg als ik verwacht had, Kakaba Pyramid (de covers van reggae-klassiekers waren een gouden zet) en Fred again. Ik lees met name over deze laatste erg veel negativiteit, waar ik me totaal niet in kan vinden. Smaken verschillen etc. etc., maar wat mij betreft maakte hij de verwachtingen meer dan waar!

Uitgebreid verslag met alle bezochte shows en wat kritische noten komt later deze week. Zonde om de roze wolk nu al weer te laten verdampen.
 

Kaasrasper

Campingartiest
14 jan 2015
96
68
Mijn eerste Lowlands was een heerlijk ervaring, wat een hoop gezelligheid en wat heb ik veel vette shows gezien. In totaal ruim 80km gelopen dus nu helemaal verrot op kantoor hahaaa.

We kwamen donderdagavond om 22u aan en hadden een prima plekje op camping 6 recht achter het sanitaire blok. Ook nergens in de rij gestaan voor de pendelbus of binnenkomen, dus was echt ideaal. Ik vond het verder ook reuze meevallen met lopen naar het terrein.

Mijn hoogtepunten in semi-random volgorde: Chibi Ichigo (favoriete optreden van het hele weekend), Sugababes, Air, Confidence Man, Róisín Murphy, Justice, Froukje, Soulwax, Hudson Mohawke, Lander & Adriaan, Romy, Glass Beams.

Fred Again... was misschien wel saaiste optreden wat ik van m'n leven heb gezien.

Ook nog dikke s/o naar diegenen die de snelle looproute van Bravo naar Alpha hadden getipt <3

Ik ben de laatste jaren voornamelijk naar Best Kept Secret geweest, ik schrok wel een beetje van de troep die mensen achterlieten, al leverde het ook grappige taferelen op. Verder was de hele sfeer echt leuk en weer heel anders dan andere festivals.

Volgend jaar weer (dan staan BKS, DTRH en LL op de planning)!!!
 

DeDan

Playlistbediener
22 aug 2023
47
99
Ook maar eens een terugblik uitwerken om de al vrij forse heimwee te onderdrukken en dan zo maar eens de vrije dagen voor volgend jaar insturen!

Donderdag vroeg vertrokken met een mooie groep om samen een plek te vinden op camping 4. Vlak voor de dijk bijna een uur vast komen te staan. Met koffiekannen en bekers de auto's van vrienden achter ons en andere daartussen ingevoegden gaan voorzien van wat cafeine waardoor de wachttijd met zicht op een zonnetje door de mist eigenlijk alleen maar leuk was. Volgens mij werd de afslag naar de dijk pas wat later open gezet, want toen er verkeersregelaars verschenen konden we daarna in amper een kwartier de parking op rijden. Na de gezellige wachtrij stonden we snel vooraan camping 4 en hebben we de rest van de dag bijgepraat, programma's doorgenomen en afgespeeld en van de zon genoten. Op het terrein erg gezellig, maar met vroeg opstaan en best wat drankjes geen latertje.

Vrijdag gestart met harde regen, maar dat maakte het ook wel weer gezellig. Aftrap met Ramkot was tof en voor de vroege tijd al aardig energiek. Vervolgens genoten van een goed optreden van Jungle by Night dat sterk in elkaar zat. Via het Science center, punten voor de leuke onderzoeken, een stukje Glass Beams en even pauze aangesloten voor Prins S. Zoals verwacht chaos en erg om gelachen. Vanaf de zijkant lekker wat bewogen bij Passion om vervolgens even te luisteren bij Peggy. Leuk met de groep en vond het minder slecht dan verwacht, maar that's it. Vanaf de zijkant Wunderhorse om op tijd een plek te zoeken bij Justice. Wat een show en lichten bij de laatstgenoemden. Het nachtwerk vervolgd met Interplanetary Criminal als feel good en met Sedef en Young Marco als afsluiting. Dikke punten voor het lichtwerk en de maan in de Bravo en niks te klagen over de hoeveelheid ruimte.

Zaterdag met in het zonnetje koffie brouwen klaargemaakt voor een start met The Streets (en spijt van niet Spinvis). Toffe start met mooie energie en publiek. Via de laatste 2 nummers van het Choir een rondje Lake LL gedaan en genoten van de Sugababes hitjes met wat gezellig enthousiaste mensen bij de Alpha. Daarna snel een plek gezocht bij Soulwax, blijft gaaf zulke acts en wat een drums (x3). Om de drums vast de houden doorgegaan met Lander en Adriaan, ene moment geen idee hoe ik erop moest bewegen andere moment helemaal los, echt tof en wederom de drums oioi. Overmono nog een tweede deel kunnen meepakken met een goede plek om daarna via de sauna fris naar Fred Again te gaan. Bijzondere artiest, maar het eerste deel misschien voor de Alpha niet helemaal sluitend. Tweede deel wel enorm van genoten. Nachtwerk doorgezet met Benwal om een mooie plek te houden voor Narciss, wat een set zette die neer zeg, gaaf dat hij meer inzet op de funk/disco met een ongekend lekker einde. Nog even de Bravo bekeken met Mallgrab b2b SkinonSkin, vrij fors maar toch ook wel gaaf.

Zondag bracht het NNO de vrolijkheid en energie al snel op gang wat zich doorgezette bij Confidence Man. Zang technisch vond ik het niet bepaald sterk maar toch wel een gave show, konden de Bravo voor mijn gevoel wel aan. M'n benen uitschakelend een stuk Air meegepakt om vervolgens weer terug te gaan naar Thundercat. Bij de laatste kon ik er niet inkomen en had ik het gevoel dat het geluid niet goed stond, dus vrij snel vertrokken. Lekker op tijd een golden circle plek gezocht bij Idles, enorm genoten en tegelijkertijd volledig gesloopt. Bijkomend van Idles een laatste deel van Willem meegepakt en etend wat van NAS. Daarna opgelijnd voor Brutalism, wat was dat ongekend gasgeven met de hele Heineken. Verbaasd over de energie die ik nog ergens uit m'n kleine teen kon halen. Vervolgens (helaas ipv Kiniata) Goldband aangehoord en via de Polka party, blijft toch lachen en bizar wat er door die tent heen gaat (bewakers deden lachend hun best) naar de 'The Great Reset' van Maxim Hartman gegaan. Leuk feest bij binnenkomst in de Juliet, stuk duurde wat lang, maar ook wel gelachen om de droogheid. Of het helpt om te reintegreren in de normale maatschappij na 4 dagen LL weet ik nog niet :) Rondom de Armadillow nog wat nieuwe tuin ideeen opgedaan en wat DnB beats meegepakt om uiteindelijk toch te moeten toegeven aan dat het voorbij is..

Al met al wat variatie proberen te pakken voor m'n gevoel, maar toch ook wat acts gemist. Helaas geen dubbelganger beschikbaar en ook benen die wel eens wat moeite hebben. Verschuiving in het publiek snap ik (representeer zelf ook de randstad maar geen Amsterdam), maar ik denk dat je dat zelf ook los kan laten en enthousiasme, gezelligheid, tips en leuke verhalen bijna overal kunt vinden. Vond de sfeer top en de heimwee is alweer groot.

Voor nu denk ik het meest terug aan Idles, Soulwax, The Streets, Brutalism3000, Narciss en blijven de NNO filmpjes leuk :)

- De afhaalbiertjes waren een aantal keer niet koud (bij de supermarkt kon je meestal wel koude halen), maar na jaren oefenen met lauw bier, minder sjouwen vanaf de parking en acceptabele prijzen vond ik het helemaal prima!
 
Laatst bewerkt:

soepstengel

Playlistbediener
23 jul 2024
20
39
Weer een mooi en schitterend weekend gehad! Elke dag heeft mij muzikaal weer positief verrast!

Hoogtepunten:
Soulwax
Glass Beams
Kin'Gongolo Kiniata
James Blake
Sampha
Ye Banished Privateers

Al met al, was het hele weekend weer een hoogtepunt! Op naar editie nummer 9 voor mij persoonlijk, nu alweer zin in !
 
  • Leuk
Waarderingen: DeDan

Dante

Gouden Tip
2 jun 2023
441
710
Sorry maar welk optreden van Fred Again hebben jullie in hemelsnaam gezien? Saai? Misschien als je met je drugskop daar staat en een Peggy Gou achtig optreden verwacht ja. Ik vond het werkelijk een 10/10 optreden. Emotioneel, verhalend, ontzettend muzikaal. Alles klopte eraan.
Het was wel stroperig en wanneer de vaart erin kwam, werd die er weer gelijk uitgehaald het eerste uur. Daarna werd het beter. Wel een beetje hoe de Fred again show werkt, alleen vond ik het deze keer wel heel extreem. Neemt niet weg dat ik het een hele mooie show vond :)
 

Maninblue34

Playlistbediener
30 jul 2023
34
43
Wat vonden jullie trouwens van Peggy Gou? Ik denk dat het voor mij het slechtste Lowlands optreden was die ik in 3 jaar Lowlands heb gezien. Het publiek daar was ook om te janken, enkel daar Na Na op Snapchat te kunnen plaatsen en drugs te nemen lol
 
  • Leuk
Waarderingen: Knakworst en Novis95

Maninblue34

Playlistbediener
30 jul 2023
34
43
Het was wel stroperig en wanneer de vaart erin kwam, werd die er weer gelijk uitgehaald het eerste uur. Daarna werd het beter. Wel een beetje hoe de Fred again show werkt, alleen vond ik het deze keer wel heel extreem. Neemt niet weg dat ik het een hele mooie show vond :)
Je zegt het idd goed, dat is gewoon hoe Fred Again is en hoort te zijn. Denk dat de meeste geen idee hadden waar ze naartoe gingen en een standaard dj setje verwachtte
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante

WTSGD

Campingartiest
22 jul 2024
66
164
Je zegt het idd goed, dat is gewoon hoe Fred Again is en hoort te zijn. Denk dat de meeste geen idee hadden waar ze naartoe gingen en een standaard dj setje verwachtte

Dat laatste zal vast kloppen, vond het publiek ook vrij tam. Maar vond zijn optredens in de Ziggo en in 2022 op Lowlands vele malen sterker, met veel meer tempo en een betere flow (en een betere setlist). Heb mij wel vermaakt maar vond het wel een stuk minder dan de vorige keren dan ik hem zag.
 

marksi

Playlistbediener
11 feb 2024
14
42
Je zegt het idd goed, dat is gewoon hoe Fred Again is en hoort te zijn. Denk dat de meeste geen idee hadden waar ze naartoe gingen en een standaard dj setje verwachtte
Ik heb toch al best wel wat vergelijkingsmateriaal (net als degenen met wie ik was) en dit was voor ons by far de minste show die we van hem hebben gezien. Langere intermezzo's dan in andere shows en voor mij betreft ook nietszeggender. Ik ben blij voor je dat jij er zo van hebt genoten, maar doen alsof iedereen die kritiek had noobs zijn slaat nergens op.
 

marksi

Playlistbediener
11 feb 2024
14
42
Dat laatste zal vast kloppen, vond het publiek ook vrij tam. Maar vond zijn optredens in de Ziggo en in 2022 op Lowlands vele malen sterker, met veel meer tempo en een betere flow (en een betere setlist). Heb mij wel vermaakt maar vond het wel een stuk minder dan de vorige keren dan ik hem zag.
Eens en ook eens met de setlist. Sowieso vond ik het echt bizar dat Lights Out niet werd gespeeld terwijl Romy er notabene bij was.
 
  • Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet

Glow

Playlistbediener
12 jun 2024
14
48
Dat verhaal van Teun over Hornbach is tegelijkertijd triest en tekenend. Free State of LLow betekent niet dat je je maar alles kunt veroorloven, wel of niet onder groepsdruk. Geldt ook voor snuiven in het openbaar en roken in tenten. Voor diegenen wil ik de woorden van Spinvis aanhalen:

Ze hebben rechten voor zichzelf
Ze hebben plichten voor de rest
 

Archie

Playlistbediener
17 apr 2024
29
62
Ik heb toch al best wel wat vergelijkingsmateriaal (net als degenen met wie ik was) en dit was voor ons by far de minste show die we van hem hebben gezien. Langere intermezzo's dan in andere shows en voor mij betreft ook nietszeggender. Ik ben blij voor je dat jij er zo van hebt genoten, maar doen alsof iedereen die kritiek had noobs zijn slaat nergens op.
Inderdaad, het was voor veel mensen top en anderen vinden dat hij nog beter kan (prima toch?).

Ik vond zijn 2022-show inderdaad meer vaart hebben, terwijl die Boiler Room en Tiny Desk van destijds zijn talent nog meer etaleerden. De stap naar headliner geeft misschien meer de neiging tot publieksparticipatie bij de artiest, alleen ik vond die twee zinnen die vaker gezongen moesten worden (iets met 'peace you need' ofzo) wel echt te corny.
 

Dante

Gouden Tip
2 jun 2023
441
710
Dat laatste zal vast kloppen, vond het publiek ook vrij tam. Maar vond zijn optredens in de Ziggo en in 2022 op Lowlands vele malen sterker, met veel meer tempo en een betere flow (en een betere setlist). Heb mij wel vermaakt maar vond het wel een stuk minder dan de vorige keren dan ik hem zag.
Dit had ik ook precies. Gewoon nog steeds een hele goede show hoor, maar wel minder dan de vorige keer.
 

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
342
626
Sorry maar welk optreden van Fred Again hebben jullie in hemelsnaam gezien? Saai? Misschien als je met je drugskop daar staat en een Peggy Gou achtig optreden verwacht ja. Ik vond het werkelijk een 10/10 optreden. Emotioneel, verhalend, ontzettend muzikaal. Alles klopte eraan.

Ik stond rechts achterin de Alpha, en het geluid was bijna niet te horen en de bas werkte amper. Daarom was FA zo jammer en slecht voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: mgbss en Kahoudini

Athos

Support act
13 jul 2023
984
1.533
Owja ik heb dus echt wel ff lopen zoeken naar die Thai Thai tripel. Eerst het hele Bierlokaal afgezocht naar Thai Thai maar nergens te vinden. Uiteindelijk toch achterin de Carte Blanche de Oedipusbar gevonden en dat werd toen mn favo chillplekje zo tussen die kunstwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en teunajax

Avani

Campingartiest
1 feb 2023
65
115
Wat vonden jullie trouwens van Peggy Gou? Ik denk dat het voor mij het slechtste Lowlands optreden was die ik in 3 jaar Lowlands heb gezien. Het publiek daar was ook om te janken, enkel daar Na Na op Snapchat te kunnen plaatsen en drugs te nemen lol

Ik vond het erg saai. Qua muziek en ook qua aankleding/optreden. Volgens mij stond er alleen een tafel met DJ set op het podium?

Vind ik Alpha pre-headliner onwaardig
 

Athos

Support act
13 jul 2023
984
1.533
Sorry maar welk optreden van Fred Again hebben jullie in hemelsnaam gezien? Saai? Misschien als je met je drugskop daar staat en een Peggy Gou achtig optreden verwacht ja. Ik vond het werkelijk een 10/10 optreden. Emotioneel, verhalend, ontzettend muzikaal. Alles klopte eraan.
Ja ik heb ook een hele toffe FA show gehad. Maar goed ik had dan weer echt een stuk minder met Justice. Wat viel me dat tegen. Kwam er echt niet in en deed me heel weinig. Achteraf gezien totaal onwaardige QOTSA vervanger.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken