Lowlands 2023

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127

Ticketmaster onder vuur om omstreden doorverkoop Lowlands: ‘Dit slaat nergens op’​

De Tweede Kamer is verbolgen over ‘woekerprijzen’ die worden gevraagd voor doorverkochte Lowlandstickets. De toegankelijkheid van concerten en festivals staat op het spel als Ticketmaster vrij spel blijft houden, stellen Kamerleden. Staatssecretaris Gunay Uslu (Media & Cultuur) broedt op maatregelen.

Jan Hoedeman, Sebastiaan Quekel 08-02-23, 03:00


Lowlands was zaterdagochtend binnen een kwartier uitverkocht. De ruim 60.000 tickets vallen vanwege ‘gestegen kosten’ een stuk duurder uit, namelijk 300 euro. ,,Lowlands had de kaarten nog véél duurder kunnen maken, omdat er een enorme schaarste is in de markt”, vertelt Timo Klein, expert op het gebied van mededingingsrecht. ,,Maar dat doen ze niet, omdat Lowlands hun goede naam en imago wil beschermen.”
https://www.ad.nl/show/festivalkaar...r-blijven-anders-heeft-het-geen-zin~a9b2c982/

Over die 300 euro is in de Kamer dan ook weinig opwinding. De boosheid zit ‘m meer in de rol die Ticketmaster speelt in de verkoop van tweedehandstickets. Dat begon met het abrupt buitenspel zetten van andere verkoopkanalen zoals Ticketswap, slechts een paar dagen voor de kaartverkoop van start ging. Daarmee eigende Ticketmaster zichzelf een monopolie-positie toe. Dat doet het bedrijf niet voor de lol, maar om de markt en de betrouwbaarheid van het ticket te beschermen, stelt Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg.

Verbolgenheid in Kamer​

Tegelijkertijd verdient Ticketmaster wél bakken met geld met die machtspositie. Lowlands-gangers mogen namelijk alleen nog maar via Ticketmaster de tickets doorverkopen, met een maximum van 20 procent bovenop de aangekochte prijs. Tot zover niets nieuws, maar Ticketmaster rekende - zonder precies duidelijk te maken waarvoor - bij iedere transactie ruim 40 euro (!) aan servicekosten. De totale verkoopprijs van elk tweedehandsticket kwam daardoor op ruim 400 euro uit.


Daar is de Tweede Kamer verbolgen over. ,,Waarom moet een kaart ruim honderd euro duurder zijn? Ik zeur niet over een paar euro administratiekosten, maar wel over ruim honderd euro”, zegt Mohammed Mohandis (PvdA). Cultuur moet voor iedereen toegankelijk blijven, zegt CDA Kamerlid-Lucille Werner. ,,Consumenten moeten worden beschermd tegen exorbitant hoge ticketprijzen als gevolg van doorverkoop.” VVD-Kamerlid Pim van Strien wijst er op dat het wel de organisatie is van Lowlands die in zee gaat met Ticketmaster: ,,En dat Lowlands dus iets heeft uit te leggen aan de Lowlandsgangers.’’

Mogelijk maatregelen​

Mocht Uslu niet tot wettelijke maatregelen komen, dan wil CDA met een initiatiefwet komen om het te regelen. Eind vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan van SP-Kamerlid Peter Kwint om op korte termijn werk te maken van woekerhandel. Volgens Kwint is dat ontspoort tot een ‘miljardenhandel’. Kwint wil een wettelijke begrenzing van zowel het percentage dat bovenop een kaartje gevraagd mag worden als aan servicekosten. PvdD-Kamerlid Christine Teunissen is bezorgd: ,,Woekerwinsten horen niet thuis in de cultuursector. De toegankelijkheid van festivals staat op het spel.’’
Uslu snapt de zorgen over de doorverkoop en de hoge servicekosten die berekend worden. ,,Het is hardnekkige, complexe problematiek waar muziekliefhebbers, evenementenbezoekers en concertgangers de dupe van zijn.’’ Ze kijkt op dit moment naar Europese landen die succesvolle maatregelen tegen dit fenomeen hebben genomen. Voor eind maart komt ze met een reactie naar de Kamer.


Ticketswap ontkent​

Ticketmaster reageert niet op de hoogte van de servicekosten, maar geeft wel aan dat die kosten ‘de enige inkomsten zijn die wij van de transactie houden’. Het geld wordt geïnvesteerd in ‘het verder ontwikkelen en garanderen van een veilig platform’, aldus een woordvoerder. Dat is volgens Lowlands-directeur Van Eerdenburg ook echt zo. Een platform als Ticketswap geniet volgens hem ‘misschien wel een goede reputatie, maar honderd procent garantie dat je binnenkomt met een ticket heb je daar niet’. ,,Het is de minst slechte optie”, reageert hij.
Ticketswap-ceo Hans Ober ontkent dit met klem. ,,De fans zijn juist de dupe en voor Ticketmaster en Lowlands is dit de minst slechte optie. Nu verdienen ze op het event, de ticketverkoop én de resale”, vertelt hij. Ticketswap heeft zich in de afgelopen jaren ‘behoorlijk hard gemaakt’ als het aankomt op betrouwbare doorverkoop, zegt Ober. ,,Daarvoor hebben we de markt best wel moeten ontwrichten.”
De doorverkoop in concerttickets is ook de Consumentenbond al jaren een doorn in het oog. Maar de hoge servicekosten verbaast zelfs woordvoerder Gerard van Spierenburg. ,,Tweemaal servicekosten vragen – en dan vooral zoveel – slaat wat mij betreft helemaal nergens op, maar juridisch valt er niets aan te doen omdat je nu eenmaal mag vragen wat je wil. Helaas ben je als consument afhankelijk van de goede wil en het moreel kompas van de (weder)verkopers, Ticketmaster dus.”
Toezichthouder ACM ziet geen aanleiding om in te grijpen omdat Ticketmaster volgens de regels zou opereren.

Gadverdamme wat een schijnheilige geldgraaier is die EvE. Ticketswap is super veilig en he knows it. Dat als reden opnoemen is echt genânt. Ik hoop dat journalisten deze man is flink gaan aanpakken.

Gelukkig lijkt de kamer redelijk eensgezind dat ze dit willen aanpakken.
 

hendrik1

Gouden Tip
17 nov 2018
273
221
Ik heb even gerekend, maar ticketswap zou bij een verkoop van een kaart voor 360 (120 procent van 300), 46,80 pakken. Zij pakken 2x 5 procent servicekosten en 3 procent voor de transactiekosten. Het is bij hun alleen minder zichtbaar, doordat zij het opdelen en 5 procent afgaat van wat de verkoper ontvangt.
Daarnaast is dat systeem wel minder betrouwbaar dan het Ticketmaster systeem.
 

Mits

Campingartiest
2 aug 2022
63
48
Ook ontbreekt het ticketmaster aan een goed notificatiesysteem toch? Ticketswap is daar opzich wel goed in
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.529
817
Ik heb even gerekend, maar ticketswap zou bij een verkoop van een kaart voor 360 (120 procent van 300), 46,80 pakken. Zij pakken 2x 5 procent servicekosten en 3 procent voor de transactiekosten. Het is bij hun alleen minder zichtbaar, doordat zij het opdelen en 5 procent afgaat van wat de verkoper ontvangt.
Daarnaast is dat systeem wel minder betrouwbaar dan het Ticketmaster systeem.
Oftewel de pot verwijt de ketel.
Netjes dat je even dat rekensommetje hebt gemaakt!
 
  • Leuk
Waarderingen: hendrik1 en eva84

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.529
817
Ook ontbreekt het ticketmaster aan een goed notificatiesysteem toch? Ticketswap is daar opzich wel goed in
Eigenlijk is dat alleen maar beter. Degene die er het meest tijd in stoppen en het vaakst kijken hebben dus de grootste kans. Zoals vroeger bij de vvk van tickets bij het postkantoor.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.679
1.609
Gadverdamme wat een schijnheilige geldgraaier is die EvE. Ticketswap is super veilig en he knows it. Dat als reden opnoemen is echt genânt. Ik hoop dat journalisten deze man is flink gaan aanpakken.

Gelukkig lijkt de kamer redelijk eensgezind dat ze dit willen aanpakken.
TicketSwap is inderdaad veilig zo lang het SecureSwap tickets zijn. Heb bij mn werk vaak genoeg mensen moeten weigeren die een ticket hadden dat al binnen was gescand. Bij Lowlands schijnen dat toch wel echt veel mensen te zijn, wat natuurlijk super klote is.

Verantwoord overigens nog steeds niet hoe fucking veel winst ze maken op die doorverkoop tickets (en extra klantinformatie krijgen)
 

Niels Bergsma

Playlistbediener
8 feb 2023
5
2
TicketSwap is inderdaad veilig zo lang het SecureSwap tickets zijn. Heb bij mn werk vaak genoeg mensen moeten weigeren die een ticket hadden dat al binnen was gescand. Bij Lowlands schijnen dat toch wel echt veel mensen te zijn, wat natuurlijk super klote is.

Verantwoord overigens nog steeds niet hoe fucking veel winst ze maken op die doorverkoop tickets (en extra klantinformatie krijgen)
Volgens mij waren er vorig jaar iets van 15.000 Lowlands tickets verkocht via Ticketswap. 15.000 x 40 euro servicekosten = 600.000 euro pure winst. Logisch dat ze het niet leuk vinden dat ze dat nu mislopen.
 
  • Wow
Waarderingen: eva84

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
652
575
Gadverdamme wat een schijnheilige geldgraaier is die EvE. Ticketswap is super veilig en he knows it. Dat als reden opnoemen is echt genânt. Ik hoop dat journalisten deze man is flink gaan aanpakken.

Gelukkig lijkt de kamer redelijk eensgezind dat ze dit willen aanpakken.

Zolang Ticketswap niet gebruikt maakt van SecureSwap (nieuwe barcode) zijn ze niet 100% veilig, dus daar heeft EvE wel gewoon gelijk in.

Ticketswap is voor de rest wel gewoon heel gebruiksvriendelijk en heeft een goede naamsbekendheid. Het probleem is en blijft de maximale 120% doorverkooppercentage, dit moet gewoon maximaal 100% zijn en je bent in 1 klap af van tickets die direct na de verkoop voor 60 euro meer worden doorverkocht.
 

smearsel

Campingartiest
2 feb 2019
83
150
Durf je de gok niet te nemen? Elk jaar staan een week van te voren honderden tickets te koop op swap. Dat zal nu wel op ticketmaster zo zijn toch?
Tja, zelf ben ik al wel voorzien van tickets, maar ik check het nu af en toe omdat ik hoe de kaartverkoop ging nogal lullig vind richting sommige mensen uit onze groep. We hebben uiteindelijk uit onze vaste groep voor grofweg twee derde van de mensen tickets kunnen regelen tijdens de kaartverkoop, en hebben dus een behoorlijk deel moeten teleurstellen. Mensen moeten buitensluiten voor één van de tofste weekenden van het jaar voelt krom, en is voor mij reden om nu vast te kijken of ik nog een paar kaarten op de kop kan tikken. Vorig jaar viel er inderdaad last-minute veel te regelen, maar als ik overal lees hoeveel mensen de boot gemist hebben wil ik ze ook daar liever niet op laten gokken.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: StevieU2 en roluf

smearsel

Campingartiest
2 feb 2019
83
150
Zolang Ticketswap niet gebruikt maakt van SecureSwap (nieuwe barcode) zijn ze niet 100% veilig, dus daar heeft EvE wel gewoon gelijk in.
Maar dit is toch gewoon een keuze van Mojo? Ik vind 'Ticketswap is niet veilig' echt het grootste onzin argument dat je kan verzinnen om deze actie te verantwoorden. Een festival als Defqon (u weet wel, dat andere mega festival in Biddinghuizen) heeft al jaren met Ticketswap geregeld dat Secureswap aanstaat voor alle doorverkochte kaartjes. Een Defqon kaart kopen via Ticketswap is net zo veilig als een kaart halen via de normale kaartverkoop.

Voor festivalorganisatoren die graag nog wat extra willen verdienen op tweedehands kaartjes heeft Ticketswap recent zelfs een oplossing verzonnen: FairShare (https://help.ticketswap.com/nl/articles/6397364-wat-is-fairshare). Dan kun je als organisator meedelen in de winst die over een kaartje wordt gemaakt. Een kaartje is dan nog steeds maximaal 20% duurder dan normaal, maar een verkoper pakt dan een kleiner deel van die winst mee.

Een FairShare achtige oplossing is mijns inziens ook hoe TicketMaster het op hun platform had moeten doen (al zie ik liever dat ze TicketSwap sowieso niet op deze manier buitenspel zetten). Niet 20% bovenop een ticket laten gooien en daar dan nog eens 12% eigen winst overheen gooien. Wat TicketMaster/LiveNation hier flikt is gewoon ongegeneerd graaien. Niet dat ik erg verbaasd ben, TicketMaster is al sinds jaar en dag een moreel corrupte organisatie. Pearl Jam was nota bene al verwikkeld in rechtzaken tegen deze organisatie voordat ik überhaupt geboren was, en de machtspositie is in de loop der jaren alleen nog maar erger geworden.
 

Verwijderd lid 38434

Randprogramma
19 mei 2019
133
171
Dat is nou precies waarom ik het verdom om een duurder kaartje aan te schaffen. Zo blijven we dit in stand houden.. boycotten deze corrupte zooi. Eigenlijk ben ik wel klaar met al die graaiers. Dan maar een jaartje niet. Al doet dit wel pijn . Las op nu.nl bij bepaalde reacties dat er personen zijn die wel 40 kaarten hadden ????? En ook dood leuk melden dat ze voor de doorverkoop zijn. Pak wel een ander festivalletje waar het gewoon normaal is. Wat weet ik nog niet?
Pukkelpop, is ook nog eens een stuk voordeliger
 

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Begrijp werkelijk niet waarom een discussie over Ticketbeurs hier wordt verwijderd. We bespreken hier toch ook de voor- en nadelen van Ticketswap, Marktplaats en Ticketmaster?
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels Bergsma

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.554
Begrijp werkelijk niet waarom een discussie over Ticketbeurs hier wordt verwijderd. We bespreken hier toch ook de voor- en nadelen van Ticketswap, Marktplaats en Ticketmaster?
Omdat die gast hier een account aanmaakt om zijn eigen product te promoten waarschijnlijk. Is spam, hoort niet op het forum thuis. Heel anders dan als wij met zn tweeën ticketswap bespreken.
 

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Omdat die gast hier een account aanmaakt om zijn eigen product te promoten waarschijnlijk. Is spam, hoort niet op het forum thuis. Heel anders dan als wij met zn tweeën ticketswap bespreken.
Mwah...had meer het idee dat ie zich verdedigde tegen een ongefundeerde opmerking over oplichting....
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels Bergsma

Royke

Dagopener
Sfeerbeheer
2 jul 2018
726
1.242
@StevieU2 we hebben de berichten idd verwijderd omdat hij naar onze mening een account had aangemaakt en daarmee reclame maakt voor zijn product zoals @Dr. Hannibal en @jonasvh ook aangeven. Was het inderdaad net zoals bij Ticketmaster dat er gewoon gebruikerservaringen werden gedeeld was dit geen probleem geweest. Voor nu zou ik dan ook deze discussie willen sluiten.
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.529
817
11 nieuwe namen voor Pukkelpop. Niets wat er tot nu toe mist op Lowlands. Sterker, ik hoop dat years & years wegblijft.
Ik denk dat een hoop mensen hopen dat Dropkick Murphy’s Biddinghuizen wel aandoet, maar is ook niet mijn ding.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

stijnos7

Campingartiest
9 jul 2022
63
104
heb deze mail aan [email protected] gestuurd. Ben benieuwd naar de reactie.

Geachte Lowlands,

Iedereen klaagt nu. Diegene die wel een ticket heeft, klaagt dat het zo duur is. Diegene die geen ticket hebben, klaagt dat het zo snel uitverkocht was. Diegene die tweedehands een ticket heeft verkocht, klaagt over de 43 euro servicekosten. Op de camping klagen ze over hoe druk alles is. De oude garde klaagt over het gebrek aan gitaarmuziek en de jonge mensen klagen weer dat ze het niet kunnen betalen.

Ik heb een idee. Met zo veel vraag naar Lowlands (voor mijn gevoel kan je wel twee keer LL uitverkopen), van jong naar oud, kun je concluderen dat, ondanks alles, Lowlands een mega succes is. En alles wat een succes is, verdient tegenwoordig een sequel. Vandaar presenteer ik: Lowlands 2: A second campingflight to Lowlands paradise.

Ja u leest het goed, een tweede weekend Lowlands, waarom niet! Dit kan in het weekend na of het weekend voor de standaard datum.

Op die manier kun je aan alle vraag voldoen. Op die manier kan je ook per weekend misschien wat minder mensen ontvangen. 2x 53000 bijvoorbeeld, wat samen 106000 is. In plaats van 1x 60000. Want holy fuck wat was het vorig jaar overal druk. Daardoor heb je veel meer betalende festivalgangers, dus veel meer centjes, maar hebben die festivalgangers per weekend wel wat meer ruimte op de camping en op het terrein!

Wat je daarmee ook oplost, is dat je steeds meer de prijzen moet verhogen. Als je alles opbouwt en je laat het staan, en je vraagt volgend jaar ook 300 euro. Dan heb je dus voor veel minder kosten dubbele omzet. Je laat immers alles staan. Wij blij, dat het volgend jaar niet 350 euro wordt ofzo, en jullie blij, dat je meer winst per ticket hebt. Iedereen blij, want iedereen kan naar Lowlands!!

Wat je misschien ook kan doen, is de accenten in programmering anders leggen per weekend. Tuurlijk, LL blijft dag en nacht, met de focus op jongvolwassenen, veel dance en randprogrammering. Maar je zou best het ene weekend net wat meer gitaar en bandjes kunnen plannen en het andere weekend net wat meer pop en hiphop. Dan verdeel je die misschien wel van elkaar afstaande groepen bezoekers net iets natuurlijker en dan kan niemand klagen dat er een bepaalde muzieksoort niet vertegenwoordigd is.

Eerlijk, ik zie alleen maar voordelen. En als je als bezoekers twee keer gaat en twee keer LL uitspeelt, dan krijg je een strijder van het jaar plakaat, ofzo.

Denk er eens serieus over na, zou ik zeggen. Ik wil ook wel (gratis en voor niets) mee denken. Oprecht, ik gun Lowlands het allerbeste en ik gun iedereen Lowlands. Op deze manier kan dat.

Ik hoor graag van u.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.660
2.222
Ben ik de enige die niet zit te wachten op twee Lowlands weekenden? Nu kun je door heel Nederland mensen spreken over dat ene Lowlands weekend, straks moet je vragen "welk weekend was jij er?".

Daarnaast is volgens mij geen enkel festival minder massaal en commercieel geworden van een dubbel weekend.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken